Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #280 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:35:00 »
Als je van echte Engelse cheddar houdt: Pilgrim's Choice.
Op de verpakking staat: vegetarisch stremsel.
Niet overal verkrijgbaar, ik heb hem van de Makro.
die is erg lekker idd, ik haal hem bij de jumbo :)

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #281 Gepost op: 17 december 2011, 19:50:14 »
Heb er nog wat gevonden voor het lijstje:

Bij Deen Supermarkten (volgens mij alleen nog in Noord-Holland) van het huismerk Het Beste Van Deen (HBVD):
HBVD blauwaderkaas
HBVD geitenkaas
HBVD geitenkaas fenegriek
HBVD goudse koemelk blue
HBVD schapenkaas
€2,- knaller bio jong belegen (plakken kaas)
Klompenhoeve bio geit oud

bij de kaasspeciaalzaak:
alle geitenkazen van Landana


Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #282 Gepost op: 19 december 2011, 21:31:27 »
Madal Bal in Den Haag en Ekoplaza hebben hebben best wel veel vegetarisch gestremde kaassoorten. En daarnaast kan je in de supermarkt ook Leerdammer kaas kopen. Is vegetarisch gestremd. Sommige geitenkazen en briesoorten bij de supermarkt zijn ook vegetarisch gestremd.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #283 Gepost op: 19 december 2011, 21:39:28 »
De mozzarella van Aldi is ook vegetarisch gestremd. Kijk even goed welke je moet hebben.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #284 Gepost op: 12 juni 2012, 14:10:34 »
Zijn er ook mensen die zelf kaas maken? Panir en mozzarella zijn heel makkelijk zelf te maken. Maar met een kaasmaakkit (incl vega stremsel!) kun je het zelf ook. Erg leuk om te doen vind ik (maar ik vind het sowieso leuk om zo veel mogelijk dingen zelf te maken/koken/bakken/etc).

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #285 Gepost op: 14 juni 2012, 18:59:03 »
Ik heb wel 's lebneh gemaakt, maar da's heel simpel. Mijn tante maakt geregeld shanklish (of hoe je dat ook zou spellen), maar dat kost echt maanden tijd en heel veel werk. Het is Arabisch en volgens 't kookboek Saha is het zelfs in Syrië en Libanon heel moeilijk om echte shanklish te kopen, omdat het productieproces zo intensief is. Er wordt heel veel nepkaas verkocht, de restjes van allerlei andere soorten worden van de vloer van kaasmakerijen geschraapt, gekruid en samengeperst en verkocht als het echte product. Wie moeite wil doen en geld heeft, kan de echte vinden en kopen. 't Meeste kans heb je nog als je de bergen inrijdt en op zoek gaat naar oude dametjes en die heel lief aankijkt. Ikzelf zie m'n tante heel weinig, een familielid ziet 'r veel meer, ze geeft altijd homemade kaas aan me mee :D. Ik heb de intentie 't nog wel een keer zelf te proberen, maar wanneer...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #286 Gepost op: 15 juni 2012, 14:13:30 »
Klinkt leuk Temari! Wat is shanklish voor kaas? En mocht je aan het recept kunnen komen, zou je dat willen posten? Ben wel benieuwd!

Er komt ook een spannend DIY boek aan over hoe je zelf vegan kazen kan maken, maar dat komt pas aan het einde van de zomer uit, in het Engels.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #287 Gepost op: 15 juni 2012, 14:23:24 »
shanklish op wikipedia:
Citaat
balls of approximately 6 cm diameter, which are often covered in za'atar and Aleppo pepper, and then aged and dried. The most common spice is thyme, thus giving the cheese its appearance somewhat resembling a dirty tennis ball.
Hmmmm, tennisbal :heehee:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #288 Gepost op: 15 juni 2012, 14:42:33 »
Klinkt leuk Temari! Wat is shanklish voor kaas? En mocht je aan het recept kunnen komen, zou je dat willen posten? Ben wel benieuwd!

Er komt ook een spannend DIY boek aan over hoe je zelf vegan kazen kan maken, maar dat komt pas aan het einde van de zomer uit, in het Engels.

Ik ben nu ook bezig met een vegan kaasje. Kan er nog niet teveel over vertellen, maar over een paar maand hoop ik te weten of hij is gelukt!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #289 Gepost op: 15 juni 2012, 15:46:13 »
Benieuwd Hiziki! Zo eentje met rejuvelac of probiotica oid?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #290 Gepost op: 15 juni 2012, 15:53:14 »
Benieuwd Hiziki! Zo eentje met rejuvelac of probiotica oid?

