Vegatopia Forum

Gezondigd...

Mei

Re:Gezondigd...
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2006, 19:29:36 »
Misschien 'moet' je je wat meer verdiepen in kweekvijvers? Die vis komt, waarschijnlijk, echt niet per definitie uit zee of meer.
Hoe bedoel je dat dan? Ik let op die nieuwe viswijzer van het WNF en eet iig niet de als 'liever niet' aangeduidde vissoorten. Ik weet wel dat er vis uit kweekvijvers kan komen en ik dacht dat dan vooral ging om zalm en andere luxe vissoorten.

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 21 april 2006, 20:06:13 »
Ik heb vandaag voor het eerst oestersaus gekocht. :-[ :-[ Mijn principes beginnen een beetje te versoepelen geloof ik. Dit zou ik een jaar geleden nooit gedaan hebben. Ik zou ook nooit voor het pure spul gaan maar begin dus wat te versoepelen als het om extract/smaakstoffen gaat. Waaaah, wat is de volgende stap.  :o Nee er komt geen volgende stap, ZO!
Er bestaat ook vega oestersaus, ik heb er wel even naar moeten zoeken: van het merk Lee Kum Kee, of het echt hetzelfde smaakt weet ik niet maar het wordt als oestersaus of vegetarian strifry sauce verkocht. Ik heb nu Mushroom vegetarian sauce van Yan Wal Yun co (healthy Boy Brand), die is ook vrij zoutig.

kabir

« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2006, 04:15:14 »
Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)

Een vegetariër is toch iemand die geen vlees en vis eet? Als je dan zo af en toe een hapje vlees of vis neemt, dan ben je een occasional vleeseter. Net als iemand die af en toe een glas alcohol drinkt een occasional drinker is.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2006, 04:15:56 door kabir »

Offline Gabs

• 796
« Reactie #23 Gepost op: 23 april 2006, 22:43:18 »
idd als je af en toe vlees eet ben je eigenlijk geen vegetarier. net zoals je niet "een beetje zwanger"kunt zijn...

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #24 Gepost op: 23 april 2006, 22:49:32 »
Misschien mogen de mensen die af en toe vlees of vis eten dan op hun visitekaartje zetten dat ze 'bij voorkeur vegetarisch eten'.

Kunnen ze de officiële titel achterwege laten en is er geen gemiereneuk of de titel terecht gedragen wordt of niet. Iedereen blij.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #25 Gepost op: 23 april 2006, 22:58:48 »
... 'bij voorkeur vegetarisch eten'.
...

Yep, dat is wat tegen andere mensen zeg.
Tegen mijn vriend zeg ik het iets duidelijker/feller  :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ona

• 271
« Reactie #26 Gepost op: 23 april 2006, 23:12:57 »
Ik heb vandaag voor het eerst oestersaus gekocht. :-[ :-[ Mijn principes beginnen een beetje te versoepelen geloof ik. Dit zou ik een jaar geleden nooit gedaan hebben. Ik zou ook nooit voor het pure spul gaan maar begin dus wat te versoepelen als het om extract/smaakstoffen gaat. Waaaah, wat is de volgende stap.  :o Nee er komt geen volgende stap, ZO!
Er bestaat ook vega oestersaus, ik heb er wel even naar moeten zoeken: van het merk Lee Kum Kee, of het echt hetzelfde smaakt weet ik niet maar het wordt als oestersaus of vegetarian strifry sauce verkocht. Ik heb nu Mushroom vegetarian sauce van Yan Wal Yun co (healthy Boy Brand), die is ook vrij zoutig.

Dank voor de tip! Dat wil ik zeker een keer proberen want op de een of andere manier voelde het wel een beetje fout (tegen eigen principes :-[). Weet je toevallig ook waar ik het kan krijgen? Ik zal zelf ook even op het internet speuren.

Dee

« Reactie #27 Gepost op: 23 april 2006, 23:15:57 »
Kunnen ze de officiële titel achterwege laten en is er geen gemiereneuk of de titel terecht gedragen wordt of niet. Iedereen blij.
Je kan het gemiereneuk vinden maar als de 'vegetariers' onder elkaar al meedoen aan het vervagen van het begrip 'vegetarier' dan kan je het vleeseters niet echt kwalijk nemen als ze je vis voorschotelen en denken dat dat vegetarisch is.

Offline Ona

• 271
« Reactie #28 Gepost op: 23 april 2006, 23:24:03 »
Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen mensen die nooit vlees (dode beesten) eten en mensen die dit wel doen. Mensen die zo af en toe vlees/vis vallen meer onder de omnivoren m.i. Wat dit betreft kan ik wel achter de term in de van Dale (Prisma woordenboek in mijn geval) staan, 'vegetarier': wie geen dierlijk voedsel gebruikt. Lijkt mij een vrij afgebakende definitie.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2006, 01:51:41 »
Tja, ik zie vegetarisme als een vrij hellend vlak. Eigenlijk zou je, als je echt principieel bent, dan ook geen melkproducten, eieren, leer, wol en dat soort zaken moeten eten of gebruiken.

Is het eten van 'normale' kaas met dierlijk stremsel minder niet-vegetarisch dan het eten van een bitterbal? Ik waag het te betwijfelen. En als je leren schoenen draagt, ben je misschien officieel nog steeds vegetariër, maar je doet wel vrolijk mee met de dierenindustrie. Wat is dan de waarde van het 'keurmerk' dat je geen vlees eet?

