Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hetser

Re:Vegetarische kaas
« Reactie #180 Gepost op: 29 maart 2008, 11:52:25 »
De biologische kaas van de AH is vegetarisch gestremd.

Bij mijn AH hebben ze alle biologische kazen uit het assortiment gehaald  >:(

Ik eet zelf bijna nooit meer kaas, maar als ik er eens in de zoveel tijd geen weerstand meer aan kan bieden koop ik het bij de Natuurwinkel, ik geloof van het merk Zuiver Zuivel oid.
Verder vind ik de vegetarische kazenlijst van Vegatopia geweldig, hij zat in het begin altijd in mijn tas als ik boodschappen deed!

Helen

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #181 Gepost op: 03 april 2008, 19:27:45 »
Bij mijn C1000 vind ik ook helemaal geen vega-kaas, dus zal wel concernbreed zijn denk ik.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #182 Gepost op: 03 april 2008, 20:03:11 »
Ze hebben er wel halalkaas, die schijbaar mogelijk ook vega is. Bij de C1000 in Bergen op Zoom hebben ze die weer niet, in geen van beide filialen. Dat maakt het niet concernbreed. Zeker ook niet omdat ze bij de C1000 in de Javastraat eerst wel de kaas van de Groene Koe hadden.
Komen er nog meer Vegatopianers bij de C1000?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #183 Gepost op: 04 april 2008, 23:26:50 »
Een tijdje geleden heb ik er ook naar gevraagd bij de C1000. Helaas...

Bij Jumbo hebben ze een paar plakjes Groene Koe.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #184 Gepost op: 05 april 2008, 01:35:39 »
De Jumbo heeft geen filiaal in Amsterdam.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #185 Gepost op: 05 april 2008, 10:18:01 »
Wel in Amstelveen.
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #186 Gepost op: 05 april 2008, 15:52:37 »
Komen er nog meer Vegatopianers bij de C1000?

Ja, en de Groen Koe zie ik inderdaad ook niet meer. De halal-kaas is er nog wel.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2008, 15:53:01 door J@n »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #187 Gepost op: 05 april 2008, 16:51:20 »
Vergeten te kijken terwijl ik er aan het begin van de winkel nog aan dacht.  :-[
Ik werd gestrikt voor een enquete over de winkel; heb aangegeven dat ik graag zou zien dat het assortiment biologische producten uitgebreid zou worden. Je kon alleen maar multiple choice antwoorden geven anders had ik iets over het vega aanbod toegevoegd.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #188 Gepost op: 05 april 2008, 23:41:17 »
Als ze daarmee de kaas van de Groene Koe terughalen, is dat natuurlijk ook goed. De halalkaas heeft namelijk geen Eko-keurmerk. Ik snap ook niet zo wat er halal aan kaas is. In gewone Goudse kaas zit meestal niets van varken, dus is daarmee al niet haram. En het stremsel wat in deze zit, is ook nog eens microbacterieel. Voor melk hoeft de koe niet dood, dus daar valt weinig ritueel verantwoord te slachten. Wat blijft er dan van het stempel halal over? Puur marketing?
Ook in dat geval eet ik liever kaas van de Groene Koe.

Misschien moet ik er maar eens een mailtje naar de opper-C1000 aan wagen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #189 Gepost op: 06 april 2008, 10:42:43 »
Stremsel? Bij de Turkse supermarkt waar Mariek eerst in de buurt woonde verkochten ze (microbieel) stremsel waar ook met grote letters halal op stond.

Ik heb twee weken geleden nog de plakjes kaas van de Groene Koe zien liggen, dus ik vraag me af of ze 't uit het assortiment hebben gehaald. Sinds december hebben ze bijvoorbeeld ook Vivera broodbeleg en sinds een paar weken zelfs twee varianten. Volgens mij is die C1000 wel redelijk ok in het vega en bio assortiment. Maar ik ga komende week zeker kijken of ze de kaas nog hebben.  :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #190 Gepost op: 06 april 2008, 13:34:51 »
Ik snap ook niet zo wat er halal aan kaas is. In gewone Goudse kaas zit meestal niets van varken, dus is daarmee al niet haram. En het stremsel wat in deze zit, is ook nog eens microbacterieel. Voor melk hoeft de koe niet dood, dus daar valt weinig ritueel verantwoord te slachten. Wat blijft er dan van het stempel halal over? Puur marketing?

Ooit een tvprogramma gezien waarin een Marokkaanse mama op zoek ging naar de definitie van halal. Ze maakte zich zorgen over het voedsel voor haar kindje en dacht eraan om haar kindje vegetarisch op te voeden.
Ze kwam erachter dat in NL de term halal doorgaans staat voor het rituele slachten. De dieren kwamen gewoon uit de NL bio industrie en dat vond zij niet overeen komen met wat de profeet Mohammed had gezegd over halal eten. Het dier moest ook een zo goed mogelijk leven hebben gehad, etc. Misschien dat het daarvanaf hangt?
Anders krijgen de koeien 5 keer per dag een oproep tot gebed en staan ze met de neuzen naar Mekka.
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #191 Gepost op: 06 april 2008, 13:44:04 »
Anders krijgen de koeien 5 keer per dag een oproep tot gebed en staan ze met de neuzen naar Mekka.

En ze dragen natuurlijk een BOEOEOErka.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #192 Gepost op: 06 april 2008, 14:15:34 »
 :laugh:

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #193 Gepost op: 06 april 2008, 20:17:58 »
 :O
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #194 Gepost op: 06 april 2008, 21:09:01 »
rofl
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #195 Gepost op: 08 april 2008, 07:29:18 »
Maar ik ga komende week zeker kijken of ze de kaas nog hebben.  :)
:nooo: Is inderdaad verdwenen. Ze hebben nu wel veel meer plakjes 'verse kaas' (mozzarella, gorgonzola, port salut) die ze eerst alleen als stuk hadden. Kennelijk is het assortiment gewijzigd.  :(

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #196 Gepost op: 10 april 2008, 13:32:29 »
De halalkaas heeft namelijk geen Eko-keurmerk. Ik snap ook niet zo wat er halal aan kaas is.

Wat er haram aan zou kunnen zijn, bedoel je waarschijnlijk. Ik heb daar laatst eens wat over nagezocht op Nederlandse islamitische sites en er is een hele discussie over gaande. De meeste moslims redeneren dat kaas, ook de niet-vegetarisch gestremde, halal is omdat stremsel geen vlees, geen bloed en geen melk is, maar dat het om enzymen gaat. Zie bijvoorbeeld:

http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas

Maar ook in moslimskringen zijn er steeds mensen die het zekere voor het onzekere willen nemen of die rechter dan recht in de leer willen zijn. En dus is er een markt voor halal-kaas.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2008, 02:19:05 door J@n »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #197 Gepost op: 13 april 2008, 00:40:33 »
Mocht iemand nog eens zelf kaas willen maken en in de buurt van Utrecht wonen, ik heb iets teveel vega stremsel (non gentech) wat ik niet ga op krijgen voor de houdbaarheids datum. 1 flesje dus, gratis.

Sbuh92

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #198 Gepost op: 23 april 2008, 17:57:48 »
Bij onze vestiging van Jan Linders is Milner Licht Gerijpt en Milner Gerijpt met microbiotisch stremsel verkrijgbaar. Althans volgens het etiket.

(kan het zijn dat het etiket niet klopt?)

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #199 Gepost op: 23 april 2008, 18:03:13 »
Worden volgens www.milner.nl gewoon met stremsel gefabriceerd.
Wat zou ik me trouwens bij microbiotisch stremsel moeten voorstellen?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 18:03:55 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner