Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Muppet

• 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #200 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:02:37 »
Als ik zo eens lees waar jij allemaal rekening mee houd vind ik dat je heel goed bezig bent.. Heb je lijst opgeslagen in m'n computer ga eens keer op gemak kijken wat ik ook kan verbeteren aan mijn gewoontes/verbruiken.
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #201 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:29:31 »
Dus ik snap echt niet hoe ik zo slecht uit de test kan komen.

Woon je alleen? Want dan heb je dus wel een auto en twee tv's in je eentje. Andere mensen mogen mooi aanvinken dat ze die zelfde hoeveelheid electronica (en huisverwarming, en, en, en...) met zijn vieren ofzo gebruiken. Ik denk dat het daarmee te maken kan hebben. Want ik kwam zelf ook niet echt ver onder het gemiddelde toen ik eens zo'n test deed, en ik heb geen auto, en maar één tv, en ik vlieg ook niet, en ik eet ook geen vlees en nauwelijks zuivel etc. Heb toen geconcludeerd dat het wsl daaraan lag.
Ja dat is wel zo natuurlijk. Verder wordt er in de test veel niet gevraagd - of ik een ouderwetse tv heb, of plasma of lcd, bijvoorbeeld; en of ik die tv tweedehands heb of nieuw; en hoe lang ik doe met een tv. Dat maakt ook nogal verschil natuurlijk.

Even een stukje uit Confessions:
Citaat
About half the weight of a typical mobile phone is the casing, which is made of moulded plastic with a little added iron and aluminium. The plastic contains phthalates. These are 'genderbending' chemicals that are used to soften the plastic, making PVC flexible [...] High doses of phthalates damage hormonal systems. [...] Another quarter of the phone's weight is wiring and the circuit board. These are mostly made of copper but also contain magnesium, tin solder and small amounts of gold, as well as arsenic, chromium and beryllium, which can produce toxic dust during manufacture and recycling. The circuit board also probably contains brominated flame retardants, which prevent your phone bursting into flames, buy may produce dioxins if the phone is one day incinerated.
[...] A typical mobile phone today weighs only around 75 grams, but taking its many ingredients from the Earth requires the mining of 30 kilograms of rock. In addition, manufacturing the chips requires several hundred liters of water, and the energy that probably comes from burning several tens of kilograms of fossil fuels. And making the batteries and keeping them chared through a phone's typical two-year life raises the weight of a phone's overall rucksack to about 75 kilograms - a thousand times the weight you carry in your pocket. Not including the water.

Door dat soort dingen denk ik altijd wel even extra na voor ik iets koop. De lust tot kopen vergaat me in ieder geval met deze kennis in mijn achterhoofd.

« Reactie #202 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:37:36 »
Dan wil je zeker al helemaal niet weten hoeveel van die troep er in je PC zit. Of in je TV-toestel. Vul zelf maar verder aan...  :-\
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #203 Gepost op: 27 oktober 2009, 00:43:07 »
Citaat
About half the weight of a typical mobile phone is the casing, which is made of moulded plastic with a little added iron and aluminium. The plastic contains phthalates. These are 'genderbending' chemicals that are used to soften the plastic, making PVC flexible [...] High doses of phthalates damage hormonal systems. [...] Another quarter of the phone's weight is wiring and the circuit board. These are mostly made of copper but also contain magnesium, tin solder and small amounts of gold, as well as arsenic, chromium and beryllium, which can produce toxic dust during manufacture and recycling. The circuit board also probably contains brominated flame retardants, which prevent your phone bursting into flames, buy may produce dioxins if the phone is one day incinerated.
[...] A typical mobile phone today weighs only around 75 grams, but taking its many ingredients from the Earth requires the mining of 30 kilograms of rock. In addition, manufacturing the chips requires several hundred liters of water, and the energy that probably comes from burning several tens of kilograms of fossil fuels. And making the batteries and keeping them chared through a phone's typical two-year life raises the weight of a phone's overall rucksack to about 75 kilograms - a thousand times the weight you carry in your pocket. Not including the water.

Door dat soort dingen denk ik altijd wel even extra na voor ik iets koop. De lust tot kopen vergaat me in ieder geval met deze kennis in mijn achterhoofd.

En dan wordt er nog niets vermeld over Coltan.  Een groot deel van de winst die gemaakt wordt bij de verkoop van Coltan in Afrikaanse landen (zoals Congo) worden gebruikt voor de aankoop van wapens voor het voeren van bloedige burgeroorlogen.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #204 Gepost op: 27 oktober 2009, 17:31:54 »
Dat staat ook in het boek hoor, maar ik wou mensen hier niet doodvervelen of nog ergere schuldcomplexen aanpraten =P

Arthur

Re:Jij, milieubewust?
« Reactie #205 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:56:20 »
Brrr... Als ik erover nadenk wat we eigenlijk allemaal alsnog vervuilen ondanks al onze goede intenties...

Wij zijn zogenaamde 'yuppies' en dus voorzien wij onszelf nogal eens van kwalitatieve technische snufjes... PDA, notebook, televisie, Blu Ray, we hebben het graag. En zo stinken we er bij de productie met onze zogenaamde klimaatverantwoordelijkheid al flink in.

Zijn er mensen die héél bewust ervoor kiezen om nog steeds de mobiele telefoon van tien jaar geleden te gebruiken en nog ouderwets doch verantwoord de beeldbuis bekijkt?

« Reactie #206 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:05:40 »

Had ik laatst niet ergens gelezen dat het gehele Internetgebeuren milieuonvriendelijker is met meer CO2-uitstoot gepaard gaat dan alle vliegverkeer tezamen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Arthur

« Reactie #207 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:09:36 »

Had ik laatst niet ergens gelezen dat het gehele Internetgebeuren milieuonvriendelijker is met meer CO2-uitstoot gepaard gaat dan alle vliegverkeer tezamen?

Onzin.

Grapje; kon het niet laten. Dat zou wel eens heel goed kunnen. Als je nadenkt over alle processoren die moeten draaien om alle internverkeer gaande te houden... Kun je er inhoudelijk meer over zeggen?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #208 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:09:57 »
Brrr... Als ik erover nadenk wat we eigenlijk allemaal alsnog vervuilen ondanks al onze goede intenties...

Wij zijn zogenaamde 'yuppies' en dus voorzien wij onszelf nogal eens van kwalitatieve technische snufjes... PDA, notebook, televisie, Blu Ray, we hebben het graag. En zo stinken we er bij de productie met onze zogenaamde klimaatverantwoordelijkheid al flink in.

Zijn er mensen die héél bewust ervoor kiezen om nog steeds de mobiele telefoon van tien jaar geleden te gebruiken en nog ouderwets doch verantwoord de beeldbuis bekijkt?

Ja, ik heb een 2e hands mobiel van circa 6 jaar oud.
En hoewel ik graag iets beters wil dan mijn oude ipod shuffle, twijfel ik daar erg over.

Maar ik eet soms buitenshuis wel vlees. Maar geen Valess.  :P
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Arthur

« Reactie #209 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:16:04 »
Tja...

Ik zou bijna zeggen: "gun jezelf de iPod en een fijne PDA en laat het dierenleed staan". Maar of dat naar aanzien van deze thread wel zo geschikt is...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #210 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:38:14 »
En misschien is het dan ook verstandig om even te zoeken naar waarom Bambi buitenshuis vlees eet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

« Reactie #211 Gepost op: 30 oktober 2009, 00:20:58 »
Maar ik eet soms buitenshuis wel vlees.

Foei!

Arthur

« Reactie #212 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:14:35 »
En misschien is het dan ook verstandig om even te zoeken naar waarom Bambi buitenshuis vlees eet.

Te zoeken zelfs...

De hele Bambi/vlees-combi vond ik al vreemd, dus als iemand mij wil inlichten, graag.

« Reactie #213 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:20:31 »
William Shatner

Arthur

« Reactie #214 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:51:47 »
Nou vooruit dan, hier een voorzetje: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11320.0.html

Een allergisch hert. En behoorlijk ook! Gewoon niet zeuren en doorkauwen. Wordt je vanzelf immuun.

