Vegatopia Forum

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #80 Gepost op: 03 maart 2007, 13:52:01 »
Ziek zijn heeft veel oorzaken: van virussen en bacterieen, tot roken en stress. En vaak: stomme pech.

Maar al zou een ziekte iemands eigen schuld zijn, moet deze persoon daar dan nog meer voor gestraft worden door al deze soort opmerkingen? Is de ziekte al niet straf genoeg? Want wie ben jij om te oordelen over een ander, terwijl je zelf ook dagelijks genoeg dingen doet die je ziek kan maken. Je regelmatig druk maken over dierenleed bijvoorbeeld is niet bepaald gezond :P.

Niemand leeft compleet perfect, ook al ziet niet iedereen dat van zichzelf. Iedereen maakt fouten. En moet dan iemand die chronisch ziek is geworden van zo'n fout dat voor de rest van zijn leven ook nog eens financieel bezuren?


Daphne, je mag wat mij betreft best denken wat je hier aan het begin schrijft, maar dan moet je ook supergezond eten, dagelijks minstens een uur flink bewegen, niet wonen in een vieze stad, chronische stress vermijden (dus laten we hopen dat mensen in je omgeving niet ziek worden of in de problemen komen en dat soort dingen) en eigenlijk ook niet autorijden (kans op ongelukken is groot, kan je levenslang iets aan overhouden).  Doe je dat allemaal niet en je wordt ziek, dan weten we dat jij in ieder geval er niet over zal zeuren. Je hebt het immers aan jezelf te danken ;).
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2007, 14:06:48 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #81 Gepost op: 03 maart 2007, 17:26:14 »
Daar sluit ik me helemaal bij aan. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #82 Gepost op: 03 maart 2007, 18:29:12 »
Niemand leeft compleet perfect, ook al ziet niet iedereen dat van zichzelf. Iedereen maakt fouten. En moet dan iemand die chronisch ziek is geworden van zo'n fout dat voor de rest van zijn leven ook nog eens financieel bezuren?

Ben met je eens dat niemand perfect leeft... maar je hebt 'niet compleet perfect' en je hebt mensen die gewoon doelbewust totaal hun leven verkloten.

Dan doel ik op mensen die roken, veelvuldig drank/drugs gebruiken en plus mensen die overmatig dierlijke proteinen binnenkrijgen. Dan vraag je er gewoon om is mijn mening.

Verder zijn we als gemeenschap, als samenleving, verantwoordelijk voor wat er in de lucht zit, voor wat er in het water zit, wat er in onze voedsel zit, etc.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #83 Gepost op: 03 maart 2007, 19:24:35 »
Ben met je eens dat niemand perfect leeft... maar je hebt 'niet compleet perfect' en je hebt mensen die gewoon doelbewust totaal hun leven verkloten.

Dan doel ik op mensen die roken, veelvuldig drank/drugs gebruiken en plus mensen die overmatig dierlijke proteinen binnenkrijgen. Dan vraag je er gewoon om is mijn mening.
Het argument dat mensen die een maatschappelijke kruisvaart ondernemen ook "doelbewust totaal hun leven verkloten" en "er gewoon  om vragen" valt dan ook best wel te verdedigen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #84 Gepost op: 03 maart 2007, 19:32:58 »
Het onderbewuste (Ik noem nergens Freud) geeft in dat geval een signaal af dat er iets fout is met de omgeving, waardoor je ziek wordt. Bijv. kwik in vissen, of chemisch afval in water dat mutaties, kanker, ed. veroorzaakt, (mee)roken, etc.
Je kan ook gewoon "lichaam" lezen voor "onderbewuste".
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #85 Gepost op: 03 maart 2007, 19:35:08 »
Ben met je eens dat niemand perfect leeft... maar je hebt 'niet compleet perfect' en je hebt mensen die gewoon doelbewust totaal hun leven verkloten.

Dan doel ik op mensen die roken, veelvuldig drank/drugs gebruiken en plus mensen die overmatig dierlijke proteinen binnenkrijgen. Dan vraag je er gewoon om is mijn mening.
Het argument dat mensen die een maatschappelijke kruisvaart ondernemen ook "doelbewust totaal hun leven verkloten" en "er gewoon  om vragen" valt dan ook best wel te verdedigen.

?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #86 Gepost op: 03 maart 2007, 19:37:41 »
Ben met je eens dat niemand perfect leeft... maar je hebt 'niet compleet perfect' en je hebt mensen die gewoon doelbewust totaal hun leven verkloten.

Dan doel ik op mensen die roken, veelvuldig drank/drugs gebruiken en plus mensen die overmatig dierlijke proteinen binnenkrijgen. Dan vraag je er gewoon om is mijn mening.
Het argument dat mensen die een maatschappelijke kruisvaart ondernemen ook "doelbewust totaal hun leven verkloten" en "er gewoon  om vragen" valt dan ook best wel te verdedigen.
?
Ze mogen hun lichaam dan wel niet naar de fillestijnen helpen, maar hun sociale contacten worden er misschien ook niet beter op als ze bij elk karbonaadje dat iemand eet kotsgebaren maken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #87 Gepost op: 03 maart 2007, 19:52:41 »
Daphne, je mag wat mij betreft best denken wat je hier aan het begin schrijft, maar dan moet

Nee hoor, dat moet Daphne helemaal niet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #88 Gepost op: 03 maart 2007, 20:24:20 »
Ze mogen hun lichaam dan wel niet naar de fillestijnen helpen, maar hun sociale contacten worden er misschien ook niet beter op als ze bij elk karbonaadje dat iemand eet kotsgebaren maken.

oh je bedoeld mij o.a. ;)

Verder boeit mij sociale contacten weinig wanneer deze contacten niet (willen) snappen waarom ik veganist ben.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #89 Gepost op: 03 maart 2007, 20:54:51 »
Nee hoor, dat moet Daphne helemaal niet.

Inderdaad, ik doelde met mijn opmerking (die trouwens helemaal uit zijn verband is gerukt) op wat Draakje meldde: roken, zuipen, harddrugs gebruiken en overmatig verzadigde vetten eten. Vooral roken wordt gerelateerd aan ernstige ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Er moet daarom ook op de verpakking worden gezet dat je een verhoogde kans op deze ziektes hebt. Een vergelijking met sport slaat de plank mis, omdat de activiteit op zich gezond is, maar je door een verkeerde beweging de pech kan hebben om een blessure op te lopen. Alle andere dingen zijn zo vaag gerelateerd aan risico's dat je doordraait als je er te veel over na denkt. Als je haar föhnt kun je misschien worden geëlektrocuteerd, maar hoe groot is die kans zeg? Laten we het een beetje redelijk houden.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #90 Gepost op: 03 maart 2007, 21:02:18 »
Citaat
Als u dit pakje leegrookt is het uw eigen schuld dat u longkanker krijgt.

Citaat
Als u een sigaret opsteekt is het uw eigen schuld dat uw kind elf vingers heeft.

Citaat
Als u er eentje rolt dan had u aan kunnen zien komen dat u 'm niet meer overeind krijgt.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2007, 21:02:39 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #91 Gepost op: 03 maart 2007, 23:31:32 »
Nee hoor, dat moet Daphne helemaal niet.

Inderdaad, ik doelde met mijn opmerking (die trouwens helemaal uit zijn verband is gerukt) op wat Draakje meldde: roken, zuipen, harddrugs gebruiken en overmatig verzadigde vetten eten. Vooral roken wordt gerelateerd aan ernstige ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Er moet daarom ook op de verpakking worden gezet dat je een verhoogde kans op deze ziektes hebt. Een vergelijking met sport slaat de plank mis, omdat de activiteit op zich gezond is, maar je door een verkeerde beweging de pech kan hebben om een blessure op te lopen. Alle andere dingen zijn zo vaag gerelateerd aan risico's dat je doordraait als je er te veel over na denkt. Als je haar föhnt kun je misschien worden geëlektrocuteerd, maar hoe groot is die kans zeg? Laten we het een beetje redelijk houden.

Maar ook mensen die overmatig roken en zuipen en drugs gebruiken kunnen inzien dat ze niet slim bezig waren. Mensen denken nou eenmaal vaak dat het hen niet zal overkomen. Vergeet bovendien niet dat verslaving meer inhoud dan een gebrek aan wilskracht; het is eerder een neurologische aandoening die veelal een genetische oorsprong heeft. Eigen schuld dikke bult is gewoon te makkelijk.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #92 Gepost op: 03 maart 2007, 23:34:41 »
Bewuste of onbewuste, ik kan er niet zoveel mee. Als je nu in de Veerstraat woont of wat was het de straat met de meeste luchtvervuiling...en daar zijn er veel van. Daar worden je longen niet beter van en daar kun je zelfs niets aan doen, behalve verhuizen en dat is al gauw makkelijker als je een hoger inkomen hebt. En zo kan ik er nog wel meer bedenken.
In mijn beroep bijv. kom ik automatisch in aanraking met veel meer bacterien en virussen dan gemiddeld.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #93 Gepost op: 03 maart 2007, 23:36:31 »
In mijn beroep bijv. kom ik automatisch in aanraking met veel meer bacterien en virussen dan gemiddeld.
Word je alleen maar sterker van, jochie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #94 Gepost op: 03 maart 2007, 23:46:15 »
Ja, ja, dat denk ik ook, misschien ten onrechte. Maar vorig jaar ging minstens de helft van het personeel ook aan de schijt en de spuug van het Noro-virus. Ik zie niet goed in wat dat met bewuste of onbewuste te maken zou hebben. Nou ja, behalve dan dat bekend is dat neerslachtigheid, oververmoeidheid enz. niet goed is voor je weerstand.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2007, 23:48:53 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #95 Gepost op: 04 maart 2007, 12:39:29 »
Vergeet bovendien niet dat verslaving meer inhoud dan een gebrek aan wilskracht; het is eerder een neurologische aandoening die veelal een genetische oorsprong heeft.

