Vegatopia Forum

Artsen en vego-dieet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Artsen en vego-dieet
« Gepost op: 12 april 2007, 18:06:08 »
Het kon ook in de rare gebeurtenissen, maarre... volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten. En hij is er niet zo enthousiast over dat ik maar 2 keer maand vlees eet.
Volgens de KNO arts en de dietist moest het wel kunnen.

Nou ben ik natuurlijk niet gemiddeld, want extreem allergisch en daardoor is mijn conditie niet altijd goed.

Want denken jullie?
(diehard die roepen 'ik zou echt never nooit vlees eten als een arts dat zegt, uitgesloten, want op zich wil best naar mijn artsen luisteren als ze een punt hebben)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 18:49:20 door Hizikigrrrl »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2007, 18:11:38 »
volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten.

Wat zijn het dan volgens hem? Plantaardig, of proteïnevrij?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2007, 18:17:54 »
Het kon ook in de rare gebeurtenissen, maarre... volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten. En hij is er niet zo enthousiast over dat ik maar 2 keer maand vlees eet.
Volgens de KNO arts en de dietist moest het wel kunnen.

Nou ben ik natuurlijk niet gemiddeld, want extreem allergisch en daardoor is mijn conditie niet altijd goed.

Want denken jullie?
(diehard die roepen 'ik zou echt never nooit vlees eten als een arts dat zegt, uitgesloten, want op zich wil best naar mijn artsen luisteren als ze een punt hebben)

Je longarts is duidelijk toe aan een cursus 'biologie voor beginnelingen'.  'k Vraag me af wat voor eiwitten er volgens hem dan wel in ei en kaas zitten.

Normaal gezien is het geen probleem om voldoende voedingsstoffen uit plantaardige voeding te halen (maar daar vertel ik je natuurlijk niets nieuws mee), maar ik kan me voorstellen dat - indien je extreem allergisch bent - er zo veel mogelijkheden afvallen dat ik me wel kan voorstellen dat dierlijke producten noodzakelijk worden.

'k Heb er wel mijn twijfels bij dat er veel in vlees zit dat je niet uit eieren en melkproducten kan halen.
Maar als dat wel het geval is kan je er voor kiezen om tenminste zo diervriendelijke en milieuvriendelijk als mogelijk te eten.  (Biovlees, ...)

Wat ik in jouw plaats zou doen weet ik niet.  Ik zou niet zomaar naar de dokters luisteren, maar als ik na mijn grondig geïnformeerd te hebben zou concluderen dat ze gelijk hebben zou ik zonder veel gewetenswroeging beperkte hoeveelheden biovlees eten.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2007, 18:19:08 »
Ik vraag me af hoeveel verstand een longarts heeft van voeding. (Het zou best kunnen hoor, dat dat deze er veel vanaf weet, maar ergens gok ik dat een longarts niet meer dan een basisvak voeding heeft gehad tijdens zijn opleiding.) Als een dietist zegt dat het wel moet kunnen, dan zou ik die eerder geloven.

Verder zou ik me sowieso afvragen of je iemands mening over voeding moet geloven als hij zegt dat kaas en ei geen dierlijke eiwitten zijn. ??? En wat was zijn conclusie dan, dat je dan niet genoeg dierlijke eiwitten binnenkreeg als je geen vlees eet?*

En trouwens, er zijn ook veel artsen (waar ongetwijfeld ook weer de nodige kritiek op te vinden zal zijn) die een vegetarisch of veganistisch dieet juist aanbevelen: Physicians Committee for Responsible Medicine,  Barnard, Esselstyn, Ornish, Fuhrman, McDougall, etc.

* Edit: en mijn conclusie na veel leeswerk is dat dat hele verhaal over veganisten en vegetariërs die te weinig eiwitten zouden binnenkrijgen omdat ze geen vlees eten sowieso onzin is. En wat hebben eiwitten met je longen te maken?
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 18:21:06 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2007, 18:20:40 »
volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten.

Wat zijn het dan volgens hem? Plantaardig, of proteïnevrij?

Eiwitvrije eieren, 't is een gat in de markt  ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2007, 18:38:53 »
Op zich is hij de man die wel veel van voeding weet, hij neemt altijd de patienten met allergieen. In die zin weet hij dus grappig genoeg ook veel van plantjes en plantengroepen.

Verder moest ik, aangezien ik nog 48 uur kortademig bleef van joggen, stoppen met buiten hardlopen. Daar heeft hij duidelijk een punt. Maar, ik wil niet drie keer per week zwemmen en ook wil ik eigenlijk even helemaal niks meer opgeven voor de allergie.

Ikzelf denk dat je vego echt wel gezond kan eten, en met een paar keer per maand biovlees of een stukje vis moet het helemaal lukken... maar ... Ik ben wel altijd moe, er is natuurlijk altijd een enorme strijd bezig omdat ik niet alle allergenen kan vermijden.
Ik ren nog niet naar de natuurwinkel voor biefstuk, maar ik was wel benieuwd naar wat onderbouwde reacties.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2007, 18:47:24 »
Ik kan toch niets bedenken van stoffen die in vlees zitten en die je opeens beter zouden doen voelen en krijg de indruk dat je met een nogal ouderwetse longarts te doen hebt die vlees als één of ander wonderbaarlijk krachtvoer ziet.

