Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #240 Gepost op: 26 september 2010, 21:21:44 »
neem me niet kwalijk hoor, maar persoonlijk vind ik dit een totale non-discussie. Vegetarische kaas, wat een onzin. Als je kaas eet (geld ook voor andere zuivel van dierlijke oorsprong), dan ben je hoe je het ook wendt of keert, verantwoordelijk voor de dood van kalveren. Met name koeien -  geiten en schapen in principe in mindere mate, in de praktijk van de industrie is het hetzelfde -  moeten ieder jaar een kalfje krijgen, wil de melkproductie op gang blijven. Sowieso is de helft daarvan een jongetje, maar ook voor een aantal van de meisje is simpelweg geen emplooi in de bio-industrie, dus die worden afgevoerd naar de slachterij. Dus jij kan wel leuk naar vegetarisch stremsel gaan zoeken, maar dat maakt helemaal niets uit; die kalfjes zijn al doodgemaakt. Kun je net zo goed het stremmend stofje uit hun maag gebruiken voor kaasmaken. Dus tenzij het je om esthetische redenen gaat (je hebt een afkeer van het idee dat je een stukje dood beest in je lijf sptopt) en het gaat je om dierenbelangen, hou je jezelf voor de gek met zogenaamde' vegetarische kaas'.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #241 Gepost op: 26 september 2010, 22:08:57 »
Nee joh, dingen die je wel en niet eet, dat is voor veel mensen een hele persoonlijke keuze, die  niet alleen om verstand gaat, maar ook om gevoel. Je kunt 1000 redenen hebben om wel kaas die vegetarisch gestremd is te eten, en liever niet kaas te eten die niet vegetarisch gestremd is. Veel mensen voelen zich daar prettig bij, dat is toch mooi? Anderen zullen het gek vinden, ja, dat heb je met elke persoonlijke beslissing.
Maar omdat veel mensen er toch behoefte aan hebben, schrijven we op welke kazen wel en niet vegetarisch gestremd zijn.
,,,,فلافل

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #242 Gepost op: 27 september 2010, 19:45:27 »
Ik ben het geheel met je eens. Maar dat bedoel ik dus met esthetische redenen (is een term uit de filosofie): je hebt een afkeer van het idee, het is gevoelsmatig. Heeft vooral iets met jezelf te maken, niet met dierenbelangen, en ja, zulke vegetariërs zijn er. Jaren geleden had ik een kennis, die was ook zo, vegetariër omdat ze een afkeer had van het idee van vlees eten, tegelijkertijd had ze met haar man een bedrijf waar ze herten fokten voor het vlees, en bakte ze gerust een iedere dag een biefstukje voor haar man..Ieder zijn meug hè. Ik heb er niets mee, ook omdat ik denk dat het een goed idee is om na te denken over waarom je bepaalde gevoelens hebt t.a.v. kwesties, zodat je in staat bent om de meest effectieve en rationele keuzes te maken om met het probleem om te gaan. En wat vegetarisch stremsel betreft vind ik dat dan niet erg effectief en ook niet erg rationeel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #243 Gepost op: 27 september 2010, 21:58:05 »
ik denk dat het een goed idee is om na te denken over waarom je bepaalde gevoelens hebt t.a.v. kwesties, zodat je in staat bent om de meest effectieve en rationele keuzes te maken om met het probleem om te gaan. En wat vegetarisch stremsel betreft vind ik dat dan niet erg effectief en ook niet erg rationeel.

Maar niet iedereen vind het belangrijk om de meest effectieve en rationele keuzes te maken denk ik  :)
,,,,فلافل

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #244 Gepost op: 28 september 2010, 20:10:52 »
Inderdaad, dat heb ik ook gemerkt. Zoals ik het zie, is het zo dat sommige mensen dingen het eerst 'zien' met hun verstand, en anderen met hun gevoel. En die gevoelens gaan ergens over, dat moet je serieus nemen, die wijzen je ergens op. Ik begrijp die weerstand niet tegen het gebruiken van je verstand naar aanleiding van je gevoelens. Je hebt allebei gekregen, gevoel en verstand, met de bedoeling dat je ze laat samenwerken voor het beste resultaat, zodat je de meest adequate oplossing weet te vinden voor het probleem dat je constateert, of dat nu gevoelsmatig of rationeel is. En inderdaad, ik denk niet dat het een goed idee is om te stoppen met nadenken danwel voelen bij de eerste de beste gedachte of het eerste het beste gevoel dat je hebt dat interessant klinkt. Ikdenk dat je in je geest actief moet blijven en informatie tot je moet blijven nemen en vragen moet blijven stellen. Er is tenslotte altijd veel meer dat we als mens niet weten dan wel.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #245 Gepost op: 28 september 2010, 23:15:26 »
Je hebt allebei gekregen, gevoel en verstand, met de bedoeling dat je ze laat samenwerken voor het beste resultaat

Persoonlijk denk ik dan weer eerder dat je ze allebei hebt gekregen met een bepaalde oorzaak dan met een bepaald doel. :nerd:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #246 Gepost op: 29 september 2010, 00:15:54 »
Ik stel me in ieder geval voor dat er beter een oorzaak voor kan zijn van dat sommigen die zaken niet hebben gekregen, dan dat daar een doel voor is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Evol

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #247 Gepost op: 14 oktober 2010, 00:40:35 »
misschien is het idee om een lijst te maken in het eerste bericht oid? het wordt namelijk echt zoeken nu  :P
misschien kunnen we dan een 'rode' en een 'groene' lijst maken. die kan dan steeds aangevuld worden door een admin  ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #248 Gepost op: 14 oktober 2010, 01:00:14 »
misschien is het idee om een lijst te maken in het eerste bericht oid? het wordt namelijk echt zoeken nu  :P
misschien kunnen we dan een 'rode' en een 'groene' lijst maken. die kan dan steeds aangevuld worden door een admin  ;)

Of je kijkt hier:

http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #249 Gepost op: 21 november 2010, 12:22:52 »
,,,,فلافل

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #250 Gepost op: 21 november 2010, 12:32:44 »

Als ik dat lijstje zo bekijk ga ik me afvragen waarom smeerkaas o.h.a. niet vegetarisch gestremd wordt. Ik kan me amper voorstellen dat je daar überhaupt gestremde kaas voor nodig hebt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #251 Gepost op: 21 november 2010, 13:03:00 »

Als ik dat lijstje zo bekijk ga ik me afvragen waarom smeerkaas o.h.a. niet vegetarisch gestremd wordt. Ik kan me amper voorstellen dat je daar überhaupt gestremde kaas voor nodig hebt.


Er worden soms restkazen voor gebruikt, die dan niet vega gestremd waren.
,,,,فلافل

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #252 Gepost op: 21 november 2010, 14:34:16 »
Aha,
Ik werd/word ook een beetje op het verkeerde been gezet door Doolin kaas, ik was näïef genoeg om te denken dat die ook werkelijk in Ierland geproduceerd wordt. Het blijkt echter Nederlandse kaas te zijn. Maar ik snap dan toch niet zo goed hoe ze de volgende claim voor smeerkaas kunnen waarmaken: "de melk is afkomstig van Ierse koeien die grazen op de groene, Ierse vlakten." E.e.a. suggereert dan toch dat ze maar willekeuring wat andere/andermans partijen kaas door de smeerkaas mieteren. Zonder die gezonde melk.

Waarom zou je eigenlijke uberhaupt 10 liter melk naar Nederland verschepen om daar 1 kilo kaas van te kunnen maken eigenlijk, zou het dan (kostentechnisch) toch niet gunstiger zijn om de kaasfabriek ook maar in Ierland neer te zetten?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #253 Gepost op: 25 december 2010, 22:14:50 »
Hoe zit het eigenlijk met Milner kaas?
Zelf nam ik altijd Milner mosterdkaas, maar ik zie nu ineens op hun site dat er wel stremsel in zit; www.milner.nl/assortiment_mosterd.asp
Of dit nou vegetarische stremsel is of niet, is mij niet helemaal duidelijk.
Het merkwaardige is dat er in sommige Valess produkten ook Milner-kaas zit; www.valess.nl/onze-producten/kaasvariatie/valess-milner.aspx
Dit zou dan wel plantaardige stremsel moeten zijn.....
Maar ik kan nergens duidelijke informatie over Milner kaas vinden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #254 Gepost op: 25 december 2010, 22:37:55 »
Milner staat ook niet in onze kaaslijst (http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd), dus vermoedelijk gebruiken zij dierlijk stremsel. Ze zullen alleen vegetarisch gestremde kaas leveren aan Valess.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #255 Gepost op: 29 december 2010, 21:26:00 »
Het valt mij op dat bij de AH nauwelijks kaas te koop is met plantaardig stremsel.
Ik zag maar één soort kaas met een 'V' en verder helemaal niets.
En dat terwijl AH best wel redelijk veel vegetarische producten verkoopt.
Daarom ben ik gisteren maar naar de natuurvoedingswinkel gegaan om daar Bastiaansen-kaas te halen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #256 Gepost op: 29 december 2010, 23:18:51 »
Het verschilt nogal per filiaal hoeveel er ligt. De ene AH het dichtst bij mij in de buurt heeft jongbelegen in een stuk en in plakjes en Westfriese kruidenkaas in een stuk. Een andere filiaal iets verderop heeft daarnaast in ieder geval ook oude kaas  :kwijl:
En de brie van Euroshopper is vega.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Joor

  • *
  • 5
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #257 Gepost op: 06 januari 2011, 21:59:29 »
hoe denken jullie over de mozzarella van de AH? ik zie dat er in het Nederlands gewoon stremsel staat, maar in het Engels staat er microbiel (oid) dus misschien kunnen we er vanuit gaan dat ie vegetarisch is?
En een ander vraagje: wie weet of er in de biologische magere kwark van AH dierlijk stremsel zit? de ingredienten zeggen weinig tot niets.

Hawx

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #258 Gepost op: 08 januari 2011, 14:08:05 »
De biogarde kwark van AH is zeker wel vegetarisch, weet iemand met zekerheid welke kwarken met vegetarisch stremsel er nog meer zijn?

Offline xRomee

  • *
  • 8
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #259 Gepost op: 10 februari 2011, 12:09:07 »
Ik heb een vraagje over de milner kazen..

De milner kazen die als plakken en platte stukken van 450 gram in de winkel liggen, hebben volgens mij geen plantaardig stremsel omdat dit niet vermeld word bij de ingrediënten. Maar er zijn ook verpakte ronde kazen van milner in de supermarkt, en hier staat op dat er vegetarisch stremsel in zit..
Ik dacht eigenlijk dat het dezelfde kazen waren, want er staat dezelfde naam op.
Weet iemand hier meer van? Zijn het ander soort kazen? En is de een wel vegetarisch en de ander dus niet?
Ik weet het niet meer..  :-\
Ik lees het wel als iemand hier meer van weet, en sorry als dit al een keer gevraagd is. Het hele topic doorlezen is een beetje veel werk. ;)
groetjes,