Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #400 Gepost op: 24 december 2019, 11:33:34 »
Vorige week was ik net weer beter, nu heb ik net een vulling moeten laten hervullen, dus of ik volgende week haal om te doneren? Wilde op 31 december gaan, want dan is het blijkbaar ook hard nodig..
Na een vulling hoef je maar 1 dag wachten, wortelkanaal en uitgebreide tandsteenverwijdering etc. een week. Als er geen wondjes zijn moet dat wel lukken? Hier vroegen ze ook specifiek de dagen voor kerst en de 31e.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #401 Gepost op: 24 december 2019, 11:40:11 »
Ik vind het echt fijn dat ik weer mee kan doen. Gisteren wel een stomme fout gemaakt: een beetje haast, dus geen thee met suiker en koek na de donatie maar meteen door. Wel 20 minuten naar huis lopen in stevig tempo. En toen de trap opgerend in mijn gewone tempo. En toen ging ik dus boven bijna tegen de vlakte, moest op de vloer gaan liggen tot ik niet meer duizelig was. Cola en chocola heeft het opgelost, maar goed, ik dacht er dus veel te lichtzinnig over. Dom dom dom.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #402 Gepost op: 24 december 2019, 14:10:47 »
Mmm, volgens mij mag ik nu na mijn zwangerschap weer doneren, maar heb nog geen oproep gehad. Misschien eens achteraan bellen.

Dat is toevallig! (Of ja niet, gezien de grote vraag naar bloed), de uitnodiging lag vandaag op de mat! Kijken of ik vrijdag of de 31e kan gaan.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #403 Gepost op: 31 december 2019, 16:29:16 »
Ben vandaag geweest, was druk, maar hoefde niet superlang te wachten. Toevallig was er ook een directe collega van mij, die voor de allereerste keer bloed ging geven.

Twee fijne dingen: mijn hb was 9,1 (dat is echt superhoog voor mij) en ze hadden oliebollen  :cheernerd:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #404 Gepost op: 02 januari 2020, 06:31:39 »
Goed zeg Meisbaer!

Helaas lukt het mij deze vakantie niet, want ben snipverkouden geworden. Erg jammer, want wordt wel lastiger plannen als ik straks weer moet werken.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 19:44:45 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #405 Gepost op: 02 januari 2020, 17:15:51 »
Hm. Vandaag een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte te laag is, dat moet 30 zijn om te mogen doneren, het normale gehalte is 20 en bij mij was het 10. Ondanks een hoog HB gehalte van 9,2 gaan ze me dus een jaar lang niet oproepen om te doneren. Lage ferritine duidt op minder ijzer, je krijgt er geen klachten van maar het is wel een voorbode van een laag HB gehalte, waar je wel last van krijgt (bloedarmoede) Volgens de brief is het iets waar ik zelf weinig aan kan doen als ik al gezond eet. De vorige keer was het OK, ik heb misschien gewoon meer tijd nodig tussen donaties om het aan te vullen. Ik baal er wel van.

Iemand hier ervaring mee?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #406 Gepost op: 02 januari 2020, 18:13:00 »
Inderdaad erg balen Sam! Ik heb gehoord dat ze dit nu doen bij de bloedbank. Ik vind het wel goed dat ze het doen, maar ik heb er geen ervaring met het testen daar.

Wel tijdens mijn zwangerschap. Toen was mijn HB ook goed, maar ferritine aan de lage kant. Ik kreeg toen ijzertabletten, maar dat is ook wel andere situatie natuurlijk. Heb overigens geen idee hoe hoog of laag beide waarden nu zijn. Ben wel benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 20:05:46 door LL de Ling »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #407 Gepost op: 02 januari 2020, 20:13:07 »
Dat is nieuw en gaan ze in gedeeltes invoeren, ik weet niet of mijn locatie dit al heeft. Nu ben ik benieuwd naar mijn eigen ferritinegehalte, omdat ik normaal altijd maar net boven de 8 hb zit.

Geef je al lang bloed? Heb je verder geen advies gekregen, behalve een tijd niet doneren?
Ik weet niet of het aanvullen van ferritine op dezelfde manier gaat als het aanvullen van je hb gaat. Hier heb ik wel ervaring mee, omdat ik ooit mijn hb flink heb moeten opkrikken voor een beenmergdonatie.

Zelf heb ik goede ervaringen met Floradix, een ijzerdrankje met allerlei groente- en fruitextracten dat goed wordt opgenomen. Als je ijzerrijke voeding eet (zoals volkoren producten), neem je het beter op als je dit combineerd met vitamine c, maar niet met melk of thee. Dus bij je lunch een salade of wat fruit is een goed idee. Verder zijn bijvoorbeeld kiemgroenten (taugé, alfalfa) ook verrassend hoog aan ijzer èn vitamine c.

Maar op zich klinkt even geen bloed geven een goed startpunt om je lichaam zelf de voorraad aan te laten vullen. Hopelijk helpt het!

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #408 Gepost op: 03 januari 2020, 00:02:21 »
Dank voor de tips meisbaer! Ik heb in juli voor het eerst in jaren weer gedoneerd, en toen was mijn ferritine prima. Geen andere tip gekregen dan gewoon een jaar wachten. Mijn hb is nog prima. Ik ga wel Floradix of Roosvicee Ferro proberen om mijn ijzer wat op te krikken. Ik eet in principe erg gezond met veel bladgroenten en noten. Ik drink wel heel veel thee, dat schijnt dan weer minder te zijn voor je ijzer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #409 Gepost op: 20 januari 2020, 14:41:21 »
Ik heb me ook aangemeld zonet! ik vind het dus best wel eng (die dikke naald!) maar ik vind echt dat ik het moet doen.

Het 7-jarige dochtertje van mijn (graatmagere) vriendin heeft een hersentumor en al meerdere bloedtransfusies gehad. Mijn vriendin zei dat ze ook bloeddonor ging worden, maar het arme kind is vel over been. Dus ik vind dat ik (hollands welvaren, maat 40)  in plaats van haar moet gaan.
Bij deze dus.

Whaaaah! 

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.595
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #410 Gepost op: 20 januari 2020, 15:16:06 »
Ik heb me ook aangemeld zonet! ik vind het dus best wel eng (die dikke naald!) maar ik vind echt dat ik het moet doen.
Ik had me toentertijd mede als donor aangemeld omdat ik een prikfobie had - een gevolg van een prik die ik als zesjarige voor een operatie in mijn bil kreeg om rustig te worden, met averechts effect. De eerste keer bloed geven is natuurlijk erg spannend, maar als het goed is nemen ze ruim de tijd voor je, de gemoedelijke sfeer vond ik ook rustgevend. Na een paar keer was ik volledig van mijn prikfobie af en kon ik zelfs toekijken hoe de naald er in werd geschoven.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #411 Gepost op: 20 januari 2020, 18:29:27 »
Ik heb me ook aangemeld zonet! ik vind het dus best wel eng (die dikke naald!) maar ik vind echt dat ik het moet doen.
 
Goed gedaan neleH!  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #412 Gepost op: 21 januari 2020, 00:15:23 »
Je mag trouwens geen bloed geven als je onder de 50 kilo zit, dus als je vriendin daaronder zit, zal ze geen bloed mogen geven voor haar egigen gezondheid.

Maar stoer hoor! Het valt allemaal heus mee. Een beetje gedoe, maar je mag erna lekker gevulde koeken enzo eten  ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #413 Gepost op: 21 januari 2020, 10:29:40 »
Bij mij vroegen ze laatst ook naar mijn gewicht (vroeger werd je gewogen maar nu niet meer). Ik weeg zo'n 52 kilo dus dat is in principe genoeg, maar in combinate met het niet eten erna had de donatie toch wel wat impact. Ik ga trouwens wel even bloed laten prikken bij de huisarts ivm het lage ferritine gehalte.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #414 Gepost op: 05 februari 2020, 10:39:56 »
Ik heb nog geen bevestigings-mail ontvangen, dus ik bel er nog even achteraan.
Ik woog vanochtend 79kg (er moet nog wat af..) dus ik heb een ruime marge!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #415 Gepost op: 14 april 2020, 20:29:29 »
Vandaag eindelijk weer geweest. Ging prima, HB 9,1. Bloeddruk 110 / 70 (laag maar goed volgens de arts). Ik mocht een presentje kiezen omdat het de 30e keer was. Ik koos de puzzel, want dat is hip.

Vanwege Corona moest je eerst langs een triagist, en voor en na de donatie de handen wassen. De artsen en verpleegkundigen hadden een mondkapje op. Het wordt ondertussen normaal.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 20:42:48 door LL de Ling »

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #416 Gepost op: 17 april 2020, 18:44:43 »
Ik ben een paar weken geleden geweest! Heb een uitgebreide check gehad en nu is mijn ferrinegehalte te laag :'(.
Ik mag volgend jaar pas weer terugkomen.
Echt balen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.165
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #417 Gepost op: 17 april 2020, 19:56:18 »
Balen neleH, heb ik dus ook  :( Is jouw Hb ook gewoon goed?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #418 Gepost op: 04 mei 2020, 10:49:11 »
Ik had een oproep gehad, maar heb mij moeten afmelden. Er wordt gevraagd niet te komen doneren als je hooikoortsklachten hebt. Ook al weet ik 100% zeker dat het hooikoorts is, respecteer ik dat en heb ik maar aangegeven dat ik hoop vanaf 1 juli in ieder geval weer opgeroepen kan worden.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #419 Gepost op: 05 mei 2020, 08:28:13 »
Ik had een oproep gehad, maar heb mij moeten afmelden. Er wordt gevraagd niet te komen doneren als je hooikoortsklachten hebt.

O, dat is dan weer nieuw, want dat was een paar weken geleden nog niet. Ik heb iig ook aangegeven dat ik hooikoorts had bij de triage en mocht wel doneren.