Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DBPaula

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #140 Gepost op: 17 mei 2007, 19:28:19 »

Omdat je dus inderdaad nooit zeker weet of een dier niet alléén voor het leer dan wel het stremsel is doodgemaakt vind ik het wel goed om dat zoveel mogelijk te mijden. en persoonlijk kijk ik dan ook naar de alternatieven, vege-kaas is er genoeg, maar goede niet-leren wandelschoenen kan ik niet vinden.

Goede niet-leren wandelschoenen kan je krijgen bij www.vegalife.nl


brenda_lelie

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #141 Gepost op: 18 mei 2007, 11:31:02 »

Omdat je dus inderdaad nooit zeker weet of een dier niet alléén voor het leer dan wel het stremsel is doodgemaakt vind ik het wel goed om dat zoveel mogelijk te mijden. en persoonlijk kijk ik dan ook naar de alternatieven, vege-kaas is er genoeg, maar goede niet-leren wandelschoenen kan ik niet vinden.

Goede niet-leren wandelschoenen kan je krijgen bij www.vegalife.nl



Misschien kinderachtig: maar ik geloof nooit dat die net zo fijn zijn als mijn Meindls

Harry

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #142 Gepost op: 18 mei 2007, 11:42:42 »
Misschien niet, maar je krijgt dan wel vegetarisch gestremde tenenkaas.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #143 Gepost op: 18 mei 2007, 11:43:57 »
 :schater:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Gwennepen

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #144 Gepost op: 18 mei 2007, 18:05:16 »
 :laugh:

Eva

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #145 Gepost op: 24 mei 2007, 12:37:22 »
Ik was laatst bij een kaasboer in Barendrecht. Die man had een heel boek liggen waarin 1001 kazen stonden en als ze vega-gestremd waren stond er een bloemetje achter.
Hij was erg geduldig en wilde vanalles uitleggen. Misschien als er gerichte vragen zijn dan kan ik die daar eens gaan stellen.

Voor sommigen ook een reden om geen dierlijke producten binnen te willen krijgen: karmische terugslagen. Nu wil ik niet al te zweverig overkomen, maar sommigen gebruiken geen dierlijke producten vanwege hun (Hare Krishna / Hindoe)-geloof. Dus voor hen maakt het wel degelijk uit wat voor stremsel er in zit.

Gargamel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #146 Gepost op: 24 mei 2007, 22:10:42 »
De kazen van LOVERENDALE zijn vegetarisch gestremd. Verkrijgbaar bij Estafette biologische winkels. Laatst bij de Jumbo op zoek geweest naar vegetarisch gestremde smeltkaas. Ik kwam er de microbieel gestremde CAMBOZOLA tegen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #147 Gepost op: 25 mei 2007, 08:00:24 »
Ik kwam er de microbieel gestremde CAMBOZOLA tegen.

Volgens mij is dat een soortnaam. Heb je ook een merk?

Eva

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #148 Gepost op: 25 mei 2007, 12:37:59 »
Trouwens, het is ook heel simpel om zelf een soort vegetarische kaas te maken. Het is Indiaas en heet panir (panier).
Je stremt hierbij dmv yoghurt zelf melk en krijgt dan een zachte witte kaas.
Je neemt 2,5 liter volle melk. Dit breng je aan de kook in een grote pan met een dikke bodem zodat het niet aanbrandt en er genoeg ruimte voor de melk is om omhoog te komen. Als dit gebeurt giet je er ongeveer 0,7 liter volle yoghurt in en draait het vuur laag. Intussen roer je met een garde. Het geheel zal dan al snel gaan stremmen en je krijgt een gelig weiwater met daarin witte "brokjes". Het vuur kan uit. Als alles gestremd is (dit is snel duidelijk) giet je het geheel in een kaasdoek of bijvoorbeeld in een vergiet met hele kleine openingen (ik heb bij marskramer zo'n ijzeren vergiet gekocht waar dit makkelijk mee lukt). De "brokjes" blijven dan over.
Hoe harder je de kaas wil hebben, hoe meer vocht je eruit moet zien te krijgen. Dit kan bijv door het in een theedoek te doen en dit zo een nacht op te hangen. Of het een paar keer goed uit te persen in een doek. Het zal dan steeds steviger worden.
Voor gebruik kan je het goed doorkneden, net als je bij deeg doet. Het zal dan steeds meer een geheel worden.
Dit kan je dan op allerlei manieren verder bereiden. Bijvoorbeeld in stukjes snijden en frituren en door de groente gooien, maar er zijn ook allerlei recepten voor zoetigheid met panir. Te vinden op i-net of als iemand het graag wil kan ik wat mailen.
Ik vind het erg lekker.

Gargamel

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #149 Gepost op: 27 mei 2007, 20:47:45 »
Ik kwam er de microbieel gestremde CAMBOZOLA tegen.

Volgens mij is dat een soortnaam. Heb je ook een merk?

Bij mijn weten is dat de merknaam. Kijk eens op www.cambozola.de

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #150 Gepost op: 31 mei 2007, 23:02:36 »
Ik was laatst bij een kaasboer omdat ik wat info zocht voor een lespakketje, hij wist mij te vertellen dat franse kazen steeds meer vega gestremd worden, omdat dat een stuk goedkoper, gezonder en makkelijker te verkrijgen is.  Das een goede gang van zaken dacht ik zo. De voorverpakte Saint Albanay is ook vega...
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #151 Gepost op: 17 juni 2007, 18:55:29 »
Gister een pakje leerdammer bekeken, daar stond wel stremsel op... :confused:
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #152 Gepost op: 17 juni 2007, 21:23:06 »
Ja logisch, kaas moet nou eenmaal gestremd worden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #153 Gepost op: 18 juni 2007, 00:22:22 »
Dat snap ik ja, maar er staat nergens dat t vega stremsel is, dus hoe weet je zo zeker dat t vega is? Ik bedoel, klantenservice geeft ook alleen antwoord hoe het op dat moment is, maar t kan natuurlijk ook steeds veranderen..tis maar net wat goedkoper is op dat moment..
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Harry

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #154 Gepost op: 18 juni 2007, 00:34:13 »
Beetje hetzelfde als het ingrediënt plantaardige olie. 't Is afhankelijk van de wereldmarktprijs welke ze gebruiken. Ik zou denken dat als je microbieel stremsel gebruikt dat je dat dan als aanbeveling bij de ingrediëntenlijst zet.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2007, 00:35:26 door Meneer de Uil »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #155 Gepost op: 18 juni 2007, 13:15:37 »
Het zijn Fransozen die Leerdammer bestieren, waarschijnlijk hebben ze nog niet door hoe belangrijk het hier ten lande gevonden wordt dat er nog een bijvoegelijk naamwoord voor stemsel staat.

Ik geloof overigens niet dat je je ernstige zorgen hoeft te maken dat het stremsel de ene keer van dierlijke en de andere keer van plantaardige herkomst zou kunnen zijn. Voor de meeste merken is het gebruik van vegetarisch/microbieel stremsel een bewuste keuze, het is hun unique selling point en dat zullen ze niet snel veranderen.

Of dat ook geldt voor Groupe Bel, de eigenaar van het Leerdammermerk, durf ik zo niet te zeggen. Dit najaar gaan we weer eens rondmailen naar alle merken op de kaaslijst en dan zullen we er vast uitsluitsel over krijgen.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarische kaas
« Reactie #156 Gepost op: 23 december 2007, 17:06:09 »
Ik lees hier vaak dat mensen geen kaas eten, maar gaat het dan om veganisten, of is er iets on-vegetarisch aan kaas?

Een vegetariër eet geen producten die zijn verkregen door het doden van dieren, zoals vis, vlees en gevogelte.

Naar mijn weten worden geen dieren gedood bij het maken van kaas. Of is dit wel zo ?

Bedankt!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #157 Gepost op: 23 december 2007, 17:08:17 »
Er zit stremsel in kaas. Soms is dat van microbieel stremsel, maar andere keren komt het van de lebmaag van kalveren. En die moeten dood zijn voordat ze aan die stof kunnen komen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #158 Gepost op: 23 december 2007, 17:18:43 »
Kan je het in de ingrediënten van kaas zien of er kalfsstremsel in zit? En hoe heet het dan op het pakje?
Zoniet, waar vind ik vege kaas?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #159 Gepost op: 23 december 2007, 17:22:03 »
Soms staat het erop als er microbieel stremsel (soms staat dat er, soms vegetarisch) inzit, maar meestal niet. Maar meestal staat er gewoon 'stremsel' op, en dan weet je het dus niet. Op de site van de NVB staat geloof ik een lijst met vega kazen, en ook hier is ergens een draad te vinden waar een heleboel merken in genoemd worden.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call