Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2007, 16:10:23 »
en gestook in een tochtig oud huis...

Als het je eigen huis is kan ik je alleen maar aanraden om het goed te isoleren.
Maar zelf als het een huurhuis is waar je van plan bent om nog jaren te blijven wonen kan het financieel interessant zijn om nu behoorlijk te investeren in isolatie.  Enkele honderden euro's per jaar zijn meestal zonder extreme investeringen uit te sparen.

Huurhuis. En met een eigenaar die er wel dubbele ramen in laat zetten (want daar krijg je subsidie op) maar niet de moeite neemt om de nieuwe ramen ook op de oude kozijnen aan te laten sluiten. Want of het daar kiert, daar kraait geen haan naar...)
This is between me and the vegetable!

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2007, 16:19:53 »
Hoe milieu-onvriendelijk is een brommer eigenlijk? Want Mike gaat wel elke dag op de brommer naar zijn werk.
Nou is het of met de brommer of met collega's mee met de auto. Openbaar vervoer is geen optie, het kan wel, maar sluit voor geen meter aan op zijn werktijden en fietsen is alleen leuk als het mooi weer is.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2007, 16:29:39 »
Huurhuis. En met een eigenaar die er wel dubbele ramen in laat zetten (want daar krijg je subsidie op) maar niet de moeite neemt om de nieuwe ramen ook op de oude kozijnen aan te laten sluiten. Want of het daar kiert, daar kraait geen haan naar...)

Vervelend!  'k Heb hier hetzelfde probleem in mijn barslecht geïsoleerde huur-appartement.  En gezien ik niet van plan ben hier nog 5 jaar te wonen is het natuurlijk ook niet nuttig om grote investeringen te doen.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #83 Gepost op: 23 maart 2007, 16:36:01 »
Hoe milieu-onvriendelijk is een brommer eigenlijk? Want Mike gaat wel elke dag op de brommer naar zijn werk.
Nou is het of met de brommer of met collega's mee met de auto. Openbaar vervoer is geen optie, het kan wel, maar sluit voor geen meter aan op zijn werktijden en fietsen is alleen leuk als het mooi weer is.

Qua verbruik is het natuurlijk beter dan alleen in de auto zitten.  Maar gezien brommers na verkoop helemaal geen jaarlijkse controle moeten ondergaan zijn ze niet zelden erg slecht afgesteld en stoten ze, in verhouding met hun verbruik, erg veel rotzooi uit.  Een goede afstelling van de motor is dus erg belangrijk.

En wat fietsen betreft, het valt me dagelijks op dat er in België en Nederland een massa mensen zijn die niet eens beschikken over goede regelkledij.
Op de brommer bij slechts weer lijkt me trouwens ook geen pretje, het lijkt me zelf nog erger dan op de fiets waar ik me tenminste warm op kan fietsen.
En moet goede fietskledij kan je zelf bij urenlange fietstocht bij verschrikkelijk weer perfect droog blijven.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #84 Gepost op: 23 maart 2007, 16:41:20 »
Nou goede regenkledij hebben we wel. Het is meer de combinatie met lichamelijk zware baan en (altijd) tegenwind, om 7 uur 's ochtends moeten beginnen, wel op tijd de pont moeten halen en maar afwachten hoe laat je weer klaar bent. 't Is een kilometer of 12 trouwens.
Hij heeft ook een warm pak voor op de brommer trouwens, dus koud krijgt ie het niet.

Offline braam

• 460
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2007, 07:48:19 »
Ik fiets altijd naar mijn werk, weer of geen weer. Moet ook met de pont. Dat is geen verdienste, ik ben denk ik verslaafd aan dat fietsen. Ik leen sporadisch een auto als ik elders nog een vergadering heb. Ik heb geen regenkleding. Ben wel op zoek. Goretex schijnt goed te zijn. Dat is een soort stof geloof ik. Nu neem ik een extra broek en paar sokken mee. Bij regen omkleden, natte kleding in de droger.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2007, 08:28:50 »
Ik heb begrepen dat er uit bromfietsen veel meer vuiligheid komt dan uit auto's. Maar misschien heb ik het niet goed begrepen. De brandstof deugt niet of zoiets.
Mijn hekel aan bromfietsen is nog groter dan aan auto's. De laatste dienen tenminste nog ergens voor  ;)
Behalve dat ze in grote getale zijn opgevoerd en zo, is het ook weer niet prettig er als fietser achter te zijn. Een stomfiets i.p.v. een bromfiets zou al een hele verbetering zijn  :O
En mietjes fietsen alleen bij mooi weer.
de tuin: dat ben ik

