Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2007, 18:06:49 »
Maar dat maakt het nog niet minder flauw om iemand die idealen heeft zo denigrerend en hooghartig te behandelen.
Zo is het niet bedoeld. Al snap ik dat het zo over komt. Het is meer nuchter, realisme of zo je wilt: cynisme. Te vaak gezien, kan ik ook niets aan doen.
Het is misschien niet helemaal het zelfde: maar kijk maar eens wat de mensen nu doen van de Actie Tomaat die grote acteurs van toen soms levenslang beschadigd hebben. Of de mensen van Nieuw Links, of de bezetters van het Maagdenhuis. Zoals ik zei: het is een veelvoorkomend gegeven. Er zijn altijd enkelingen die hun principes van toen, vrij trouw zijn gebleven. Dat kan overigens natuurlijk in zowel positieve als negatieve zin zijn.

Dat snap en weet ik allemaal wel, en ik wil ook niet mevrouw 'positive/wishful thinking' uithangen, maar ik denk niet dat je met zulke cynische reacties iets opschiet. Sterker nog, ik denk dat je het alleen maar erger maakt.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

« Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2007, 18:08:17 »
Kom op Sanja, het was Spielerei van Lovelocker.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2007, 18:08:53 »
Nou ik ben dan weer zo bescheiden dat ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat ik vind.
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2007, 18:10:17 »
Wat je vindt of denkt misschien niet, maar wat je zegt wel.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2007, 18:12:37 »
Ook niet, ook daarin wat cynisch. Misschien als het een partner zou betreffen of iemand anders die zeer nabij is.
Laten we weer on topic gaan. Alle beetjes helpen natuurlijk. Maar de zaken die er ECHT toe doen, daar wil men vaak niet aan. Dat is eigenlijk het punt wat ik (weer eens  :P) even moest maken. Dat helpt mijn emotionele huishouding op orde te houden.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 18:20:07 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Roodbaard

• 260
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2007, 09:33:53 »
Ik neem je niks kwalijk hoor.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2007, 09:47:21 »
Ik vind mezelf niet super milieubewust, maar ik draag best m'n steentje bij. Geen auto, we hebben allebei geen rijbewijs, ook geen kinderen (later als we groot zijn misschien), wel groene stroom, spaarlampen. Glas en papier verzamel ik apart en breng ik weg. En als ik eens lege batterijen heb, gooi ik ze op m'n werk bij het chemisch afval.

Maar ik ga wel met het vliegtuig op vakantie, afhankelijk van de bestemming natuurlijk, dat dan weer wel.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2007, 10:56:38 »
vlieg niet (heb ik toch ook geen geld voor)

Ik probeer me milieubewust te gedragen, maar vliegen is soms echt de goedkoopste en/of makkelijkste manier van reizen, en dan wordt de verleiding erg groot om het wel te doen. Ik vind, maar dat is off topic, dat vliegtuigkerosine net zo belast moet worden als autobenzine.
Ik heb wel een auto (en een rijbewijs), nodig voor m'n werk. Klinkt als een smoes, is het ook, maar ik moet vaak dingen meenemen die met OV moeilijk meekrijg (zoals meerdere dozen spullen, zware spullen) en werk bovendien vaak op onchristelijke tijden en op afgelegen plaatsen zodat ik de laatste trein huiswaarts zou missen. Dan wordt de keuze eigenlijk voor mij bepaald. Wel probeer ik, als ik niks speciaals mee hoef te nemen, en op een normale tijd werk, met de fiets en/of ov te gaan.
Glas, papier en chemo scheid ik, de rest niet omdat het niet apart wordt ingezameld. Ik probeer zo min mogelijk verpakkingsmaterialen te kopen. Verder probeer ik de Nuon zo min mogelijk te sponsoren door spaarlampen te gebruiken, met volle trommel te wassen, mijn was lekker buiten te drogen (heb ook geen droger), maar ik heb wel een vaatwasser die ik grif gebruik en een koelkast die ik in de vakanties echt door laat draaien omdat ik geen zin heb om de dingen die er nog in staan te laten bederven.
Afval op straat raap ik soms op als het tussen mijn huisdeur en mijn fiets of auto ligt, en dan gooi ik het in de prullebak.
En als supermilieubewuste heb ik ook geen huisdieren.  :P
Nee, geintje, ik vind dat een keuze waarbij, net als bij de keuze voor kinderen, het milieuaspect niet het zwaarst hoeft te wegen.

Offline Lona

• 812
« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2007, 11:15:57 »
Ik scheid afval, doe oud papier bij het oud papier (de naam moedigt al aan ;)),
gooi mijn afval netjes in de prullenbak, breng glas naar de glasbak, ben bezig met het opzetten van een composthoop bij de moestuin, waar ik biologische groenten verbouw.
Mijn beestjes krijgen geen biologisch voer. Of ze dat ooit krijgen weet ik niet, nu niet in ieder geval. Verder maak ik zoveel mogelijk homemade, van brood, tot jam, tot massageolie enz. En nu dus ook vegetarisch. Ik probeer in ieder geval zovel mogelijk in harmonie met de natuur te leven.

Ik erger me nog steeds aan mensen die er maar achteloos een zooitje van maken. Erg vind ik dat, dat sommige mensen gewoon blijkbaar totaal geen respect hebben voor de natuur.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2007, 12:32:32 »
Oh ja, ik zamel gft-afval niet apart in, dat wordt bij ons niet apart opgehaald. Ik heb geen droger, en geen vaatwasmachine (maar oh, wat ik er graag eentje willen!).

Harry

« Reactie #30 Gepost op: 22 maart 2007, 12:40:25 »
Een vaatwasser is qua energieverbruik geloof ik nog beter dan met de hand afwassen. En tegenwoordig zijn er wasdrogers met een warmtepomp, die gebruiken veel minder stroom dan gangbare drogers. Er zijn ook gasgestookte wasdrogers. Bovendien kost de was binnen drogen ook energie.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2007, 12:44:17 »
Qua waterverbruik, niet energieverbruik toch?

Harry

« Reactie #32 Gepost op: 22 maart 2007, 12:47:45 »
Dat zou ook kunnen, hoor. Het is een beetje klepel-klok en ik had geen zin om het na te tsjekken. ;) Even zin gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2007, 13:06:19 door Meneer de Uil »

Gwennepen

« Reactie #33 Gepost op: 22 maart 2007, 12:58:36 »
Wat is eigenlijk slechter voor het milieu? Een wasdroger laten draaien of wasverzachter gebruiken? Ik heb geen wasdroger en het water is hier zo keihard dat ik voor de handdoeken toch iig wasverzachter ben gaan gebruiken tegen de plankerigheid.

brenda_lelie

« Reactie #34 Gepost op: 22 maart 2007, 13:07:30 »
is wasverzachter zo slecht voor het milieu dan? Ik heb die van ecover en gebruik die niet al te zuinig

Gwennepen

« Reactie #35 Gepost op: 22 maart 2007, 13:09:00 »
Stond mij iets bij dat dat heel slecht was voor de vissen.

Harry

« Reactie #36 Gepost op: 22 maart 2007, 13:11:56 »
Als er fosfaten in zitten is het niet goed, maar ik denk niet dat die er tegenwoordig nog in zitten.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2007, 13:13:35 door Meneer de Uil »

brenda_lelie

« Reactie #37 Gepost op: 22 maart 2007, 13:13:28 »
Verder ben ik trouwens best milieubewust:
-alles biologisch (ook het kattenvoer)
-zelf groente telen
-probeer alleen groenten van het seizoen te kopen
-alleen natuurlijke cosmetica
-geen auto, vliegtuig, brommer wat dan ook
-spaarlampen (alle lampen)
-niet te vaak wassen, droger hebben we wel (gezamelijk met huisgenoten) maar die gebruik ik alleen voor het beddengoed (praktisch, kan het er meteen dezelfde dag weer op het bed)
-verder zijn we erg zuinig met energie, we hebben erg weinig electrische apparaten
-papier, glas, batterijen etc. worden uiteraard gescheiden ingeleverd, maar dat vind zó normaal

Ik scheid alleen niet het gft afval, dat vind ik teveel gedoe en het is iets wat me goed lijkt om te doen maar niet slecht om niet te doen (snap je?)

brenda_lelie

« Reactie #38 Gepost op: 22 maart 2007, 13:15:01 »
Als er fosfaten in zitten is het niet goed, maar ik denk niet dat die er tegenwoordig nog in zitten.

Dan denk ik dat ecover wel meevalt, dit staat op hun site:
    * ingrediënten van plantaardige oorsprong
    * volledig en snel afbreekbaar
      (OECD-test 301F, volledig product)
    * minimale belasting van het waterleven
      (OECD-test 201&202, volledig product)
    * product niet getest op dieren
    * geschikt voor veganisten

Harry

« Reactie #39 Gepost op: 22 maart 2007, 13:15:28 »
En dat voor iemand van 22. :thumbsup: