Vegatopia Forum

Wat vind je van veganisme?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2007, 11:23:38 »
Je bedoelt verder de kippenrassen voor de sier? Die niet voor de eieren zijn gefokt?

Wat ik bedoel is niet zo relevant, het gaat erom dat een uitspraak als "Alle kippen zijn zo gefokt op veel eieren leggen" gewoon niet waar is.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2007, 11:24:06 door Sander »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #41 Gepost op: 20 december 2007, 13:32:32 »
Wat ik bedoel is niet zo relevant, het gaat erom dat een uitspraak als "Alle kippen zijn zo gefokt op veel eieren leggen" gewoon niet waar is.

laat ik het dan zo zeggen... dat alle kippen gefokt zijn voor het dienen van de mens :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #42 Gepost op: 20 december 2007, 21:36:23 »
Ik ben geen veganist, maar ik zal ze nooit afvallen. Als mensen om uitleg vragen, zal ik ook geduldig uitleggen wat een veganist is.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

RabbitPrincess

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #43 Gepost op: 21 december 2007, 02:18:12 »
Ik ben 10j vegetarier maar eigenlijk deels veganist,en ben nu op weg om helemaal 100% vegan te worden,ik hoop dat ik genoeg spullen kan vinden, en anders,verhongeren hé ;-) Ik doe alles voor de dieren uit liefde <3
« Laatst bewerkt op: 21 december 2007, 02:24:26 door RabbitPrincess »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #44 Gepost op: 21 december 2007, 08:51:50 »
De laaste tijd ben ik wat minder anti-veganisme dan ik was (dat was heel anti), ik raak er steeds meer in geïnteresseerd. Toch heb ik het gevoel dat veganisten iets fout zien als ze bijvoorbeeld stellen dat vegetariërs een eerste stap zijn en veganisten hun principes gewoon consequent(er) toepassen. Voor mijn gevoel is het geen één stap/twee stappen maar een verglijdende schaal en op een gegeven moment moet je 'stop' zeggen omdat je anders net zo goed kunt ophouden met leven om het cru te zeggen. Niet dat een veganist geen leven heeft, verre van, maar feit is dat vrijwel alles dat de mens doet direct of indirect schade berokkend aan het milieu en dus ook de dieren en planten met wie wij deze aardbol delen. Het is goed je daar bewust van te zijn, maar veel veganisten geven mij het gevoel een soort 'perfectie' na te streven, een staat waarin ze niemand (in ieder geval geen dieren) kwaad doen. Dit vind ik eerlijk gezegd een irreël en absurd doel. Veganisme associeer ik teveel met een gevoel van superioriteit en een 'angst' voor dierlijke producten. Liever ben ik deeltijd veganist, of flexinist zo je wilt. Bovendien wil ik op een willekeurig terras kunnen lunchen, zonder dingen te moeten bestellen als 'een broodje kaas zonder kaas'.  

Mag ik vragen hoeveel vegans je kent? Ik ken namelijk bijna niemand die zo is als jij beschrijft. Het zijn juist andere mensen die je gaan proberen te 'pakken' op inconsequenties ('maar als je loopt, dan trap je insecten dood!'). Trouwens, kun je niet beter naar de redenen kijken waarom iemand vegan is in plaats van te zeggen dat ze te ver gaan? Ik lees hierboven namelijk geen enkel argument als 'maar die waardeloze kalfjes/haantjes die...', alleen maar (no offence) een vooroordeel en 'gemakzucht'.  Waarom andere vegans vegan zijn en wat zij wel of niet doen heeft mij niet laten tegenhouden vegan te worden, en ik zie ook niet in waarom het dat had moeten doen.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2007, 08:53:22 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #45 Gepost op: 21 december 2007, 09:10:27 »
Zelfs als ze 10 eieren per jaar leggen, zijn het er genoeg met dat aantal ;) Zoveel eieren eet ik namelijk niet.
En anders nog gezellig een paar kippies erbij want ik vind het ook reuze leuke beessies!