Offline Anna

• 319
« Reactie #87 Gepost op: 08 april 2007, 15:20:34 »
Ik heb die test van de kleine aarde even uitgevoerd! Resultaat:

Uw voetafdruk is berekend. Uw score is 45. Dit correspondeert met circa 3 hectare.

Mijn voetafdruk --> 45
Landelijk gemiddelde --> 71
Eerlijke aarde --> 23

uw score (circa 3 hectare)
landelijk gemiddelde (circa 4.7 hectare)
eerlijk aarde-aandeel (circa 1.7 hectare)

Nou er is dus nog erg veel ruimte voor verbetering. Al moet ik zeggen dat het lastig in te vullen is omdat ik op dit moment thuis woon en dus niet alle keuze's beinvloedt. En de vraag over vliegen vond ik lastig want tot 2 jaar geleden heb ik nog nooit gevlogen en de laatste 2 jaar best veel omdat ik een jaar naar de States ben geweest en daar ook veel gereist heb!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #88 Gepost op: 15 februari 2009, 12:52:10 »
Net een retourtje Sydney geboekt. Ik daal flink op de schaal van Lovelocker...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #89 Gepost op: 15 februari 2009, 13:02:41 »
Ik zag het al van verre aankomen, hoor. Doneer wat aan het koalabeertjesbrandwondencentrum en we praten er niet meer over. Of beter nog: ik heb een aantal Australische boompjes in wording en ik weet niet wat ik er mee moet. Kun je ze niet terug brengen en daar planten in een verkoold bos?
Het gaat om de Castanospermum australe. Dat is WOW, niet? Maar de mijne meten nu ongeveer 20 cm in hoogte en het zal tig jaar duren voordat boom zo spectaculair zal bloeien. Dan moet intussen het plafond worden uitgebroken.
Men zal wel moeilijk doen bij de douane, maar het is een geval van remigratie(soort van)  :P
Dat koop je dan met zijn drieen tegelijk in een pot van AH als "groene plant in pot".
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 13:10:23 door Lovelocker »

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #90 Gepost op: 15 februari 2009, 13:58:07 »
Ik vind het soms wel heel lastig eigenlijk, wat nu meer of minder goed is voor het milieu,
kan ik nu beter bio aardappelen uit Israël kopen, of Nederlandse niet bio aardappelen?
(gelukkig heeft de AH nu al een hele tijd de bio aardappelen gewoon uit Nederland!)
Maar ook dingen als, bio katoen kleding, hier niet in de regio te verkrijgen, dus zal moeten reizen naar de randstad, wat is dan beter?
etc etc, dat vind ik allemaal best ingewikkeld eigenlijk.

Verder probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Vega zijn scheelt natuurlijk al een hoop. Afval zo veel mogelijk scheiden, we hebben een papierbak die eens per maand wordt opgehaald (en nee nee sticker bij de brievenbus), groene bak en grijze bak. Blik en glas kan je los inleveren, dus dat doen we. Spullen die ik niet meer gebruik gaan naar iemand die er wel wat aan heeft, of naar de kringloop.
De tuin maken we zo groen mogelijk, dus geen tegeltuin hier.
In huis doen we een dikke trui aan zodat de verwarming lager kan en 's avonds met een fleecedeken op de bank.
Zo veel mogelijk seizoengroenten eten en als het even kan bio. Weinige vlees wat hier voor A in huis is, is altijd bio! (hij wil zelf niet anders meer).
Ik heb zelf geen auto, A wel, om naar zijn werk te gaan.

