Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #160 Gepost op: 20 februari 2009, 11:39:31 »
Er zijn ook veel verschillende soorten van Urtekram! Ook met rosemarijn, enz. Dus dan kun je uitkiezen welke het beste bij de haar past. Ik heb dun, maar heel veel haar, en dat klit heel gauw.
Ik heb al even gekeken op google idd ;) klitten is ook mijn probleem, maar daar werkt die aloë vera dus wel goed bij? Rozemarijn was weer speciaal voor dun haar he, dilemma's weer ;)

LL, die heb ik net besteld, ze nemen dus echt die 30 dagen de tijd?

@ Xiara: ja je krijgt er ook heel vol en dik haar van, dus dan kun je prima de Aloe Vera nemen. De klitten zullen nooit helemaal weg gaan, maar dat lukt met geen enkele shampoo. Aloe Vera is wel lekker mild en voedend voor je haar.

ik zal ook maar eens zo'n nieuwe zandloper bestellen ::)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Schanulleke

« Reactie #161 Gepost op: 20 februari 2009, 13:10:00 »
Ik kreeg hem via Greenchoice, maar hij blijft niet goed plakken. En dus ben ik hem nu kwijt... ::)

Die van mijn zus komt ook van Greenchoice. In eerste instantie bleef hij bij mij ook niet hangen, totdat ik me bedacht dat ik ooit eens de volgende tip had gehoord: de zuignap even natmaken met wat spuug, beetje uitwrijven en dan zuigt ie veel beter vacuum. Werkt wel bij mij.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #162 Gepost op: 20 februari 2009, 15:19:43 »
Mijn haar klit ook spontaan tot dreads deze winter. Ik heb ook gelezen dat langharige katten die normaal een hele makkelijke vacht hebben, deze winter ook ineens klitten hebben. Ik wijt het aan de temperatuur.
Welke Urtekam shampoo raden jullie aan voor erg lang, stug als het kort is, krul en zwaar haar? Mijn haar is ook vrij dik, maar omdat het zo lang is, wordt het vanzelf dunner en compacter. Ik gebruik nu huismerk shampoo en cremespoeling van Kruidvat. Wel lekker goedkoop, maar het wordt er zo pluizig en als een bos stro van aan de onderkant.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Lona

• 812
« Reactie #163 Gepost op: 20 februari 2009, 15:51:05 »
t wordt een beetje offtopic, dus ik ga het in de vrouwendraad posten, zodat dit milieu blijft :-*
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #164 Gepost op: 21 februari 2009, 22:08:32 »
Ik las laatst ook ergens over een douchezandloper, met zuignap ofzo, dat leek mij wel wat.

Precies! Die heb ik dus!

Schanulleke, waar had je die zandloper vandaan?

Ik heb hem gekregen van mijn zus. Ik zal eens vragen waar ze hem vandaan heeft. In ieder geval via internet besteld, dat zei ze.

Ik heb er eentje van Ecover. Gisteren gekregen (duurde erg lang), zal het zo eens proberen ;)

En, LL?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #165 Gepost op: 22 februari 2009, 20:37:53 »
Ik las laatst ook ergens over een douchezandloper, met zuignap ofzo, dat leek mij wel wat.

Precies! Die heb ik dus!

Ik heb hem gekregen van mijn zus. Ik zal eens vragen waar ze hem vandaan heeft. In ieder geval via internet besteld, dat zei ze.

Ik heb er eentje van Ecover. Gisteren gekregen (duurde erg lang), zal het zo eens proberen ;)

En, LL?

Eh, moet ik nu verantwoording afleggen? Oei...

Nou, ik kan me scrubben (voeten, lichaam, gezicht) en scheren, haar wassen en in de cremespoeling zetten in 10 minuten (twee zandlopers). Vond ik nog acceptabel gezien het werk dat verricht moest worden  ;D

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #166 Gepost op: 23 februari 2009, 08:13:54 »
Maar het is toch hartstikke slecht voor je haar als je het iedere dag wast? Ik was het eens per tien dagen ofzo.

Ik was mijn haar elke dag en het is in prima conditie eigenlijk. Ik gebruik wel de rhassoul shampoo van urtekram. Als ik het niet was wordt het slap en op den duur vet.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #167 Gepost op: 23 februari 2009, 20:40:27 »

Precies! Die heb ik dus!

En, LL?

Eh, moet ik nu verantwoording afleggen? Oei...

