Vegatopia Forum

Kippen en eieren

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Kippen en eieren
« Reactie #40 Gepost op: 06 april 2007, 19:02:53 »
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!

Waar heb jij het over?
Dat jij nog geen drie maanden geleden nog gewoon vlees at en dus volgens je huidige standpunt hartstikke strafbaar was.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

proud-veggie

« Reactie #41 Gepost op: 06 april 2007, 22:12:49 »
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!

Waar heb jij het over?
Dat jij nog geen drie maanden geleden nog gewoon vlees at en dus volgens je huidige standpunt hartstikke strafbaar was.

Was ik ook. En correctie: bijna 6 maanden

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 07 april 2007, 12:51:03 »
Ik zie net dat dat er dertig miljoen per jaar zijn in Nederland. Dertig miljoen!* :o
Ik had gelijk geen zin meer in tiramisu voor vanavond, het wordt nu een fruitsalade (maar dan wel met zuivel).

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #43 Gepost op: 07 april 2007, 12:57:43 »
En al die kalfjes dan....

:sadblue:
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 07 april 2007, 13:17:59 »
En al die kalfjes dan....

:sadblue:

Ik weet het, ik weet het....

vlietje

« Reactie #45 Gepost op: 09 april 2007, 17:14:15 »
Citaat

De politie denkt daar anders over...
Citaat
tjonge dit verhaal.. Ik vind het gezellig, kippetjes, kan me niet voorstellen dat eht zo erg is,dat de buurt erover mekkert...trouwens idd moet je kijken hoe kinderen en moeders soms over de straat gillen..

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #46 Gepost op: 09 april 2007, 17:16:15 »
Toch niet om zes uur 's ochtends?

Offline firefox

• 105
« Reactie #47 Gepost op: 23 april 2007, 14:32:42 »
Weeral een voordeel van veganisme:  je hoeft aan dit soort discussies niet mee te doen  ;D

(Oops)

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #48 Gepost op: 15 juli 2014, 15:39:19 »
Joden die koosjer willen eten nemen batterij-eieren. De kans op bloed in witte eieren (gelegd door witte kippen) is namelijk een stuk kleiner dan (bruine) scharrel- of biologische eieren. Een andere reden, zo zegt een rabbijn in een documentaire die ik nu kijk (De Koosjere Hamvraag), is dat ze rekening houden met het welzijn van het dier. Want bij een legbatterijei haal je niet het ei bij de moeder weg.

Maar misschien dat ze ooit gaan besluiten om over te stappen op scharreleieren, zegt ie nu.

Waarom gebruiken ze eigenlijk in de bioindustrie witte kippen en in de biologische bruine?

O, en Jigal ging langs bij een biologische kippenboerderij, maar daar bleken ze ook behoorlijk wat haantjes te hebben.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2014, 16:15:50 door Poek »

Offline Dee

• 131
« Reactie #49 Gepost op: 15 juli 2014, 21:25:46 »
Straffe uitspraken van die Rabbijn.  Als er geen bloed inzit lijkt het immers kosher,  niet?

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #50 Gepost op: 15 juli 2014, 22:37:12 »
Als er wel bloed in zit is het niet koosjer, maar wat bedoel je?

Offline Dee

• 131
« Reactie #51 Gepost op: 15 juli 2014, 22:55:32 »
Ook bij legbatterij-eieren kan er al eens bloed inzitten. Wat maakt die dan meer kosher?  Lijkt me een ad hoc be oordelen,  niet?

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #52 Gepost op: 15 juli 2014, 23:05:14 »
Ook bij legbatterij-eieren kan er al eens bloed inzitten. Wat maakt die dan meer kosher?  Lijkt me een ad hoc be oordelen,  niet?

Eieren met bloed zijn niet koosjer, zonder bloed wel. Je kan het bloed weghalen als je het ziet, en ze zouden op zich wel bruine eieren kunnen nemen, maar dan moet je vaak een gedeelte weggooien, "en dat is toch ook zonde".

