Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sbuh92

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #200 Gepost op: 24 april 2008, 18:38:53 »
Microbiologisch stremsel wordt geproduceerd door genetisch gemanipuleerde bacteriën. Ik heb Milner een e-mail gestuurd met de vraag.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2008, 18:44:35 door Sbuh92 »

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #201 Gepost op: 24 april 2008, 18:44:56 »

A ja, ik weet wat microbiologisch inhoudt. Je had het over microbiotisch, en ik dacht even dat dat woord een uitvinding was van de natuurvoedingsbranche of zo.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

wendy

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #202 Gepost op: 16 mei 2008, 21:38:07 »
ik hoop niet dat dit in herhaling valt maar ik wil toch nog even doorgaan over smeerkazen (van AH)
ik heb vandaag het hele koelvak afgespeurd en op geen enkele smeerkaas staat dat er stremsel in zit.....
moet ik ervan uit gaan dat dit dan ook echt niet zo is en kan ik het met een gerust hart eten???
is het dan zo dat stremsel alleen gebruikt wordt om een kaas hard te laten worden????
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 21:39:17 door wendy »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #203 Gepost op: 16 mei 2008, 21:45:56 »
Ik weet alleen dat Slankie of Frico (ik geloof de laatstse) een keer geschreven heeft dat het stremsel niet oke is.
Ik geloof dat het niet op t etiket staat omdat kaas als een product op de ingredientenlijst staat, waarbij dan de subingredienten van kaas (waaronder stremsel) weer niet op de lijst hoeven.
Bij biowinkels hem je smeerkazen die oke zijn.
Er is ook ergens opTopia een smeerkaasdraadje.
Anders moet je die producenten die in de gewone super liggen eens mailen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 21:46:21 door Selly »
,,,,فلافل

wendy

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #204 Gepost op: 30 mei 2008, 08:21:15 »
Ik ging gister een broodje eten bij la place in de V en D, en ik vroeg aan het personeel daar of zij ook biologische kaas hadden...
Hij zei direct dat al hun producten biologisch zijn dus de kaas ook...
dus ik vroeg, dat weet je zeker? dat er vegetarisch stremsel in zit?? nou dat snapte hij niet helemaal maar hij was er wel van overtuigt dat het 100% biologisch is (hij is nog naar de keuken gegaan om te vragen)

Dus mijn vraag..... wie weet of er in biologische ALTIJD vega stremsel zit??
Als dat zo is....JIPPIE dan kan ik mn broodje kaas weer lekker bij de V en D gaan halen!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #205 Gepost op: 30 mei 2008, 09:54:11 »
"Is biologische kaas of boerenkaas altijd vegetarisch?
Nee, deze termen zeggen niets over het gebruikte stremsel. Biologische kaas is wel vaker vegetarisch gestremd dan doorsnee kazen. Voor boerenkaas wordt doorgaans lebmaagstremsel gebruikt, maar er zijn ook vegetarische boerenkazen (bijvoorbeeld Loverendale)."

Aldus Koken en zo.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #206 Gepost op: 30 mei 2008, 11:12:46 »
Maar wel goed dat ze biologische producten gebruiken, dat wist ik niet! (weer n excuus om langs de la place te gaan... ;))

wendy

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #207 Gepost op: 31 mei 2008, 14:17:53 »
hmmm toch nog maar eens goed navragen dus de volgende keer...
kunnen ze vast wel even op de verpakking kijken of ze vega stremsel hebben...

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #208 Gepost op: 31 mei 2008, 16:41:44 »
hmmm toch nog maar eens goed navragen dus de volgende keer...
kunnen ze vast wel even op de verpakking kijken of ze vega stremsel hebben...

Dat staat er bijna nooit duidelijk op vermeld.