Het gaat mij te ver om veganist te worden - wat volgens mij de enige echte principiële keus is. In principe heb ik ook niets tegen het doden van beesten om hun vlees of huid. Voorwaarde is wel dat het een 'gezond' systeem is zonder de uitwassen van de bio-industrie. Als vegetariër ben ik bewust soms inconsequent, omdat ik me er van bewust ben dat het 'niet eten van vlees' weliswaar helpt in het streven naar een diervriendelijke maatschappij, maar absoluut geen voorwaarde is voor een wereld zonder dierenleed.

Ik vraag me dan ook serieus af of sommige vegetariërs niet gewoon 'carnofoob' (bang voor vlees) zijn. Ik persoonlijk zou liever een principiële veganist of een inconsequente vegetariër zijn dan een carnofobe vegetariër. Stof tot nadenken, zou ik zeggen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #30 Gepost op: 24 april 2006, 13:13:12 »
Dank voor de tip! Dat wil ik zeker een keer proberen want op de een of andere manier voelde het wel een beetje fout (tegen eigen principes :-[). Weet je toevallig ook waar ik het kan krijgen? Ik zal zelf ook even op het internet speuren.

Toko Dun Yong, Stormsteeg, A'dam. Staat bij de ketjaps, dus als je vanaf de kassa komt helemaal naar het einde lopen en dan een stukje naar rechts lopen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2006, 13:13:24 door Selly »
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #31 Gepost op: 24 april 2006, 13:24:56 »
Tja, ik zie vegetarisme als een vrij hellend vlak. Eigenlijk zou je, als je echt principieel bent, dan ook geen melkproducten, eieren, leer, wol en dat soort zaken moeten eten of gebruiken.

Tenzij je het van je eigen dieren afneemt, dieren waarvan je wéét dat ze een prettig bestaan hebben. Nouja, voor eieren, wol en melk. Maar afnemen bij commerciele ondernemingen is eigenlijk wel erg fout, ja.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #32 Gepost op: 24 april 2006, 15:28:05 »

Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)

Ah, maar je bent de titel vegetariër ook niet echt waardig als je willens en wetens lak hebt aan de ongeschreven regels. Dan ben je gewoon een simpele herbivoor, ofzo.

Een vegetariër is toch iemand die geen vlees en vis eet? Als je dan zo af en toe een hapje vlees of vis neemt, dan ben je een occasional vleeseter. Net als iemand die af en toe een glas alcohol drinkt een occasional drinker is.

Als de gelegenheid zich voordoet, mag ik het altijd graag zeggen: vegetarisme is niet het wereldkampioenschap dierlijke producten vermijden. Als je denkt in termen van ‘titels’ en in criteria waarom iemand die titel wel of niet zou mogen dragen, maak je er een a-relaxte boel van.

Het dient geen enkel doel om zo scherp de grens te trekken en mensen die weleens kaas met dierlijk stremsel eten of af en toe een gelatinedropje of een garnalenkroepoekje nuttigen als zondaars uit de club te willen verbannen.

Ik heb er geen probleem mee als iemand die eens keer vis heeft gegeten zich vegetariër noemt. Als je je er nou met regelmaat aan vergrijpt... Maar dan nog! Zijn we dan zo bang voor inflatie van het begrip vegetariër?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #33 Gepost op: 24 april 2006, 15:36:12 »
Als de gelegenheid zich voordoet, mag ik het altijd graag zeggen: vegetarisme is niet het wereldkampioenschap dierlijke producten vermijden.

:heart:
,,,,فلافل

Dee

« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2006, 15:57:42 »

Ik heb er geen probleem mee als iemand die eens keer vis heeft gegeten zich vegetariër noemt. Als je je er nou met regelmaat aan vergrijpt... Maar dan nog! Zijn we dan zo bang voor inflatie van het begrip vegetariër?

Inflatie van begrippen..ik gruwel ervan  ;D. Mij kan het echt niet schelen wie wat eet, maar als ik in een restaurant kom dan wil ik niet elke keer de stelling dat vegetariers toch echt wel vis (of nog erger: kip) eten moeten ontkrachten. Bij duidelijkheid is iedereen gebaat. Als ik ooit af en toe vlees ga eten, of vis (zeg nooit nooit) dan ga ik neit vasthouden aan dat etiketje gewoon om een etiketje te hebben.

Aiko

« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2006, 16:46:17 »
Als ik ooit af en toe vlees ga eten, of vis (zeg nooit nooit) dan ga ik neit vasthouden aan dat etiketje gewoon om een etiketje te hebben.

Veto!

Dee

« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2006, 17:04:32 »
Ik dacht dat je me altijd zou liefhebben  :sadblue:

Harry

« Reactie #37 Gepost op: 24 april 2006, 17:33:31 »
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen. Da's pas zonde. ;)
« Laatst bewerkt op: 24 april 2006, 17:33:57 door Meneer De Uil »

Dee

« Reactie #38 Gepost op: 24 april 2006, 17:43:01 »
Is dat jouw manier om jezelf uit te nodigen  ;)

Harry

« Reactie #39 Gepost op: 24 april 2006, 17:50:18 »
Nee, da's mijn manier om jou en Aiko aan te moedigen. ;)