Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #240 Gepost op: 10 december 2009, 02:32:30 »
Heeft hier trouwens nog iemand zich ingeschreven om beenmergdonor te zijn?
Ja, ik sta ingeschreven. Ben wel eerst naar een voorlichtingsavond gegaan waar ze erg goed informeerden en je vragen kon stellen.
Krijg elk jaar een jaaroverzicht en een kerstkaartje, maar ben nog nooit opgeroepen.

He wat raar? Ook bij EuropDonor ofzoiets? Ik heb nooit meer iets gehoord van ze en weet ook niks van een informatie avond af. Sterker nog, toen ik me aanmeldde (via sanquin) kreeg ik het advies me vooral niet aan te melden -van Sanquin - want het was een pijnlijke procedure mocht het ooit doorgaan en de administratie van Europdonor was een zooitje, heel raar allemaal. Heb me er niets van aangetrokken en toch aangemeld, maar behalve een registratiekaartje heb ik nooit iets van ze ontvangen.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #241 Gepost op: 10 december 2009, 19:26:36 »
Net weer afgetapt. Wel humor want alles ging mis bij ze, computers werkten niet, systeempjes werkten niet mee, maar met mij ging alles goed ;)

Wie was het ook al weer die het had over lage bloeddruk, Koekje? Mijnes was nu 95/60 en nog geen problemen!
En een HB van 8.2 zonder er moeite voor te hebben gedaan!!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #242 Gepost op: 11 december 2009, 15:29:30 »
Hele stomme vraag misschien, maar ik zit net lekker mn grapeferuitsapje op te drinken en bedenk me dat ik dat vlak voor mn donatie ook had gedronken.
Nu heeft grapefruitsap een wisselwerking met een aantal medicijnen, is dat alleen in je maag? Of zit er nu een of ander stofje in mn bloed dat misschien niet goed is voor de ontvanger?

Laurette

« Reactie #243 Gepost op: 22 december 2009, 16:06:14 »
Bij jonge vrouwen en vegetariërs kan het ijzergehalte laag zijn.

Zelf ben ik 20 en sinds 5 jaar vegetariër. Ik heb nu 3x bloedgegeven over een periode van 2 jaar (lees: had een oorpiercing laten zetten dus mocht 1 jaar niet bloedgeven). Mijn ijzergehalte was alle keren gezond hoog.

Met flauwvallen, dat is heel persoonlijk. Ik ben er 1x flink draaiierig van geworden, maar pas later op de dag. De andere keren alles in orde. Toch vind ik dat eens in de vier maanden een offer dat ik wel wil maken. Ik neem wel altijd mijn partner mee, want ik neem het risico niet dat ik in de metro of op straat flauwval, stel je voor!

Het enige wat ik zo naar vind, is die vingerprik. Zelf ben ik helemaal niet bang voor de afname, maar die vingerprik vind ik ontzettend vervelend! Dat voel je een dag later nog, dat venijnige ding..

Ik zou zeggen, dat als je het lichamelijk én geestelijk aankan (lees: je wordt niet draaiierig en je bent niet bang voor naalden), dat het een fijne manier is om toch iets te doen voor de samenleving.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #244 Gepost op: 22 december 2009, 16:14:35 »
HaHa ja het vingerprikje is idd het ergste!

Laurette

« Reactie #245 Gepost op: 22 december 2009, 16:16:22 »
HaHa ja het vingerprikje is idd het ergste!

Goed om te horen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :D

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #246 Gepost op: 22 december 2009, 17:02:15 »
Ik zei het vorige x tegen de bloedprikster en die zei dat veel mensen die prik veel vervelender vinden dan het buisje op de oude manier.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #247 Gepost op: 22 december 2009, 17:07:03 »
Ik vind dat vingerprikje toch echt minder vervelend dan het echte bloedgeven.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #248 Gepost op: 22 december 2009, 17:10:35 »
Ik heb vaak langer last van de vingerprik dan van het doneren  :-\
maar misschien heb ik wel gewoon gevoelige vingers  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #249 Gepost op: 22 december 2009, 20:15:09 »
Ik heb geen last van het vingerprikje, op het eigenlijke prikje na. Die is gemeen. Daarna is het wel meteen over hoor.
Overigens hoor ik ook keer op keer dat het een venijniger prikje is dan het eigenlijke doneren en dat meer mensen daar last van hebben.

Vorige keer doneren gng mn arm ter hoogte van de naald enorm jeuken, alleen bij de teruggave van het plasma. Volgens de mevrouw zat de naald dan misschien niet goed en ze was helemaal bang dat ik bont en blauw rond zou lopen met kerst. Gelukkig ben ik nog helemaal gaaf, maar had er zelf minder mee gezeten dan de Sanquin mevrouw. Schattig toch.

Laurette

« Reactie #250 Gepost op: 04 januari 2010, 19:59:21 »
Ik heb vaak langer last van de vingerprik dan van het doneren  :-\
maar misschien heb ik wel gewoon gevoelige vingers  ;)

Er zitten veel zenuwen in de vingertoppen  ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #251 Gepost op: 18 januari 2010, 10:50:48 »
Heb vanochtend even naar Sanquin gebeld om me een jaar af te melden. Heb namelijk een piercing laten zetten. (sorry Lovelocker ;))

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #252 Gepost op: 18 januari 2010, 13:25:31 »
Mag je dan een heel jaar niet? Had ik niet verwacht.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #253 Gepost op: 19 januari 2010, 19:59:36 »
Mag je dan een heel jaar niet? Had ik niet verwacht.

Ja, hetzelfde geldt voor tatoeages.

Ik hoop vooral ook dat het dan tegen die tijd helemaal genezen is! ;)

Anatis

« Reactie #254 Gepost op: 19 januari 2010, 20:50:19 »
Ze zijn erg voorzichtig ja, je moet bijv. 3 jaar lang je buitenlandse reizen blijven vermelden. En homoseksualiteit en naar de hoeren gaan mag ook al niet..

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #255 Gepost op: 19 januari 2010, 23:12:54 »
Heb geen tijd om te bellen voor een nieuwe afspraak, laat staan om er naartoe te gaan. Voel me schuldig want zou eigelijk de 7e al.

Schanulleke

« Reactie #256 Gepost op: 10 februari 2010, 15:25:46 »
Ben vandaag weer eens afgekeurd wegens te laag Hb. :( Eerste prik gaf 7.4, tweede prik zelfs 7.0. Zo laag is het nog nooit geweest. Ik baal er wel van, want ik had het juist zo mooi uitgekiend dat ik in de week voor mijn ongesteldheid een afspraak had. De vorige keer werkte dat ook, toen zat ik op 8.0. Maar ja, nu dus niet. Ik vraag me ook af hoe laag mijn Hb gaat worden als ik volgende week daadwerkelijk ongesteld ben... :( Heb daarom besloten dat het tijd wordt voor een actieplan:

- IJzeropbouwende formule van Etos gaan slikken (niet vega, maar dat moet dan maar)
- Trouw iedere dag bij het avondeten een glas Roosvicee Ferro (ben ik te laks mee)
- Iedere dag een boterham met appelstroop mee naar mijn werk
- Minimaal een keer in de week groene bladgroenten gaan eten
- Er beter op gaan letten dat ik ijzerrijke producten niet met calciumrijke producten combineer

Als dit geen zoden aan de dijk zet, dan weet ik het ook niet meer...

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #257 Gepost op: 10 februari 2010, 15:33:55 »
Ik vraag me ook af hoe laag mijn Hb gaat worden als ik volgende week daadwerkelijk ongesteld ben...

Gokje: het blijft gelijk. [smerige beeldspraak]Dat slijmvlies dat afgestoten wordt dreef toch niet door je aderen?[/]
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #258 Gepost op: 10 februari 2010, 20:46:07 »
Toch vroeg mijn huisarts of ik menstrueerde.
(Ik dacht nog hallo, mijn bmi is tegenwoordig 24, natuurlijk mentrueer ik. Maar ze was richting de ijzer aan het vragen.)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Schanulleke

« Reactie #259 Gepost op: 10 februari 2010, 22:38:29 »
Ik vraag me ook af hoe laag mijn Hb gaat worden als ik volgende week daadwerkelijk ongesteld ben...

Gokje: het blijft gelijk. [smerige beeldspraak]Dat slijmvlies dat afgestoten wordt dreef toch niet door je aderen?[/]

Maar als je ongesteld bent, verlies je natuurlijk niet alleen slijmvlies, maar ook bloed. En bloedverlies betekent verlies van rode bloedcellen en dus van hemoglobine.