Vegatopia Forum

Wei(poeder)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2004, 10:25:11 »
maar in melk zit toch ook wei-eiwit? hoe zit dat dan?

Zeg, hoe duidelijk wil je het hebben?! :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2004, 11:17:12 »
ok nou weet ik het wel eens ja ;) :afro:

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2004, 11:26:33 »
Maar wat ga je doen? Wel of geen wei(-poeder)?
“it's strange how life makes sense in time...”

Corrupted

Re:Wei
« Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2004, 14:33:46 »
Als je het helemaal veilig wilt doen, dan moet je geen wei-poeder gebruiken, er kunnen immers (en dan ook hééél misschien en verwaarloosbare) resten van stremsel inzitten.

Maar dan moet je ook een doekje voor je mond doen om te voorkomen dat je insecten inademt, en niet op mieren gaan staan en dat soort dingen. :)


Haha, wat grappig. Al die mongole veganisten ook die dat niet doen, wat inconsequent van hen.

Ik denk dat voor veel mensen wel degelijk uitmaakt dat wei gemaakt wordt met behulp van producten uit de vleesindustrie. Wei zelf is dan misschien wel bijna vergetarisch, toen ik vegetarier was at ik het niet, omdat kalvermaag bijna altijd gebruikt wordt bij dit proces.
Je kan ook zeggen dat een vleesgerecht waar je de vlees uitvist vegetarisch is ja, voor mij niet. En in veel topics wordt hier over geklaagd door mensen, maar nu is iets waar het dode-dier gedeelte uit is gevist ineens WEL vegetarisch...

Maar gelukkig heb ik al jaren geleden besloten om dit soort non-vragen te vermijden door gewoon al die troep niet meer te eten :)

En ja, door geen wei te eten zal je waarschijnlijk geen enkel dier het leven sparen, daar ben ik me volledig van bewust.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #44 Gepost op: 20 juli 2004, 14:39:08 »
Al die mongole veganisten ook die dat niet doen, wat inconsequent van hen.

Zeg lange teen, dat maak je er zelf van hoor. >:(

“it's strange how life makes sense in time...”

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2004, 14:59:16 »
Maar wat ga je doen? Wel of geen wei(-poeder)?

wij hebben hier heerlijke bonbonbloc.. maar ik eet dan geen weipoeder dus dat feest gaat niet door.

Corrupted

Re:Wei
« Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2004, 17:17:16 »
Al die mongole veganisten ook die dat niet doen, wat inconsequent van hen.

Zeg lange teen, dat maak je er zelf van hoor. >:(



Hehe, idd :)

Maar je zegt wel dat mensen die geen wei willen eten met een zakdoek voor hun mond zouden moeten lopen. Ik vind dat soort opmerkingen een beetje flauw, er worden al; genoeg van dit soort flauwe opmerkingen, ook over vegetariers, gemaakt. Van mij hoeft dat allemaal niet zo.

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #47 Gepost op: 20 juli 2004, 23:58:34 »
ik kan nergens het email adres van kraft foods (van de beruchte bonbon bloc) vinden. heeft iemand die wel?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #48 Gepost op: 21 juli 2004, 08:56:34 »
ik kan nergens het email adres van kraft foods (van de beruchte bonbon bloc) vinden.

Heb je wel gezocht dan? :)

Anyway, Cote D'Or heeft een contactpagina, zie hier. Onderaan de pagina staat een email-adres, maar da's dus alleen voor dringende gevallen.


“it's strange how life makes sense in time...”

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #49 Gepost op: 21 juli 2004, 09:43:15 »
ik keek op de site van kraft foods.. daar stond namelijk niks. maar dit is dringend ja :O

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #50 Gepost op: 31 juli 2004, 19:41:11 »
Nou als er voor stremsel kalveren dood gemaakt worden dan gaat het om een dier wat dood moet. Wat spreek ik dan tegen?

Doe je dit nu expres? :)

Ik wist niet dat er mensen zijn die stremsel zo yummie vinden dat ze het zo gaan eten, hoor. Ik dacht dat we het over kaas hadden. En kaas is prima te maken zonder dat er een dier voor dood moet.

Bentee

weipoeder uit melk
« Reactie #51 Gepost op: 28 juni 2007, 21:36:46 »
Ik heb de berichten gelezen over weipoeder alleen is het me nog neit helemaal duidelijk...
De snack-a-jacks  zijn vegetatrisch althans dat staat er op. Maar er zit wel weipoeder in, afkomstig uit melk ik het dan als het uit melk komt vegetarisch?
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 21:37:08 door Bentee »

Gargamel

Re:Wei(poeder)
« Reactie #52 Gepost op: 12 juli 2007, 12:16:21 »
Weipoeder zit ook in Sultana's. Ik eet het wel, maar ik vraag me af WAAROM het er in zit. Het lijkt me sterk dat het voor de smaak of consistentie ook maar iets uitmaakt. Is er soms zó'n enorm melkoverschot dat men bijna de complete (niet-biologische) levensmiddelenindustrie in wei(poeder) doordrenkt??

Sigurd

Re:Wei(poeder)
« Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2007, 16:55:14 »
Ja, zo'n enorm melkoverschot is er. Nog steeds. En dankzij Europa en haar subsidiepotjes blijft dat nog wel even zo.

Patronum

Re:Wei(poeder)
« Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2007, 14:37:55 »
Ja, zo'n enorm melkoverschot is er. Nog steeds. En dankzij Europa en haar subsidiepotjes blijft dat nog wel even zo.

Grappig, dit artikel stond juist de dag dat jij dit postte in de Volkskrant:

Melkplas en boterberg verdwenen

de Volkskrant, Voorpagina, 13 juli 2007 (pagina 01)
Van onze verslaggever Olav Velthuis

Voor het eerst sinds 1968 geen melksteun uit Brussel.

Zuivelvraag uit Azië drijft prijzen op wereldmarkt op.

Aanbod houdt vraag niet bij.

Marktprijs kaas stijgt

Nieuwe Niedorp De melkplassen en boterbergen van Europa behoren tot het verleden. Voor het eerst in bijna veertig jaar hoeven Nederlandse melkboeren niet in Brussel voor subsidie aan te kloppen. De prijzen op de wereldmarkt stijgen zo snel, dat zij op eigen benen kunnen staan. Dat zeggen de melkveehouders, het Productschap Zuivel en de landbouworganisatie LTO Nederland.

‘De stemming is euforisch’, zegt Klaas Johan Osinga, beleidsadviseur van LTO Nederland. ‘Vroeger werd de zuivelsector beheerst door Brussel. Vanaf nu zal dat door de vrije markt gebeuren.’ In opkomende economieën zoals China stijgt de vraag naar zuivel sterk. Tegelijkertijd stagneert het aanbod, onder meer door aanhoudende droogte in Australië.

‘De wereldmarkt was altijd een overschottenmarkt’, zegt Henk van der Steege, een van de grootste melkveehouders van het land. Vorige maand opende Van der Steege een bedrijf voor vijfhonderd koeien in de Noordoostpolder. ‘Nu gaan we naar een tekortsituatie’, zegt Willem Koops van het Productschap Zuivel. ‘De wereldvraag stijgt sneller dan het aanbod. In Europa zijn de pakhuizen voor melkpoeder en boter al helemaal leeg.’ De prijs voor boter was sinds 1989 niet meer zo hoog.

In de winkel merkt de consument daar nog weinig van, maar de Nederlandse boeren profiteren er al wel van. LTO Nederland wil dat de melkquota, die de Nederlandse productie sinds 1984 aan banden legden, de komende jaren geleidelijk worden afgeschaft.

Volgens Osinga kan het zelfs gebeuren dat boeren voor hun melkproductie dit jaar geld moeten overmaken naar Brussel in plaats van andersom. ‘Als zij meer produceren dan het quotum dat zij hebben, moeten ze zogenoemde superheffing betalen.’ Vorig jaar bedroeg die superheffing voor Nederlandse boeren 9 miljoen euro.

Melkboeren krijgen wel nog ruime steun uit Brussel voor het uitvoeren van enkele maatschappelijke taken, als het beheer van het landschap, het waken over de voedselveiligheid en het dierenwelzijn. Die steun – gemiddeld 20 duizend euro per boerderij – is niet gekoppeld aan de productie.

Van de Nederlandse melkproductie belandt slechts 20 procent in melkpakken. De rest wordt omgezet in boter, kaas of melkpoeder en merendeels geëxporteerd.

