Vegatopia Forum

Wei(poeder)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #60 Gepost op: 21 november 2010, 19:55:39 »
Is zoiets misleiding?[/b]

Misleiding niet nee, denk ik. Maar wel voldoende aanleiding om het woord 'vegetarisch' op alle etiketten maar te schrappen, als daar over gezeverd wordt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #61 Gepost op: 21 november 2010, 19:59:52 »
In al mijn vetrouwen een potje Heinz Sandwich Spread Mediterraan gekocht. Maar wat blijkt nu, terwijl ik deze reactie aan het typen ben........ Er zit weipoeder in ??? ??? ??? dus volgens mij niet vegetarisch! Is zoiets misleiding?

Kweenie, is het niet misleiding om te posten dat het niet vegetarisch zou zijn?

Definieer vegetarisme eens?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #62 Gepost op: 21 november 2010, 20:49:25 »
Weipoeder is voor zover ik weet vegetarisch. Niet veganistisch nee, maar daar hadden we het ook niet over.
,,,,فلافل

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #63 Gepost op: 21 november 2010, 20:51:21 »
In al mijn vetrouwen een potje Heinz Sandwich Spread Mediterraan gekocht. Maar wat blijkt nu, terwijl ik deze reactie aan het typen ben........ Er zit weipoeder in ??? ??? ??? dus volgens mij niet vegetarisch! Is zoiets misleiding?

Kweenie, is het niet misleiding om te posten dat het niet vegetarisch zou zijn?

Definieer vegetarisme eens?
Definitie is eenduidig bekend. Ook voor jou.

Weipoeder is een bijkomstig product van het gedode dier, derhalve niet veggie.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #64 Gepost op: 21 november 2010, 21:11:56 »
Weipoeder is een bijkomstig product van het gedode dier

Nee, dat is het niet.
En dé definitie van vegetarisch heb ik ook nog nooit gehoord. Het zou wel heel wat misverstanden uit de weg ruimen als die zou bestaan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #65 Gepost op: 21 november 2010, 21:13:18 »
Wei kan toch zowel vegetarisch als niet-vegetarisch zijn? Afhankelijk van wat er gebruikt is als stremsel?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #66 Gepost op: 21 november 2010, 21:18:22 »
Er is hier al een weidiscussie, voor wie daar verder over wil praten: http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=12785.0
,,,,فلافل

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #67 Gepost op: 21 november 2010, 21:27:14 »
Wei kan toch zowel vegetarisch als niet-vegetarisch zijn? Afhankelijk van wat er gebruikt is als stremsel?
En de meeste kazen zijn nog steeds: niet vegetarisch gestremde kazen.
Daar komt nog bij:  als je een vegetarisch product een niet-vegetarisch product mengt, dan is het mengsel dus ook niet-vegetarisch.

Nadere info over vegetarisme: http://www.vegetariers.nl/vegetarisme.aspx

Meer info van deze site:
Er bestaan ook verborgen ingrediënten die afkomstig zijn van gedode dieren, zoals dierlijk stremsel in kaas, gelatine in snoep en bepaalde E-nummers in producten. Bij voeding divers vind je een overzicht van verdachte E-nummers en een uitgebreide lijst van 'goed' en 'fout' snoep. Ook vind je informatie over specifieke onderwerpen zoals vegetarisch eten en sport.  
« Laatst bewerkt op: 21 november 2010, 21:35:00 door Vega-Robbie »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #68 Gepost op: 21 november 2010, 21:52:51 »
"Vegetarisme, het niet eten van delen van het (ge)dode dier"

In theorie is het mogelijk dat er dood dier in weipoeder zit, maar gemiddeld zal er in de overige ingredienten meer dood dier zitten (insectdelen). Het lijkt me dat het verschil tussen 0,0001% en 0 niet dermate groot is dat je kunt claimen dat het niet vegetarisch is.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #69 Gepost op: 21 november 2010, 22:29:29 »
"Vegetarisme, het niet eten van delen van het (ge)dode dier"

In theorie is het mogelijk dat er dood dier in weipoeder zit, maar gemiddeld zal er in de overige ingredienten meer dood dier zitten (insectdelen). Het lijkt me dat het verschil tussen 0,0001% en 0 niet dermate groot is dat je kunt claimen dat het niet vegetarisch is.
En nu komen we op het gebied van "redelijkerwijs vermijdbaar consumeren" en "redelijkerwijs niet vermijdbaar consumeren".

