Vegatopia Forum

Gezondigd...

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gezondigd...
« Reactie #200 Gepost op: 24 juni 2010, 14:17:56 »
Ik heb echt altijd de neiging me te verontschuldigen (Is niet voor mij hoor, echt niet.) Of om extra vegaspul mee te nemen ofzo.
Tot ik me realiseer dat legio mensen elke dag vlees kopen en dat normaal vinden. En dan vind ik de wereld weer een stomme vreemde plek.

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #201 Gepost op: 05 juli 2010, 14:29:34 »
Ik eet 1x per jaar ongeveer een marshmallow  :-[ Voel ik me dan heel schuldig over.

Verder zondig ik nooit bewust.
Wel eens in restaurant vega-nachos besteld en daar bleek dan vlees in te zitten, kwamen we bij de 1e hap achter. Dan eten we het ook niet verder op ofzo.
En in Spanje knikkerden ze overal tonijn-snippers (?) overheen, terwijl we vega bestelden. Ook niet gegeten, ik zou me te naar voelen denk ik en ik word al misselijk van het idee.

Ride

« Reactie #202 Gepost op: 08 juli 2010, 10:27:08 »
Wat ik toch wel een beetje als zondige zie zijn die toch wel foute 'scharrel' eieren in de vegaburgers enzo. Waarschijnlijk ga ik deze ook uit mijn dieet schrappen. Verder weet ik niet echt zeker of het vega eten in restaurants wel vrij is van dierlijke bijproducten, dit is nog een beetje een gedoogbeleid.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #203 Gepost op: 12 juli 2010, 12:31:38 »
Ineens kwam ik in dit weekend erachter dat die lekkere Katjang Pedis Oosterse pittige nootjes van Jack Klijn verkeerde ingrediënten heeft. Bouillonpoeder en vispoeder dus. Nooit eerder geweten. Het was toevallig dat ik bij de samenstelling keek. Zo zie je maar; je moet blijven checken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #204 Gepost op: 12 juli 2010, 13:29:38 »
Ik had een dinnetje een zak soep in zak meegegeven. We eten hem allebei wel vaker, maar nu zat er ook opeens rundvleesextract in kwam zij achter.
Voel je je toch in je hemd staan als je dat aan een vega geeft.
Ik had het vorige week nog gegeten.

Ik vind het niet leuk, maar zie het zeker niet als zondigen als het niet bewust gebeurd.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #205 Gepost op: 13 september 2010, 15:04:05 »
Net voor het eerst in jaren een boterham met worst gegeten, ben nl. zo beroerd. Ik hoop dat dat blijft zitten, wist het nl. echt niet meer.
Vorige keer bij het Royal Beach Concert heb ik een broodje kroket gegeten (en die viel zoooo tegen, smerig gewoon). Ik was al door mijn voorraad koek etc. heen en er was werkelijk alleen patat en vlees, en meer dan 1 keer patat per dag krijg ik echt niet weg. Ik hoopte zo dat ik het wel lekker zou vinden (als je dan toch zondigt ;)), manlief overigens ook, want die heeft nog steeds de hoop niet opgegeven dat het een bevlieging is ::).
Verder eet ik wel eens roze muisjes en waarschijnlijk wel eens een snoepje met gelatine. Ik let er wel op bij het kopen, maar ze krijgen ook wel eens wat mee naar huis he  ::)

Oh, en als ik in verre en vreemde buitenlanden ben let ik niet op vleesbouillon oid. Dat uitleggen wordt echt mega-ingewikkeld, dus dat risico neem ik dan maar.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #206 Gepost op: 13 september 2010, 16:15:15 »
Ik heb me altijd afgevraagd of je weer vlees kán eten, na jaren vegetarier te zijn geweest. Tuurlijk kán een stukje of beetje altijd, maar ik denk serieus dat als ik nu een biefstuk eet dat ik daar dan wel een weekje maagklachten aan over houdt. Ik kan me herinneren hier op het forum weleens te hebben gelezen dat dat best meevalt, maar vlees moet toch veel sneller verteerd worden dan 'onze' lichamen gewend zijn?