Nou, ik kan me scrubben (voeten, lichaam, gezicht) en scheren, haar wassen en in de cremespoeling zetten in 10 minuten (twee zandlopers). Vond ik nog acceptabel gezien het werk dat verricht moest worden  ;D

Dat vind ik zeker ook acceptabel hoor!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline greet

• 2.671
« Reactie #168 Gepost op: 24 februari 2009, 14:46:03 »
dat is niet acceptabel!
dat is ultra-mega-supersnel!

Schanulleke

« Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2009, 14:51:50 »
LL, voer je dat ritueel iedere dag uit? Of om de zoveel dagen? Want als je iedere dag 10 minuten doucht, dan is het effect van zo'n zandloper weg. De besparing zit hem in het feit dat je maar 5 minuten doucht i.p.v. langer.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2009, 14:57:01 »
LL, voer je dat ritueel iedere dag uit? Of om de zoveel dagen?

Nee tuurlijk niet, maar ik was net een paar dagen ziek thuis en had de tijd en zin om me even op te frissen.

Moet wel toegeven dat ik vijf minuten ook wel kort vind hoor 's ochtends. En het zal me zeker niet lukken om het altijd zo kort te doen. En ik douche regelmatig 2 keer per dag, als ik ook nog sport. Maar als ik dat op het sportcentrum zelf doe, is de douche een soort zandlopertje, want die gaat vanzelf uit. ;) Maar goed, dat is dan een milieu-onvriendelijke eigenschap van mezelf dat ik mezelf gun.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009, 14:59:05 door LL de Ling »

Schanulleke

« Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2009, 15:04:39 »
Maar goed, dat is dan een milieu-onvriendelijke eigenschap van mezelf dat ik mezelf gun.

Was niet als kritiek bedoelt, hoor.  ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2009, 15:06:09 »
Maar goed, dat is dan een milieu-onvriendelijke eigenschap van mezelf dat ik mezelf gun.

Was niet als kritiek bedoelt, hoor.  ;)

Haha, nee dat snap ik hoor ;) Maar ik ben me er wel van bewust dat ik dit zou kunnen veranderen, maar ja, daar heb ik nu eenmaal niet zo veel zin in.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #173 Gepost op: 16 maart 2009, 16:17:52 »
misschien een stomme vraag.. maar ik vraag me af wat de beste kattenbakvulling mileutechnisch gezien is.. Ik was er heilig van overtuigd dat houtkorrels beter waren omdat daar (dacht ik) minder chemische processen aan te pas kwamen enzo. en hout is natuurlijk materiaal enzo je weet hoe dat kan gaan in een mensen hoofd... 1+1=2 terwijl dat niet altijd zo is. Nu kwam ik dus steeds meer informatie tegen over de zogenaamde Litter Pearls.. die zijn ook natuurlijk, gemaakt volgens het zelfde principe als glas. Dus op basis van Silicaat. Nu ben ik dus aan het twijfelen, maar heb eigenlijk ook geen idee hoe ik erachter kan komen wat het beste is.. de houtkorrels en de kat gaan prima samen dus daarom hoef ik niet over te stappen.

edit: nog even de quotes van beide websites toevoegen:

www.plospan.nl  (daar heb ik altijd mijn korrels van, niet klontvormend) zegt:
Citaat
Uitgezeefd houtzaagsel wordt geperst tot een milieuvriendelijke korrel voor de kattenbak. Het is een eerlijk en milieuvriendelijk product wat is voorzien van het door het keurmerkinstituut afgegeven keurmerk 'milieukeur'. De Plospan® kattenbakkorrel neemt minimaal tweeëneenhalf  keer zijn eigen gewicht op aan vocht, tegenover de traditionele kattengrit één tot anderhalf maal.
De kattenbakkorrel kan na gebruik in de kattenbak op een milieuvriendelijke manier worden afgevoerd (GFT container of in de tuin).

op www.litterpearls.nl zegt:
Citaat
hoe zit het met de milieuvriendelijkheid? Dit product is zonder meer milieuvriendelijk, het bestaat immers uit niets anders dan zand en valt binnen ongeveer zes maanden ook weer tot zand uiteen. het is een natuurproduct dat zelfs als GFT-afval kan worden aangeboden. (nog geen keurmerk)

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2009, 16:31:40 door lijntje »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #174 Gepost op: 16 maart 2009, 16:29:39 »
Voor hout moeten wel bomen gekapt worden. En wat hebben die nou misdaan? Maar goed, "Voor de productie van Cat`s Best Eco Plus worden plantenvezels gebruikt, die van onbehandeld sparren- en vurenhout komen. Dit hout ontstaat continu nieuw. Het gebruik van deze houtsoorten ondersteunt het behoud van natuurlijke, gezonde bossen. "

De Poezenboot gebruikt krantensnippers als kattenbakvulling, en je zou kunnen zeggen dat dat het milieuvriendelijkst is, omdat je zo aan recycling doet (aangenomen dat je niet speciaal kranten koopt om als kattenbakvulling te dienen). Goedkoop is het ook nog, als je aan de kranten kan kopen. Het lijkt me wel minder gebruikersvriendelijk, maar blijkbaar werkt het voor hun goed.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #175 Gepost op: 16 maart 2009, 16:35:59 »
nou een krant hebben we niet  ;) die lees ik op internet of in de trein of bieb. Dus die oplossing gaat niet op.

Maar die gekke litter pearls worden voorzover ik gevonden heb alleen maar in china gemaakt  ::) en ik moet eerlijk toegeven dat ik een lichte afkeer heb tegen het idee om 3/4 weken lang hetzelfde spul in de bak te laten zitten. Maar als nou iemand me kan overtuigen dat het beter is voor het milieu wil ik het wel proberen  ;) weet dat het kiezen uit 2 slechten is maar ga de kat er niet voor weg doen  ;)

edit: kreeg al een mail terug van de houtkorrelfabrikant:

Citaat
Zaagsel en houtvezels worden afgehaald bij zagerijen en houtverwerkende industrieën. Het materiaal wordt gestort in een grote loshal en vervolgens via een grote transportbak naar de zeefinstallatie gebracht. Deze machine zeeft het materiaal waarna de uitgezeefde producten, t.w. houtkrul, zaagsel naar de onderscheidene moderne computergestuurde persen gaan en in 100% recyclebare folie worden verpakt. Het houtstof wordt in een ander productieproces verwerkt tot een eindproduct.
Houtvezel is een milieuvriendelijk product zonder afval.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2009, 16:47:29 door lijntje »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #176 Gepost op: 16 maart 2009, 19:14:29 »
http://www.nu.nl/wetenschap/1933581/gezonder-dieet-scheelt-co2-en-geld.html

Gezonder dieet scheelt CO2 en geld
Uitgegeven: 16 maart 2009 17:52
Laatst gewijzigd: 16 maart 2009 17:52

UTRECHT - Een gebied ter grootte van Rusland en Canada tezamen zou vrijkomen van gebruik als landbouwgrond wanneer de gehele wereldbevolking een vegetarische levensstijl zou aannemen.

Dat is een van de conclusies van het grote wetenschappelijke klimaatcongres dat vorige week in Kopenhagen is gehouden. Aangezien de druk op bestaande bossen daarmee zou afnemen en nieuwe natuur de ruimte krijgt, zou dit kunnen zorgen voor een zeer aanzienlijke CO2-opslag.

Daarmee zouden de kosten voor het handhaven van een veilige CO2-concentratie met maar liefst 70 procent verlaagd kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat tijdens het congres is gepresenteerd.

Ook minder drastische aanpassingen, zoals het verminderen van de consumptie van rundvlees, of het opvolgen van algemene aanbevelingen voor een gezonder dieet, zouden nog steeds zorgen voor een aanzienlijke besparing van landbouwgrond en broeikasgassen.

Stijgende consumptie
Door toenemende welvaart en vleesconsumptie in opkomende economieën, zoals China, en door voortzettende groei van de wereldbevolking, neemt de mondiale vleesproductie momenteel juist toe.

Naast weidegronden vereist dit wereldwijd grote oppervlakten akkerland, voor de productie van het benodigde veevoer. Toenemende vleesconsumptie en de gekoppelde zoektocht naar extra landbouwgrond vormt daarmee een belangrijke drijvende kracht achter ontbossing, die jaarlijks ongeveer 20 procent van de mondiale CO2-uitstoot veroorzaakt.

Ruimte voor natuur
Wanneer we allemaal zouden stoppen met onze vleesconsumptie zou er juist veel grond overblijven, redeneren de onderzoekers, waardoor bossen kunnen terugkeren en op grote schaal biobrandstoffen kunnen worden geproduceerd.

Koeien produceren bovendien grote hoeveelheden methaan, terwijl een afname van het gebied aan akkerland voor veevoer kan helpen om de uitstoot van lachgas terug te dringen, dat een meer dan 300 keer krachtiger broeikaswerking heeft dan CO2 en daarmee, met relatief kleine hoeveelheden, zo’n 7 procent van het versterkte broeikaseffect veroorzaakt. De landbouw is de belangrijkste producent van lachgas.

Minderen is zinvol
Bijkomend voordeel is dat de winst voor het klimaat praktisch gratis kan worden gerealiseerd, waardoor enkele duurdere maatregelen minder hard nodig zijn. Als de gehele wereldbevolking ‘minder vlees’ zou eten, volgens algemene gezondheidsaanbevelingen, kan dit de kosten van het gehele mondiale klimaatbeleid daarom met maar liefst 50 procent verlagen, zo concludeert de organisatie van het klimaatcongres op basis van het onderzoek van het PBL, dat onlangs werd gepubliceerd in vakblad Climatic Change.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #177 Gepost op: 17 maart 2009, 21:25:00 »
Dit feit stond al in weliswaar simpeler/minder feitelijk al in folders en artikelen toen ik vegetarier werd (oud en nieuw- '76-'77). Ik voerde het altijd aan toen als ik mij moest verdedigen. Verdedigen is trouwens al lang niet meer nodig en dat is dan weer een verworvenheid.
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #178 Gepost op: 17 maart 2009, 21:38:25 »
Binnen de thematiek van milieu en voeding heeft het UNEP (United Nations Environment Programme) onlangs een interessant rapport gepubliceerd dat o.a. nogmaals bevestigd dat de grootschalige vleesproductie slecht is voor het milieu.

Het rapport is terug te vinden op: http://www.unep.org/pdf/FoodCrisis_lores.pdf

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #179 Gepost op: 08 april 2009, 12:27:55 »
nou een krant hebben we niet  ;) die lees ik op internet of in de trein of bieb. Dus die oplossing gaat niet op.

Maar die gekke litter pearls worden voorzover ik gevonden heb alleen maar in china gemaakt  ::) en ik moet eerlijk toegeven dat ik een lichte afkeer heb tegen het idee om 3/4 weken lang hetzelfde spul in de bak te laten zitten. Maar als nou iemand me kan overtuigen dat het beter is voor het milieu wil ik het wel proberen  ;) weet dat het kiezen uit 2 slechten is maar ga de kat er niet voor weg doen  ;)

edit: kreeg al een mail terug van de houtkorrelfabrikant:

Citaat
Zaagsel en houtvezels worden afgehaald bij zagerijen en houtverwerkende industrieën. Het materiaal wordt gestort in een grote loshal en vervolgens via een grote transportbak naar de zeefinstallatie gebracht. Deze machine zeeft het materiaal waarna de uitgezeefde producten, t.w. houtkrul, zaagsel naar de onderscheidene moderne computergestuurde persen gaan en in 100% recyclebare folie worden verpakt. Het houtstof wordt in een ander productieproces verwerkt tot een eindproduct.
Houtvezel is een milieuvriendelijk product zonder afval.

kreeg net ook een reactie van de litterpearls:

Citaat
De Litter Pearls bestaan uit silica oxide (zand). Dit product wordt ook wel silica gel genoemd. Het productie proces lijkt op de productie van glas. Het zand wordt onder grote hitte vloeibaar gemaakt en kristalliseert dan tot poreuze korrels.

Onlangs is gebleken dat een Milieukeur niet verleend zal worden (wij zullen dit van de site verwijderen), omdat het een minerale kattenbakvulling is. De Stichting Milieukeur geeft dan in principe überhaupt geen Milieukeur af. Dit is een zeer betwistbaar standpunt. Silica gel is immers heel zuinig in gebruik en het gemiddelde verbruik blijkt het meest bepalend te zijn voor de milieubelasting.

Overigens is kattenbakvulling in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt nauwelijks milieubelastend. Uit onderzoek van het Ministerie van VROM blijkt dat de gemiddelde milieubelasting van het gebruik van een kattenbak vergelijkbaar is met het laten branden van een lamp van 50 Watt. Litter Pearls is een goede keus vanwege de eerdergenoemde bijzondere zuinigheid in gebruik.

duidelijk antwoord maar niet overtuigend genoeg :P en een beetje laat hihi t blijven de houtkorrels denk ik zo