Ik vraag me af in hoeverre verslaving vaak een genetische of neurologische oorsprong heeft. Mensen zijn vaak gevoelig voor het placebo-effect wanneer ze ziek zijn, dus ik ben geneigd om te denken dat mensen heel veel kunnen bereiken, zolang ze genoeg zelfvertrouwens en wilskracht hebben. Daar komt nog eens bij dat ik mezelf uit de put heb weten te halen en er dus sterk in geloof dat anderen dat ook kunnen.

Als je nu in de Veerstraat woont of wat was het de straat met de meeste luchtvervuiling...en daar zijn er veel van. Daar worden je longen niet beter van en daar kun je zelfs niets aan doen, behalve verhuizen en dat is al gauw makkelijker als je een hoger inkomen hebt. En zo kan ik er nog wel meer bedenken.

Ja, maar het feit dat die straat vuiler is dan een ander zegt nog helemaal niks over of het ook slecht is voor je gezondheid.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #96 Gepost op: 04 maart 2007, 15:20:48 »
Het onderbewuste (Ik noem nergens Freud) geeft in dat geval een signaal af dat er iets fout is met de omgeving, waardoor je ziek wordt. Bijv. kwik in vissen, of chemisch afval in water dat mutaties, kanker, ed. veroorzaakt, (mee)roken, etc.
Je kan ook gewoon "lichaam" lezen voor "onderbewuste".

Volgens Freud misschien wel, maar dat lijkt mij van niet. In tegenstelling tot psychologen als oa. Freud, beschouw ik het lichaam als een onderdeel van het bewustzijn. Het lichaam handelt op een bewust niveau. Het ervaart direkt via de zintuigen. Het onderbewuste is actief als het bewuste inaktief is, zoals tijdens de slaap. Daarnaast is er nog wat Jung het onbewuste noemde. Dit onbewuste stuurt het intuitieve vermogen aan, maar wordt zelden ervaren, als gevolg van de constante aktiviteit van het bewuste en het onderbewuste. Helderziendheid valt bijv onder onbewust. Mede doordat het onbewuste zelden wordt ervaren, hebben de meeste psychologen verdere studie naar het onbewuste verwaarloosd en is de spraakverwarring ontstaan.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #97 Gepost op: 04 maart 2007, 15:24:58 »
Ja, maar het feit dat die straat vuiler is dan een ander zegt nog helemaal niks over of het ook slecht is voor je gezondheid.
Er zijn anders genoeg onderzoeken bekend waaruit geconcludeerd kan worden dat luchtvervuiling zeer slecht is voor de gezondheid.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #98 Gepost op: 04 maart 2007, 15:55:53 »
De kwestie is dus hoeveel gezondheidsrisico iemand mag nemen zonder zijn/haar recht op medische zorg te verspelen. En vervolgens in hoeverre het iemand is aan te rekenen dat hij/zij die risico's neemt.
Wie het weet mag het zeggen.
Er is volgens mij geen antwoord op de vraag in hoeverre het iemand is aan te rekenen dat hij/zij risico's neemt. Daarom maakte ik de opmerking van iemand die (onverantwoord?) gaat wintersporten zonder redelijke conditie, terwijl sporten ook heel gezond kan zijn. Ook ingewikkeld: de kwestie roken en meeroken. Nogmaals: niemand iets aanrekenen. Het collectieve systeem is naar mijn mening het beste. Heeft wel zijn prijs natuurlijk.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #99 Gepost op: 04 maart 2007, 16:07:46 »
Er zijn anders genoeg onderzoeken bekend waaruit geconcludeerd kan worden dat luchtvervuiling zeer slecht is voor de gezondheid.  

Ja, maar dan heb je het toch meer over de toestanden in China en andere 'tijgerlanden'? In Nederland zijn er regels over MAC-waardes enzo, dus ik mag toch hopen dat de uitstoot niet zo groot is dat we allemaal snel kanker of iets dergelijks krijgen? Natuurlijk is geen luchtvervuiling altijd beter, maar om je daar druk om te maken...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)