Niet dat ik vlees wil eten hoor, maar mijn punt is meer dat ik hoop dat je er niet extra last van krijgt, Hausfrau. En dat ik benieuwd ben naar hoe het valt.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #207 Gepost op: 13 september 2010, 19:30:55 »
Het is niet zo makkelijk om vlees te verteren inderdaad, maar de bereiding en de kwaliteit van het vlees spelen ook mee, evenals wat je erbij eet. Als jij rustig met een goed stukje vlees begint, zul je minder last hebben dan met zo'n lap kiloknaller.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #208 Gepost op: 13 september 2010, 21:05:14 »
Waarschijnlijk hou je die worst dus niet binnen (of relatief kort :-X), zou ik ook niet doen (noch bouillon): daar zit dus altijd wel een kruid in, of selderij.
Niet om vervelend tegen jou te doen, of anderen te laten weten hoe zielig we zijn: maar dat mag* je dus nooit** meer eten. :(

*Niet mogen in ethische zin, maar omdat het echt ongezond en potentieel levensgevaarlijk is!

** of onder begeleiding, of na hyposensibilisatie, of andere bron van hoop: na de overgang.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #209 Gepost op: 16 september 2010, 18:31:50 »

*Niet mogen in ethische zin, maar omdat het echt ongezond en potentieel levensgevaarlijk is!

** of onder begeleiding, of na hyposensibilisatie, of andere bron van hoop: na de overgang.

Ik heb geen extreme reacties tot nu toe, maar dat virusje is echt pittig. Die boterham met worst was echt minimaal: HEMA ardenner worst, dus daar blaas je nog net niet doorheen, verder dus ook geen klachten gehad, maar leek me toch verstandiger dan zout op brood strooien  ;)

En na de overgang????????????? Dat duurt nog 20 jaar

Offline Eefje

• **
  • 56
« Reactie #210 Gepost op: 18 september 2010, 17:36:16 »
Ze hadden ham op mijn tosti gedaan  :-X En het zat zo dat ik aan de buitenkant alleen kaas zag, maar toen ik een hap had genomen was er ineens ook ham.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #211 Gepost op: 20 september 2010, 12:38:48 »
Dat is geen zondigen, da's balen!

Tanwen

« Reactie #212 Gepost op: 26 september 2010, 22:36:05 »
Ik vond het trouwens wel een mooie gelegenheid om een theorie die ik af en toe hoor eens in de praktijk te toetsen, namelijk dat je vanzelf lactose intolerant wordt als je lange tijd geen zuivelproducten nuttigt. 6,5 jaar veganist en nergens last van gehad. Zou het te weinig melk geweest zijn of is het echt gewoon wishful thinking van veganisten?

Ik weet dat dit topic hier niet over gaat, maar: Ik ben nu bijna 3,5 jaar vegetariër, niet eens veganist maar ik gebruik toch al zo'n 2 jaar weinig zuivel en sinds een jaar bijna helemaal niet meer. Een tijd geleden begon ik wel te merken dat ik ineens niet meer goed reageerde op zuivel (buikkramp, etc.).
Nu zou het zomaar kunnen dat ik toch al wat aanleg had voor lactose intolerantie en dat het dus niets met mijn verandering van eetgewoontes te maken heeft, maar ik vind het wel interessant dat die theorie ook echt bestaat  :) Ik had er namelijk nog nooit van gehoord, maar zelf een beetje mijn conclusies getrokken. Misschien moet ik eens op zoek gaan naar bronnen...

EDIT: Oh, ik zie nu ineens dat deze post al een paar jaar oud is. Sorry dat ik die weer opgerakeld heb  ;)

