Vegatopia Forum

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Gepost op: 28 februari 2007, 12:15:54 »
Afgezien daarvan: ronduit naar, kerngezonde mensen belonen en chronisch zieken straffen, want daar komt het toch vooral op neer.

Ik heb hier gemengde gevoelens over, omdat veel mensen het aan zichzelf te danken hebben dat ze bv. kanker of hart- en vaatziekten krijgen. Ik vind het echter wel lullig voor mensen die een erfelijke, aangeboren of aangedane aandoening hebben.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2007, 14:34:57 »
omdat veel mensen het aan zichzelf te danken hebben dat ze bv. kanker of hart- en vaatziekten krijgen.

 :o Ik vind dat echt een ontzettend botte opmerking waar je vermoedelijk een hoop mensen mee beledigt.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2007, 14:52:51 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2007, 14:40:03 »
Het is ook nog onwaar. Zo zit er een naar cholesterolgen in vele families. Er zijn zat mensen die stevig bijdragen aan hun slechte gezondheid, maar inderdaad: kun je dan beter aan een vettax denken en nog duurdere sigaretten en zo. Want het is een gevaarlijk gebied. Zat mensen die longkanker krijgen zonder ooit een sigaret te hebben aangeraakt. Ik woon hier in Hoogovensgebied en de vliegtuigen gaan de laatste jaren laag over. Ik maak mij geen illusies dat het bijdraagt aan mijn gezondheid. Doe die vliegtax ook maar, smartegeld zit er toch niet in  :P
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2007, 15:23:55 »
Het is ook nog onwaar.

 :o

De kankerbestrijding lult maar wat met hun 'roken is de hoofdoorzaak van longkanker' dus?

Aiko

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2007, 15:30:46 »
omdat veel mensen het aan zichzelf te danken hebben dat ze bv. kanker of hart- en vaatziekten krijgen.

 :o Ik vind dat echt een ontzettend botte opmerking waar je vermoedelijk een hoop mensen mee beledigt.

Ik ben heel erg geneigd te denken en te zeggen dat hier een kern van waarheid inzit. Ook ik ben van mening dat heel veel mensen over zichzelf afroepen. Als ik zie hoeveel mensen doodleuk overal met de auto naartoegaan (ik heb het hier over kleine afstanden), er in winkels gekocht wordt en waar het verder geld aan wordt uitgegeven, is er een groot deel van het leed aan ziekten in mijn ogen hier aan te wijten.

Maar... niet dàt ze het krijgen, maar eerder dat ze het àl krijgen op de leeftijd waarop ze zitten.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2007, 17:43:03 »
:o

De kankerbestrijding lult maar wat met hun 'roken is de hoofdoorzaak van longkanker' dus?

En roken veroorzaakt natuurlijk ook hart- en vaatziektes. Kanker en hart- en vaatziektes staan bekend als welvaartsziektes, dus veel mensen kunnen op z'n minst de ziektes tot bejaarde leeftijd vertragen door wat verantwoordelijker te leven. