Vegatopia Forum

Teken? Weg ermee?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2007, 07:14:02 »
Toch jammer dat je weer zo doorslaat, proud-veggie. Dat zwart/wit-denken is toch nergens voor nodig. Als je last hebt van een levend wezen dan doe je er iets aan binnen de normen die je hebt op het gebied van het welzijn van dat wezen. En als de weegschaal negatief uitvalt voor de overlastveroorzaker dan is dat jammer, maar dan hoef je zo'n beessie toch niet meteen te verketteren en de inquisitie er op af te sturen?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2007, 07:23:46 door Meneer de Uil »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2007, 10:58:45 »
Toch jammer dat je weer zo doorslaat, proud-veggie. Dat zwart/wit-denken is toch nergens voor nodig. Als je last hebt van een levend wezen dan doe je er iets aan binnen de normen die je hebt op het gebied van het welzijn van dat wezen. En als de weegschaal negatief uitvalt voor de overlastveroorzaker dan is dat jammer, maar dan hoef je zo'n beessie toch niet meteen te verketteren en de inquisitie er op af te sturen?
"My Lord, as I thought: This is the source of evil in your Kingdom. This is your witch. Behold; Lucifer's brother! B-b-bl-bl-b-b-BURN THE WITCH!"
« Laatst bewerkt op: 20 april 2007, 10:59:07 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2007, 12:58:03 »
In Panama moest ik af en toe zo'n 20 teken van mijn lijf plukken. Leuk is anders, maar het heeft me wel van mijn tekenfobie afgeholpen. Ik wil ze niet opzettelijk doden maar ik moest er wel vanaf komen dus ze verdwenen gewoon door het doucheputje. Ik denk dat als het er minder geweest waren ik misschien wel de moeite gedaan had om ze buiten neer te zetten.

brenda_lelie

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2007, 12:59:42 »
Ik heb er dit jaar nog geen één gehad eigenlijk  :cheer: al wel eentje verwijderd bij mn vriend  :nopompom:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2007, 17:23:26 »
Hier staat meer info over teken bij huisdieren:
http://www.overdieren.nl/Pages/Nederlands/Artikelen/Algemeen/Parasieten/9-2004-vlooien.htm

Je kan de huisdieren preventief druppels toedienen in de nek en je moet ze eigenlijk dagelijks controleren op teken. Ze zijn dit jaar al zo vroeg actief, omdat we een zachte winter hebben gehad. Mijn nijntje Annabel had een maand geleden al ook ineens een teek op haar neusje zitten :(. Konijntjes mag je trouwens niet druppelen met Program etc., dat kan dodelijk zijn!

Teken moet je niet verwijderen met alcohol, maar met een speciale tekentang. Komen er rode kringen rond de plaats van de beet, dan moet er onmiddelijk antibiotica worden toegediend, dus meteen naar de (dieren-)arts ermee.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #25 Gepost op: 20 april 2007, 18:25:18 »
Volgens mij is het zelfs zo dat het niet persé rond de plek van de beet hoeft te zijn waar de kringen verschijnen, kan ook op andere plekken van het lichaam zijn. En ik heb ook wel gehoord over witte kringen ipv rode.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2007, 18:48:12 »
dat kringen op een andere plek kunnen verschijnen klopt ja. Witte kringen weet ik niet...
Kringen betekent trouwens niet dat je al lyme te pakken hebt, maar een vroeg voorstadium, dus als je dan direct naar de huisarts gaat is het goed te behandelen.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2007, 18:50:30 »
Ik vraag me wel eens af of die beesten ook op je hoofdhuid kunnen gaan zitten, dus in je haren. Ik heb het idee van niet, door die haren. Bij huisdieren of het ook vaak rond de neus/ogen volgens mij.
Wat ik me ook wel afvraag is of je ook die ziekte kunt krijgen zonder kringen te zien.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2007, 19:17:10 »
Ja, dat kan. Maar ik weet niet of dat vaak voorkomt. Je moet ook goed de rest van je gezondheid checken op eventuele symtomen.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2007, 19:24:45 »
Ik vraag me wel eens af of die beesten ook op je hoofdhuid kunnen gaan zitten, dus in je haren. Ik heb het idee van niet, door die haren. Bij huisdieren of het ook vaak rond de neus/ogen volgens mij.
Wat ik me ook wel afvraag is of je ook die ziekte kunt krijgen zonder kringen te zien.

Even zoeken op internet levert je gegarandeerd uren leesplezier en alle informatie op.

