Vegatopia Forum

Vraagjes over Vit A en supplementen.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander20

Vraagjes over Vit A en supplementen.
« Gepost op: 23 maart 2007, 11:57:44 »
Ik heb 3 vraagjes over Vit A en voedingssupplementen.

Krijgt iemand die veel aan krachtsport doet en veel achter computerschermen zit, op een vegetarisch dieet genoeg vit A binnen (2 keer per dag fruit en 2 ons groenten per dag)? Achter beeldschermen zitten schijnt retinol af te breken en het schijnt ook dat iemand die veel aan krachtsport doet meer vitamine a binnen moet krijgen. Ik eet geen vlees en kaas, wel melk eieren.

2e vraagje: Zijn er speciale vitaminepillen voor vegetariers? (waarschijnlijk met kleine hoeveelheid B12, ijzer, zink, B2, Ca (?))

3e vraagje: Heeft het zin om vitaminepillen met Vit A, E en C te slikken, ik had namelijk in de krant gelezen (voorpagina) dat uit onderzoek is gekomen dat het geen zin heeft om dit via vitamine supplementen binnen te krijgen. Ik had ook gelezen dat het niet aan te raden is om vit a uit supplementen te halen, omdat je snel aan je max zit...

btw: Ik woon thuis en mijn moeder heeft nog wel eens de neiging om gemakkelijk te eten (geen groenten)


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vraagjes over Vit A en supplementen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2007, 12:16:36 »
Als je veel felgekleurde groente/spinazie en wortels, rode paprika's eet, dan kan je lichaam daar als het goed is voldoende vitamine A uitmaken (ik heb ooit ergens gelezen dat je met een pond wortels per week goed zit, maar dat zou ik even na moeten zoeken).

Bij de Tuinen heb je een vitaminepil voor vegetariers. Solgar heeft ook pillen die veg*isch zijn, maar ik geloof er niet speciaal op gericht.

En dit weet ik niet zeker, maar als je een vegan vitaminepil hebt waar A inzit, dan is dat pro-vitamine A en daar maakt je lichaam zelf vitamine A van. Volgens mij kun je daar niet zo snel te veel van krijgen, omdat je dit gewoon uitplast. *disclaimer: dit is mijn eigen redenatie en hoeft dus niet waar te zijn.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagjes over Vit A en supplementen.
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2007, 13:33:15 »
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/vitamines+en+mineralen/vitamine+A.htm

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins.html :
Citaat
Vitamin A:  

Vitamin A does much more than help you see in the dark. It stimulates the production and activity of white blood cells, takes part in remodeling bone, helps maintain the health of endothelial cells (those lining the body's interior surfaces), and regulates cell growth and division. This latter role had researchers exploring for years whether insufficient vitamin A caused cancer. Several studies have dashed this hypothesis,(1) as have randomized trials of supplements containing beta carotene, a precursor of vitamin A.

Although it's relatively easy to get too little vitamin A, it's also easy to get too much. Intake of up to 10,000 IU, twice the current recommended daily level, is thought to be safe. However, there is some evidence that this much preformed vitamin A might increase the risk of hip fracture (2) or some birth defects.(3)

Optimal Intake: The current recommended intake of vitamin A is 5,000 IU for men and 4,000 IU for women. Many breakfast cereals, juices, dairy products, and other foods are fortified with vitamin A. Many fruits and vegetables, and some supplements, also contain beta-carotene and other vitamin A precursors, which the body can turn into vitamin A. In contrast to preformed vitamin A, beta-carotene is not toxic even at high levels of intake. The body can form vitamin A from beta-carotene as needed, and there is no need to monitor intake levels, as there is with preformed vitamin A. Therefore, it is preferable to choose a vitamin supplement that has all or the vast majority of its vitamin A in the form of beta-carotene. Another reason to avoid too much preformed vitamin A is that it may interfere with the beneficial actions of vitamin D.

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2007, 13:34:58 door Hizikigrrrl »