« Reactie #53 Gepost op: 15 juli 2014, 23:17:47 »
Dus geen enkel vlees is kosher? Of alleen als de laatste druppel bloed er op magische wijze uit is verdwenen?
Wat is er de diepe gedachte achter om zulke eieren niet kosher te achten?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #54 Gepost op: 15 juli 2014, 23:37:39 »
"Het vlees moet, voor het gegeten mag worden, enige tijd in water en in zout gelegd worden om het bloed er zoveel mogelijk uit te laten trekken. Het eten van bloed, ook van geoorloofde dieren, is namelijk verboden. "

Bron

De diepe gedachte is om de regels die in de Thora staan te volgen. Een volgende uitzending van het programma ging over wijn: "Koosjere wijn moet gemaakt worden van druiven uit een wijngaard die niet met dierlijke mest in aanraking is gekomen. Voorts dient deze een keer in de zeven jaar braak te liggen. En de wijnproductie –vanaf het moment dat de schil van de druif breekt; daar hebben we het zo nog even over- moet volledig gedaan worden door joodse arbeiders onder toezicht van een rabbijn.
Druiven, most en wijn mogen vervolgens ook niet meer door ‘anderen’ worden aangeraakt. En dat geldt ook voor de fles. Dientengevolge dient het openen daarvan door een lid van het Uitverkoren Volk geschieden, omdat de inhoud anders zijn koosjere status verliest.

De koosjere jood die geen enkel risico wil lopen – denk aan restaurantbezoek of bij een catering - laat louter mevushal wijnen schenken: die zijn koosjer en gepasteuriseerd. Deze kunnen dan ook namelijk door niet-joden geschonken worden zonder dat de drinker de rekening daarvoor in het hiernamaals gepresenteerd krijgt."

bron

Ik ben geen wijnkenner, maar wijn wordt vast niet lekkerder als je het kookt.

Het klinkt best extreem allemaal, maar ja, sommige vegetariers/veganisten zijn ook zo (ik herinner me een discussie over wei in Marsrepen b.v.).

Offline Dee

• 131
« Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2014, 10:18:36 »
Eieren met bloed zijn niet koosjer, zonder bloed wel. Je kan het bloed weghalen als je het ziet, en ze zouden op zich wel bruine eieren kunnen nemen, maar dan moet je vaak een gedeelte weggooien, "en dat is toch ook zonde".
Dat bedoel ik dus: de Rabbijn heeft geen enkele reden om het ene ei meer kosher (sic.) te verklaren dan het andere zonder elk ei individueel open te doen. Lijkt me dus ook verregaand van hem om de legbatterij-eieren aan te prijzen.

Koshere wijn kan overigens erg goed zijn, hoor.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2014, 10:59:35 »
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.

« Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2014, 11:17:46 »
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.

Ik dacht dat kosher iets met reinheid te maken had, en ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen begrijpen waarom het ene dier wel rein zou zijn en het andere niet.
En dat van dat vlees en melkprodukten scheiden, dat heeft voor zover ik weet iets te maken met het niet mogen mengen van melk en bloed van moeder en kalf of zo (sorry beetje klok en klepel), in ieder geval niet iets waaruit je zou kunnen destilleren dat er iets met voedselbereiding of voorkomen van bederf aan ten grondslag ligt (en ik heb er ook anders nog nooit van gehoord dat vlees sneller zou bederven als je het met melk verwerkt).
Plus, het lijkt er om te gaan dat je vlees en zuivel niet tegelijk mag nuttigen, daar moet eerst zoveel tijd tussen gezeten hebben. Zo mag je geen melk in je koffie doen tijdens een maaltijd waarbij je vlees eet, lijkt me ook heel weinig met voedselhygiëne te maken te hebben.
Goed, ik kan het mis hebben en dit borrelt allemaal op van wat ik in een ver verleden ooit op school heb geleerd, maar dat alle regels voor kosher (bestaat er een znw voor? kosherheid?) allemaal een rationele oorsprong hebben waag ik te betwijfelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dee

• 131
« Reactie #58 Gepost op: 17 juli 2014, 11:38:48 »
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.

Er zijn trouwens nog wel wat meer fundamentele dingen in verschillende religies die niet meer van deze tijd lijken te zijn  ::)

« Reactie #59 Gepost op: 17 juli 2014, 11:48:45 »
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.

Ik zou niet weten waarom niet?
William Shatner