Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #120 Gepost op: 30 maart 2007, 13:22:20 »
oe die klinkt lekker! Is de prijs ook fijn? ::)

 :nooo:
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Gwennepen

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #121 Gepost op: 30 maart 2007, 17:12:19 »
Ik heb Singletons Mellow Mild Cheddar gekocht bij Dirk. Suitable for vegetarians. :cheer:

vlietje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #122 Gepost op: 30 maart 2007, 17:20:35 »
Ik heb een vraag.
Waarom eten jullie geen kaas met dierlijk stremsel.Wij eten vanuit de traditie vegetarische kaas. Maar ik twijfel erover, of dat nodig is.

ehm:

Kaas is een dierlijk product. De melk is helemaal geproduceerd door de koe ( indien koemelk)

Stremsel komt uit de kalverenmaag. Wat is daar erg aan?
Beide zijn een product van de koe. Zowel het melk als het stremsel. dus een puur biologisch gebeuren, of niet?
Wat is dus het probleem.
Sinds een paar dagen zit ik hier over te debatéren, ook met mijn echtgenoot. Ik zal deze opmerking ook binnenkort stellen aan de joodse gemeenschap.

groetje en een fijn weekend.

Hoe kijken jullie daar tegenaan.

Gwennepen

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #123 Gepost op: 30 maart 2007, 17:22:17 »
Dat kalf is toch dood als ze het stremsel eruit halen.

vlietje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #124 Gepost op: 30 maart 2007, 17:25:50 »
Dat kalf is toch dood als ze het stremsel eruit halen.
Oke, dat wist ik niet, dus ze doden die kalveren ervoor.
Maar sommigen eten kalfsvlees.

Gwennepen

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #125 Gepost op: 30 maart 2007, 17:27:53 »
Als je kalfsvlees eet ben je geen vegetariër hoor.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2007, 17:28:16 door Gwennepen »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #126 Gepost op: 30 maart 2007, 17:34:54 »
Ik vermoed dat er meer vegetariers zijn die wel kaas met dierlijk stremsel eten, dan die het niet doen. Je vraag "of dat nodig is." roept de tegenvraag op: nodig waarvoor? Het is niet nodig dat te doen om je vegetarier te noemen (over het algemeen wordt 'geen vlees en geen vis eten' als definitie gebruikt) maar wel als je geen producten waarvoor dieren zijn gedood tot je wilt nemen.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #127 Gepost op: 30 maart 2007, 17:40:52 »
stremsel is toch een bijproduct? Dan kom je weer op zo'n wel-niet discussie over gelatine, stremsel, leer enzenz.
Trouwens, sinds ik vegetarier ben kom ik er pas achter hoevaak er iets dierlijks in producten zit... :o
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #128 Gepost op: 30 maart 2007, 17:50:39 »
Van de joodse voedingsregels mag je geen vlees van het dier eten samen met melk. Omdat je het geitje niet mag koken in de melk van de moeder, of iets wat daar op lijkt. Ik zie de maagsappen van een gedood kalf wel als deel van het dier en dus als vlees, het is in ieder geval geen product dat het dier zelf geeft, en zou het dus niet met melk samen gebruiken als ik joods was.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #129 Gepost op: 30 maart 2007, 17:52:13 »
en zou het dus niet met melk samen gebruiken als ik joods was.
Laat je rabbijn daar maar over beslissen ;) Het mocht, dacht ik, namelijk wel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

vlietje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #130 Gepost op: 30 maart 2007, 18:59:48 »
Dank jullie voor de reactie's.

Ik bedoel eigelijk, ik weet wel wat vegetarisch inhoudt, maar ik bedoel, sommigen eten kalfjes, dus worden ze niet speciaal gedood voor de'stremsel'.

Maar ik snap het nu, waarom de vegetariers geen kaas eten uit de Supermarkt met stremsel uit de kalverenmaag,
Nodig waarvoor, bedoelde ik, als het beide toch van dieren komt, snap je? Ik begrijp heel goed waarom men vegetarier wordt.
Mijn man zei dat stremsel zoiets was als maagzuur. En dat leek hem niet gezond..zeer scherp..
sam: Van de joodse voedingsregels mag je geen vlees van het dier eten samen met melk. Omdat je het geitje niet mag koken in de melk van de moeder, of iets wat daar op lijkt. Ik zie de maagsappen van een gedood kalf wel als deel van het dier en dus als vlees, het is in ieder geval geen product dat het dier zelf geeft, en zou het dus niet met melk samen gebruiken als ik joods was. ]
Nee dat doen we zeker niet! Alhoewel ik denk, melk wordt door de koe geproduceerd, dus is onderdeel van de koe. Heeft 'tegen elkaar aangelegen'. (in de koe toch?)Wij mogen geen melk en vlees b,v op tafel, hebben of een vlees of een melkmaaltijd, velen eten vegetarisch.

Ik zal deze vraag gaan stellen aan de rabijnen, idd.  Dank voor de antwoorden.

theitje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #131 Gepost op: 14 april 2007, 18:44:24 »
Ik heb voor mezelf besloten dat ik voor op brood en in zelfgemaakte gerechten vegetarische kaas gebruik. Ik wil het mezelf niet nog moeilijker maken door geen andere producten te eten waar (niet-vegetarische) kaas in zit.  

Ik vroeg me trouwens iets af over de leerdammer kazen. Zijn al deze kazen vegetarisch? Want wat bedoelen ze met de 'original' kaas? valt hier onder dan de jonge, belegen en oude kazen? Of is het echt 1 soort kaas? Heeft lightlife dan ook weer jong, belegen en oud in het assortiment? Ik hoop in ieder geval dat er vegetarische jong belegen kaas van leerdammer is, want dit merk is te koop in een hoop supermarkten.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #132 Gepost op: 14 april 2007, 18:54:54 »
Ik gok er op dat "original" betekent dat er origineel stremsel is gebruikt, niet vega dus.
Supercalifragilisticexpialidocious!

theitje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #133 Gepost op: 14 april 2007, 19:15:21 »
Ik gok er op dat "original" betekent dat er origineel stremsel is gebruikt, niet vega dus.

In de lijst met vegetarische kazen stond leerdammer - original er al bij. Maar ik vroeg me af of er onder de 'original' kaas jong belegen, belegen en oude kaas valt. Of dat 'original' gewoon 1 soort is. net zoals 'west-friese kruidenkaas' van de albert heijn 1 soort is.

theitje

leerdammer kaas
« Reactie #134 Gepost op: 16 april 2007, 14:13:03 »
Zijn alle leerdammer kazen vegetarisch? Want wat bedoelen ze met de 'original' kaas (die in de vegetarische kazenlijst staat)? valt hier onder dan de jonge, belegen en oude kazen van de originele (dus bijna alle) kazen van leerdammer? Of is het echt 1 soort kaas?
Ik hoop in ieder geval dat er vegetarische jong belegen kaas van leerdammer is, want dit merk is te koop in een hoop supermarkten.

Ik hoop dat dit topic niet wordt verplaatst naar de algemene vegetarische kazentopic, want daar heb ik dit bericht al staan, maar daar kreeg ik geen antwoord op.

Re:leerdammer kaas
« Reactie #135 Gepost op: 16 april 2007, 14:17:03 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerdammer

Een onderverdeling in jong en belegen en zo kent deze kaas niet, hij smaakt ook echt anders dan 'gewone' kaas. Leerdammer is zo'n beetje mijn favoriete kaas.

Er bestaat (of bestond) ook Maasdammer kaas, een wat mij betreft slecht gelukte kopie van Leerdammer.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2007, 14:18:13 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

theitje

Re:leerdammer kaas
« Reactie #136 Gepost op: 16 april 2007, 14:22:13 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerdammer

Een onderverdeling in jong en belegen en zo kent deze kaas niet, hij smaakt ook echt anders dan 'gewone' kaas. Leerdammer is zo'n beetje mijn favoriete kaas.

Is de 'original' van leerdammer (een beetje) te vergelijken met jong belegen kaas? Ook al lijkt de kaas niet echt op gewone kaas? Ik hoop in ieder geval dat hij niet smaakt zoals de lightversie van leerdammer, want die heb ik vandaag namelijk gekocht en ik vind 'm niet te eten..

Is de original dan trouwens ook in plakjes te koop? of alleen in een blok?





Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:leerdammer kaas
« Reactie #137 Gepost op: 16 april 2007, 14:25:42 »
Anders ga je naar een kaaswinkel en vraag je of je een plakje mag proeven?
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #138 Gepost op: 17 april 2007, 16:29:19 »
De Franse eigenaren van Leerdammer hebben mij gemeld dat alle Leerdammer-kazen vegetarisch gestremd worden. Ik ken alleen de Lightlife, maar ze hebben ook een 'gewone' Leerdammer, toch? Dat wordt volgens mij met 'original' bedoeld. Er schijnt ook nog een caractère te zijn, maar die ken ik niet.

viv

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #139 Gepost op: 17 april 2007, 19:01:27 »
Caractere is heerlijk........
erg prijzig maar lekker zoet en zacht
helaas de laatste tijd niet meer gezien
hier bij de AH en andere supermarkten................... :-\