Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #180 Gepost op: 01 september 2009, 03:13:39 »
Da's zeker waar, en ze letten sowieso goed op je.
Ik ging vandaag een beetje achterover zitten (gewoon, comfortabeler) en zag meteen een dame van de bloedbank even wat scherper opletten of alles wel goed ging. En ze zijn allemaal heel lief.

Het idee dat het bloed uit je getrokken word had ik de eerste keer ook, maar toen ging ik maar een boekje lezen in plaats van naar het zakje te kijken, dat helpt.

Misschien kan je een keertje mee met iemand anders, om te kijken. Maar niks tegen je zin in doen hoor.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #181 Gepost op: 01 september 2009, 16:25:29 »
Ik heb nu drie keer bloed gegeven en vind het ook zeker niet fijn, dus gaat R. altijd gezellig met me mee en die kletst dan lekker een eind weg. Daarnaast vertel ik inderdaad elke keer dat ik het niet zo prettig vind en vraag ik om een doekje over de naald zodat ik die niet hoef te zien. De medewerkers zijn inderdaad erg aardig en alert en dat scheelt een hoop!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #182 Gepost op: 01 september 2009, 23:40:31 »
leest een van ons trouwens wel eens de bloedverwant??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #183 Gepost op: 02 september 2009, 00:27:29 »
Ik blader er wel eens doorheen.
De meneer die naast me plasma zat te doneren heeft hem ter plekke helemaal uitgelezen, dat vond ik wel slim. Ik blader toch liever door een Quest.

Waarom, papierverspilling denk je?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #184 Gepost op: 02 september 2009, 08:54:40 »
nou ik lees hem ook alleen bij de bloedbank  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #185 Gepost op: 02 september 2009, 08:59:09 »
Ik lees 'm ook niet, zelfs niet bij de bloedbank.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #186 Gepost op: 02 september 2009, 09:27:46 »
we krijgen er thuis 3  ::) vraag me serieus af hoeveel mensen hem lezen.. lees hem trouwens alleen bij de bloedbank als ik moet wachten tot donatie..

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #187 Gepost op: 02 september 2009, 14:33:06 »
Zit me nu af te vragen of er reclame staat in dat blad en of ze er dan profijt van hebben dat het wordt verspreid, want anders kunnen ze je beter bij aanmelding vragen óf je er interesse in hebt en het geld in hun zakken houden.
Overigens ben ik het blad op de site van Sanquin ook een keer tegen gekomen, dus je kan m ook digitaal bekijken.

Hetzelfde denk ik trouwens elke keer als ik een blad van Greenpeace krijg. Ik hoef m niet!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #188 Gepost op: 02 september 2009, 16:37:23 »
leest een van ons trouwens wel eens de bloedverwant??

Ja blader het eigenlijk altijd wel door. Soms doe ik zelfs mee met de puzzel, of moet dat in de bekentenissendraad? ;)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #189 Gepost op: 02 september 2009, 18:44:57 »
Mijn grootmoeder is ernstig ziek geweest de voorbije maand en heeft één keer bloed gekregen. Ik heb ontzéttend bang van bloed laten trekken, omdat het de twee keer dat ik het deed, het verschrikkelijk pijnlijk was.

Was dat echt een gewone bloedafname? Ik heb nog nooit gehoord dat dat ontzettend pijnlijk was, hoogstens een beetje geklooi om een ader te vinden, maar daarna is het gewoon een kwestie van wachten en langzaam leeglopen. Of, nou ja, leeglopen, niet echt natuurlijk, maar in ieder geval: het loopt gewoon en jij doet niets. Hoogstens in een balletje knijpen omdat dat moet van die aardige mevrouw.
Het is bij mij ook wel eens heel erg pijnlijk geweest, helaas.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #190 Gepost op: 02 september 2009, 19:22:25 »
Maar wat was er dan pijnlijk? Het prikken zelf? Of naderhand?
Ik zie altijd nog het meest op tegen het vingerprikje voor mn HB, de rest merk ik amper.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #191 Gepost op: 02 september 2009, 19:40:17 »
Maar wat was er dan pijnlijk? Het prikken zelf? Of naderhand?
Ik zie altijd nog het meest op tegen het vingerprikje voor mn HB, de rest merk ik amper.