Behalve voor de groententuin en een groot veld brandnetels wilde ik ook naar een boerderij verhuizen om zoveel dieren te kunnen verzorgen die gewoon eens oud mogen worden ipv afgedankt. Ik heb altijd al wat met koeien gehad en die wil ik er ook (nee, die ga ik niet melken) ik weet zelfs al dat ik de zwitserse het leukst vind met hun wollige oren. Een paar varkentjes lekker laten rondhollen (alleen 1 plek verbieden en dat is de groentetuin  ;D ) Ach er zijn vast zat afgedankte dieren die wel een goed plekkie kunnen gebruiken. We hebben nu een boerderij op het oog met bijna 3 ha land. Maar ik dwaal af....

Het kippenras wat ik mooi vind en wat ook een aangenaam karakter schijnt te hebben, de oerhollandse kip, legt geloof ik wel vaker maar zoals met alles: mocht er "teveel" zijn dan geven we ze weg net als de groenten, aan mensen die het gebruiken kunnen.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #46 Gepost op: 22 december 2007, 16:34:55 »
Citaat
Mag ik vragen hoeveel vegans je kent? Ik ken namelijk bijna niemand die zo is als jij beschrijft. Het zijn juist andere mensen die je gaan proberen te 'pakken' op inconsequenties ('maar als je loopt, dan trap je insecten dood!'). Trouwens, kun je niet beter naar de redenen kijken waarom iemand vegan is in plaats van te zeggen dat ze te ver gaan? Ik lees hierboven namelijk geen enkel argument als 'maar die waardeloze kalfjes/haantjes die...', alleen maar (no offence) een vooroordeel en 'gemakzucht'.  Waarom andere vegans vegan zijn en wat zij wel of niet doen heeft mij niet laten tegenhouden vegan te worden, en ik zie ook niet in waarom het dat had moeten doen.

Ik ken 2 vegans, niet zo heel veel geef ik onmiddelijk toe. Misschien had ik het wat duidelijker moeten verwoorden: wat mij tegenstaat aan veganisme is dat het voor mijn gevoel kan uitmonden in niet heel constructief denken, door een angstvallig vermijden van alles dat dierlijk is of zou kunnen zijn. Als het gaat om het kalfjes/haantjes argument zou het misschien beter zijn voor het dierenleed als alle veganisten over zouden stappen op biologische zuivel, dan komt dat misschien boven het huidige belabberde marktaandeel uit. Natuurlijk heb je extreme en minder extreme vegans, maar met de meer extreme soort wil ik liever niet geassocieerd worden, voor mijn eigen rust omdat ik me als vegetariër al genoeg moet verdedigen. Van de veganiste die ik kende kreeg ik wel steeds te horen hoeveel leed er wel niet in een ei ofzo zat en dat stond me erg tegen. Kortom: misschien meer mijn persoonlijke gevoel bij veganisme dan iets anders.

Wat 'gemakzucht' betreft: dit vind ik een te gemakzuchtige term. Ik wil graag bij vrienden kunnen eten zonder mijn eigen eten mee te hoeven nemen of te verlangen dat zij zich in mijn voedingspatroon verdiepen. Zo wil ik ook met iemand een broodje op een terras kunnen eten.  

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #47 Gepost op: 22 december 2007, 17:12:14 »
Ik ken 2 vegans, niet zo heel veel geef ik onmiddelijk toe. Misschien had ik het wat duidelijker moeten verwoorden: wat mij tegenstaat aan veganisme is dat het voor mijn gevoel kan uitmonden in niet heel constructief denken, door een angstvallig vermijden van alles dat dierlijk is of zou kunnen zijn.
Maar daar ben je natuurlijk gewoon zelf bij, en ik zie niet helemaal in waarom dat bij veganisme erger zou zijn dan bij vegetarisme.

Als het gaat om het kalfjes/haantjes argument zou het misschien beter zijn voor het dierenleed als alle veganisten over zouden stappen op biologische zuivel, dan komt dat misschien boven het huidige belabberde marktaandeel uit.
Eh... deze redenering snap ik echt niet. Waarom zou ik in hemelsnaam bio-zuivel gaan kopen? Ten eerste, kalf-stiertjes gaan nog steeds naar de (gewone!) slacht (ze mogen alleen iets langer bij hun moeder blijven), vrouwelijke kalfjes moeten om de zoveel tijd zwanger worden en gaan uiteindelijk de vleesindustrie in.