Auto vind ik trouwens ook zo'n lastig iets, wij wonen in Leeuwarden, familie in Groningen en Overijssel (verschillende plekken). Familiebezoekjes betekend dus eigenlijk ook altijd auto gebruik, OV vind ik echt niet fijn meer na jaren reizen en handige aansluitingen zijn het absoluut niet (3 uur trein, of 1,5 auto) en bijna allemaal buitengebied, dus moeten we nog opgehaald worden wat weer afhankelijkheid geeft waar ik niet van hou. Mooie dilemma's dus.
We hebben wel een oude auto, dat helpt natuurlijk ook niet  :-\

Onze huwelijksreis in september hebben we heel bewust voor gekozen om dat met de auto te doen en niet te vliegen en niet super ver te gaan.
uberhaubt dat hele trouwgedoe proberen we te kijken hoe we dat budgetair een beetje leuk kunnen houden en of je daar ook nog enig sinds milieuvriendelijk in kan zijn (maar doordat familie dus hier heen moet reizen, schiet dat al niet echt op he, kaarten mailen ipv printen gaan we ook zeker niet doen)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #91 Gepost op: 15 februari 2009, 17:28:39 »
De grootste 3 zijn - vermoed ik - kinderen, vliegen, auto  Ik ga niemand vertellen dat ze geen kinderen op de wereld moeten zetten. In dit deel van de wereld is dat uiteindelijk het probleem ook niet zozeer. Voor de auto valt - bijvoorbeeld waar jij woont - heel wat te zeggen, als ik mij daar al mee heb te bemoeien.
Het is dan ook te hopen dat men iig wat aan frequentie zal doen en ook wanneer de laatste treinen gaan.
Als je bewust wel of niet de auto gebruikt, ben je ook het probleem niet zozeer. Dat zijn de mensen die niet of nauwelijks anders doen als ze ergens heen moeten.
Kleine ritjes zoveel mogelijk niet doen (het schijnt de helft in kilometers te zijn, wel eens gelezen). En zo nu en dan kiezen voor de trein, als dat ontspannen is. Er is misschien een "slooppremie" op komst voor oude(lees:vervuilende) auto's. Dan is het te overwegen daar gebruik van te maken.
Tja, over vliegen heb ik helaas een andere,vrij harde mening. Het is voor 9 van de 10x niet erg noodzakelijk en de aanslag is enorm. Het is statusgevoelig en het wordt ook aangepraat m.i. Je ziet op sites soms landkaartjes waar iemand allemaal geweest is.  Als je zegt "thuis te blijven" wordt je meewarig aangekeken. In dit landje valt heel veel te genieten en ook bij de naaste buren, zat. Als je de zon op wilt zoeken is dat wel begrijpelijk gezien het klimaat hier. Maar waarom je perse op Island de Marguerita aan het strand moet gaan liggen, is mij volstrekt onduidelijk. Mensen als ik die nauwelijk reizen, "missen heel wat", maar dat is een kwestie van hoe je "heel wat" invult. Ik kick op mijn halve postzegel.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 17:32:29 door Lovelocker »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #92 Gepost op: 15 februari 2009, 17:34:13 »
Het is statusgevoelig en het wordt ook aangepraat m.i.

Wat is dat toch voor nonsens, dat iets wat jij niet leuk of belangrijk vindt, dan (dus?) statusgevoelig is? Ik ga graag naar andere plekken en niemand vindt mij (hopelijk) om die reden cool. En mensen die naar Isla Margerita vliegen doen dat ook niet uit statusoverweging; als dat zo was, wisten ze toch ook wel waar het ligt?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #93 Gepost op: 15 februari 2009, 18:38:47 »
Dat het statusgevoelig is, zegt niets over individuele wensen, he. Het lijkt af en toe een wedstrijdje, zo zie ik dat vanaf de zijlijn.  Alles is statusgevoelig, het een wat meer als het ander. Auto's zijn ook erg statusgevoelig en planten kunnen dat ook zijn(zij het in veel mindere mate)..... Als je een oude olijfboom koopt van tegen de 1000 Euries of een stuk bestraat met het duurste natuursteen, dan kan dat "gewoon" een kwestie van smaak en prioriteiten zijn, maar ook of deels status... "Het staat in de bladen" en "toevallig vind ik dat mooi".
In vrij korte tijd is verre vakanties de norm geworden. Daar zit wel degelijk een marketingstrategie en weet ik wat achter.

