Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #200 Gepost op: 17 september 2009, 22:17:35 »
Wil best een maand lang vegan leven. Althans proberen, maar vrees dat ik er te weinig van weet. Leerde hier een paar maanden geleden pas dat honing niet mag. Daar snap ik de beweegreden dus niet achter. En heb een hele oude derdehands leren bank (vind het zelf ook verschrikkelijk) Maar weggooien lijkt me erger. Mag ik daar dan nog op zitten?
Dus met wat tips wil ik het best proberen, als dat helpt.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #201 Gepost op: 17 september 2009, 22:26:44 »
Wellicht kun je beginnen met flexanist zijn, b.v. geen zuivel (en dat eventueel alleen binnenshuis)? Met zuivel vermijden zul je toch wel genoeg compensatie al hebben?

Schanulleke

« Reactie #202 Gepost op: 17 september 2009, 22:28:20 »
Was een geintje, hoor. ;) Ik eet trouwens niet 100% vegan, meer 90 tot 95%. En wat wel en niet 'mag', daar zijn zelfs veganisten onderling het niet altijd over eens.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #203 Gepost op: 17 september 2009, 22:29:01 »
100% vegan zijn is sowieso praktisch niet haalbaar, toch?

Schanulleke

« Reactie #204 Gepost op: 17 september 2009, 22:29:55 »
Wellicht kun je beginnen met flexanist zijn, b.v. geen zuivel (en dat eventueel alleen binnenshuis)? Met zuivel vermijden zul je toch wel genoeg compensatie al hebben?

Dat vind ik een mooie omschrijving, Poek! Ik herken me daar precies in, geen zuivel behalve buitenshuis. Vanaf nu noem ik mezelf flexanist.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #205 Gepost op: 17 september 2009, 22:30:33 »
Ik heb die ijzeropbouwende formule even bekeken in de Etos. Is sowieso niet geschikt voor veganisten (want er zit melk in). Er zit inderdaad ook schellak in, maar wat dat precies is, weet ik niet. Het zal waarschijnlijk wel niet vegatarisch zijn. Nu zit ik wel met het volgende dilemma:
Ik zou die ijzeropbouwende formule best wel willen proberen, maar die is dus niet-vega(n). Aan de andere kant ben ik om principiele redenen plasmadonor en als die pilletjes mijn Hb dusdanig opkrikken dat ik kan blijven doneren, dan zouden ze De Grote Oplossing voor mij kunnen zijn. Mijn Hb proberen op te krikken met voeding is bij mij soms succesvol, maar soms ook niet. Lastig hoor. Wat zouden jullie doen?

Waarom probeer je niet een poos Roosvicee Ferro of andere ijzerpilletjes?

Schanulleke

« Reactie #206 Gepost op: 17 september 2009, 22:32:28 »
100% vegan zijn is sowieso praktisch niet haalbaar, toch?

Nee, maar een 'echte' veganist zal daar wel zoveel mogelijk naar streven. Ikzelf streef er niet altijd naar. Bijvoorbeeld als ik buitenshuis of bij andere mensen eet, dan vind ik vegetarisch helemaal OK.

Schanulleke

« Reactie #207 Gepost op: 17 september 2009, 22:35:00 »

RV Ferro gebruik ik al, maar daarmee kom ik helaas niet hoog genoeg uit met mijn Hb (of ik moet de maximale dosering structureel gaan overschrijden, maar ik weet niet of dat verstandig is). Die ijzerpilletjes zijn wel een interessante mogelijkheid. Heb je daarover meer info voor me, Hiziki?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #208 Gepost op: 17 september 2009, 22:35:58 »
Dus neem je je pilletjes op je werk, problem solved!

Maar wil best flexiveganeren proberen. Moet me eerst inlezen waar ik dan eiwitten/ calcium vandaan ga plukken.

@Hiziki, ik ben zelf eerst aan de ijzerpillen geweest. Geen idee van de herkomst, maar ik luister wel braaf naar de internist. Maar na die pilletjes zakte het meteen weer in, ondanks de RV Ferro. Dit houdt het wat mij betreft in stand en is lekkerder dan de ferro.
(Als je ijzertabletten slikt wordt het overigens afgeraden plasma te doneren).

Wat is eigenlijk jouw HB gehalte Schanulleke?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #209 Gepost op: 17 september 2009, 22:45:41 »

RV Ferro gebruik ik al, maar daarmee kom ik helaas niet hoog genoeg uit met mijn Hb (of ik moet de maximale dosering structureel gaan overschrijden, maar ik weet niet of dat verstandig is). Die ijzerpilletjes zijn wel een interessante mogelijkheid. Heb je daarover meer info voor me, Hiziki?

IJzerpilletjes kun je ook overal kopen, gewoon bij de HEMA bv.
Misschien anders eens een jaartje of zo geen bloed doneren om te zorgen dat ook je reserves zich kunnen opbouwen?

Schanulleke

« Reactie #210 Gepost op: 17 september 2009, 22:49:25 »
Dus neem je je pilletjes op je werk, problem solved!

Briljante oplossing! :worshippy:

Schanulleke

« Reactie #211 Gepost op: 17 september 2009, 22:53:40 »
flexiveganeren
Die uitdrukking nomineer ik bij deze voor de verkiezing van het mooiste nieuwe woord van het jaar! ;)

Geldt dat dan ook voor die Etostabletten? Want dan heb ik er nog niets aan...

Meestal zo rond de 7,5. Niet dramatisch laag, maar wel te laag om te doneren.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #212 Gepost op: 17 september 2009, 23:01:35 »
flexiveganeren
Die uitdrukking nomineer ik bij deze voor de verkiezing van het mooiste nieuwe woord van het jaar! ;)

Geldt dat dan ook voor die Etostabletten? Want dan heb ik er nog niets aan...

Meestal zo rond de 7,5. Niet dramatisch laag, maar wel te laag om te doneren.

Thanks!

Zou je even bij Sanquin moeten navragen, heb gemengde berichten gekregen.

Tsja herkenbaar, daar schommelde de mijne ook iedere keer. Ik mag komende keer niet doneren ivm stomme, nare psoriasis medicatie, maar over 1,5 maand word ik opnieuw geprikt. Misschien het afwachten waard voor je je principes overboord gooit.

Schanulleke

« Reactie #213 Gepost op: 20 september 2009, 14:12:36 »
over 1,5 maand word ik opnieuw geprikt. Misschien het afwachten waard voor je je principes overboord gooit.

Ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. En als je dan toch bij Sanquin bent, zou je dan ook eens willen informeren hoe het zit met die ijzerpilletjes en plasma doneren?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #214 Gepost op: 21 september 2009, 14:16:31 »
Tuurlijk. Maar als je ze belt met vragen nemen ze heel keurig de tijd voor je en zoeken ze van alles op, dus dat kan je altijd nog doen. Het antwoord dat me bij staat kwam neer op, we gaan natuurlijk niet het ene gat dichten met het andere. Maar of het werkelijk kwaad kon voor de donor, dat weet ik niet meer, zoiets zei de vorige keuringsarts. Dus dat ga ik voor je vragen.

Update: net nagevraagd: ferrofumaraat en ijzersupplementen van de drogist zijn gewoon toegestaan bij doneren. Dat is in ieder geval geen probleem. Als je HB maar goed is.

Schanulleke

« Reactie #215 Gepost op: 21 september 2009, 22:47:47 »
 :o Heb je speciaal voor mij met Sanquin gebeld? Toppie!! :thumbsup: Dikke kus voor Lelle!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #216 Gepost op: 21 september 2009, 23:28:29 »
En om mn eigen nieuwsgierigheid tevreden te stellen hoor. Hou niet van wachten, dus ook niet op antwoorden.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #217 Gepost op: 02 december 2009, 19:25:28 »
Net bij Sanquin geweest om bloed te geven, dat was tenminste de bedoeling. HB was te laag, 7.6. Er werd vier keer getest, maar hoger werd het echt niet. Best een groot verschil trouwens met voorgaande metingen toen mijn HB elke keer rond de 8.5 zat. Maar weer eens Roosvicee Ferro kopen...
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #218 Gepost op: 02 december 2009, 22:54:00 »
Ik heb donderdag een afspraak. Ik was voor een maand op de wachtlijst gezet ivm rare medicijnen, maar nu mag ik dus weer.
Vergeet steeds vaker mijn ijzeropbouwende formule te slikken, dus ben benieuwd wat mn HB nu is.

Schanulleke

« Reactie #219 Gepost op: 06 december 2009, 16:28:43 »
Ik heb a.s. woensdag een afspraak. Ik ben heel benieuwd hoe het met mijn ijzer staat. Ik heb de afgelopen maanden niks speciaals gedaan m.b.t. mijn ijzer, dus het zal erom spannen of ik goedgekeurd word. De voorgaande keren was het bij mij steeds kielekiele met mijn Hb (steeds iets te laag)...