Dat je af en toe een insect in je lichaam krijgt e misschien uit reflex consumeert - zoals ook fietsend in de wei- staat los van het bewust eten van niet vegetarisch gestremde kaas, lactose en wei-producten. Of het als hoeveelheid zoals jij schrijft "0,0001%" doet niet ter zake.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #70 Gepost op: 21 november 2010, 22:50:10 »
Maar er zit toch groentepulp in sandwichspread? En bij groentepulp mag je toch er vanuitgaan dat er insectenresten inzitten? En je hebt toch de keuze om dat wel of niet te eten?

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #71 Gepost op: 21 november 2010, 23:02:33 »
Maar er zit toch groentepulp in sandwichspread? En bij groentepulp mag je toch er vanuitgaan dat er insectenresten inzitten? En je hebt toch de keuze om dat wel of niet te eten?
En is dit bewust toegevoegd door de fabrikant?
En is de eventuele aanwezigheid redelijkerwijs vermijdbaar?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #72 Gepost op: 21 november 2010, 23:10:54 »
Ja en ja.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #73 Gepost op: 22 november 2010, 00:18:53 »
Als je wei wilt vermijden, omdat er wellicht "fout" stremsel is gebruikt bij de productie ervan, dan neem ik aan dat je ook geen (witte) wijn en helder appelsap drinkt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #74 Gepost op: 22 november 2010, 00:28:17 »
Er bestaan overigens vegetarische wijnen, of althans, ze worden als vegetarisch aangeprezen (maar of ze echt 100,000000000% diervrij zijn?)

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #75 Gepost op: 22 november 2010, 00:55:03 »
Als je wei wilt vermijden, omdat er wellicht "fout" stremsel is gebruikt bij de productie ervan, dan neem ik aan dat je ook geen (witte) wijn en helder appelsap drinkt.
De toepassing van slachtafval om wijn te klaren is een hulpstof die zelf geen onderdeel van de wijn is. Het klaren van (niet troebel) appelsap heb ik me nooit in verdiept.

Er bestaan overigens vegetarische wijnen, of althans, ze worden als vegetarisch aangeprezen (maar of ze echt 100,000000000% diervrij zijn?)
Dank voor je link. Eigenlijk gaat elke beweging (ook toetsaanslag) die we doen ten koste van andere levens, al is het op micro-niveau...
Neen, nu niet massaal zelfmoord plegen, want er maken ook veel bacteriën gebruik van ons levende lichaam... :-X

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #76 Gepost op: 22 november 2010, 12:56:35 »
Wei kan toch zowel vegetarisch als niet-vegetarisch zijn? Afhankelijk van wat er gebruikt is als stremsel?
En de meeste kazen zijn nog steeds: niet vegetarisch gestremde kazen.
Ja. Maar dan is het dus mogelijk niet-vegetarisch of waarschijnlijk niet-vegetarisch ipv niet-vegetarisch. En als het ook mogelijk is dat het vegetarisch is, kan je niet zeggen dát het niet-vegetarisch is en dus misleiding is, zonder de producent daarover te vragen.


Er bestaan overigens vegetarische wijnen, of althans, ze worden als vegetarisch aangeprezen (maar of ze echt 100,000000000% diervrij zijn?)
Hier zijn er ook: http://www.zellerer.com/vegan.htm (hoewel sommige wel vis gebruiken, maar dat staat per wijn aangegeven) en hier hebben ze er ook een paar: http://www.vegashopping.nl/

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #77 Gepost op: 23 november 2010, 18:32:40 »
Ik kreeg gisteren trouwens antwoord van Heinz:

 Naturel
- Pikante Groenten
- Mediterraan

zijn geschikt voor vegetariërs
,,,,فلافل

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2010, 22:00:06 »
Ik kreeg gisteren trouwens antwoord van Heinz:

 Naturel
- Pikante Groenten
- Mediterraan

zijn geschikt voor vegetariërs
Ja die reactie kreeg ik ook.
Zal reageren:
- waarom op de verpakking bij Naturel niet meer staat dat het vegetarisch is. De mevrouw haar reactie is dus tegenstrijdig aan de verpakking...  ::) :o???
- of wei volgens het vegetarisch is

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #79 Gepost op: 25 november 2010, 12:34:00 »
Och, wat een principiële discussie. Over wei dit keer. Zo kennen we elkaar weer. Zullen we het ook weer een draad volpraten met bijen voor de bestuiving en restproduct honing? Of over het bewust niet rijden met de auto omdat je altijd de kans loopt dieren dood te rijden? Of het niet willen zwemmen in natuurlijk water, omdat dit het bodemleven verstoort? Om over wadlopen maar niet te praten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken