Vegatopia Forum

Eten met vleesetende huisgenoten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacobien

Eten met vleesetende huisgenoten?
« Gepost op: 07 oktober 2004, 11:44:55 »
Ik heb een vraag over het eten met huisgenoten.
Zelf ben ik nu al 8 jaren vegetariër. Sinds kort woon ik op kamers met 3 vleesetende huisgenoten. Tsja, hoe ga ik dat nu doen? In de 1e weken hielden ze rekening met me, ze kochten iets vegetarisch voor mij. Nu hebben ze gezegd dat ze dat te duur vinden. Ze willen dat ik zelf veggie-dingen koop. Ik heb al gezegd dat veggie helemaal niet duur hoeft te zijn. Er bestaat meer dan alleen maar groentenschijven enzo. Maar daar luisteren ze niet naar. Uiteraard zijn ze zelf zo zuinig dat ze het goedkoopste vlees kopen, niet biologisch of course.
Ik vind de sfeer wat minder nu ik telkens zelf voor mijn vegetarische dingen opdraai. Ik besef heel goed dat ik er zelf voor gekozen heb, maar kan het niet anders? Hebben jullie tips voor mij? Ik hoor ze graag

Jacobien
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2004, 11:53:44 door Annemieke »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2004, 11:54:27 »
Best als zij niet meebetalen aan jouw groenteschijf / linzenprutje / quornsaté of wat dan ook, maar dan betaal jij toch ook niet mee aan hun vlees, neem ik aan?
Als je de rest dan wel samen doet, lijkt me dat er niet veel aan de hand hoeft te zijn.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2004, 11:59:48 »
Eet je elke dag met je huisgenoten? Anders kun je misschien voor jezelf gaan koken en tegelijkertijd eten. Dat doe ik ook regelmatig.
Ik hou trouwens ook niet van de verplichting van dagelijks 'gezellig' samen eten. Wij hebben dat een tijd gedaan, maar op een bepaald moment gaat dat toch voorbij en nu kookt iedereen voor zichzelf.
Het is nou eenmaal zo dat jij iets anders wilt dan voor hun standaard is en veel vleeseters vinden dat ongemakkelijk.

Als je niet leke dag samen eet, maar bijvoorbeeld 1 keer in de week, kunnen ze zich best aan je aanpassen door bijvoorbeeld pasta te maken met het vlees apart en extra kaas voor jou, da's inderdaad geen moeite.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2004, 12:02:35 »
Ze vinden vleesvervangers te duur? :confused:
Ik heb geen idee van de prijzen van vlees, maar ik dacht altijd dat het een stuk duurder is dan vegetarische produkten. Of je moet elke dag gehakt of worst willen eten ofzo...

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2004, 12:12:17 »
Wat bijzonder, een huis waarin ook het eten gezamenlijk wordt ingekocht.

Ik moet er niet aan denken! Ik eet ook nooit met mijn huisgenoten, maar wel altijd met mijn vriend.

Als ik jou was, zou ik lekker zelf je boodschappen kopen en betalen en dan kunnen zij met z'n 3en hun boodschappen doen. Je kookt lekker dagelijks voor jezelf en je heerscht ze gewoon de keuken uit met je veggie eten!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2004, 12:49:48 »
Ze vinden vleesvervangers te duur? :confused:
Ik heb geen idee van de prijzen van vlees, maar ik dacht altijd dat het een stuk duurder is dan vegetarische produkten. Of je moet elke dag gehakt of worst willen eten ofzo...
Vlees is helaas helemaal niet duur, zeker niet het bio-industrievlees van de Kiloknaller :( Vego vleesvervangers zijn erg duur, maar je kunt lekkerder en goedkoper vegetarisch eten zonder die dingen.

Jacobien, wat voor soort maaltijden maken jullie met zijn vieren? Is dat aardappelen, groenten en vlees, of andere maaltijden?  Wie bedenkt de maaltijden? Uit jouw post krijg ik een beetje het idee dat jij niet echt inspraak hebt op het menu. Als jullie samen menu's bedenken, kun je genoeg maaltijden bedenken waar geen dure vleesvervangers inhoeven en het vlees er later of apart bij gemaakt kan worden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2004, 12:57:15 »
Anders kun je misschien voor jezelf gaan koken en tegelijkertijd eten. Dat doe ik ook regelmatig.

afgelopen zomer was ik een weekje weg met een groep vleesetende vrienden. zij deden ook heel moeilijk over vegetarisch eten en koken. ik stelde ook voor dat ik dan steeds zelf (tegelijkertijd) kookte en at, maar dus wel voor mezelf. Af en toe kreeg ik jaloerse blikken naar mijn maaltje  :O
Eet gezond & eet taartjes

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2004, 14:17:32 »
Ik heb 5 maanden in een studentenflat gewoond op een afdeling waar ook gezamelijk werd gegeten. Ik had al meteen door dat ze geen zin hadden om rekening te houden met mijn eetgewoontes, ik heb geloof ik 1 keer tegelijk met hen gegeten (iets dat ik dus zelf had klaargemaakt) maar ik kreeg de hele tijd van die stomme opmerkingen (euhhh ik snap echt niet dat je dat kunt eten en dat soort dingen). Erg irritant dus, en zowieso was het erg moeilijk om samen te eten omdat we maar 1 gasstel hadden, en zij aten vaak groente-aardappelen-vlees dus hadden al drie pitten in gebruik.
Ik ben voortaan dus maar alleen gaan eten, maar ik viel daardoor wel buiten de groep.
Kun je geen andere kamer zoeken in een vegetarisch huis? Hier in Wageningen zijn er redelijk veel studentenflat waar altijd vega gekookt wordt.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2004, 14:27:57 »
Ik ben voortaan dus maar alleen gaan eten, maar ik viel daardoor wel buiten de groep.

wilde je daar dan wel bijhoren?
Eet gezond & eet taartjes

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2004, 00:30:38 »
Ik woon nou een jaar of zes-en-een-half op kamers, en heb in die tijd misschien twintig keer met mijn huisgenoten gegeten (hospiteeravonden enzo). Dat was bijna altijd vega: eerst was ik dat, en later was er altijd wel één vega huisgenootje die daarmee voor iedereen bepaalde. Dat ging namelijk heel simpel: of je kan een door mij gekookte goede maaltijd zonder vlees eten; of je doet fijn je eigen ding. De luiheid wint het altijd van de vleeslust, bij echte studenten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Jacobien

Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2004, 22:02:57 »
Bedankt voor al jullie reacties. Ik kan er zeker wat mee. Waarschijnlijk ga ik nu vaker lekker veggie voor mezelf koken. Ik heb geen zin om telkens op zo'n manier mee te eten met al die standaard dingen en dan een groentenschijf erbij. Ik wil wat meer experimenteren met vegetarisch eten voor mezelf. Dan kook ik toch lekker wat voor mezelf? En trouwens, ik studeer in Ede, dus wageningen is redelijk in de buurt. Als er dus een kamer vrijkomt waar andere vegetariers zijn. Haha. Je weet me te vinden.
Jacobien

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2004, 11:53:15 »
wilde je daar dan wel bijhoren?


Nee eigenlijk niet, maar ik kwam toen net in Wageningen wonen, kende nog niemand behalve mijn vriend. Daarom baalde ik toen wel dat ik ook met hen niet echt contact kreeg, maar achteraf gezien waren het ook totaal mijn types niet.

Jacobien, er hangen regelmatig briefjes van vegetarische huizen, je hoort t wel als ik iets zie .

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten met vleesetende huisgenoten?
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2004, 17:03:28 »
Vegetarische studentenhuizen? Cool!

Ik woon samen met mijn zusje; die-hard vleeseter! Maar dat gaat prima; ze vindt het geen probleem om met mijn vega mee te eten, en als we groenten-aardappels eten (een keer in de zes jaar, zo ongeveer; te veel gegeten bij paps en mams!) maak ik voor mezelf een groentenburgertje, en zij iets 'vlezigs'.
Bijkomend voordeel; ik heb mijn zus bekeerd tot deeltijd-vega!

Dus misschien ligt het niet aan het wel/niet vleeseter zijn, maar aan de instelling (van de vleeseter  ;))?

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Eten met vleesetende huisgenoten?
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2004, 18:56:58 »
Vegetarische studentenhuizen, dat moet wel Wageningen zijn... Daarbuiten heb ik daar in ieder geval nog nooit van gehoord.

Offline Anne

Re:Eten met vleesetende huisgenoten???
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:33:29 »
Bedankt voor al jullie reacties. Ik kan er zeker wat mee. Waarschijnlijk ga ik nu vaker lekker veggie voor mezelf koken. Ik heb geen zin om telkens op zo'n manier mee te eten met al die standaard dingen en dan een groentenschijf erbij. Ik wil wat meer experimenteren met vegetarisch eten voor mezelf. Dan kook ik toch lekker wat voor mezelf? En trouwens, ik studeer in Ede, dus wageningen is redelijk in de buurt. Als er dus een kamer vrijkomt waar andere vegetariers zijn. Haha. Je weet me te vinden.
Jacobien

ede.. Ik zou zeggen schrijf je in voor Droef (www.sshw.nl) Superrelaxed wonen, en lekker de ruimte om je heen. Bijna iedereen die er woont is vegan of vego dus zeker niemand die je raar aankijkt. Het is wel zo dat in bijna elk huis samen gekookt (en ik dacht ook boodschappen, bio-groentepakketten enzo) wordt. Er komen regelmatig kamers vrij, en je kan geloof ik gewoon hospiteren, als je leuk bent heb je wel een keer een kamer.

Jacobien

Probleempjes met vleesetende huisgenoten
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2004, 11:09:20 »
Ik baal super, want ik heb een probleem met mijn huisgenoten.
Ik zorg nu zelf voor mijn veggie-vleesvervangers, maar nu kwam ik er gisteren achter dat ze mijn groenteburger samen bakken met hun hamburgers! Bah, ik heb het toch maar opgegeten uit respect, om de sfeer niet verder te verpesten. Tijdens de afwas heb ik vriendelijk gevraagd of ze voortaan mijn burger in een aparte pan wil bakken. Dat vond ze erg vreemd en ze zei dat ze het niet kon beloven. Ze vindt het eigenlijk onzin en ze zei van: "wat moet ik straks nog meer allemaal doen?" Nou ja, ik word er steeds ongelukkiger door. Ik wil lekker vega koken, maar op deze manier lukt het niet. Zoals jullie al eerder aangaven, ga ik denk toch maar voor mezelf koken. Ik krijg steeds meer discussies over het vegetarisme, over gescheiden afval verzamelen enzo. Kunnen jullie mij vertellen wat het echte nut van gescheiden afvalinzameling is? GFT-afval en gewoon afval? Wat gebeurt er bv. later mee?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Liefs Jacobien

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleempjes met vleesetende huisgenoten
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2004, 11:31:41 »
Jacobien, misschien moet je je ook een beetje aan hun proberen aan te passen. Voor jezelf opkomen zodat je veggie kan eten is prima maar ik denk dat je niet zo ver moet gaan als ze opleggen dat ze gescheiden afval moeten verzamelen enzo. Je kan het inbrengen als idee, maar als ze het niet belangrijk genoeg vinden moet je je er ook bij neer kunnen leggen.
Je maakt het jezelf zo alleen maar lastig!

Jacobien

Re:Probleempjes met vleesetende huisgenoten
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2004, 11:35:03 »
Ik wil ze dat ook niet opleggen, maar we kregen er wel een gesprek over. (wat het nut ervan is)

Dus daarom wil ik graag weten waarvoor het goed is, snap je?

Bedankt voor je reactie.

Jacobien

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Probleempjes met vleesetende huisgenoten
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2004, 11:50:45 »
Het gescheiden afval inzamelen wordt toch weer afgeschaft, omdat het wel veel geld kost maar weinig oplevert voor het milieu?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Probleempjes met vleesetende huisgenoten
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2004, 12:44:39 »
Het gescheiden afval inzamelen wordt toch weer afgeschaft, omdat het wel veel geld kost maar weinig oplevert voor het milieu?

Is bij ons al afgeschaft. GFT dan. Papier en glas moet je nog wel naar een speciaal inzamelpunt zeulen.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2004, 12:45:19 door J@n »