Tammy

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #209 Gepost op: 04 juni 2008, 00:10:14 »
Hallo allemaal,

Toevallig heb ik van de week diverse uitgaven van het blad van de vegetariersbond uitgeplozen om eens een lijstje te maken van welke kazen ik nou wel of niet kan eten. Tot nu toe eet ik alleen de bio kaas van de AppieHappie, maar die heeft onlangs de belegenkaas geschrapt en biedt nu alleen nog de jonge variant aan. Die is idd het lekkerste voor op brood maar in gerechten is de belegen toch echt lekkerder. En bovendien was ik benieuwd of er vega "bijzondere" kazen (smeerkaas, brie, kruidenkaas etc.) zijn die ik zo bij de plaatselijke supermarkt kan kopen, omdat de natuurwinkel toch een blokje om is. Enfin, zo kwam ik dus ook op dit forum terecht en las idd al veel overeenkomende soorten met mijn lijstje van de vegabond. Gelukkig bestaat er nog veel meer!!

Maar nu las ik in datzelfde blad ook over gentech stremsel waarover hier eerder werd gediscussieerd. Dat je dus geen dierlijk stremsel eet maar wel gentech-zooi lijkt mij voor velen niet echt een optie. Mocht je net als ik zeker willen weten dat je puur natuur (voor zover dat kan) eet, dan is hier een handig hulpmiddeltje: vega kazen gemaakt in Nederland zijn altijd gentech vrij, want dat is hier verboden. In Engeland geproduceerde vega kazen zijn vrijwel altijd met gentech (zoals cheddar), tenzij uitdrukkelijke anders vermeld. Maar hoe weet je nu waar je kaasje vandaan komt? Welnu, dit is terug te vinden in de stempel (een ovaaltje met een code). Staat er NL dan weet je zeker dat het non-gentech is.

Effe iets heel anders, hoorde net op het nieuws dat 2 op de 3 eierverkopers op de markt legbatterij-eieren onder de noemer scharrelei verkopen (onderzoek door Wakker Dier). De code op het ei verklapte de werkelijke herkomst (begincijfer geeft aan of het scharrel, kooi, vrije uitloop of bio is). Het antwoord van de marktlieden varieerde van 'legbatterijen bestaan niet meer' (was het maar waar!!) en 'het doosje bevat een landelijk plaatje' (aaargh). Maar dit terzijde...

Lopen jullie trouwens ook altijd tegen het probleem aan dat je in restaurants moeilijk kunt eten omdat veel zogenaamd vega gerechten kaas bevatten? Kan een boek schrijven over de keren dat ik heel uitdrukkelijk vroeg 'zonder kaas' en dat ik het dan toch kreeg (wat ik pas halverwege ontdekte). Mss moeten we de koksschool maar eens bestoken dat ze koks eens goed vertellen waar kaas van wordt gemaakt...

Greetz enne... sorry voor deze lange post... ;)

Eefje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #210 Gepost op: 14 juni 2008, 12:50:24 »
Misschien is het handig om een topic te starten met informatie over het stremsel in kaas. Ik ben al enige topics tegengekomen op dit forum die gaan over kaas in pizza, maar nog niet veel productinformatie over 'gewone' kaas in de supermarkt.

Verschillende berichten ben ik tegengekomen dat in veel kazen microbieel (of plantaardig) stremsel gebruikt wordt, zonder dat dit op de verpakking vermeld staat. Ik vraag me af of het nut heeft (alle) verschillende fabrikanten van kazen, te informeren over het gebruikte stremsel in hun kaas :-\. Maar ik begin dus maar ergens...

De reden dat ik dit uit wil gaan zoeken is omdat ik de biologische kazen vaak veel te duur vindt en de keuze zo beperkt is.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen de Albert Heijn te informeren over hun EIGEN MERK kazen.

Dit was HELAAS hun reactie:

-------------------------------------------------------------------------------------

Geachte mevrouw ...,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Voor het stremmen van de melk wordt het enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%).
Traditioneel wordt chymosine uit de lebmaag van kalveren verkregen en dat wordt dierlijk stremsel genoemd.
Vegetarisch stremsel kan plantaardig (een plantenextract) of microbieel (micro-organismen die chymosine produceren) zijn. Dit wordt voor vegetarische en biologische kaas gebruikt.
AH Eigenmerk kaas en Euroshopper bevatten dierlijk stremsel.  :(

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

-------------------------------------------------------------------------------------

Mochten andere personen hier op dit forum (misschien is dit een oproep tot) fabrikanten van kaas hebben geinformeerd over het stremsel dan hoor ik dat hier graag!