Biologische haantjes gaan ook nog steeds de shredder in, kippen worden ook nog steeds als ze niet meer 'rendabel' zijn geslacht.

Waarom zou ik mee gaan werken aan zoiets, alleen om een signaal te geven dat biologisch net een ietsiepietsie beter is dan bio-industrie? Ik ben tegen die hele praktijk, of het nu biologisch is of niet.

Wat 'gemakzucht' betreft: dit vind ik een te gemakzuchtige term. Ik wil graag bij vrienden kunnen eten zonder mijn eigen eten mee te hoeven nemen of te verlangen dat zij zich in mijn voedingspatroon verdiepen. Zo wil ik ook met iemand een broodje op een terras kunnen eten.  

Maar moeten ze dat niet nu ook al door je vegetarisme? En met dingen op een terras heb ik eigenlijk nooit veel problemen (dat verwachtte ik in het begin wel moet ik zeggen, maar als je gewoon vertelt wat je wel eet is het eigenlijk nooit een probleem).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #48 Gepost op: 22 december 2007, 20:20:10 »
at mij tegenstaat aan veganisme is dat het voor mijn gevoel kan uitmonden in niet heel constructief denken, door een angstvallig vermijden van alles dat dierlijk is of zou kunnen zijn.

Dat is juist toch constructief?

Citaat
Van de veganiste die ik kende kreeg ik wel steeds te horen hoeveel leed er wel niet in een ei ofzo zat en dat stond me erg tegen. Kortom: misschien meer mijn persoonlijke gevoel bij veganisme dan iets anders.

Kreeg je dat te horen toen je een ei ging eten? Of toen er al een gesprek was over je vegetarisme en de veganist toen aangaf dat er nog heel veel leed achter het ei zat? Is namelijk wel een verschil in hoe je het kan opvatten uit de situatie. Bij het laatste kan het gewoon een gevolg zijn van dat gesprek, die jij wellicht initieerde.
Dan is het raar om de veganist dan weer aan te wijzen als 'opdringerig' of 'extreem'.

Ik ken het wel vanuit de gesprekken met vleeseters. Vleeseters beginnen dan een discussie over dat je veganist bent en dan ga je allerlei dingen uitleggen vanuit een goede wil om informatie te geven over het waarom. En dan opeens vinden ze je opdringerig, extreem of dat je je mening wilt opdringen etc. Terwijl jezelf gewoon alleen je mening geeft en informatie.

Citaat
Wat 'gemakzucht' betreft: dit vind ik een te gemakzuchtige term. Ik wil graag bij vrienden kunnen eten zonder mijn eigen eten mee te hoeven nemen of te verlangen dat zij zich in mijn voedingspatroon verdiepen. Zo wil ik ook met iemand een broodje op een terras kunnen eten.  

Tuurlijk. Zou ik ook willen. Persoonlijk betekent dat voor mij als veganist, dat ik echter 'offers' breng. Dus als dat betekent dat ik niet zomaar zou kunnen eten bij vrienden of broodje op terras kunnen eten e.d. En noem het extreem ofzo, maar voor mij persoonlijk is dat iets wat ik graag wil doen voor de dieren.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2007, 20:22:09 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #49 Gepost op: 22 december 2007, 21:40:18 »
Offers offers.
Het is uit eigen wilskracht, dus 'pijn' hoeft het niet doen.
En moeilijk zal het vast wel zijn (soms/)vaak, maar ik kan me perfect inbeelden dat mensen veganist worden. Ikzelf eet sinds een paar maanden geen vis meer, na reeds 6 en half jaar vegetariër t zijn (die vis at), maar denk niet dat ik tot veganisme ga overgaan. Misschien later.
Trouwens, nog iets, moeilijk op terrasjes, ... Ik liep vandaag over de Meir en er werden veganistische hapjes uitgedeeld (brownie-achtigen)! Weet iemand hoe deze gemaakt worden? (want ze zijn héérlijk!!)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #50 Gepost op: 22 december 2007, 22:20:20 »
Offers offers.
Het is uit eigen wilskracht, dus 'pijn' hoeft het niet doen.
Ja, zo noem ik het maar. Ik heb er verder eigenlijk geen ongemak van gehad. Tuurlijk heb je soms dingen die je graag at enzo, maar dat weglaten is dan een klein dingetje in vergelijking met het dierenleed vind ik dan en moet ik gewoon niet zeuren. Genoeg anders lekkers :)

