Vegatopia Forum

Aankomen op vegetarisch dieet

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erwin

Aankomen op vegetarisch dieet
« Gepost op: 15 maart 2007, 16:56:01 »
Hey allemaal,

Ik probeer sinds kort een paar extra kilo aan te komen en nu is mij verteld dat de beste manier om dat te bewerkstelligen is door veel krachttraining te doen. Nu zit ik praktisch elke dag van 9 tot 5 op school met daarnaast een bijbaantje, dus ik kan vaak echt niet meer de moed opbrengen om me ook nog eens op de sportschool flink in het zweet te gaan werken.

Daarom dus dat ik het nu op een andere manier probeer, door veel koekjes, chips e.d. te eten. Nu is dat best lekker, maar daar kom ik ook geen gram van aan en bovendien is het niet erg gezond natuurlijk. Dat ik vegetarier ben helpt waarschijnlijk ook niet veel. Hebben jullie nog tips om wat aan te kunnen komen?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2007, 17:00:33 »
Ik zou niet met koekjes en snoepjes gaan werken, maar met noten, avocado's en dat soort hoog-calorische gezonde producten.

(En met krachttraining krijg je misschien wel zware spieren, maar die slurpen ook energie, dus je vetpercentage zal alleen maar verder dalen, en je moet alleen maar meer eten.)

Verdr: heel regelmatig, meerdere keren op een dag eten, en dat ook echt consequent doen. Doe je dat nu? Of eet je zo af en toe als je echt honger hebt, of slechts drie maaltijden per dag?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Erwin

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2007, 17:16:01 »
Ik eet drie maaltijden per dag, 's ochtends, tussen de middag en 's avonds. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik best wel goed eet, ik krijg voldoende binnen in ieder geval.

Dat van die noten lijkt me wel een goede tip, dat zal ik proberen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2007, 18:23:09 »
Kun je het proberen te verhogen naar vijf of zes maaltijden?

(Bijvoorbeeld 8, 11, 14, 17, 20 uur?)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2007, 20:08:56 »
Druiven en notenpasta, sesamzaadpasta en pindakaas op brood zal denk ik ook oke zijn. Je hebt verder geen klachten, neem ik aan? Misschien is het tijdelijk, gezien je leeftijd kan dat heel goed. Jaloers makend: ik ben zo een tonnetje. Maar ik heb net - op 2 na -een heel pak kandijkoeken opgevroten, dus niet teveel zeuren nu  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2007, 20:16:59 »
Rozijnen en ander gedroogd fruit tikt ook lekker aan.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Erwin

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2007, 21:02:40 »
@Sanja: Ik zal dat eens een tijdje proberen en zien of het werkt, bedankt.

@Lovelocker: Nee, geen klachten verder, behalve dat ik wat aan wil komen ;)

Overigens eet ik al pindakaas met jam op brood, dus dat komt goed uit. Ik zal de rest ook eens uitproberen!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2007, 10:35:02 »
Het voedingscentrum heeft ook tips, veel gewoon als vegetarier toe te passen.

Mijn vriend is in 2 jaar tijd 10 kilo aangekomen met krachttraining, maar valt nu weer een beetje af. Want hij had er ook wel wat vet bij gegeten met het idee dat krachttraining veel energie kost (:)) Niet veel hoor, maar hij had echt een een vetpercentage van nog geen 10%  toen hij begon ofzo. Nu iets van 16.

