Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

MieX

Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #60 Gepost op: 22 maart 2007, 14:07:41 »

:D

Volgens mij valt het best mee ... Okay, ik schaam me ook diep als ik lees dat er voor mijn manier van leven 1.3 planeten nodig zijn als iedereen zo zou leven. Maar mijn voetprint is wel de helft van de gemiddelde Nederlander ...

Harry

« Reactie #61 Gepost op: 22 maart 2007, 14:24:57 »
Een score van 3,3 en er is 1,8 maal de wereld nodig als iedereen zo leeft als ik.

MieX

« Reactie #62 Gepost op: 22 maart 2007, 14:27:09 »
Maar je hebt het WEL gedaan  ;)

Harry

« Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2007, 14:29:25 »
:yes: En bij twijfel op de ongunstigste keuze geklikt.

MieX

« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2007, 14:30:10 »
Uiteraard   8)

brenda_lelie

« Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2007, 14:30:22 »
Voor mij is er 1,1 planeet nodig. Ik vond deze test wel heel erg beperkt trouwens, die van de kleine aarde is veel uitegebreider.
http://www.voetenbank.nl/home.htm

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #66 Gepost op: 22 maart 2007, 14:31:04 »

:D

Volgens mij valt het best mee ... Okay, ik schaam me ook diep als ik lees dat er voor mijn manier van leven 1.3 planeten nodig zijn als iedereen zo zou leven. Maar mijn voetprint is wel de helft van de gemiddelde Nederlander ...

Hier 't zelfde......

MieX

« Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2007, 14:41:00 »
Voor mij is er 1,1 planeet nodig. Ik vond deze test wel heel erg beperkt trouwens, die van de kleine aarde is veel uitegebreider.
http://www.voetenbank.nl/home.htm

Komt wel ongeveer hetzelfde uit bij mij ... Nog steeds te veel  :-[

brenda_lelie

« Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2007, 14:43:13 »
ja bij mij was het ook ongeveer hetzelfde bij die test

brenda_lelie

« Reactie #69 Gepost op: 22 maart 2007, 14:43:54 »
maar 1,3 is toch juist erg goed?

MieX

« Reactie #70 Gepost op: 22 maart 2007, 14:47:13 »
In vergelijking met de gemiddelde Nederlander wel, ja ..
Maar als je dan ziet wat je zou mogen hebben. Maar ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen. Ik vlieg voor mijn werk ... Zou wel willen dat we dat CO2 neutraal mochten doen !

1.1 is trouwens wel echt heel goed!

« Reactie #71 Gepost op: 22 maart 2007, 15:06:34 »
2,7 (planeten).
Misschien moest ik dan toch maar in een flatje in de stad gaan wonen, verder zou ik niet weten wat ik aan significante verbeteringen kan aanbrengen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #72 Gepost op: 23 maart 2007, 13:15:01 »
Tsja, milieubewust. Ja, zolang het mijn feitelijke keuze niet beïnvloedt. Dus: ik eet veel biologisch, maar vlieg ook veel (want ik laat de keuze of ik mijn zusje ga bezoeken of op vakantie naar ver kan niet afhangen van de milieuvriendelijkeheid daarvan, al koop ik er dan wel weer altijd aflaten bij...)

Heb dan wel weer geen droger en scheid braaf afval (oud papier, glas, de rest) maar of dat nog uitmaakt naast dat gevlieg en gestook in een tochtig oud huis...
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #73 Gepost op: 23 maart 2007, 13:26:35 »
Nou, ik ben vegetarier en rijd geen auto. Ik let ook op met stoken en heb een energiezuinige koelkast. Maar dat is ook allemaal uit zuinigheid natuurlijk.  ;) Net als het afval scheiden. In Nijmegen betaal je per zak en die zijn duur. GFT verzamelen doe ik al jaren niet meer. Ik vond het te vies.

Vliegen deed ik tot een paar jaar geleden nooit. Ik heb zelfs een hele groep medestudenten meegekregen in de bus naar Ierland. Zij wilden vliegen maar ik was toen nog echt tegen vliegen in Europa. En tja, eigenlijk ben ik dat nog. Maar iedereen doet het! Het is ook een beetje ironisch, maar met een verhaal over die verschrikkelijke busreis heb ik ook nog een vliegticket naar de VS gewonnen :)

Mijn vriend plaagt me wel eens. Hij vindt dat ik te veel bezig ben met afval scheiden. In Nijmegen wordt het afval opgehaald door de DAR. Dat staat ook op die kleine veegwagentjes. Als we die zien rijden, zegt mijn vriend vaak dat de darretjes op zoek zijn naar de koningin. (en dat ben ik dan ;))

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #74 Gepost op: 23 maart 2007, 13:30:17 »
en gestook in een tochtig oud huis...

Als het je eigen huis is kan ik je alleen maar aanraden om het goed te isoleren.
Maar zelf als het een huurhuis is waar je van plan bent om nog jaren te blijven wonen kan het financieel interessant zijn om nu behoorlijk te investeren in isolatie.  Enkele honderden euro's per jaar zijn meestal zonder extreme investeringen uit te sparen.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #75 Gepost op: 23 maart 2007, 13:35:29 »
en heb een energiezuinige koelkast.

Hoe zuinig is je energiezuinige koelkast?

Vele mensen denken immers dat ze een energiezuinige koelkast hebben omdat ze een koelkast van klasse A hebben.
Deze normen zijn echter verouderd en op enkele uitzonderingen na zijn bijna alle koelkasten tegenwoordig van A-klasse.  (Men zou de normen eigenlijk strenger moeten maken.)

Als je tegenwoordig wilt kunnen spreken van een energiezuinige koelkast dan is A+ het minimum.

A++ is nog beter, maar de grote extra investering in vergelijking met een A+ koelkast is erg groot en niet in verhouding met de redelijk kleine energiewinst.  Die extra kosten kan men vanuit milieuoogpunt dus beter elders in investeren.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #76 Gepost op: 23 maart 2007, 13:37:12 »

Als je tegenwoordig wilt kunnen spreken van een energiezuinige koelkast dan is A+ het minimum.

Denk die, had de zuinigste voor een redelijke prijs. (en ik heb hem nog niet zo lang). En mijn milieukundige vriendin vond het een prima keuze dus het zal wel goed zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2007, 13:38:50 door LL »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #77 Gepost op: 23 maart 2007, 13:39:46 »
En tegenwoordig zijn er wasdrogers met een warmtepomp, die gebruiken veel minder stroom dan gangbare drogers. Er zijn ook gasgestookte wasdrogers. Bovendien kost de was binnen drogen ook energie.

'k Heb nu geen tijd om er uitgebreid op in te gaan, maar een wasdroger blijft in alle gevallen een energieverslinder.  Een wasdroger met warmtepomp, zo ze op dit ogenblik nog te vinden zijn, is absoluut niet interessant.  Vanuit milieu (en financieel) oogpunt is enkel een gasgestookte droger minder erg.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #78 Gepost op: 23 maart 2007, 13:47:51 »
Daarom hebben wij bijvoorbeeld geen zonnepanelen op het dak laten zetten.

Bij moderne zonnepanelen is de energie die in de productie gestoken moet worden er na enkele jaren uit.  En financieel is het meestal ook snel terugverdiend.  (Al heb jij natuurlijk al een warmtepomp wat de financiële winst minder zal maken en wat overigens over het algemeen helemaal geen goede zaak is (zowel financieel als vanuit milieu-oogpunt).)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2007, 13:56:43 »
Ik hoorde laatst dat ze in Japan om de zoveel tijd de koelkast (en vast ook bij andere apparaten) die het zuinigst is tot a++ (of wat ze daar ook hebben) bombarderen. Andere fabrikanten krijgen dan een bepaalde periode om ook die norm te halen, en anders wordt het dus b of lager.