Citaat
Trouwens, nog iets, moeilijk op terrasjes, ... Ik liep vandaag over de Meir en er werden veganistische hapjes uitgedeeld (brownie-achtigen)! Weet iemand hoe deze gemaakt worden? (want ze zijn héérlijk!!)

De Meir, dat is antwerpen toch? Daar liep Bite Back (www.biteback.be) hapjes uit te delen en mensen te informeren.

Kan wel even voor je vragen welk recept ze gebruikten daarvoor.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #51 Gepost op: 23 december 2007, 01:24:47 »
Interessant om dit topic te lezen.
Bij mezelf merk ik dat ik sinds een paar jaar steeds 'extremer' word. Nouja, dat klinkt weer zo negatief... ik bedoel dat ik steeds principieler word in mijn vegetarisme. Sinds een jaar eet ik helemaal geen eieren meer, ook geen biologische. Ik kon het idee niet loslaten dat het een onbevrucht ei is. Ik zie het niet als een dood kuikentje, maar wel als een slijmerig dingetje uit de buik van een kip. (jak!)
Melk drink ik al jaren niet meer (wel sojamelk) en kaas koop ik nooit.
Mijn zondes: af en toe een klein beetje parmezaanse kaas, soms wat blokjes feta, en ik draag nog steeds leren schoenen. Buiten de deur wil ik soms nog wel dingen accepteren die ik zelf thuis nooit zou eten; een broodje kaas bijvoorbeeld, als er niets anders is. En ik ben gek op pizza....  :-\
Toch knaagt het, en laat ik steeds meer dingen staan. Ik weet alleen niet of ik zoveel 'offers' kan brengen als Draek, hoewel ik wel denk dat de kans groot is dat die dag ooit aanbreekt. Een paar jaar geleden had ik tenslotte ook niet gedacht dat ik nooit meer kaas zou kopen!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #52 Gepost op: 23 december 2007, 10:19:34 »
Ik ken het wel vanuit de gesprekken met vleeseters. Vleeseters beginnen dan een discussie over dat je veganist bent en dan ga je allerlei dingen uitleggen vanuit een goede wil om informatie te geven over het waarom. En dan opeens vinden ze je opdringerig, extreem of dat je je mening wilt opdringen etc. Terwijl jezelf gewoon alleen je mening geeft en informatie.

Nou is het natuurlijk zeker wel zo dat de meeste vleeseters zich al aangevallen voelen, wanneer je alleen maar zegt dat je vegetariër/veganist bent. Maar als je met iemand communiceert, dan wordt slechts zo'n 7% van die communicatie bepaald door wat je zegt. De rest wordt bepaald door stemgeluid en voornamelijk door lichaamshouding. Ik heb het volgens mij jaren geleden al eens tegen je gezegd, maar je zou eens een video-opname van jezelf moeten zien. ;)

Dat je dus 'gewoon' je mening geeft, en informatie, dat zal dus in de praktijk vaak wel heel anders zijn, althans, heel anders worden ervaren door je gesprekspartner(s).

