Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #460 Gepost op: 30 december 2021, 17:57:20 »
Goed gedaan! En 8.3 is heel netjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #461 Gepost op: 30 december 2021, 21:32:36 »
Ik had eindelujk officieel opgezegd, en een bedanktbrief gekregen in de post. Met de dringende oproep om meer donoren te werven omdat ik gestopt was. Goed bedoeld en zo, maar toch  :(

Ik gaf graag an de bloedbank enzo, maar ze waren soms wel erg op je schuldgevoel an het spelen, dat me een beetje ging tegenstaan.
Ik vond het al zo moeilijk om te stoppen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #462 Gepost op: 30 december 2021, 21:45:51 »
Homo’s met monogame relatie mogen voortaan bloed doneren
Eerlijk gezegd heeft de Bloedbank nog niet echt moeite gedaan om mij weer welkom te laten voelen. Ergens diep verborgen op de site stond een nieuwsitem dat toch meer klonk als "het mag omdat het moet kunnen".
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #463 Gepost op: 30 december 2022, 16:55:47 »
Vandaag gedoneerd, blijkbaar heb ik het vaak voor me uitgeschoven en was het alweer een jaar geleden. Het was druk (personeelstekort hing op een briefje op de deur) en ik vond de arts wat chagrijnig. Maar goed, volgens mij was HB 8.8 en bloeddruk heeft ze niet gezegd (ook nog niet terug te zien in digitale dossier). De donatie ging goed, maar er waren geen roze koeken na afloop. Wel heel veel andere dingen hoor, maar dat was wel een beetje een teleurstelling ;). Hopelijk waren ze op en zijn ze er de volgende keer wel weer en is het geen nieuw beleid.

Edit: HB was 8.8

« Laatst bewerkt op: 31 december 2022, 08:20:26 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #464 Gepost op: 13 maart 2023, 18:21:36 »
Homo’s met monogame relatie mogen voortaan bloed doneren
Eerlijk gezegd heeft de Bloedbank nog niet echt moeite gedaan om mij weer welkom te laten voelen. Ergens diep verborgen op de site stond een nieuwsitem dat toch meer klonk als "het mag omdat het moet kunnen".

Hopelijk wordt het weer een stapje beter :
https://www.nu.nl/gezondheid/6255129/seksuele-geaardheid-maakt-vanaf-volgend-jaar-niet-meer-uit-bij-bloeddonatie.html

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #465 Gepost op: 17 januari 2024, 21:15:25 »
Afgelopen vrijdag was ik er weer. Lang niet geweest door allerlei redenen. HB 8.9; bloeddruk prima, genoeg roze koeken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #466 Gepost op: 17 januari 2024, 22:10:34 »
 :cheernerd: Netjes hoor!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #467 Gepost op: 23 januari 2024, 18:23:18 »
Ik heb vandaag voor de eerste keer sinds een slordige zeventien jaar plasma gedoneerd  :D.

Toen ik eind vorig jaar een oproep (voor Friese donoren) voorbij zag komen, heb ik dat als aanleiding genomen om te kijken hoe inclusief Sanquin ondertussen is - ook in haar communicatie. Sinds dit jaar speelt seksuele orientatie echt geen enkele rol meer en krijgt iedereen dezelfde vragenlijst. Mijn eerste afspraak moest ik vanwege griep afzeggen, maar vandaag was het dus zo ver.

Bloeddruk en HB waren beide prima en ik heb tijdens de donatie kunnen genieten van een bolletje kaas, thee en water. Bij vertrek kreeg ik nog een flesje water in mijn hand gedrukt, voor onderweg. Die heb ik geweigerd: ik had zelf een flesje kraanwater in mijn rugtas.

Maar ik zit dus weer in het systeem en dat voelt goed!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2024, 00:21:00 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #468 Gepost op: 24 januari 2024, 22:39:07 »
Heel erg fijn dat je eindelijk weer mocht Eelco   :cheernerd:

Voor mij is het wel goed dat ik twee jaar geleden ben gestopt. Ik weet niet of mijn ferritine (ik dacht dat je het zo schrijft) al binnen de normale waarden valt, want die was echt veel te laag.