Bij mij was de naald in mijn elleboog heel pijnlijk, of het echt bepaalde dingen raakte ofzo. Na afloop trok het wel weg, maar het werd wel erg blauw.  Ik heb het ook wel met een infuus gehad, dat het heel erg pijnlijk was. Ik kwam bij uit narcose en ik had meer pijn aan het infuus dan aan de 3 plekken waar vervelend liggende verstandskiezen waren verwijderd.  :-\
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #192 Gepost op: 02 september 2009, 19:47:38 »
Jeetje wat vervelend.
Dan ben je niet goed geprikt hoor.
Het valt me wel op dat ze je veel beter prikken bij een plasma donatie, omdat de rode bloedcellen ook weer terug moeten, en het meteen goed moet gebeuren. Heb ook totaal geen bloeduitstortingen meer.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #193 Gepost op: 02 september 2009, 22:25:36 »
Mijn buuv heeft 3x per week nierdialyse en sinds ze enkele maanden geleden op een andere zaal met andere verpleegsters kwam te liggen hebben ze haar verkeerd geprikt. Dat heeft geresulteerd in een enorme, dikke, harde bult aan de binnenkant van haar elleboog, echt schandalig dat ze haar zo hebben laten rondlopen. Ze dialyseert nu in een ander ziekenhuis en daar prikken ze haar wel normaal. Het zal dus ook aan de prikkser/prikster liggen.

Schanulleke

« Reactie #194 Gepost op: 05 september 2009, 10:23:59 »
JIPPIEEEE
Vandaag weer plasma gegeven. En had een HB van 9,1
Lang leve de ijzeropbouwende formule van de Etos.

Lel, wat houdt dat in, zo'n ijzerhoudende formule? Zijn dat pillen? En wat zit erin? En neem je dat iedere dag? En hoe snel heeft het effect? En en en zou het iets voor Schanullie zijn?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #195 Gepost op: 06 september 2009, 00:22:13 »
Etos ijzeropbouwformule
mineralen en kruiden complex

250% ADH van:
b1 b2 niacine pantotheenzuur b6 b12 foliumzuur vit C

129%: ijzer
Verder:
koper mangaan alfalfa framboosblad koningskaars krulzuring papaine extract rozenbottel rode bieten spinazie vogelmuurkruid waterkers zoethoutextract bromalaine extract en lipase.

Bevat geen vis eieren en schaaldieren.

Het beveiligingsstickertje zit echter over de ingrediënten heen geplakt dus weet niet zeker of het 100% vega(n) is.

Ik neem er 1 per dag, ze kosten geen drol en heb altijd een heel laag hb gehad en nu niet meer dus denk dat het hieraan ligt.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #196 Gepost op: 06 september 2009, 00:27:47 »
Zie bij de ingredienten iets dat begint met schel... (en dan het er niet af te krijgen stickertje). Vermoed dat dat schellak is.  :-\

Schanulleke

« Reactie #197 Gepost op: 17 september 2009, 22:05:46 »
Ik heb die ijzeropbouwende formule even bekeken in de Etos. Is sowieso niet geschikt voor veganisten (want er zit melk in). Er zit inderdaad ook schellak in, maar wat dat precies is, weet ik niet. Het zal waarschijnlijk wel niet vegatarisch zijn. Nu zit ik wel met het volgende dilemma:
Ik zou die ijzeropbouwende formule best wel willen proberen, maar die is dus niet-vega(n). Aan de andere kant ben ik om principiele redenen plasmadonor en als die pilletjes mijn Hb dusdanig opkrikken dat ik kan blijven doneren, dan zouden ze De Grote Oplossing voor mij kunnen zijn. Mijn Hb proberen op te krikken met voeding is bij mij soms succesvol, maar soms ook niet. Lastig hoor. Wat zouden jullie doen?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #198 Gepost op: 17 september 2009, 22:11:03 »
Kan natuurlijk niet voor jou antwoorden. ik ben ook slechts vega en niet vegan.
Had ik van te voren geweten van het schellak had ik ze waarschijnlijk niet genomen, maar heb er zelf zoveel baat bij (energie, wat fijn!!) dat ik na dit potje nieuwe ga aanschaffen.

Je kan natuurlijk ook mijn volgende bloedproef afwachten en kijken wat mijn HB dan is, of het echt echt werkt.
Maar vermoed toch echt van wel.
Vegan zijn is nobel, plasma geven ook, dus het is volledig aan jou.

(Of moeten we een ruil voorstelllen, dat ik een maand lang voor jou compenseer ;)

Schanulleke

« Reactie #199 Gepost op: 17 september 2009, 22:14:31 »
(Of moeten we een ruil voorstelllen, dat ik een maand lang voor jou compenseer ;)

Dat vind ik pas nobel! :D