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #53 Gepost op: 23 december 2007, 11:42:51 »
Nou, ik denk dat je wel een verkeerd beeld van me hebt hoor  ;D

Misschien moet je eens op straat naar een info stand komen waar ik ben, dan kan je mij testen ;)
« Laatst bewerkt op: 23 december 2007, 11:43:22 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #54 Gepost op: 23 december 2007, 11:44:03 »
Ik liep vandaag over de Meir en er werden veganistische hapjes uitgedeeld (brownie-achtigen)! Weet iemand hoe deze gemaakt worden? (want ze zijn héérlijk!!)

http://allrecipes.com/Recipe/Vegan-Brownies/Detail.aspx

Citaat
Bij dat recept doe ik dan een handvol noten bij en de chocoladetopping, maak ik door pure vegan chocolade te smelten met vegan boter. Maar die laatste dingen doe ik op't gevoel, dus... :s 'k Gebruik ook iets minder suiker...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #55 Gepost op: 23 december 2007, 16:57:01 »
Ik liep vandaag over de Meir en er werden veganistische hapjes uitgedeeld (brownie-achtigen)! Weet iemand hoe deze gemaakt worden? (want ze zijn héérlijk!!)

http://allrecipes.com/Recipe/Vegan-Brownies/Detail.aspx

Citaat
Bij dat recept doe ik dan een handvol noten bij en de chocoladetopping, maak ik door pure vegan chocolade te smelten met vegan boter. Maar die laatste dingen doe ik op't gevoel, dus... :s 'k Gebruik ook iets minder suiker...


Wow thanks!! Heb ik iets om te eten tijdens mijn examenperiode (mm lekker dik worden ;)> wat een hoop suiker zeg! :))
En ja, Meir is in Antwerpen, ik woon hier. x

rozemarijn

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #56 Gepost op: 23 december 2007, 20:30:43 »
Laten we zeggen dat ik vegi ben met een snuifje vegan. Ik eet dus geen vis/vlees, let er op dat ik geen leder kledij heb (schoenen probeer ik maar dit is soms moeilijk), ik gebruik geen dingen die getest zijn op dieren (shampoo van body shop, zeep van ecover), enzo.
Ik draag wel wol en daar heb ik wel geen verantwoording voor.
Maar ik was het eens met Hausfrau dat je dieren wel mag gebruiken maar niet misbruiken.
De eitjes komen van onze eigen kippen. Officieel geen dierenmishandeling. Ze blijven leven totdat ze zelf dood gaan. Kaas en zo probeer ik in bio planet te kopen.
Ik doe mijn best maar ik zou kaas teveel missen als vegan. Alhoewel ik de laatste tijd al serieus afgekickt ben.
Ik ben wel jaloers op vegan's (al die discipline) ma ja ik draag mijn steentje toch bij aan een goede wereld he  8)

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #57 Gepost op: 23 december 2007, 21:58:36 »
Inderdaad Rozemarijn, het is toch hartstikke goed zo?
De kaas zou ik ook moeilijk vinden, hoe weinig ik er ook van eet. Vooral de speciale dingen die je maar weinig gebruikt vind ik zo lekker: parmezaanse kaas, echte feta....
Volgens mij bestaat er ook 'vegan-kaas', hoewel ik niet weet hoe ze dat dan klaarmaken. Misschien tofu met kaassmaak? Als dat ook lekker zou smaken, zou ik zeker overwegen om daar op over te stappen...

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #58 Gepost op: 24 december 2007, 14:11:37 »
Kaas lijkt mij ook het moeilijkst eerlijk gezegd! Ik eet het niet altijd maar bij vlagen. Vooral kaaskorstje over een ovengerecht of speciale kazen als brie, blauwe kaas, rambolachtige kazen, zeker in de herfst zou ik daar moeite mee hebben. In het voorjaar en de zomer eet ik voornamelijk groenten, liefst gestoomd of rauw zonder teveel toevoegingen.

bluebird

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #59 Gepost op: 26 december 2007, 00:51:24 »
Ik vind veganisme de enige echt goede manier om om dierenleed in de bio-industrie te stoppen.
Toch ben ik maar gewoon vegetariër omdat een veganistisch dieet naar mijn mening veel te veel beperkt (vooral kaas zou ik erg missen). Tsja....dan ben ik dus inconsequent. Maar consequent zijn is zowieso met al die e nummers heel erg moeilijk.