Ik ben wel blij dat hij de kroket (hij is geen vega) tegenwoordig laat staan en dat ik hem heb weten overtuigen dat het helemaal niet gezond is zo veel vet te eten.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2007, 10:40:13 door LL »

Butterfly

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2007, 09:10:23 »
mij lijkt veel brood eten dan gezonder...
Of kwark/yoghurt/muesli/brood met pindakaas dat soort dingen.
Gewoon 7 eetmomenten op een dag en minstens 7 boterhammen eten!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2007, 10:56:15 »
is het trouwens zo dat je met vegetarisch eten meer 'risico' hebt om af te vallen, of is dat onzin?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2007, 11:07:10 »
Dat is onzin. Tenminste, dat vind ik. Bij afvallen verbrand je meer dan je binnenkrijgt. Vlees is wel calorierijk, maar er zijn ook genoeg magere vleessoorten. Als je mager vleeswaren op je brood vervangt door vette kaas en pindakaas, dan val je volgens mij toch echt niet af.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2007, 13:31:08 »
Ik vind het ook onzin, het ligt er puur aan wat je eet. Als je als vega de hele dag ligt te snoepen en pizza's eet en niet sport, zul je in no time aankomen. Dat vlees een dikmaker is, is ook niet waar; het ligt maar net aan de vleessoort.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2007, 16:58:37 »
nou daar ben ik blij om ;) hoorde van die verhalen van mensen die tegen mij zeiden: je bent al licht (heb net gewicht hoor) pas maar op dat je niet erg veel afvalt bladiebla.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2007, 17:29:25 »
Des te meer reden om flink aan de chocola te gaan ;).

De mensen die dat zeggen, hebben meestal de ballen verstand van voedsel, hebben zelf overgewicht en zien een buikje en een chronisch rode kop als een teken van Hollands welvaren.

Erwin

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2008, 18:33:25 »
Een jaar later en ~3,5 kilo aangekomen. Het schommelt eigenlijk nogal. De cashewnootjes moest ik laten staan, die kwamen me na een paar weken echt de keel uit. Ik wil er eigenlijk nog wel 7 kilo bij, maar ik lijk nu een beetje vast te zitten. Ik eet nog steeds veel meer dan ik verbrand, maar het wil niet zoveel meer vlotten.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 18:35:05 door Erwin »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2008, 20:13:35 »
Ik vind het ook onzin, het ligt er puur aan wat je eet. Als je als vega de hele dag ligt te snoepen en pizza's eet en niet sport, zul je in no time aankomen. Dat vlees een dikmaker is, is ook niet waar; het ligt maar net aan de vleessoort.

Je hebt op zich gelijk.  Maar ik denk wel dat een 'gemiddeld' vegetarisch diëet vetter is dan het gemiddelde westers dieet met veel vlees en dat veel mensen die overstappen naar een vegetarische voedingswijze toch wel minder vet binnen krijgen.

Kiwi

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2008, 20:38:33 »
Je hebt op zich gelijk.  Maar ik denk wel dat een 'gemiddeld' vegetarisch diëet vetter is dan het gemiddelde westers dieet met veel vlees en dat veel mensen die overstappen naar een vegetarische voedingswijze toch wel minder vet binnen krijgen.

Minder vet bedoel je?

moi

Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2008, 20:35:07 »
Hey!
Hier een paar tips om aan te komen:
-VOLLE melkproducten eten
-GEEN LIGHT-producten,
bv. GEEN cola light of andere light-frisdranken (dat is trouwens zowiezo niet gezond, al die light,
daar zitten allemaal slechte stoffen in)
-voor een tijdje (tot je zoveel weegt als nodig) geen of zo weinig mogelijk sport doen
-en inderdaad wat de rest ook al heeft gezegd noten en zo en zogezegd 'ongezonde' dingen,
zoals Mars'en en Leo's en Twix'en en taart en zo. Maak je geen zorgen dat dit ongezond zou zijn,
je hebt (bijna) alles wat daarin zit nodig, je zou er bijvoorbeeld van verschieten hoeveel vet en suikers er in een normale, gezonde voeding mogen voorkomen! Dat kan allemaal geen kwaad, zolang je er maar voldoende fruit, groenten, bokes en zo bij eet, zodat je ook alle vitaminen en al binnenkrijgt die een mens nodig heeft.
Veel succes nog en volhouden, want het is absoluut ongezond om een te laag gewicht te hebben,
hoe langer je in een te laag gewicht zit, hoe slechter voor je lichaam en er kunnen allerlei kwalen optreden ook. Hoe langer het duurt, hoe gevaarlijker voor je hart en je beenderen enzovoort.
Groetjes,

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2008, 21:07:53 »
bv. GEEN cola light of andere light-frisdranken (dat is trouwens zowiezo niet gezond, al die light,
daar zitten allemaal slechte stoffen in)
...
-en inderdaad wat de rest ook al heeft gezegd noten en zo en zogezegd 'ongezonde' dingen,
zoals Mars'en en Leo's en Twix'en en taart en zo. Maak je geen zorgen dat dit ongezond zou zijn,
je hebt (bijna) alles wat daarin zit nodig,

In light-producten zitten allerhande ongezonde stoffen, maar snoeprepen,  'gewone' frisdrank is geen probleem volgens jou?  Denk je nu echt dat daar niet allerlei rotzooi in zit?

Hey!
Hier een paar tips om aan te komen:
-VOLLE melkproducten eten
-GEEN LIGHT-producten,
bv. GEEN cola light of andere light-frisdranken (dat is trouwens zowiezo niet gezond, al die light,
daar zitten allemaal slechte stoffen in)
-voor een tijdje (tot je zoveel weegt als nodig) geen of zo weinig mogelijk sport doen
-en inderdaad wat de rest ook al heeft gezegd noten en zo en zogezegd 'ongezonde' dingen,
zoals Mars'en en Leo's en Twix'en en taart en zo.

Door weinig lichaamsbeweging te nemen en aan de andere kant allerlei ongezond spul te eten komen je misschien wat kilootjes bij.  Maar het creëren van lokale vetophopingen - wat je op die manier doet - is echt niet de manier waarop je kilootjes wil bijkomen.

hoe langer je in een te laag gewicht zit, hoe slechter voor je lichaam en er kunnen allerlei kwalen optreden ook. Hoe langer het duurt, hoe gevaarlijker voor je hart en je beenderen enzovoort.

Wat een gezond gewicht is hangt ook van persoon tot persoon af.  Men mag zich ook niet enkel op gewicht of BMI fixeren want een BMI geeft slechts een heel ruwe indicatie.  Een extreem laag gewicht zoals bij mensen met anorexia is natuurlijk 'gevaarlijk', maar er is geen reden om aan te nemen dat we het hier over zo'n situatie hebben.  Waarschijnlijk gaat het hier slechts om iemand die wat kilootjes wil bijkomen.  (Ik behoor ook tot die categorie mensen.)
Een gewicht dat wat aan de lage kant is, is helemaal niet gevaarlijk en kan beter niet bestreden worden met ongezonde voedingsgewoontes en gebrek aan lichaamsbeweging.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen op vegetarisch dieet
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2008, 00:05:55 »
Citaat
Door weinig lichaamsbeweging te nemen en aan de andere kant allerlei ongezond spul te eten komen je misschien wat kilootjes bij.  Maar het creëren van lokale vetophopingen - wat je op die manier doet - is echt niet de manier waarop je kilootjes wil bijkomen.

Huh? Als je niet sport en ongezonde dingen eet kom je aan- oké. Maar 'lokale vetophopingen' krijg je als je daar aanleg voor hebt, dat heeft niks met de manier van aankomen te maken. Ik ben het overigens wel met moi eens dat je niet bang moet zijn om wat vaker ongezonde dingen te eten als je wilt aankomen. Zolang je je er niet mee volpropt is dat geen probleem. En ik weet niet over hoeveel ondergewicht we het hebben, maar als je BMI onder de 18 zit (even ervan uitgaande dat dit een voor de meeste mensen redelijk betrouwbare maat is) dan loop je meer gezondheidsrisico's dan met matig overgewicht.