Sigurd

Re:Wei(poeder)
« Reactie #55 Gepost op: 20 juli 2007, 03:26:21 »
Ik heb het niet enkel over productiesubsidies, ook over exportsubsidies.

Het zou aardig zijn wanneer je de informatie die je kennelijk zo van het web geplukt hebt, uit meerdere bronnen zou halen, en niet enkel bij hen die baat hebben bij overproductie. wat doen we met de overschotten? Die dumpen we in de derde wereld, met als gevolg dat met name in Afrika en midden-Amerika lokale producenten nauwelijks kunnen bestaan.

en tjonge, bedrijven met 500 koeien....joepie zeg, daar ben ik maar wat blij mee..

en even terug naar de wei..

het is in de levensmiddelen industrie al een poosje heel gebruikelijk om melk een beetje te "martelen". Homogeniseren heet het, en nog erger: Grote kans dat wat je eet opf drinkt op basis van melk eerst in alle afzonderlijke componenten uiteen genomen is om vervolgens weer ineengezet te worden als iets wat in een pak past, 10 dagen goed blijft en altijd het zelfde smaakt. Iets wat principieel niet mogelijk is met melk omdat naar gelang voer en seizoen de samenstelling van melk anders is.

de koe is dus niets meer dan een wandelende melkfabriek, en zelfs het "natuur" product melk wordt door de meeste consumenten niet eens op waarde geschat, het moet "standaard melk" worden.

en de prijzen waar je het over hebt? kijk maar eens naar transport, groothandels, supermarkten.
De boeren worden er nauwelijks beter van.

de conclusie: de melk, of het melkproduct dat jij koopt is (uitzonderingen daargelaten) al 3 keer betaald. door de belastingbetaler die de subsidies betaald, door de klant in de winkelen door de belastingbetaler die zich middels ontwikkelingsgelden gedwongen ziet iets te doen aan de derde wereld problematiek.

Oorzaak: Hebzucht, gemakzucht, overdaad.

en die boer exporteert niet, dat doen handelsfirma's.

en handel is in deze wereld meestal nog geoorloofde diefstal.

en de resten? die propt de industrie in vervolgens alles waar het in kan, en zo het niet bruikbaar is wordt het nog wel gemodificeerd, desnoods in een lage lonen land om vervolgens weer terug te koemn als e-nummertje

etc etc etc

lust je nog wat?


Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #56 Gepost op: 20 november 2010, 22:30:09 »
Wat ik kort geleden helaas heb ontdekt is dat de Naturel-versie van HEINZ Sandwich Spread niet meer vegetarisch is. Het staat er i.i.g. niet meer expliciet op dat het vegetarisch is. ::) :-[


Voorheen was dit volgens mij de enige variant die vegetarisch was, maar nu dus ook niet meer.

Niet meer eten dus die HEINZ Sandwich Spread. :( Althans niet door mij.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #57 Gepost op: 20 november 2010, 23:58:12 »
Hm vreemd, dat lijkt me typisch iets dat wel vega zou zijn. Zit er bouillon in?
Het staat niet op de site van Heinz wat er in zit, dus ik heb ze net even gemaild.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #58 Gepost op: 21 november 2010, 10:42:51 »
Er waren meer smaken waar het expliciet op stond vermeld.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #59 Gepost op: 21 november 2010, 19:21:03 »
Heb gisteravond na mijn medling hier meteen een mailtje naar HEINZ gestuurd, dan hebben ze dus van meerdere kanten de vraag/ En da's alleen maar goed.

Vanmiddag even gekeken bij onze plaatselijke super. Heb 3 Sandwich Spread varianten ontdket waarop nog wel expliciet vermeld staat dat ze vegetarisch zijn, maar tegelijk iets onjuists ontdekt. Wel vegetarisch zijn volgens de verpakking de smaken:
- Mediterraan
- Fijne tuinkruiden
- Pikante groenten

In al mijn vetrouwen een potje Heinz Sandwich Spread Mediterraan gekocht. Maar wat blijkt nu, terwijl ik deze reactie aan het typen ben........ Er zit weipoeder in ??? ??? ??? dus volgens mij niet vegetarisch! Is zoiets misleiding?

Het potje geef ik maar aan een een kennis die niet veggie is... :-[ :-[ :-\