Mocht ik nog eens bloed moeten laten testen, dan zal ik het erbij laten zetten. Ik vind het nog steeds jammer dat ik gestopt ben, maar ik had al het gevoel dat het wel genoeg geweest was.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #469 Gepost op: 24 januari 2024, 23:47:36 »
Wat fijn Eelco!

Meisbaer, ik mocht ook tijdelijk niet meer vanwege een aantal keer een te laag ferretine gehalte. En ik zit altijd rond de gewichtsgrens van wel of niet mogen doneren, dus ik ben maar helemaal gestopt. Ik vind het wel jammer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #470 Gepost op: 25 januari 2024, 07:01:30 »
Fijn Eelco!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #471 Gepost op: 19 februari 2024, 17:43:56 »
Ik heb vandaag voor de eerste keer sinds een slordige zeventien jaar plasma gedoneerd  :D.
En vandaag voor de tweede keer. Alle waarden waren weer prima. Het was druk vanmiddag.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #472 Gepost op: 18 maart 2024, 15:37:28 »
Ik ben net weer aan de machine gekoppeld, met een natje en een droogje  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bijnada.nl

  • *
  • 13
  • Geslacht: Man
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #473 Gepost op: 18 maart 2024, 16:29:48 »
Ik ben net weer aan de machine gekoppeld, met een natje en een droogje  :)

Gaaf Eelco, wat fijn dat je dat doet!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #474 Gepost op: 23 april 2024, 15:25:21 »
Ik ben net weer aan de machine gekoppeld, met een natje en een droogje  :)
Check!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #475 Gepost op: 29 mei 2024, 17:02:52 »
Voordat de maand voorbij is, heb ik weer braaf plasma gedoneerd. In plaats van thee had ik dit keer kruidenbouillon. Plus water en een bolletje kaas natuurlijk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.451
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #476 Gepost op: 26 juni 2024, 18:25:12 »
Vandaag weer braaf gedoneerd. Vanwege de hitte werd aangeraden om extra te drinken. Het water met suiker en zout heb ik vriendelijk geweigerd, maar de twee mokken kruidenbouillon gingen er goed in.

Ik had een ijzerwaarde van 9.5, wat zeker voor een vegetariër erg hoog is: dat is eigenlijk alleen maar goed, maar voor de zekerheid werd het tempo van de teruggave iets lager gezet, om te voorkomen dat het apparaat zou gaan zeuren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #477 Gepost op: 27 juni 2024, 14:16:04 »
Al een tijdje geen bloeddonor meer, maar sinds een maand ben ik wel poep donor: https://www.ndfb.nl/

Ik heb in het interview gevraagd of er genoteerd wordt wat iemand’s eetpatroon is, omdat ik me voor kan stellen dat de darmflora van iemand die veel vlees en koolhydraten eet anders is dan die van een vegetarier die veel groente eet. Op dit moment houden ze dat niet bij, maar de onderzoeker vindt het wel interessant.

Iedere week een donatie brengen, je krijgt helaas geen koek of kopjes thee 😄
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #478 Gepost op: 28 juni 2024, 21:11:44 »
Al een tijdje geen bloeddonor meer, maar sinds een maand ben ik wel poep donor: https://www.ndfb.nl/

Ik heb in het interview gevraagd of er genoteerd wordt wat iemand’s eetpatroon is, omdat ik me voor kan stellen dat de darmflora van iemand die veel vlees en koolhydraten eet anders is dan die van een vegetarier die veel groente eet. Op dit moment houden ze dat niet bij, maar de onderzoeker vindt het wel interessant.

Iedere week een donatie brengen, je krijgt helaas geen koek of kopjes thee 😄

Haha, wat een goede manier om iets te doen met je poep!

Ik heb een keer meegedaan met een studie waarbij ze de poep van vegetariërs vergeleken met die van vleeseters. Weet niet meer wat het precieze doel was, maar was wel iets medisch. Zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Offline Sam

  • ******
  • 7.108
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #479 Gepost op: 29 juni 2024, 08:49:59 »
Interessant LL, zou leuk zijn als je daar nog wat info van hebt!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light