Er heeft in de volkskrant een keer een artikel gestaan over de impact van je rollende geld.
Als je het hebt en er wel van wilt genieten, hoe kan dat dan het best? Oplossing zit in wel manuren maar weinig grondstoffen. Bijvoorbeeld massage. Ook een leuke: laat je tuin milieuvriendelijk aanleggen. Mooi ontwerp, tuinman aan het werk. En dan veel vaste planten, zodat je niet veel weggooit, en natuurlijk ook een beetje op dieren afstemmen. Als de tuinman dan nog af en toe terug moet komen, ben je wel van je geld af, je geniet van je tuin en de wereld is niet hard verpest. Leuke insteek he.
Dat is een van de manieren die het mogelijk maken om geld met minder milieu-impact te laten rollen. Toch als je tuinman het geld dat hij verdient dan weer niet gebruikt voor de aankoop van een Hummer, de aanleg van een Jacuzzi in de tuin of zijn vier vliegtuigreizen per jaar. Dat is dus ook een probleem met het systeem, zolang niet een masse mensen zichzelf de beperkingen opleggen op geld enkel uit te geven aan zaken die het milieu niet te veel belasten is de kans groot dat het geld dat je uitgeeft, ook aan je masseur of tuinman, al snel wel weer een zware milieu-impact zal hebben. Als je er voor kan zorgen dat je geld zoveel mogelijk ook terecht komt bij mensen die er zelf weer bewust met omgaan is de schade van het rollend geld weer wat uitgesteld. M.a.w, men dient op zoek te gaan naar een masseur, tuinman, ... die ook milieubewust leeft.
Het feit dat geld uitgeven aan manuren op zich (dus even niet verder denken aan wat er daarna met het geld gebeurt) veel minder milieubelastend kan zijn dan geld uitgeven aan allerlei spullen wijst er dan weer op dat heel ons belastingssysteem (in België nog iets erger dan in Nederland) fout is want milieu-onvriendelijke consumptie stimuleert. (Milieuvriendelijke) manuren (je kuisvrouw, een massage, je fietsenmaker, ...) worden zwaar belast terwijl er veel minder belasting wordt betaald voor (milieubelastende) producten in slechte omstandigheden in een lage-loonland gemaakt. Hoewel ik geen afdoende oplossing zie in het principe 'de vervuiler betaald', zou een nieuw belastingsysteem waarin de vervuiler inderdaad betaald en milieuvriendelijke arbeid nauwelijks nog belast wordt, in ieder geval een stap in de goede richting zijn.
De lokale alternatieve economische systemen die hier en daar opgang maken (
http://www.strohalm.nl/projecten-nederland/lets.html en
http://www.letsvlaanderen.be/) sluiten daar mooi bij aan, arbeid is daar immers belastingvrij en het systeem zet aan om materieel te consuminderen (delen van goederen) maar wel meer gebruik te maken van de capaciteiten en werkkracht van mensen uit de omgeving. Overigens zal men met die alternatieve systemen nog zeer gelukkig zijn op het moment dat onze op lucht en olie gebaseerde economie er het lootje bij neerlegt, iets wat de meeste onder ons nog zullen meemaken.
Ik durf mij er niet over uit te spreken of het geld van iemand persoonlijk stinkt, zonder die persoon beter te kennen. Wel twijfel ik er niet aan dat slechts weinig rijke mensen, rijk zijn geworden door hard te werken en eerlijk (niet enkel wettelijk eerlijk, ook moreel eerlijk) hun kost te verdienen. Het aantal villabewoners die ofwel hun geld door stom geluk in handen hebben gekregen of door betrokkenheid in minder frisse zaakjes (belastingontduiking, drugs, kinderarbeid, slechts werkomstandigheden voor buitenlandse werkkrachten, omkoping, handel in 'vieze' goederen (wapens, ...)) schat ik op vele tientallen procenten. En ook zei die hun geld op een 'eerlijkere manier' (vaak door zwaar overbetaald te worden voor de prestaties die men verricht) in handen hebben gekregen leiden veelal een levensstijl waar anderen onder 'lijden'. Om maar een voorbeeld te noemen (maar er zijn er veel anderen te bedenken), aan bijna alle (gouden en diamenten) juwelen kleeft een massa 'bloed' en milieuvervuiling.