Vegatopia Forum

Veganistische baby sterft aan ondervoeding

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2007, 19:25:25 »
Bron?

http://www.drmcdougall.com/misc/2007other/nytimes.html
http://www.vrg.org/nutrition/pregnancy.htm
http://www.pcrm.org/health/veginfo/veg_diets_for_children.html

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Is de lijst artikelen die het tegengestelde beweren niet net zo lang dan?

Ik probeer overigens niet te beweren dat vegan opvoeden per se slecht is, maar voor de rechtzaak lijkt het me wel van belang.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 19:31:15 door Annemieke »

Gwennepen

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2007, 19:36:58 »
Ik denk dat een koe meer op de mens lijkt dan een sojaboon. Als je geen borstvoeding kan of wil geven lijkt het me het beste dat je die melk geeft die het meest op moedermelk lijkt. In de eerste tijd iig.

Gras is dan ook beter voor de mens dan bessen en noten.  Want koeien lijken meer op mensen dan bessen etende en noten etende vogels en koeien eten gras, geen bessen en noten?!

 Je redenering is verkeerd.

Of sojamelk of koeienmelk nu het minst slecht is durf ik niet te zeggen, maar veel heeft te maken met de tolerantie en allergieën van een kind  een heleboel mensen kunnen helemaal geen lactose verdragen, voor deze mensen is koeienmelk dus sowieso niet goed (of men zou er de lactose moeten uithalen).  Men kan in dat veel voorkomende geval dus zeker niet zeggen dat koeienmelk sowieso beter is.

Heb jij weer gelijk in. Ik keek eigenlijk maar een beetje naar mijn ervaring met koeienmelkflesvoeding. Daar was ik zelf heel tevreden over. Vooral na de falende borstvoeding bij de eerste, die knapte daar zo van op. Maar als één van de twee een lactoseallergie had gehad was ik natuurlijk maar wat blij geweest met de sojavariant.


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2007, 19:39:32 »
Bron?

http://www.drmcdougall.com/misc/2007other/nytimes.html
http://www.vrg.org/nutrition/pregnancy.htm
http://www.pcrm.org/health/veginfo/veg_diets_for_children.html

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Is de lijst artikelen die het tegengestelde beweren niet net zo lang dan?
Vast wel, maar je vroeg naar een bron waarin stond dat je een baby vegan op kon voeden.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2007, 19:47:56 »
Het gaat er in dit geval wel om dat de ouders vegan waren, ware het niet dat ze ook vegetarier, die-hard hamburgerfans of welk ander principe dan ook hadden kunnen hebben.

Het lijkt erop neer te komen, dat als je zo overtuigd bent van je eigen principes je niet meer in staat bent om op een objectieve manier naar bepaalde zaken te kijken.

Nogmaals, had dit kind het wel overleefd op koemelk en appelsap? Of op hamburgerlimonade of wat dan ook? Als de rechter aangeeft dat dit mensen met poor judgement zijn, en dat het niet uitmaakt of ze vegan (of voor mijn part die-hard hamburger fan of wat dan ook zijn...)

In mijn stuk eronder legde ik uit waarom ik vind dat het wel ter zake doende is..

Citaat
Het lijkt erop neer te komen, dat als je zo overtuigd bent van je eigen principes je niet meer in staat bent om op een objectieve manier naar bepaalde zaken te kijken.
En ik probeer uit te leggen dat er prima mogelijkheden waren geweest om die baby vegan op te voeden, maar dat die ouders blijkbaar compleet niet nagedacht hebben. Dat heeft er niets met hun principes te maken gehad, want als ze dat kind normale vegan babyvoeding hadden gegeven, dan was er niets aan de hand geweest. Het is niet zo dat omdat ze zo die-hard vegan waren dat kind koste wat kost geen dierlijke producten wilden geven, want daar gaat het hier niet om (omdat ze dus ook prima vegan babyvoeding hadden kunnen geven). Waarom zouden ze in hemelsnaam als ze niet vegan waren dat kind opeens wel formula (ipv gewone koemelk) en geen appelsap gegeven hebben?

Het zou wat anders zijn geweest als die baby alleen sojaformula gekregen zou hebben en dan gestorven zou zijn. Dan zou het feit dat ze vegan zijn een rol spelen inderdaad.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2007, 10:15:43 »
Nogmaals mijn vraag:
is er in de States dan geen sojaproduct voor baby's in poedervorm zoals wij die kennen? En als dat er wel is waarom hebben zij daar dan niet voor gekozen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2007, 10:37:56 »
Ja, er bestaat poeiersojamelk speciaal voor babies
Nee, je kunt een baby met 4 maanden ook al fruit(sap) geven, zeker als het warm is gaf ik ze ook al diksap
Ja, koemelk is beter dan sojamelk, in koemelk zitten nl. veel van dezelfde mineralen/vetten etc. die in moedermelk zitten
Ja, vanaf 6 maanden kun je 'gewone' koemelk geven, zeker als het kind er fruithapjes e.d. bijeet. Dan wel volle melk aangelengd met water om het minder vet te maken en niet halfvolle melk, want daar zitten bijna geen mineralen e.d. meer in (in een deel van het alto-circuit word ervan uitgegaan dat kinderen tot een jaar of 4 koemelk 'moeten' drinken en daarna niet meer, want koemelk is voor kalfjes)
Ja, in dit geval zijn het inderdaad stompzinnige ouders en is dat belangrijker dan het vegan-gedeelte
Ja, je kunt een kind vegan voeden zonder dat het doodgaat, maar ik blijf bij mijn mening dat een kind dan toch snel mineralen/eiwitten en weet ik al niet meer tekort zal komen als je kijkt naar het aantal volwassen vegans dat de adh niet binnenkrijgt. En dat kan leiden tot groeiachterstanden etc. Het blijft makkelijker een kind allesetend en zelfs vegetarisch te voeden omdat je meer uitwijkmogelijkheden hebt.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2007, 10:38:44 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2007, 10:52:21 »
als je kijkt naar het aantal volwassen vegans dat de adh niet binnenkrijgt.
Hoeveel zijn dat er dan precies? En hoeveel gewoon etende mensen hebben dat?

Het blijft makkelijker een kind allesetend en zelfs vegetarisch te voeden omdat je meer uitwijkmogelijkheden hebt.
Het is vast ook makkelijker om een kind níet te leren dat het niet mag stelen of liegen. Of om een kind op te voeder zonder geloof. Niemand die vegan wordt wordt dat omdat het zo makkelijk is, maar omdat ze er bezwaren tegen hebben dieren te gebruiken, en als jij iets heel slecht vind, waarom zou je dan niet een beetje meer moeite nemen en je kinderen dat ook aanleren?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2007, 13:00:52 »
Nogmaals mijn vraag:
is er in de States dan geen sojaproduct voor baby's in poedervorm zoals wij die kennen? En als dat er wel is waarom hebben zij daar dan niet voor gekozen?

Dar heb ik al antwoord op gegeven: ja, dat is er. Meer dan 25 procent van de verkochte formula is daar obv soja.

En waarom ze dat niet hebben gegeven is dus juist mijn punt: het heeft dus niets met veganisme te maken, maar met onverantwoorde ouders die blijkbaar geen klap van baby's en babyvoeding weten.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2007, 13:01:40 »
ik blijf bij mijn mening dat een kind dan toch snel mineralen/eiwitten en weet ik al niet meer tekort zal komen als je kijkt naar het aantal volwassen vegans dat de adh niet binnenkrijgt.

Waar haal je dit vandaan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2007, 13:03:57 »
Om met Willem te spreken: ik kan wel vinden dat mijn kind geen medicijnen nodig heeft, maar is dat dan het beste voor het kind???????????????????????????????????????????

Alles kan, maar kan ook alles?
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #50 Gepost op: 24 mei 2007, 14:47:52 »
Ja, je kunt een kind vegan voeden zonder dat het doodgaat, maar ik blijf bij mijn mening dat een kind dan toch snel mineralen/eiwitten en weet ik al niet meer tekort zal komen als je kijkt naar het aantal volwassen vegans dat de adh niet binnenkrijgt.

Wat een onzin zeg.

Je mag best een mening hebben, maar probeer dan wel een beetje een gefundeerde mening te hebben. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #51 Gepost op: 24 mei 2007, 15:14:50 »
De meeste mensen krijgen de ADH niet binnen, dat zal onder de vegans wel niet veel anders zijn, tenzij je heeel goed voorgelicht bent en het laat uitrekenen etc.


De gezondheid van het kind staat altijd voorop. Het is best mogelijk om een kind vegan op te voeden, maar het vereist wel degelijk meer aandacht. Wanneer er allergieën bij komen kijken, wordt het ook een stuk moeilijker (bijv. allergie voor zuivel én soja) en kinderen zijn ook niet altijd de makkelijkste eters. Als ze de helft van wat jij voorzet weigeren, zit je met een probleem.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2007, 15:15:07 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #52 Gepost op: 24 mei 2007, 17:03:39 »
Maar niet ieder kind heeft allergiën, en als het kind ernstige allergiën heeft, wordt alles moeilijk, niet alleen vegan of vega eten, ook gewoon vlees (want voor vlees en vis kun je net zo goed allergisch zijn en als je dat kan combineert met melk, soja en noten, dan blijft er niet veel over).

En ik denk dat de meeste vegans zich bewust zijn van de dingen waar ze op moeten letten bij hun baby, en daar dan wat aan kunnen doen. Maar er zullen altijd ouders zijn die hun kinderen laten verhongeren en als dat maar vaak genoeg gebeurt dan gebeurt dat vanzelf ook een keer bij vegane ouders. Dat wil niet zeggen dat veganistische ouders slecht zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #53 Gepost op: 24 mei 2007, 22:21:11 »
Dat wil niet zeggen dat veganistische ouders slecht zijn.

Dat zegt ook niemand.

Allergieën voor vlees komen natuurlijk wel vele malen minder voor dan allergieën voor zuivel en soja en noten etc.


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #54 Gepost op: 24 mei 2007, 22:26:35 »
Hoe komen de meeste mensen eigenlijk aan allergieën?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #55 Gepost op: 24 mei 2007, 22:37:27 »
Volgens mij speelt erfelijkheid een grote rol.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #56 Gepost op: 24 mei 2007, 22:38:17 »
Hoe komen de meeste mensen eigenlijk aan allergieën?

Er zijn veel theorieën over de ontwikkeling van allergieën en ook over de redenen waarom er in onze maatschappij zoveel mensen last hebben van allergieën.  ('t Is een typisch fenomeen van de moderne maatschappij.)

Een van de theorieën waar ik persoonlijk wel geloof aan hecht is de overhygiëne waar we in leven.  Het lichaam wordt (in de kinderjaren) onvoldoende aan allerlei 'ongewenste' indringers blootgesteld waardoor ons lichaam overdreven gaat reageren.

Een van de vaststellingen die deze theorie ondersteunend is dat kinderen die opgroeien op een boerderij (en dan heb ik het niet over een moderne vleesfabriek) minder allergieën hebben.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #57 Gepost op: 24 mei 2007, 22:42:16 »
Volgens mij speelt erfelijkheid een grote rol.

Bij mij lijkt dat er zeker op, allebei de kanten zit vol met astma en astmatische bronchites. Kleine nichtjes en neefjes pruttelen en piepen ook.

Het hygiene verhaal vind ik vooral een voorbeeld van laten we ziekte lekker eigen schuld zijn... ik ben echt niet uberhygienisch opgegroeid.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #58 Gepost op: 24 mei 2007, 22:44:08 »
Hoe komen de meeste mensen eigenlijk aan allergieën?

Er zijn veel theorieën over de ontwikkeling van allergieën en ook over de redenen waarom er in onze maatschappij zoveel mensen last hebben van allergieën.  ('t Is een typisch fenomeen van de moderne maatschappij.)

Een van de theorieën waar ik persoonlijk wel geloof aan hecht is de overhygiëne waar we in leven.  Het lichaam wordt (in de kinderjaren) onvoldoende aan allerlei 'ongewenste' indringers blootgesteld waardoor ons lichaam overdreven gaat reageren.

Een van de vaststellingen die deze theorie ondersteunend is dat kinderen die opgroeien op een boerderij (en dan heb ik het niet over een moderne vleesfabriek) minder allergieën hebben.

boerderij... of het is erfelijk en astmapatienten worden geen boer en krijgen dus geen kinderen op de boerderij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #59 Gepost op: 24 mei 2007, 23:10:39 »

De sojamelk uit een blik dat speciaal voor baby's gemaakt is, is een prima product. Zelfde voedingswaarde en niet de bijkomende effecten van het hoge lactosegehalte van koemelk. Alle baby's hebben daar in meer of mindere mate last van. In het algemeen zou je zelfs kunnen stellen dat deze sojamelk daarom iets hoger scoort dan het product uit koemelk.

Het lactose gehalte van moedermelk ligt rond de 7 %, tov 4 % bij koemelk.
Zo.