Kiwi

« Reactie #213 Gepost op: 29 september 2010, 12:45:06 »
Ik ben wel een aantal jaar veganist geweest, en ik merk het inderdaad als ik nu zuivel gebruik. Een beetje kaas of yoghurt is niet erg, maar als ik een gerecht eet waar flink veel kaas over is gegooid of een ijsje eet (melk drinken heb ik nooit gedaan) kan ik er donder op zeggen dat mijn stoelgang daarna behoorlijk van slag is.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #214 Gepost op: 03 oktober 2010, 16:43:26 »
Op vakantie in Turkije een heel klein stukje kebab geproefd omdat (normaal gesproken vegetarisch etend) vriendje het lekker vond en ik me ook zo af en toe af vraag of er nou nog iets van vlees zou zijn wat lekker smaakt. Was dus niet lekker.
Hij proefde ook nog een klein stukje kip en vis maar dat was voor hem ook zeker niet voor herhaling vatbaar. De 2e keer kebab vond hij ook al niet meer lekker. De geur van de kippensoep deed hem zowat omlopen bij het bufet daarna haha.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #215 Gepost op: 03 oktober 2010, 17:03:52 »
Vlees is lekker, anders zouden er veel meer vegetariërs zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #216 Gepost op: 05 oktober 2010, 00:27:58 »
Ik ben er helemaal voor dat je, als om een of andere reden (nieuwsgierigheid, vriendje, zin in) weer vlees wilt proberen, dat je dat dan ook doet. Grote kans dat je, zoals Flapke, merkt dat het helemaal niet zo geweldig smaakt. Of, als je vlees toch te lekker vindt om te laten staan, besluit flexitariër te worden. Liever een groepje blije niet-geheel-dogmatische part-time vegetariërs dan een paar verzuurde full-time vegetariërs die het gevoel hebben zichzelf iets te moeten ontzeggen en anderen kwalijk nemen dat zij dat niet doen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #217 Gepost op: 06 oktober 2010, 09:28:25 »
Ik ben er helemaal voor dat je, als om een of andere reden (nieuwsgierigheid, vriendje, zin in) weer vlees wilt proberen, dat je dat dan ook doet. Grote kans dat je, zoals Flapke, merkt dat het helemaal niet zo geweldig smaakt. Of, als je vlees toch te lekker vindt om te laten staan, besluit flexitariër te worden. Liever een groepje blije niet-geheel-dogmatische part-time vegetariërs dan een paar verzuurde full-time vegetariërs die het gevoel hebben zichzelf iets te moeten ontzeggen en anderen kwalijk nemen dat zij dat niet doen.

Ik ben het helemaal met Eelco eens. Ik ben ook na jaren vegetarisch eten af en toe nieuwsgierig hoe het ook alweer smaakt, zeker naar bepaalde dingen die ik vroeger echt enorm lekker vond. Soms heeft W. zoiets op zijn bord liggen en overwint mijn nieuwsgierigheid het van mijn 'principes', dan proef ik een klein stukje en laat het dan daarbij want het zijn vaak de kruiden/specerijen die het smakelijk maken& dat kan ik prima toepassen op mijn stuk tofu of tempeh :). Ik ben nog wel zoekende in 'waar ligt de grens', ik weet namelijk nog steeds niet zo goed of ik het nu écht zo'n ramp vind als er vlees in mijn huis klaargemaakt wordt.
Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar 3x vlees voor hem klaargemaakt :-[, om hem te imponeren met mijn kookkunst en om hem te laten zien dat je het zelf stukken beter klaar kan maken dan de supermarkt doet. Dat voelt ook als zondigen maar zoals ik al schreef, ik ben nog erg zoekende.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Flapke

• 177
« Reactie #218 Gepost op: 06 oktober 2010, 12:50:29 »
Een jaar of 10 geleden toen vriendje en ik tegelijk stopten met vlees eten kregen we na een maand of wat trek in biefstuk.
Biefstuk gekocht. Open gemaakt, vreemde geur, toch maar gebakken, niet op kunnen eten door rare smaak.
Tijdje later een scharrelkip gekocht. Uitgepakt. Terug naar de slager ivm vreemd luchtje, dat hoorde zo. Dus scharrelkip daar gelaten.
Later nog heel af en toe wat geproefd maar het smaakt mij gewoon echt niet . Vriendje zondigd heel af en toe met een frikandel of hamburger bij de geleM (3x per jaar ofzo), dat zal ik ook wel lusten want dat smaakt echt niet naar vlees volgens mij. Het is gewoon een heel gek muf smaakje wat ik proef aan vlees. Ik ontdekte dat bepaalde smaakje dan ook pas na zeker een maand geen vlees gegeten te hebben.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #219 Gepost op: 06 oktober 2010, 13:04:53 »
Vriendje zondigd heel af en toe met een frikandel of hamburger bij de geleM
Dat vind ik erger dan gewoon af en toe vlees eten. Maar ik ben dan ook geen fan van dat bedrijf. Per hoeveelheid smaak betaal je heel erg veel.