Die beesten kunnen zich overal vastbijten waar de huid maar zacht genoeg is.  Maar ze zijn dol op warme plekjes en zullen zich niet zo snel tussen je haren nestellen.

Een van de problemen met de ziekte van Lime is dat de eerste symptomen vaak erg vaag (of afwezig) zijn.  Dus je zal die vlekken niet altijd krijgen en de lichte griepverschijnselen kunnen ook achterwege blijven (of worden niet in verband gebracht met een tekenbeet).

Het gevaar moet overigens ook niet overdreven worden.  Indien een teek snel genoeg verwijderd wordt (binnen de 24 uur) is de kans op besmetting nihil.  't Is pas als het beest rustig de tijd krijgt zich vol te zuigen dat het besmettingsgevaar toeneemt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2007, 19:40:57 »
Ze kunnen echt op de meest enge warme plekjes gaan zitten... als ik je lies zeg, blijf ik nog positief geloof ik ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2007, 00:13:59 »
Maar het blijft buitenlichaams?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2007, 10:49:18 »
In Panama moest ik af en toe zo'n 20 teken van mijn lijf plukken.

Ieh! Ik heb nog nooit een teek gehad en ben erg bang zo'n ding in m'n lijf te krijgen. Ik ken mensen die al heel erg lang allebei heel erg ziek zijn (op het zelfde moment ziek geworden, zomaar), vermoedelijk door tekenbeten. Nachtmerrie.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2007, 10:52:08 »
Het gevaar moet overigens ook niet overdreven worden.  Indien een teek snel genoeg verwijderd wordt (binnen de 24 uur) is de kans op besmetting nihil.

Maargoed, iedereen loopt elke dag wel onder bomen door, maar je bekijkt niet elke dag je hele lichaam op teken. Dus hoe kun je dat dan binnen 24 uur door hebben?

brenda_lelie

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2007, 11:01:57 »
ik controleer het wel elke dag hoor! sowieso onder de douche

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2007, 11:53:03 »
als ik naar het bos ben geweest ofzo, of ergens in het gras heb gezeten dan controleer ik wel altijd. Ik vind het ook nog steeds lastig om ze er goed uit te krijgen, ik laat dat liever door een ander doen.
Vorig jaar liep ik met een groepje mensen in het bos, en toen had ik er echt een stuuk of 8 op mn benen lopen, die ik er allemaal snel af kon halen gelukkig. De anderen uit de groep hadden nergens last van. Ik denk dat mn bloed warmer is ofzo, ik ben ook een fantasitisch lokmiddel voor muggen. Ik heb ook overigens eens een foute teek gehad, maar ik was er snel genoeg bij. Maar ik vind  het  enge beesten!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Aiko

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2007, 14:09:40 »
Nu loop ik al jaren door de lokale bossen en parken, ik word er welhaast nog viezer van dan toen ik nog een knullie was en er speelde. Maar ik kan mij niet heugen, zelfs mijn gehele leven lang niet, dat ik ooit een teek op mij gehad heb. Ze moeten mij niet, denk ik... Snif.

brenda_lelie

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2007, 14:14:17 »
ik had er ook nooit één voordat we hiernaartoe verhuisden (huis aan de rand van het bos) Het hangt volgens mij ook heel erg vanaf welke plaats je woont. In sommige plaatsen schijnen echt heel veel teken te zitten.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2007, 18:41:36 »
Zou deze discussie op een wat mildere toon gevoerd kunnen worden?

Merci.

Harry

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2007, 19:49:49 »
Toch jammer dat je weer zo doorslaat, proud-veggie. Dat zwart/wit-denken is toch nergens voor nodig. Als je last hebt van een levend wezen dan doe je er iets aan binnen de normen die je hebt op het gebied van het welzijn van dat wezen. En als de weegschaal negatief uitvalt voor de overlastveroorzaker dan is dat jammer, maar dan hoef je zo'n beessie toch niet meteen te verketteren en de inquisitie er op af te sturen?
Sorry hoor, maar wie slaat hier nu door? We hebben het hier over een teek! Ik ga niet piekeren over het welzijn van een teek! Wie dat wel doet mag in therapie.
Lees nou eens rustig wat ik geschreven heb en je zult tot de conclusie komen dat ik er geen enkele moeite mee heb een teek met een tekenpincet te pakken en 'm rigoureus te verwijderen. En therapie..., ja daar denk ik eigenlijk altijd aan als ik jouw berichten lees.