Vegatopia Forum

BMI berekening klinkklare onzin?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Zjest en Zjaar

BMI berekening klinkklare onzin?
« Gepost op: 23 juni 2007, 18:38:46 »
Bij de draad hoeveel weeg je staat er een poll. http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=32;action=display;threadid=7397 Tja beste mensen...Ik heb de poll niet ingevuld omdat in mijn ogen heel die BMI berekening op niets
slaagt...Al heel mijn leven heb ik zogezegd (volgens dat BMI gedoe) overgewicht...Ik heb het nogmaals uitgerekend en ben niet beschaamd om te zeggen dat mijn BMI 26 en een kluts is...En O.K Ik heb wel een klein beetje buik en in de ogen van de meeste tienermeisjes en vrouwen van tegenwoordig (die Marilyn Monroe al dik vinden)en die streven naar een pannelatten breek me in tweefiguur ben ik waarschijnlijk een dikke koe.Maar ik wil er wel even op wijzen dat er nu eenmaal mensen zijn zoals ik met zeer zware botten... De meeste mensen vinden dit om te lachen maar dan wil ik er nog iets aan toe voegen
en ik hoop dat dit niet verward word met rascisme want ik ben zelf een "witte" negerin..(mijn over over overgrootvader was een albino neger)en dat zie je op zeer veel gebied nog aan mij waaronder de zwaarte van mijn botten ..wat ik nu ga schrijven besprak ik met negervrienden van mij en ze zeiden allemaal het zelfde...Misschien is het al iemand opgevallen dat negers zeer goed zijn in hardlopen..Wel dat zou te maken hebben met de zwaarte van de botten...Ikzelf had voordien een vrij turbulent leven en de stoten die ik uithaalde haden mij al tientallen keren iets kunnen doen breken...Wel ik brak nog nooit iets (behalve mijn gehemelte en dat was ook geen lolletje)...Op straat zag ik al geregeld iemand in de gips of zelfs in mijn vriendenkring waren er wel enkelen die iets braken..Wel ik zag nog nooit een neger in de gips en in mijn vriendenkring zag ik ook nog nooit een neger die iets brak(ondanks dat er wel zullen zijn)..Een vriend van mij die ook een witte neger is en waar je het ook wat aan ziet (ook doordat 1 van zijn voorvaders een neger was)brak ook nog nooit iets ondanks dat hij ook wel wat stoten uithaalde...Met andere woorden ik vind dat heel die BMI berekening wel eens mag herzien worden vooral voor negers of mensen van het negroïde type.Ik schrijf dit alles niet als excuus om mijn klein beetje buik te rechtvaardigen maar wl om duidelijk te maken dat heel die BMI berekening klare onzin is..Hetgene ik zeg over mijn botten werd al bevestigd door dokters toen ik nog kind was en vrij mager zodat mijn moeder voor de lol steeds mijn ribbekes telde (omdat ik zo mager was)en mijn gewicht helemaal niet overeenstemde met mijn magere lijfje...Ik zou wel de mensen even willen voorzijn die misschien moeite hebben met het feit dat ik hier het woord neger gebruik inplaats van het woord  zwarte..Wel het gebruik van het woord zwarte is slechts een modewoord net zoals heel het pannelatten breek me in twee gedoe een modetrend is...Al mijn zwarte vrienden blijven zichzelf neger noemen..En al ben ik een negerin het zou een beetje stupied zijn moest ik mezelf zwarte noemen en ik denk dat mijn albino over over overgrootvader die wel honderd % neger was maar geen zwarte er net hetzelfde zou over gedacht hebben...) Groetjes van Zjest   :afro:
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2007, 22:16:11 door Zjest en Zjaar »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:BMI berekening klinkklare onzin
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2007, 19:44:01 »
Ik denk dat je je met de uitspraak "BMI berekening klinkklare onzin" de bal mis slaagt en je vooral schuldig maakt aan zwart-wit denken.

Eerst en vooral is die berekening gewoon een wiskundig formule.  Wat je waarschijnlijk wil zeggen is niet dat je de BMI berekening klinkklare onzin vind maar wel het besluit dat het BMI iets zegt over het al dan niet hebben van een gezond gewicht.

Maar ook dat is niet zonder meer klinkklare onzin.  Iedereen die tegenwoordig op een ernstige manier met voeding, gewicht, ... bezig is (gaande van diëtisten over dokters naar trainers) zullen niet meer beweren dat de BMI een alleszeggend cijfer is.  Het is niet meer dan een indicatie maar om echt te weten of iemand aan overgewicht lijdt is o.a. een meting van het vetpercentage nodig.
Dat maakt van de BMI nog geen onzin, enkel een cijfer dat men met het nodige verstand moet interpreteren.  Als iemand een BMI heeft van 35 dan heeft hij/zij echt wel een probleem, net zoals iemand met een BMI van pakweg 15.

Iemand wiens BMI net buiten het zogezegde 'gezonde gewicht' valt (b.v. een BMI van 26 of van 18) maar die een redelijk stabiel gewicht heeft, zich goed voelt en een redelijk vetpercentage heeft moet zich dus geen zorgen maken.

Dat veel Afrikanen (als in - van Afrika afkomstig) goed zijn in het hardlopen steken op 'zware botten' lijkt me trouwens ook een zeer onwetenschappelijke uitspraak.  Ik zou niet weten hoe zware botten een voordeel zouden kunnen zijn en bovendien spelen er bij het goed presteren in zulke sporten zoveel factoren een rol dat één factor aanwijzen als belangrijke oorzaak wel erg kort door de bocht is.

Ik heb ooit een programma gezien waarop een groep wetenschappers zich op de vraag wierp waarom veel Afrikanen zo goed waren in hardlopen.  Het was een vraag waar ze hun tanden op stuk beten, er was duidelijk geen eenvoudige verklaring.  Ik kan me nu niet meer exact hun besluit herinneren, maar zware botten hadden er in ieder geval niets met te doen.  Ik dacht dat het o.a. te maken had met de 'natuurlijke' verhouding tussen korte- en lange spiervezels.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 10:29:28 door Ligfietsertje »

Zjest en Zjaar

Re:BMI berekening klinkklare onzin
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2007, 20:58:48 »

Dat veel Afrikanen (als in - van Afrika afkomstig) goed zijn in het hardlopen steken op 'zware botten' lijkt me trouwens ook een zeer onwetenschappelijke uitspraak.  

Tja...Misschien is het maar een mythe...Je kunt gelijk hebben

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:BMI berekening klinkklare onzin
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2007, 08:46:08 »
Als iemand een BMI heeft van 35 dan heeft hij/zij echt wel een probleem, net zoals iemand met een BMI van pakweg 15.

Als iemand een BMI heeft van 35 heeft hij volgens de normen van vandaag de dag (ernstig) overgewicht. Dat is wat anders dan 'echt wel een probleem' hebben. Er is een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, suikerziekte en nog het een en ander. Maar een verhoogde kans is niet per definitie een probleem.

Ik vind dat we tamelijk hysterisch bezig zijn met gewicht, met alle gevolgen vandien voor mensen die niet het perfecte lijf hebben. Mensen met overgewicht worden beschimpt op straat en het is zelfs aangetoond dat men ze discrimineert op de arbeidsmarkt omdat er allerlei vervelende etiketten aan het dik-zijn worden gehangen.  

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 12:50:56 door J@n »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2007, 08:53:30 »
Als iemand een BMI heeft van 35 dan heeft hij/zij echt wel een probleem, net zoals iemand met een BMI van pakweg 15.

Als iemand een BMI heeft van 35 heeft hij volgens de normen van vandaag de dag (ernstig) overgewicht. Dat is wat anders dan 'echt wel een probleem' hebben. Er is een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, suikerziekte en nog het een en ander. Maar een verhoogde kans is niet per definitie een probleem.

Ik vind dat we tamelijk hysterisch bezig zijn met gewicht, met alle gevolgen vandien voor mensen die niet het perfecte lijf hebben. Mensen met overgewicht worden beschimpt op straat en het is zelfs aangetoond dat men ze discrimineert op de arbeidsmarkt omdat er allerlei vervelende etiketten aan het dikz-ijn worden gehangen.  



maar ik, zelf stevig, durf toch wel te stellen dat het een probleem is hoor... ik moet er niet aan denken om nog meer mee te zeulen, beetje minder lijkt me zelfs wel fijn. Als ik met 10 kilo boodschappen loop, denk ik toch vaak aan mijn collega die dagelijks 25 kilo meer meetilt dan ik. Laatst zei ze ook dat ze ook astma had, en dan vraag ik me toch af of dat de hele waarheid is. In elk geval hebben haar longen niet zo veel plaats denk ik.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Harry

Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2007, 08:58:01 »
Dat je je druk maakt om de discriminatie van dikke mensen daar kan ik me helemaal in vinden, maar ernstig overgewicht is wel degelijk een groot probleem.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2007, 09:26:58 »
Vorig weekend was ik met een vriendin in Barcelona. Zij is echt wel te zwaar. Het bleek dat we vaak een taxi moesten nemen omdat zij anders pijn kreeg in haar gewrichten en dergelijke. En ze kon niet mee naar boven bij Parc Guell. En dan zijn het geen vierdaagse afstanden. Ze is 25, en ze zei zelf ook dat ze zich wel heel oud voelde naast me. Ik had zoiets nog nooit zo van dichtbij meegemaakt en ik merkte dat het toch echt een behoorlijk probleem is.

Maar het is zo moeilijk om die cirkel te doorbreken voor haar.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2007, 09:42:08 »
Vorig weekend was ik met een vriendin in Barcelona. Zij is echt wel te zwaar. Het bleek dat we vaak een taxi moesten nemen omdat zij anders pijn kreeg in haar gewrichten en dergelijke. En ze kon niet mee naar boven bij Parc Guell. En dan zijn het geen vierdaagse afstanden. Ze is 25, en ze zei zelf ook dat ze zich wel heel oud voelde naast me. Ik had zoiets nog nooit zo van dichtbij meegemaakt en ik merkte dat het toch echt een behoorlijk probleem is.

Maar het is zo moeilijk om die cirkel te doorbreken voor haar.

misschien is dit een keerpunt? maar iemand moet echt zelf die beslissing nemen he.
ik ben in 6 jaar studie van bmi 19 naar 25 gegaan, en op een gegeven moment was voor mij dat punt bereikt, dat ik in elk geval niet meer wou aankomen en dat is ook gelukt. maar dat kan een ander nooit voor je beslissen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2007, 10:01:14 »
Ik hoop dat het een keerpunt is. Ik zag wel dat ze er mee bezig was. Vroeg vaak of ik dan toch echt geen pijn had ergens. "Nee, maar zo ver lopen we ook niet hoor".

Ze heeft ook al haar auto weggedaan omdat ie niet meer gemaakt kon worden en ze merkte dat het al wel scheelt in conditie en een beetje in gewicht. Ik hoop dat het wat doorzet en merkt dat ze zich dan fitter gaat voelen en daardoor gemotiveerder wordt.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2007, 13:00:40 »
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd: maar zware botten bestaan. Mijn oma woog uitgemergeld en wel 80 kilo in de hongerwinter. Dat kan alleen met zware botten! Verder ken ik een voorbeeld van iemand die met BMI plus 30 volgens de dokter echt uitstekend in conditie was nav een compleet onderzoek. Dus BMI zegt niet alles en is hooguit een indicatie van.

Ik heb een gruwelijk hekel aan al die cijfers die in de groep geworpen worden om ons te overtuigen van het feit dat we dieetproducten moeten gebruiken. Mensen zijn nog nooit zo dik geweest als sinds er dieetproducten zijn.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2007, 13:35:21 »
Niet iedereen heeft het gestel van een gazelle. Het is een wat vervelende vergelijking, maar ik maak 'm lekker toch: een nijlpaard springt ook niet soepeltjes over een heg van 1.40 meter. Is dat erg? Het nijlpaard boeit het voor geen meter en laat zich lekker weer in de Nijl zakken en leeft nog lang en gelukkig.

Maar nee, zo makkelijk komt ie er niet vanaf! Kijk, daar heb je de gazelles die hem boven water trekken. Nijlpaardje, nijpaardje toch. Hoe héb je het zover kunnen laten komen? Heb je dan geen enkel respect voor je eigen lichaam dat je hier willens en wetens lui in de Nijl ligt te liggen? Zestig kilo Nijldeltagras per dag? Jezus de pezus! Je snapt toch zelf ook wel  dat je jezelf daarmee te gronde richt? Straks sterf je nog aan hart-en-vaatziekten. En waar moet kleine Nijlie dan naar toe? Nou? Zo zonder pappie? Ja, daar moet je wel even van huilen hè? Ja, dat is hard, maar het is voor je eigen bestwil. Misschien kom je zo eens bij zinnen en ga je op een clubje of zo. Je hoeft heus niet meteen over 1.40 meter. Je begint eerst eens met een hegje van 15 centimeter en als je dan goed traint...

Enfin: de gazelles zijn met zovelen en praten dag in dag uit op het nijlpaard in totdat hij uiteindelijk echt gaat geloven dat ie een gemankeerde gazelle is. Een gemankeerde gazelle die zichzelf in gevaar brengt, die de gazellemaatschappij op kosten jaagt door alle sneuvelende heggetjes en die eigenlijk geen enkele reden heeft om te mogen  bestaan. Nog een geluk dat nijlpaarden niet een voorpoot in de keel kunnen steken om te braken,  noch een flatgebouw kunnen beklimmen om van het dak te springen.

Nou ja, eigenlijk is het ook zinloos om dit soort verhalen af te steken. De gezondheids-, dieet- en bmi-maffia heeft de oorlog al lang en breed gewonnen. Windmolens en zo. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een witte vlag.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 13:36:19 door J@n »

Harry

Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2007, 13:40:26 »
Gek, ik moet eerder aan een struisvogel denken als ik je zo hoor. ;)

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2007, 13:42:45 »
Mensen zijn nog nooit zo dik geweest als sinds er dieetproducten zijn.

Mocht dat zo zijn, dan lijkt het met een gevalletje ooievaar-geboortecijfer...

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2007, 13:49:02 »
Nogmaals, er is echt een verschil tussen ernstig overgewicht en een buikje ofzo. Als ik zo doorgegroeid zou zijn als ik vroeger was (ik was als kind echt dik; toen de enige in de klas) zou ik diep ongelukkig zijn. Ik was anders omdat ik er anders uitzag en andere dingen deed en en dat deed pijn en het doet me ook pijn om te zien dat mensen om me heen niet de dingen kunnen doen die ze willen en niet in vliegtuigen passen of suikerziekte hebben (met alle gevolgen van dien).

Een nijlpaard is er op gemaakt om dik te zijn. Wij niet.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 13:54:14 door LL de Ling »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2007, 14:08:25 »
Een nijlpaard is er op gemaakt om dik te zijn. Wij niet.

Dat bedoel ik: het is zinloos.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2007, 14:08:56 »
Dat bedoel ik: het is zinloos.
Is het hele leven dat niet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2007, 14:10:23 »
Ja, en daarom kan ik net zo goed weer beginnen met roken want het is trouwens ook niet waar dat je daar ziektes van krijgt. Zo zijn er opa's die hun hele leven hebben gerookt en 180 werden. :P

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 14:17:33 door LL de Ling »

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2007, 15:56:02 »
Ik ben ook nooit slank geweest, wel niet duidelijk "zwaarlijvig".("zware botten" wel  :). ) BMI 25, dus niet hopeloos maar op het randje van "te veel". Dat ging de laatste tijd nu wel naar 26 en daar wil ik wel iets aan doen, maar  niet geobsedeerd. Het leven is inderdaad te kort om het door iets te laten bepalen. Op een bepaald moment bereik je wel een grens (dat kan vanalles zijn : puffen bovenaan de trap of broeken die niet sluiten - gelukkig op dat vlak alles nog OK). Belangrijk is dat je die zelf bepaalt en niet laat opdringen door de buitenwereld. Ik vind dokters met hun waarschijnlijk goedbedoelde preventieve geneeskunde soms nogal intimiderend. Als je dan vijf jaar vroeger doodgaat, so what ? Al minder pensioen en ziektekosten te betalen door de staat. Een  huisdokter zei tegen iemand die bezorgd zijn (beperkt) rookgedrag voorlegde  : ach, een mens moet iets hebben... Dat is natuurlijk helemaal tegen het boekje, ik vind het eigenlijk wel wijs.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 15:56:29 door karl »

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2007, 17:16:21 »
Dokter, als ik niet meer rook, drink en vetvrij eet, leef ik dan langer? Dat weet ik niet maar het lijkt wel langer.

Zjest en Zjaar

Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2007, 17:47:54 »
Dokter, als ik niet meer rook, drink en vetvrij eet, leef ik dan langer? Dat weet ik niet maar het lijkt wel langer.

Das een goei  :schater:  :O