Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #220 Gepost op: 06 december 2009, 21:16:17 »
ben benieuwd schanulleke!!

we hebben vandaag r. overgehaald geloof ik  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #221 Gepost op: 07 december 2009, 07:40:52 »
Ik zit er ook over te denken bloeddonor te worden. Ik heb de meest ideale bloedgroep; O. En het kan ook gewoon in A'dam, wat voor mij erg praktisch is en mn ijzergehalte is de laatste jaren stabiel zo rond en iets boven de 8. Ik ben ook absoluut niet bang voor bloed of naalden, dat doet me helemaal niets.
Ik wil eerst met mn HA overleggen of het wel verstandig is ivm mijn vaten en onderzoek naar B12 laten doen, want er zit een opnamedefect in de familie (moeder, tante van moeder, broer en zus).
Ik kan op de website niets vinden of dat wel kan als je iedere dag opiaten (lichte dosis en geen stevig spul) gebruikt. Mss dat ik dat ook aan de HA kan vragen.
Hoe lang duurt het als je wordt afgetapt? Sta je dan met een half uurtje weer buiten?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #222 Gepost op: 07 december 2009, 08:07:39 »
ligt aan t tijdstip van doneren (overdag sta ik binnen 20 min. vaak weer buiten) en aan hoe goed je bloed "loopt"

als je twijfelt of donor zijn zo'n goed plan is zou ik even naar sanquin bellen. Mijn ervaring is dat ze heel eerlijk zijn en niet alleen antwoord geven om je over te halen..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #223 Gepost op: 07 december 2009, 09:42:28 »
Ik ben in totaal meestal een klein uurtje kwijt, maar de afname zelf duurt minder dan een kwartier. Maar je moet toch even die gigantische vragenlijst door, vingerprik, bloeddrukmeting en, minstens zo belangrijk, thee met zoute koekjes (en veel daarvan) na afloop.
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #224 Gepost op: 07 december 2009, 17:20:00 »
Zoute koekjes?
Ik krijg altijd alleen tijdens het doneren niets na afloop. Of ben ik het verschil tussen bloed en plasmadoneren nu al vergeten?
Ik vind het altijd een heerlijk uurtje (plasma duurt wat langer dan bloed); mensjes die om je heen schieten en thee of koffie voor je halen, koekjes verzorgen, boekjes pakken...

Als plasmadonor heb je trouwens wel voorrang, misschien is dat een idee, je staat altijd met een uurtje weer buiten en je hoeft je geen zorgen te maken om je hb.

Als je vragen hebt zou ik idd net als Lijntje aangeeft even met Sanquin bellen, ze staan je altijd vriendelijk te woord en kunnen alles opzoeken. Overigens krijg je tijdens je intake altijd een gesprek met een arts waar je evt vragen kunt voorleggen. De eerste keer nemen ze nl alleen wat buisjes bloed af om alles te testen enzo.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #225 Gepost op: 07 december 2009, 17:22:34 »
Heeft hier trouwens nog iemand zich ingeschreven om beenmergdonor te zijn?
Voorheen lagen er folders bij Sanquin en ik had me meteen de eerste keer dat ik dar was aangemeld, maar heb ze nooit meer gezien.

(Even actueel want heb net vernomen dat een oud opleider van mij -schat van een vent- leukemie heeft).

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #226 Gepost op: 07 december 2009, 18:07:42 »
Zoute koekjes?
Ja, lekker. Ik kan natuurlijk ook gevulde koeken of een van de andere honderd soorten, maar ik eet er altijd zoute koekjes.
Citaat
Als plasmadonor heb je trouwens wel voorrang, misschien is dat een idee, je staat altijd met een uurtje weer buiten en je hoeft je geen zorgen te maken om je hb.
In Amsterdam wel hoor, daar mag je ook geen plasma geven als je hb te laag is. Het zou immers kunnen gebeuren dat er iets misgaat en dat ze de boel niet kunnen terugpompen...
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #227 Gepost op: 07 december 2009, 18:19:11 »
Ja maar Koekje haar HB is hoog zat, maar ze had het over een opname defect. Denk dat dat dan niet meer uitmaakt, sprak de leek.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #228 Gepost op: 07 december 2009, 18:33:08 »
Mijn HB is erg goed, ik heb daarvoor lang een te laag HB gehad, met vaak aan de staalpillen moeten zitten. Mn bloeddruk is wel normaliter aan de lage kant (110/65-70), maar dat hoort gewoon zo bij mij. Ik heb daar volgens mij geen last van.
Als mijn B12 ook niet goed is, zal ik net als mn moeder gedart moeten worden met injecties. Ik weet niet of ik dan wel bloed mag geven.

Maar als ik als donor in aanmerking kom, willen ze mij toch liever als bloeddoner? Ik heb bloedgroep O en ik dacht dat ze genoeg plasmadonoren hadden.

Beenmergdonor zie ik niet zo zitten, ik denk dat dat teveel risico's op bloedingen enzo geeft in mijn geval.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #229 Gepost op: 07 december 2009, 18:38:33 »
O ja, met bloedgroep o ben je een heel welkome bloedonor en willen ze je idd liever niet als plasma donor.
Mijn bloeddruk is altijd rond de 110/60 en is nooit een probleem geweest.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #230 Gepost op: 07 december 2009, 20:56:56 »
Ze kunnen een medicijn ut plasma maken en omdat de vraag daarnaar alleen maar groter wordt vragen ze meer plasma donors.

@ lelle.. beenmerg doen ze alleen als ze verwachten een match te hebben (broertje heeftde folders van de week opgestuurd gekregen, wat ik trouwens wel erg heftig vind, hij is net 18 en dt stuur je toc niet op) en dat kunnen ze testen aan de hand van je donaties

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #231 Gepost op: 07 december 2009, 21:16:52 »
Ik heb me op mn achttiende meteen bij sanquin aangemeld als beenmergdonor. Daar hadden ze een extra buisje bloed voor nodig, dat was alles.
Ze hoeven niet te verwachten dat je een match bent.

Ik kreeg nadat ik twee maanden was aangemeld een oproep dat ik een match was met iemand. Of ik wist wat de procedure inhield (pijnlijk) en of ik er nog toe bereid was (Ja).
De procedure is niet doorgegaan, de reden geven ze niet aan, het kan zijn dat de patient het niet gered heeft, het kan ook zijn dat de patient afgezegd heeft. Maar je kan dus eeen match voor iemand zijn die geen familie oid is.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #232 Gepost op: 07 december 2009, 21:19:05 »
@ lelle.. beenmerg doen ze alleen als ze verwachten een match te hebben (broertje heeftde folders van de week opgestuurd gekregen, wat ik trouwens wel erg heftig vind, hij is net 18 en dt stuur je toc niet op) en dat kunnen ze testen aan de hand van je donaties

Ik begrijp niet wat je niet vind kunnen? Dat ze je attenderen op de mogelijkheid donor te zijn? Ik vind het erger dat ik op mn 18e verjaardag 4 creditcards toegestuurd kreeg.
En ze mogen je niet zomaar testen aan de hand van je donaties, daar moet je vooraf toestemming toe geven. Tenzij dat in de afgelopen 12 jaar veranderd is, dat kan.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #233 Gepost op: 08 december 2009, 11:00:53 »

Ik begrijp niet wat je niet vind kunnen? Dat ze je attenderen op de mogelijkheid donor te zijn? Ik vind het erger dat ik op mn 18e verjaardag 4 creditcards toegestuurd kreeg.
En ze mogen je niet zomaar testen aan de hand van je donaties, daar moet je vooraf toestemming toe geven. Tenzij dat in de afgelopen 12 jaar veranderd is, dat kan.

beenmerg doneren is niet geheel risicoloos, dus vind het nogal wat om dat zomaar in een envelopje te kwakken en op te sturen. Dat ze je erop attenderen prima maar doe dat dan juist als je op de bloedbank langs komt.. Je vraagt namelijk niet om een paar euro.. maar wel om iets wat in sporadische gevallen kan leiden tot blijvende invidaliteit... Nogal rare manier om zoiets te vragen vind ik persoonlijk..

Doelde trouwens met dat testen op dat je niks meer gehoord hoort had ervan. Dat ze pas contact weer contact daarover met je openemen als je match bent.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #234 Gepost op: 08 december 2009, 11:03:34 »
Heeft hier trouwens nog iemand zich ingeschreven om beenmergdonor te zijn?

Ja, ik sta ingeschreven. Ben wel eerst naar een voorlichtingsavond gegaan waar ze erg goed informeerden en je vragen kon stellen.

Krijg elk jaar een jaaroverzicht en een kerstkaartje, maar ben nog nooit opgeroepen.

Zelfs als ze denken dat je een match bent, kan het voorkomen dat het toch niet doorgaat, dus de kans is erg klein dat ik ooit beenmerg geef.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #235 Gepost op: 08 december 2009, 11:24:38 »
Ik ken iemand die een match was, die kreeg een zwaar medisch onderzoek voor de operatie, deze persoon bleek een aangeboren hartafwijking te hebben die nooit eerder opgemerkt was, is daaraan geopereerd en komt nu niet meer in aanmerking om beenmergdonor te zijn.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #236 Gepost op: 08 december 2009, 11:30:18 »
ook niet meer als bloeddonor dan waarschijnlijk

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #237 Gepost op: 08 december 2009, 12:09:09 »
Dat is volgens mij geen probleem.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #238 Gepost op: 08 december 2009, 14:58:51 »
Een geluk bij een ongeluk zeg maar?

Schanulleke

« Reactie #239 Gepost op: 09 december 2009, 15:36:40 »
Ik heb a.s. woensdag een afspraak. Ik ben heel benieuwd hoe het met mijn ijzer staat. Ik heb de afgelopen maanden niks speciaals gedaan m.b.t. mijn ijzer, dus het zal erom spannen of ik goedgekeurd word. De voorgaande keren was het bij mij steeds kielekiele met mijn Hb (steeds iets te laag)...

Ben inmiddels geweest en met vlag en wimpel geslaagd! :ekflag: En het was niet eens kielekiele deze keer: mijn Hb was 8.0. En dat terwijl ik zoals gezegd niks bijzonders heb gedaan ten opzichte van de vorige keren. Ik ben juist wat betreft de Roosvicee Ferro een stuk lakser geweest dan normaal. En dan toch zo'n uitkomst... Dat geeft de burger weer moed, zullen we maar zeggen.

Ze kunnen een medicijn ut plasma maken...

Meerdere medicijnen. Eentje daarvan is het anti-tetanusvaccin. Ikzelf ben ook anti-tetanusdonor. (Deze antistof wordt niet automatisch uit je bloed gehaald bij plasmadonatie, daar moet je je echt voor opgeven.)