Serieus; is dit de reden dat Bambi buitenshuis wel vlees eet? Omdat er dan niets anders is? Ik speculeer slechts, heb geen idee. Buitenshuis zorgen gastheer of -vrouw altijd voor datgene dat ik eten kan (als stricte vegetariër) dus ik kan mij niet voorstellen dat dit bij Bambi moeizamer gaat. Of zit ik op een volledig verkeerd spoor?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #215 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:55:53 »
Omdat Bambi vrijwel geen groenten mag eten is het voor gastheer en gastvrouw heel erg moeilijk om nog iets geschikts te kunnen koken als het ook nog vegetarisch moet zijn, en de normale vleesvervangers sowieso niet mogen.

En als het dan met vlees wel lukt, is het best te begrijpen dat je die keus af en toe maakt.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Muppet

• 805
« Reactie #216 Gepost op: 30 oktober 2009, 08:20:47 »
Dat staat ook in het boek hoor, maar ik wou mensen hier niet doodvervelen of nog ergere schuldcomplexen aanpraten =P

Is dat boek er ook in het Nederlands?
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #217 Gepost op: 30 oktober 2009, 08:45:02 »
Fem lief dat je het uitlegt.
Ik was dat zelf gisteravond ook bijna van plan, tot ik me besefte: ik hoef me niet te verantwoorden aan iemand.

Maar de toon van deze persoon, en ook van Aiko (Aiko, eet maar eens eerst 4 jaar zo, spreek ik je daarna verder. Tenzij je nooit in een restaurant komt, en geen vrienden hebt, dat is ook de oplossing), maken wel dat ik voorlopig even klaar ben met vegatopia.

Hmm, kan ik het toch even niet laten: "Gewoon niet zeuren en doorkauwen. Wordt je vanzelf immuun." Nee, dan ga ik dood. In elk geval word ik heel erg ziek, en moet er iemand uit het ziekenhuis komen met een injectiespuit.

En toch even op de man: als jij echt opvoedkundige ben, hoop ik dat je in je werk beter nadenkt voor je iets zegt.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 08:54:10 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Arthur

« Reactie #218 Gepost op: 30 oktober 2009, 09:20:25 »
Fem lief dat je het uitlegt.
Ik was dat zelf gisteravond ook bijna van plan, tot ik me besefte: ik hoef me niet te verantwoorden aan iemand.

Maar de toon van deze persoon, en ook van Aiko (Aiko, eet maar eens eerst 4 jaar zo, spreek ik je daarna verder. Tenzij je nooit in een restaurant komt, en geen vrienden hebt, dat is ook de oplossing), maken wel dat ik voorlopig even klaar ben met vegatopia.

Hmm, kan ik het toch even niet laten: "Gewoon niet zeuren en doorkauwen. Wordt je vanzelf immuun." Nee, dan ga ik dood. In elk geval word ik heel erg ziek, en moet er iemand uit het ziekenhuis komen met een injectiespuit.

En toch even op de man: als jij echt opvoedkundige ben, hoop ik dat je in je werk beter nadenkt voor je iets zegt.

Daarom typte ik daarna ook: 'serieus:'. Niet zo zwaar opvatten, hoor.

En ter info: ik werk als opvoedkundige enkel transparant en systeemgericht. Aan er omheen draaien of zelfs verdraaien heeft niemand iets.

« Reactie #219 Gepost op: 30 oktober 2009, 10:24:56 »
Het kan toch geen kwaad wat meer tact in acht te nemen. Zeker als je de eerste dag hier aan het posten bent en de mensen nog helemaal niet kent. Desnoods zet je je aversie tegen het plaatsen van smilies aan de kant totdat de anderen jou ook wat beter kennen.
Zo, dat was mijn duidelijke, transparante en systeemgerichte opvoedkundige mededeling. Emoticons wederom achterwege gelaten.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 10:30:30 door @ñ Droid »
William Shatner