Is albert Heijn eigen merk kaas wel of niet goed ? en hoe zit t mett melk en eieren?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #211 Gepost op: 15 juni 2008, 10:12:55 »
Alleen bij Albert Heijn is biologische kaas met vegetarisch stremsel. Ik heb ook wel eens een kaas met kruiden gezien bij AH die vegetarisch stremsel had. Staat op de verpakking.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2008, 10:13:20 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #212 Gepost op: 15 juni 2008, 11:29:54 »
We aten afgelopen week champs gevuld met geitenkaas en cranbarrycompote. Het was vego-gestremd, en mijn vriend vond dat vies. Zelf proefde ik niks geks. Hebben meer mensen zoiets meegemaakt?
   
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #213 Gepost op: 15 juni 2008, 15:04:28 »
Nee, ik proef er nooit iets van.
,,,,فلافل

Global-Dishes

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #214 Gepost op: 01 juli 2008, 15:25:47 »
Ik run zelf een vegetarisch/veganistisch restaurant en ik zou deze volgende lijst eens raadplegen:

http://www.cheese.com/vegetarian.asp

Succes...!
 ;)

suzangel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #215 Gepost op: 18 juli 2008, 12:15:56 »
Ik wil heel graag weten welke Port Salut vegetarisch gestremd zou zijn. Volgens een vrij grote kaaswinkel is er nl. helemaal geen vegetarische Port Salut. (er staat alleen stremsel op het etiket en an is het altijd dierlijk!)
Ook in de lijst met vegetarische kazen op de vegatopis website staat Port Salut; maar welke?????? ??? ???

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #216 Gepost op: 18 juli 2008, 15:24:44 »
Ik denk dat het deze zal zijn. Die koop je meestal niet als hele kaas, maar een punt ervan in een plasticje.

Edit:
als Port Salut in de Vegatopia-vegakazenlijst staat, zou ik er in eerste instantie wel vanuit gaan dat het vegetarisch stremsel is. Maar dat de winkel zegt dat het dierlijk stremsel is, en het etiket er geen duidelijkheid over verschaft, doet me wel twijfelen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 15:26:32 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #217 Gepost op: 18 juli 2008, 18:55:43 »
Ik heb voor de zekerheid een mail gestuurd naar de makers van Port Salut. Als de vakantieperiode achter de rug is en ik weer wat meer tijd heb, zal ik alle fabrikanten op de lijst om een update van de gegevens vragen.

suzangel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #218 Gepost op: 18 juli 2008, 19:22:13 »
Ik denk dat het deze zal zijn. Die koop je meestal niet als hele kaas, maar een punt ervan in een plasticje.

Edit:
als Port Salut in de Vegatopia-vegakazenlijst staat, zou ik er in eerste instantie wel vanuit gaan dat het vegetarisch stremsel is. Maar dat de winkel zegt dat het dierlijk stremsel is, en het etiket er geen duidelijkheid over verschaft, doet me wel twijfelen.

Ediyh, bedankt voor je reactie, maar de link werkt niet us nu weet ik nog biet welke je bedoelt

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #219 Gepost op: 18 juli 2008, 19:46:06 »
Ik denk dat het deze zal zijn. Die koop je meestal niet als hele kaas, maar een punt ervan in een plasticje.

Edit:
als Port Salut in de Vegatopia-vegakazenlijst staat, zou ik er in eerste instantie wel vanuit gaan dat het vegetarisch stremsel is. Maar dat de winkel zegt dat het dierlijk stremsel is, en het etiket er geen duidelijkheid over verschaft, doet me wel twijfelen.

Ediyh, bedankt voor je reactie, maar de link werkt niet us nu weet ik nog biet welke je bedoelt

Ik zie een mooi plaatje van een Port Salut (de Ware)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!