Misschien kan je hem eens vragen wat nu eigenlijk de voedingsstoffen zijn die je volgens hem te weinig binnen krijgt en die je wel uit vlees zou kunnen halen.  En dan hoef je niet tevreden zijn met 'eiwitten' of 'koolhydraten', maar mag je specifieke stofnamen verwachten (welke aminozuren, welke vitamines en mineralen, welke suikers, ...).  Als hij hier niet concreet op kan antwoorden, dan klets hij maar wat uit zijn nek.  (Wat een schande zou zijn voor een arts, maar toch ook niet uitzonderlijk is als het voedingsadvies betreft.)
Als hij hier wel concreet op antwoord, dan kan je met die gegevens zelf gaan zoeken naar geschikte plantaardige bronnen.  Als je die niet kan vinden, dan weet je dat er niets anders opzit dan naar andere middelen (zuivel, pilletjes, vlees, ...) te grijpen.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 21:10:20 door Ligfietsertje »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2007, 18:51:21 »
Misschien kan je hem eens vragen wat nu eigenlijk de voedingsstoffen zijn die je volgens hem te weinig binnen krijgt en die je wel uit vlees zou kunnen halen.  En dan hoef je niet tevreden zijn met 'eiwitten' of 'koolhydraten', maar mag je specifieke stofnamen verwachten (welke aminozuren, welke vitamines en mineralen, welke suikers, ...).  
Nou, als hij koolhydraten zegt, dan zou ik gewoon uberhaupt ophouden naar zijn voedingsadviezen te luisteren. ;)

Verder ben ik het trouwens helemaal met je eens.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2007, 18:53:24 »
Ik denk ook dat hij er wat ouderwets in is, hijzelf eet weinig varkensvlees en geen vlees uit de bio-industrie, maar wel vis en bijvoorbeeld wild.

Eén of ander wonderbaarlijk krachtvoer, dat zou wel leuk zijn ja.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2007, 18:54:28 »
Want wild komt niet uit de bio-industrie? ::)


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2007, 18:59:56 »
Want wild komt niet uit de bio-industrie? ::)



worden op de veluwe geen bambi's geschoten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2007, 19:02:19 »
Het gros van het 'wild' komt uit de bio-industrie, zoals konijnen etc. Eetbare bambi's vindt men vaak in hertenkampjes bij particulieren; lang niet alles komt rechtstreeks uit het bos.

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2007, 09:11:51 »
Ik vind de suggestie van ligfietsertje heel goed: vraag maar aan die arts welke stoffen je specifiek uit het vlees moet halen. Overleg dan met je dietist hoe je dat het beste kunt aanpakken, hoe je aan die stoffen kunt komen. Als die ook tot de conclusie komt dat vlees de enige mogelijkheid is, maar alleen dan, zou ik overgaan tot het eten van (bio)vlees.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2007, 10:03:51 »
Je zou bij een andere arts om een second opinion kunnen vragen. Het nadeel daarvan is wel dat die jouw medische geschiedenis niet zo kent als je eigen huisarts, misschien óók ouderwetse ideeën over vlees heeft, en misschien wordt een second opinion niet vergoed door je verzekering (altijd even navragen dus). Of je diëtist om meer advies vragen, die heeft er tenslotte voor gestudeerd (neem ik aan).
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:arsten en vego-dieet
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2007, 17:45:00 »
Verder moest ik, aangezien ik nog 48 uur kortademig bleef van joggen, stoppen met buiten hardlopen. Daar heeft hij duidelijk een punt. Maar, ik wil niet drie keer per week zwemmen en ook wil ik eigenlijk even helemaal niks meer opgeven voor de allergie.
Ik weet niet waar je toen hebt hardgelopen, maar ik hoef ook niet te proberen meer te doen dan rustig wandelen in de buurt van gras en/of bomen (ik blijf niet 48 uur kortademig, maar ik loop ook nooit langer dan 10 minuten en kan daar wel een wekenlange hoest aan overhouden), maar op het strand gaat over het algemeen beter. In zeelucht zitten maar weinig allergenen.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Carolina

Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2007, 12:15:57 »
hallo allemaal,

ik heb me nu aangemeld op het forum omdat deze discussie me interesseerde en ik graag een reactie wilde geven. Ik ben zelf (basis)arts en sinds een jaar of 10 vegetariër. Ik kon de opmerking van je longarts niet plaatsen, wat bedoelt hij met "geen dierlijke vetten/eiwitten", natuurlijk zitten deze stoffen wel in zuivel en eieren! En wat heb je eigenlijk voor allergie? Voedselallergie? Allergisch asthma? Dat maakt nogal wat uit voor de maatregelen die je zou moeten of kunnen nemen. Ik denk dat het goed is om alles nog eens met hem te bespreken in plaats van te gissen naar de bedoeling van zijn opmerking. Het is zijn taak om je alles begrijpelijk uit te leggen en ook aan te geven of hij zijn adviezen geeft uit eigen ervaring of uit onderzoek/literatuur. Ik ken zelf in ieder geval geen allergie die verbetert door dierlijke eiwitten of vetten te gebruiken.

Succes ermee, ben trouwens benieuwd naar zijn verhaal. (Leer ik misschien ook weer wat bij),

Groetjes

Harry

Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2007, 12:25:54 »
volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten.


Dat zijn ze ook niet, maar er zitten wel dierlijke eiwitten in. Ik heb bovendien altijd gehoord dat het eiwit in eieren het meest lijkt op menselijk eiwit, dus dat lijkt me een voortreffelijke eiwitbron.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2007, 12:45:08 »
???

Elke eiwit dat binnenkomt wordt toch gewoon afgebroken tot aminozuren waarna je lichaam er zelf weer een eiwit van maakt?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2007, 12:53:47 »
Ja, dat klopt. Ik doelde ook op de proteïne-samenstelling van eiwit uit kippeneieren. Vroeger dacht men ook dat men al die proteïnen tegelijkertijd moest binnenkrijgen, maar dat is achterhaald door nieuwere wetenschappelijke inzichten.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Artsen en vego-dieet
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2007, 12:58:13 »
Dan maakt het dus ook niets uit of een kippenei-eiwit op een menselijk eiwit lijkt.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call