Het is een feit dat vliegreizen een aanslag zijn en deze waarheid is niet populair. Gewetensvolle mensen steken daarom m.i. graag de kop in het zand. Zie je nog niks. Net als het over vlees eten gaat, krijg je dan van die vrij zinloze discussies "lekker" "fijn" t.o.v. tig goede tegenargumenten. Ik ga die discussie dan ook meestal niet aan.
Maar ik erger mij stilletjes dood als mensen die de hele wereld rond vliegen notoir tegen kerncentrales zijn en zo.
Dan zie ik altijd klonten boter op het hoofd. Mijn onhebbelijkheid. Iets verongelijkts dat ik van mijzelf ook beslist niet leuk vind, maar het lukt mij niet om dat op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 18:49:11 door Lovelocker »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #94 Gepost op: 15 februari 2009, 18:50:48 »
Het lijkt af en toe een wedstrijdje, zo zie ik dat vanaf de zijlijn.
Ik weet het niet hoor, als jij aan de zijlijn staat, sta ik midden in het veld en nog zie ik het spel niet....

Citaat
Alles is statusgevoelig, het een wat meer als het ander. Auto's zijn ook erg statusgevoelig en planten kunnen dat ook zijn(zij het in veel mindere mate)..... Als je een oude olijfboom koopt van tegen de 1000 Euries of een stuk bestraat met het duurste natuursteen, dan kan dat "gewoon" een kwestie van smaak en prioriteiten zijn, maar ook of deels status...
En hoe kom je, vanaf de zijlijn, dan tot de conclusie dat status de drijfveer is en niet smaak of prioriteit?

Citaat
In vrij korte tijd is verre vakanties de norm geworden. Daar zit wel degelijk een marketingstrategie en weet ik wat achter.
Ja, ongetwijfeld. Maar dat had geen zier uitgemaakt als mensen niet meer waren gaan verdienen en vliegen niet veel goedkoper was geworden. Dat laatste is onterecht, maar vind je het eerste ook een probleem?

Citaat
Het is een feit dat vliegreizen een aanslag zijn en deze waarheid is niet populair. Gewetensvolle mensen steken daarom m.i. graag de kop in het zand. Zie je nog niks.
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, en waarschijnlijk houdt wat ik zeg in dat ik (naar jouw maatstaf) niet gewetensvol ben. Want mijn idee is: mijn eigen wel of niet vliegen maakt niet uit voor de wereld an sich: door niet te vliegen red ik de wereld niet. Maar mijn wel of niet vliegen maakt wel uit voor mijn eigen leven. Dat wordt een stuk fijner van af en toe wel vliegen. Niet op stukjes die ook met de trein kunnen, maar af en toe wil ik verder (nee, niet omdat ik denk dat in NL niets te zien is, maar omdat ik weet dat daarbuiten óók heel veel te zien is).

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #95 Gepost op: 15 februari 2009, 19:06:33 »
Overal om je heen zoemt het over vakanties en vooral als de mensen ver gaan. Wedstrijd is misschien een ongelukkige woordkeuze. Mode dekt het woord ook niet, nou weet-ik-veel. Het was tig jaar geleden geen item en het buitelt nu over elkaar.Tja, het komt binnen het bereik en dat "moet" het ook meteen in grote drommen. En vaker, en verder.... Niet 1x in de tien jaar een heel verre reis, nee, er zijn er die er 2 doen binnen een jaar. Hoe noem je dat mechanisme?
Het was rechtvaardig geweest als de prijs inclusief "schade" was, zo die al te berekenen is. Waarschijnlijk zou het dan weer een luxe zijn. En ik hoor het gejammer al. Men mijdt voor een paar tientjes Schiphol al.
Dat het je leven een stuk fijner maakt, is fijn. Datzelfde zegt iemand van zijn SUV. Dat is voorstelbaar, maar t.a.v. het collectief niet fijn. Natuurlijk maakt het uit voor het milieu als jij niet vliegt. Het is alleen niet meetbaar. Anders kun je met dit argument ook beginnen met vlees eten, ga je niet naar de stembus enz.
Ik ben op dit gebied uitzonderlijk, irritant consequent, mijn leven lang. Ik gun mijzelf af en toe een kleinere milieuzonde, een grote nooit gepleegd en ik zie het allemaal maar aan met lede ogen. Dat maakt dat ik er zo over denk. "Verbeter de wereld, begin met je zelf". Het klinkt zelfingenomen, maar met mijzelf ben ik op dit gebied al lang klaar en ik moet constateren dat daar mijn invloed ook stopt. Dat blijft schuren.

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 19:15:43 door Lovelocker »

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #96 Gepost op: 15 februari 2009, 19:13:50 »
Ik geloof dat ik Lovelocker wel snap eigenlijk. "Vroeger" (absoluut zonder te beweren dat toen alles beter was!) vonden mensen het volgens mij veel bijzonderder om op vliegvakantie te gaan. Kan me tenminste niet herinneren dat het op de basisschool de norm was. Nu is het redelijk de normaalste zaak van de wereld dat iedereen op vliegvakantie gaan.
Deel doordat het veel toegankelijker is geworden, maar deels ook doordat mensen nu vakantiebesteding (en vrijetijdsbesteding in het algemeen) veel meer als statussymbool zijn gaan gebruiken. Daar zijn absoluut onderzoeken naar gedaan (heb er een aantal gelezen voor mijn opleiding)

Ik ga redelijk uit van "een beter milieu begint bij jezelf", daar vallen voor mij ook vliegreizen onder. Mijn niet vlees eten zorgt er ook niet voor dat er geen dieren meer gegeten worden, maar dat is voor mij geen reden om dan het vegetariër zijn dan maar te laten.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #97 Gepost op: 15 februari 2009, 19:16:53 »
Gelukkig ga ik niet voor een vakantie naar Australie, dus daal ik niet al te veel op de schaal van Lovelocker!  :laugh:

Nu nog Antarctica en dan heb ik alle werelddelen gehad. Dan is mijn status vast zo hoog dat alle vrouwen me willen. En er blijkt geschaakt te worden in Antarctica!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #98 Gepost op: 15 februari 2009, 19:22:55 »
Ik kan mij nog voorstellen dat iemand beslist: "oke, 3x in mijn leven maak ik een verre reis". Dan waren wij er zo ongeveer al. Maar er zit geen enkele rem op. Niet na Al Gore, niet na Katherine, niks niet na. De kredietcrisis zal ook niet erg veel uitmaken. Nu gaan o.a. steeds meer Chinezen de wereld verkennen...
Je kunt jezelf ook aanpraten dat je een fijn leven hebt, als je verre vakanties doet. Dat zou betekenen dat dertig jaar geleden heel erg veel mensen geen fijn leven hadden. Er zijn zoveel dingen fijn.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #99 Gepost op: 15 februari 2009, 19:26:01 »
Ik gun je die reis tegelijk wel, hoor, Poek. Dat is dan niet zo consequent. Maar schaken via het internet had vast ook wel gekund. Niks gezellig, geef ik toe.
Waar het eigenlijk op neerkomt: alles mag, maar heel graag met mate en als het om vliegen gaat, uiterst met mate. De enige die het lukt om wat aan vliegbewegingen te doen is Bin Laden en dat is een zuur gegeven. Het ecosysteem trekt echt alles en meer uit de kast om je constant sprakeloos van bewondering te laten zijn. Over reclame gesproken. Daar ligt het in ieder geval niet aan. Er zouden een keer verbrande koalabeertjes uit de hemel moeten vallen, zoiets.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 19:33:18 door Lovelocker »