Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

suzangel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #220 Gepost op: 18 juli 2008, 19:53:12 »
Ik denk dat het deze zal zijn. Die koop je meestal niet als hele kaas, maar een punt ervan in een plasticje.

Edit:
als Port Salut in de Vegatopia-vegakazenlijst staat, zou ik er in eerste instantie wel vanuit gaan dat het vegetarisch stremsel is. Maar dat de winkel zegt dat het dierlijk stremsel is, en het etiket er geen duidelijkheid over verschaft, doet me wel twijfelen.

Ediyh, bedankt voor je reactie, maar de link werkt niet us nu weet ik nog biet welke je bedoelt

Ik zie een mooi plaatje van een Port Salut (de Ware)

Zou je dan nog een keer het adres willen geven waar deze is te vinden? Bij voorbaat dank!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #221 Gepost op: 19 juli 2008, 18:41:05 »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

suzangel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #222 Gepost op: 19 juli 2008, 21:34:14 »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #223 Gepost op: 12 september 2008, 18:36:13 »
Als de vakantieperiode achter de rug is en ik weer wat meer tijd heb, zal ik alle fabrikanten op de lijst om een update van de gegevens vragen.

Ik ben er nu mee bezig en ik heb inmiddels al een compleet overzicht binnen van Zuiver Zuivel (Campina). Op de Vegatopia kaaslijst heb ik hun inmiddels flink groter geworden assortiment vegetarische kazen al aangepast. De lijst wordt de komende weken verder geüpdatet.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #224 Gepost op: 13 september 2008, 02:39:17 »
En omdat J@n ook niet al de tijd van de wereld heeft: tips zijn welkom op info@vegatopia.com  8)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #225 Gepost op: 17 september 2008, 10:37:02 »
In het magazine van Jumbo stond eer artikeltje over het feit dat kaas dus vaak niet vegetarisch is. Niks nieuws, maar wel leuk: het webadres van Vegatopia wordt erbij genoemd!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #226 Gepost op: 17 september 2008, 16:42:53 »
Ik kreeg overigens van Westland te horen dat Trenta nog steeds verkrijgbaar is, maar niet langer in supermarkten, maar uitsluitend in kaasspeciaalzaken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #227 Gepost op: 17 september 2008, 18:20:29 »
Ik kreeg overigens van Westland te horen dat Trenta nog steeds verkrijgbaar is, maar niet langer in supermarkten, maar uitsluitend in kaasspeciaalzaken.

Trenta? Dat klinkt als poederkaas uit een zakkie waar je pudding van maakt. Maar dat zal wel niet.
,,,,فلافل

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #228 Gepost op: 18 september 2008, 16:44:48 »
Wow, Trenta... dat is lang geleden! Is dat niet die 30+ kaas die vroeger voornamelijk in plakjes werd verkocht die ontzettend aan elkaar plakten waardoor je altijd kapotte plakken had?

Sabrina

Smeerkaas en Pizza
« Reactie #229 Gepost op: 26 september 2008, 17:12:13 »
Hoi Allemaal.

Ik ben hier nieuw, las altijd wel mee maar nu eens aangemeld. Ik wou namenlijk 2 dingetjes vragen.

1. Is smeerkaas nu vegetarisch of niet?
Zo niet, zijn er wel vega merken? Ik heb het al zooo lang niet meer gegeten!

2. Ik lees hier wel eens over diepvriespizza's, maar daar zit toch vaak kaas op? Dat is dan toch niet vegetarisch die kaas?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Smeerkaas en Pizza
« Reactie #230 Gepost op: 26 september 2008, 17:39:48 »
Welkom op het forum, Sabrina.

Hier vind je een lijst met kazen die geschikt zijn voor vegetariers:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_zuivel.php?subaction=showfull&id=1144506279&archive=&start_from=&ucat=30&

Er staan een aantal zuivelspreads bij maar of de gewone smeerkaas vegetarisch is, weet ik niet zo. Dat zou ook van het merk kunnen afhangen, maar ik gok dat ze kaas gebruiken die met stremsel is gemaakt. Misschien staat het ergens anders in deze thread?

Niet iedereen is even streng in de leer, dus sommigen hier eten (pizza's met) gewone kaas.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2008, 13:21:13 door Sander »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #231 Gepost op: 22 oktober 2008, 16:59:54 »
Frico laat weten dat geen van de Frico-kazen vegetarisch gestremd wordt.

Over smeerkazen: worden gemaakt uit restpartijen en dat gaat allemaal door elkaar. Is zelden nog te achterhalen of er vegetarisch gestremde kaas is gebruikt, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk vrijwel nooit het geval zijn omdat er relatief gezien weinig vegetarische kaas gemaakt wordt.


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #232 Gepost op: 23 oktober 2008, 08:53:48 »
Cool!
Op de AH Franse zachte geitenkaas (bettine) staat nu ook een V en vegetarisch stremsel. Die staat er ook nog niet in. Ik weet niet of het voor de honing variant ook geldt, zal vanaaf proberen te kijken.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #233 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:45:02 »
Op de honingvariant staat het ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Lize

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #234 Gepost op: 19 november 2008, 11:34:40 »
Ik heb niet alles hier doorgelezen, maar ik zag ergens staan dat philadelphia zachte kaas vegetarisch zou zijn, maar mij is opgevallen dat in de kleinere verpakkingen (die in in kantines vaak te koop zijn) gelatine bevatten...toch niet altijd vegetarisch dus.

bosrijk

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #235 Gepost op: 13 april 2010, 15:05:19 »
Passendale (Belgisch) bij AH is ook vega! en lekker.

Lize

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #236 Gepost op: 15 april 2010, 12:25:28 »
Ik weet niet of het al ergens geplaatst was, of dat dit misschien al langere tijd zo was, maar van Euroshopper zijn nu ook diepvriespizza's met vegetarisch gestremde kazen te krijgen. Op de pizza's met niet-vegetarische kazen staat ook geen V logo.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #237 Gepost op: 10 september 2010, 19:22:10 »
Toen ik vanmorgen in de Lidl was, kocht ik St. Paulin kaas met vegetarisch stremsel, het stond speciaal aangegeven op het etiket! Normaal gesproken eet ik ook wel kaas met dierlijk stremsel, maar dit maakte me toch wel blij  ;D

Fuego

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #238 Gepost op: 17 september 2010, 22:04:36 »
Bij de Lidl in Duitsland zijn bijna alle voorverpakte kazen in plakjes vegetarisch. Sowieso heb ik het idee dat ze daar al meer met microbieel stremsel werken. De Nederlandse Lidl kom ik haast niet, daar zou je even kunnen kijken of het daar hetzelfde is.

Verder ben ik er achter gekomen dat je het beste alle talen kunt lezen die op de verpakking staan, want het komt vaker voor (ook in het buitenland) dat er in het Nederlands gewoon 'stremsel' staat terwijl er in een andere taal bij staat dat het plantaardig of microbieel is.
Zo had ik deze week een pot met fetablokjes van de AH op olie (weet het merk zo niet) waarbij in het frans 'microbien' erbij stond. En ik spreek geen frans, ik wist het woord voor stremsel ook niet (kun je wel afleiden aan de volgorde in vergelijking met Nederlands), maar dat is wel te begrijpen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #239 Gepost op: 25 september 2010, 18:05:24 »
Biologische kaas gekocht bij de Lidl met microbieel stremsel. En hij smaakt... gewoon naar jonge kaas.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.