Nope, 2 ingredienten. Echt supersimpel.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #291 Gepost op: 15 juni 2012, 17:25:19 »
Leuk! Hier ook benieuwd, maar zal het resultaat waarschijnlijk wel lezen? :D

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #292 Gepost op: 15 juni 2012, 17:58:07 »
Er komt ook een spannend DIY boek aan over hoe je zelf vegan kazen kan maken, maar dat komt pas aan het einde van de zomer uit, in het Engels.

Je bedoelt Artisan Vegan Cheese van Miyoko Schinner? Ik kan haast niet wachten tot het uitkomt. Ik heb haar gefermenteerde cashew mozzarella gemaakt en die was alvast heel lekker. Ik heb het recept naar het Nederlands vertaald: http://vegetus.nl/cashew-mozzarella/


Benieuwd Hiziki! Zo eentje met rejuvelac of probiotica oid?
Nope, 2 ingredienten. Echt supersimpel.

Uhm... Tofu en miso toevallig?
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #293 Gepost op: 15 juni 2012, 20:01:10 »
Er komt ook een spannend DIY boek aan over hoe je zelf vegan kazen kan maken, maar dat komt pas aan het einde van de zomer uit, in het Engels.

Je bedoelt Artisan Vegan Cheese van Miyoko Schinner? Ik kan haast niet wachten tot het uitkomt. Ik heb haar gefermenteerde cashew mozzarella gemaakt en die was alvast heel lekker. Ik heb het recept naar het Nederlands vertaald: http://vegetus.nl/cashew-mozzarella/

Die ja! Je gebruikt dezelfde nick op PPK?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #294 Gepost op: 15 juni 2012, 22:01:44 »


Uhm... Tofu en miso toevallig?


Nee, niet dat recept:).

Het zal tezijnertijd op de voorpagina verschijnen.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #295 Gepost op: 16 juni 2012, 00:33:19 »

Je bedoelt Artisan Vegan Cheese van Miyoko Schinner? Ik kan haast niet wachten tot het uitkomt. Ik heb haar gefermenteerde cashew mozzarella gemaakt en die was alvast heel lekker. Ik heb het recept naar het Nederlands vertaald: http://vegetus.nl/cashew-mozzarella/

Die ja! Je gebruikt dezelfde nick op PPK?

Yup. Cornelie is mijn tweede naam :-)
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Arthur Hofman-Klünder

  • *
  • 11
  • Geslacht: Man
    • Creative Director  | Intellectual | Model | Husband | Sinner | Conservative Liberal | Vegan | Oniomaniac | Therapist | Fashionisto
MAKRO!
« Reactie #296 Gepost op: 03 januari 2013, 18:31:49 »
Goedenavond,

De Makro is in mijn optiek enigszins een achterblijver op het gebied van vegetarische producten, maar dit lijkt te veranderen. Tot mijn grote vreugde zag ik afgelopen weekeinde dat de Makro (Beverwijk) tegenwoordig biologische kaas verkoopt mét vegetarisch keurmerk onder de naam ‘Pronkstukken - Makro’s mooiste horecaspecialiteiten’. Deze zijn lang houdbaar, in mijn geval tot begin april 2013, ik heb dan ook flink ingeslagen. De prijs is ongeveer €3 lager ten opzichte van de biologische kazen van Albert Heijn.

Daarnaast verkopen ze ook sinds enige tijd biologische blokken brie zonder dierlijk stremsel (de verpakking heb ik niet meer, maar is enkel plastic met ingrediënten-sticker, geen logo - welke vorm van stremsel moet ik jullie schuldig blijven).

Enfin, dit wilde ik even benoemen op dit - voor mij al lange tijd zeer informatieve - forum, derhalve heb ik mij dan ook geregistreerd.
It's Not That I Don't Like People, I Just Don't Like Stupid People.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #297 Gepost op: 03 januari 2013, 18:45:17 »
Welkom (terug, als ik het goed heb?)!

Als je nog meer tips hebt voor onze kaaslijst, horen we ze graag! http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

Offline Arthur Hofman-Klünder

  • *
  • 11
  • Geslacht: Man
    • Creative Director  | Intellectual | Model | Husband | Sinner | Conservative Liberal | Vegan | Oniomaniac | Therapist | Fashionisto
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #298 Gepost op: 03 januari 2013, 19:32:09 »
Bedankt! Ja, volgens mij was ik eerder geregistreerd maar is dat destijds verlopen.

Als er meer informatie nodig is over de kazen, dan kan ik het de volgende keer nakijken bij de Makro. Is naam, variant, maker en verkoper voldoende voor de update van de lijst?
It's Not That I Don't Like People, I Just Don't Like Stupid People.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #299 Gepost op: 03 januari 2013, 19:47:01 »
Als er meer informatie nodig is over de kazen, dan kan ik het de volgende keer nakijken bij de Makro. Is naam, variant, maker en verkoper voldoende voor de update van de lijst?

Ja, en heel graag  :D
,,,,فلافل