Vegatopia Forum

Erwtensoep - HELP!

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Erwtensoep - HELP!
« Gepost op: 11 maart 2007, 13:53:18 »
Ik heb een pak spliterwten gekookt en gefruite uien erbij gegooid, wat drinkboullion (heb geen blokjes meer), water erbij en gerookte tofu. Maar..

Ik kom er ineens achter dat ik mijn staafmixer al heb ingepakt en de doos al weg is (ik ga verhuizen). Ik kan alle bovenstaande ingrediënten dus niet pureren. Probleem, want het geheel smaakt nu naar heldere boullion met erwten :D

Hoe krijg ik een mooie erwtensoep zonder mixer/staafmixer?
En hoe maak ik het geheel iets kruidiger? Het is nog wat flauw..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2007, 14:02:17 »
Okee, de smaak is inmiddels (heeft nog even staan 'trekken') al beter, maar de structuur niet.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Aiko

Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2007, 14:04:38 »
Erwtensoep met een staamixer? Dat heb ik nog nooit gezien.

De sleutel tot erwtensoep is deze soep gewoon urenlang op een laag vuur laten staan, waardoor de erwten alsvanzelf drap worden. Er hoort dus geen erwt nog een hele erwt te blijven en dan dikt het ook mooi in. En mocht dit al gedaan zijn, dan heb je gewoon te weinig erwten in je drinkboullion zitten.

Kruidiger kan door er van die kruidenzakjes in te hangen. Zo doet mijn vader dat altijd.

Lelle

Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2007, 14:10:09 »
Ik kan ook niet zonder mijn vertrouwde staafmixer hoor!
Alhoewel wat Aiko zegt wel logisch klinkt, dus ik hoop dat je nog de tijd hebt. Anders kan je ze misschien pletten in een zeef ofzo... geen idee of dat lukt.


Succes met verhuizen trouwens. :thumbsup:

Kiwi

Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2007, 14:25:06 »
Ik pureer altijd alle soepen, behalve soepen van peulvruchten. Als je die maar lang genoeg kookt wordt het vanzelf een dikke drab namelijk, net wat Aiko zegt. Voor erwtensoep heb je dus echt geen staafmixer nodig!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2007, 14:54:41 »
't is alleen wel erg zonde van de rooktofu, want als na twee uur de erwwwten eindelijk kapot zijn zal er ook wel niks meer over zijn van de tofu.

Moraal van het verhaal: pak je staafmixer als laatste in bij het verhuizen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2007, 15:04:24 »
Haha.. ik vis mijn rooktofu er weer uit en laat het geheel gewoon weer even flink lang koken.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2007, 09:26:21 »
Ik zie helemaal geen knolselderij, wortel, peterselie en prei bij de ingredienten  ??? Dan wordt het toch nooit echte erwtensoep? Erwten an sich hebben niet echt veel smaak. Het moet inderdaad een uur of twee koken voor het een gebonden soep is, maar met spliterwten wordt het altijd helemaal glad (ik vind zelfs te glad). Daarna eigenlijk een nachtje laten staan om alle smaakjes in te laten trekken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2007, 14:01:17 »
lekker erwtensoepweertje.
,,,,فلافل

Harry

Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2007, 14:19:07 »
Ja, echt snertweer.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Erwtensoep - HELP!
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2007, 19:49:37 »
Het is goed gekomen, maar nu is mijn kookplaat verhuisd. De soep was best lekker, maar miste inderdaad de extra groenten.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log