Vegatopia Forum

Veganistische baby sterft aan ondervoeding

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #100 Gepost op: 28 mei 2007, 19:52:00 »
Was Vegatopiaan Dick niet ook veganist annex vader?
Eerst vader, toen veganist.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #101 Gepost op: 28 mei 2007, 19:52:33 »
Ik ken wel veganisten met kinderen ja, en ik kan sowieso genoeg redenen verzinnen waarom de (honderden?) veganisten die jij kent geen kinderen hebben (voor de hand liggend: te jong, single).

Vanzelfsprekend ken ik er geen honderden, ik vermoed een stuk of twintig IRL en een stuk of dertig via internet. Ik denk niet dat er daarvan veel te jong zijn voor kinderen. De vegans die ik 'in het echt' ken zijn van mijn leeftijd of ouder. De verhouding kinderen/geen kinderen zal op iets van 10/90 liggen, denk ik. Als ik het dan vergelijk met bijvoorbeeld 50 collega's dan is de verhouding heel anders. Iets van 70/30. Dan vind ik de indruk gerechtvaardigd dat veganisten aanzienlijk minder vaak kinderen hebben dan niet-veganisten. En dat is op zichzelf ook niet verwonderlijk: als je bezig met leed minimaliseren, is jezelf voortplanten niet direct een voor de hand liggende keuze.  

Citaat
Vegetariërs en vooroordelen; ik zou het bijna een pleonasme noemen.  :P

:)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #102 Gepost op: 28 mei 2007, 20:37:18 »
Ik ken wel veganisten met kinderen ja, en ik kan sowieso genoeg redenen verzinnen waarom de (honderden?) veganisten die jij kent geen kinderen hebben (voor de hand liggend: te jong, single).

Vanzelfsprekend ken ik er geen honderden, ik vermoed een stuk of twintig IRL en een stuk of dertig via internet. Ik denk niet dat er daarvan veel te jong zijn voor kinderen. De vegans die ik 'in het echt' ken zijn van mijn leeftijd of ouder. De verhouding kinderen/geen kinderen zal op iets van 10/90 liggen, denk ik. Als ik het dan vergelijk met bijvoorbeeld 50 collega's dan is de verhouding heel anders. Iets van 70/30. Dan vind ik de indruk gerechtvaardigd dat veganisten aanzienlijk minder vaak kinderen hebben dan niet-veganisten. En dat is op zichzelf ook niet verwonderlijk: als je bezig met leed minimaliseren, is jezelf voortplanten niet direct een voor de hand liggende keuze.  


En hoe zit dat met vegetariers dan, die laat je hier buiten beschouwing?

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #103 Gepost op: 28 mei 2007, 22:23:35 »
Ik was 25 en zwanger. En een vriendin van mij was 25 en moeder. Dan was er nog een vriendin 26 en zwanger en zo om mij heen ken ik er toch wel meer die ruim voor de 30 een kind hebben (of in ieder geval probeerden te krijgen...). Maar ja, nou waren wij ook gewoon met 22 afgestudeerd. Misschien zijn vegans gewoon wat langzamer  ;).
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #104 Gepost op: 28 mei 2007, 22:35:43 »
Daarom zette ik er ook bij:

Maarre... hebben jullie kinderen dan?
en studeer nog, en niemand in mijn vriendenkring heeft nog kinderen
(En daarvan is dus geen enkele vegan.)

Maar ik zal vast door al die tekorten een vreselijke achterstand in mijn ontwikkeling hebben opgelopen, die afgelopen 2,5 jaar. :P

En tussen 25 en 30, da's dus nog vijf jaar.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2007, 22:36:14 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #105 Gepost op: 28 mei 2007, 23:01:56 »
En hoe zit dat met vegetariers dan, die laat je hier buiten beschouwing?

Ik heb daar nog niet over nagedacht omdat die over het algemeen minder snel happen op plaagstootjes. Maar ik vermoed dat er ook wel een verband te vinden is tussen vegetariër-zijn en geen kinderen hebben. Wat minder duidelijk waarschijnlijk.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #106 Gepost op: 28 mei 2007, 23:03:48 »
Zo'n vreemde opmerking is het toch niet, die Jan maakt? Ik vind dat er hier aardig wat mensen (vega en vegan) rondlopen die nu al weten dat ze geen kinderen willen.

Ik heb me er ook wel eens over verbaast, want het zijn vaak intelligente mensen zonder beperkt wereldbeeld die geen kinderen willen, terwijl er maar aangefokt wordt door randdebielen in de lage sociale klasses.

Aiko

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #107 Gepost op: 28 mei 2007, 23:12:06 »
Wat klink je negentiende-eeuws...!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #108 Gepost op: 28 mei 2007, 23:15:35 »
Wat klink je negentiende-eeuws...!
Woei Machteld, je hebt sjans!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #109 Gepost op: 29 mei 2007, 10:07:38 »
Zeg ik voel me bijna beledigd  :o als doorfokkende (lagere) sociale klasse  ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #110 Gepost op: 29 mei 2007, 15:16:35 »
Maar je bent vegetarier he? Dat heft het weer op :P.

zosten

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #111 Gepost op: 09 november 2007, 15:08:41 »
wat een onzin zeg!

Alsof babies koeiemelk MOETEN hebben?
Hebben dieren in het wild ook koeiemelk nodig om te groeien dan?

Blijf bij je eigen soort!

Vanwaar al die lactose allergiën dan bij kinderen?

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #112 Gepost op: 14 november 2008, 01:36:32 »


(Volgens mij bevat het forum van de Veganistenvereniging wel het een en ander aan ouderlijke leden? Was Vegatopiaan Dick niet ook veganist annex vader?)
Is (geen was  ;)) vegatopiaan Dick etc. 
Beetje een late reactie, maar ik kwam toevallig hier op terrecht en zag mijn naam genoemd worden.
Ik ken best wat veganistische ouders en ik hoor nooit iets over dat het niet goed zou gaan. Mijn kinderen zijn geen veganist overigens, wel vegetarier.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2008, 01:38:09 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

flug5

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #113 Gepost op: 28 december 2009, 12:40:49 »
Het hygiene verhaal vind ik vooral een voorbeeld van laten we ziekte lekker eigen schuld zijn... ik ben echt niet uberhygienisch opgegroeid.

Dat maak jij er van, ik niet.  Je redenering is heel kort door de bocht en onterecht en eigenlijk vind ik het grof dat je daarmee suggereert dat ik (of anderen die hygiëne als één van de mogelijk factoren zie) de schuld in de schoenen van de zieke wil schuiven.

Ik zeg zeker niet dat overdreven hygiëne de enige mogelijk verklaring is en  evenmin dat het in alle gevallen de oorzaak is, ik weet wel zeker dat er meerderen mogelijk oorzaken zijn.

Er van uit gaan dat de overdreven hygiënische maatschappij mogelijk een rol speelt in de toename van allergieën betekend nog niet dat iemand die allergisch is, dat is door overdreven hygiëne of daar op een andere manier zelf schuld aan heeft.

(Maar dat een overdreven hygiënische opvoeding ongezond is, daar twijfel ik niet aan.)

Erfelijkheid wordt als verklaring gegeven.  Hoewel erfelijkheid ongetwijfeld een belangrijke rol speelt kan erfelijkheid niet verklaren waarom het aantal allergieën de laatste decennia zo sterk is toegenomen en dat allergieën een kwaal zijn van de 'moderne maatschappij'.

Ik heb gehoord dat je allergieen ontwikkeld wanneer je veel blootgesteld wordt aan chemische middelen zoals waspoeder, chemische industrie (wanneer je er in werkt b.v. denk ik), chemische douchezeep, en uitlaatgassen etc.. Ik weet ook niet of het voordelig is om in een vieze huiskamer te zitten omdat de samenstelling van de viezigheden (die je weerbaarder zou maken tegen allergieen) die in de huiskamer voorkomen anders is dan de samenstelling van de viezigheid die in de natuur voorkomt.

Ik denk dat wanneer je het dichtst bij de natuur gaat leven (wat best wel moeilijk is aangezien we volledig afhankelijk en gewend zijn aan en van onnatuurlijke dingen) e.d. dat je dan uiteindelijk het beste uitkomt. Dus wanneer je veel plantaardig eet, weinig chemische middelen gebruikt en veel in de natuur komt d.m.v. een moestuin misschien, dat weet ik niet, of een wandeling in de natuur misschien, genoeg beweegt en zonlicht vangt (met name in de winter) kom je uiteindelijk het verst en ontwikkel je waarschijnlijk geen overgevoeligheid voor allergieen die je kinderen dan weer erven.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #114 Gepost op: 29 december 2009, 10:46:06 »
Tja, nou ja....met grote termen gaan gooien. Altijd link, Hausfrau. Maar er staat toch echt: "randdebielen in de lagere sociale klasse". Dus als je jezelf geen randdebiel vindt, dan past die schoen je niet.

"Lagere sociale klasse" is trouwens wel een erg ongelukkig, vervuild woord. Net als "allochtoon" en zo, wordt het als synoniem gebruikt voor andere zaken. Als je mijn beroep en inkomen neemt, hoor ik daar misschien ook onder.
De meeste veganisten zullen daar niet toe behoren, maar als het nog verder gaat dan geen zuivel gebruiken(dat snap ik heel goed), dan snap ik niet hoe het verstand werkt. Dat kan heel goed aan mij liggen, hoor. Ben vrij nuchter (deels).
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 10:51:12 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #115 Gepost op: 29 december 2009, 11:18:01 »
Euh, dit is een discussie uit 2007...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #116 Gepost op: 29 december 2009, 11:39:12 »
OH Nou, je bent moderator, dus kun je de post verhuizen naar Rare. Hoe is dit nu gebeurd....werkelijk geen flauw idee.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #117 Gepost op: 29 december 2009, 22:57:23 »
Flug5 heeft hem uit den ouden doosch getoverd  :D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #118 Gepost op: 30 december 2009, 03:47:44 »
Kan deze draad dan niet "op slot" gezet worden?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #119 Gepost op: 14 april 2011, 12:33:15 »
Op een ander forum las ik:

"Eind maart was er in Frankrijk een uitspraak in een interessante strafzaak. De ouders van een elf maanden oude baby stonden terecht voor mishandeling en nalatig handelen. Na een bezoek aan de huisarts, begin 2008, kregen de ouders te horen dat hun kind longontsteking had en snel naar het ziekenhuis gebracht moest worden. De ouders kozen voor een alternatieve geneeswijze met o.a. klei- en gember- compressen ... twee maanden later was het kind dood.
Een triest geval, in de strafzaak eiste de ambitieuze aanklager tien (!) jaar cel en baseerde die strafmaat o.a. op de veganistische levensstijl van de ouders. De baby kreeg alleen veganistische moedermelk, bij de autopsie bleek het kind een gebrek aan vitamine A en B12 te hebben.
De rechter gaf 5 jaar, waarvan 2.5 jaar voorwaardelijk, wat inhield dat het echtpaar bijna direct op vrije voeten komt. Ze hadden al die tijd in de cel gezeten. Oja, het opmerkelijke is dat geen enkele Nedelandse kwaliteitskrant het de moeite waard vond om over deze zaak te berichten."

Dat laatste lijkt te kloppen.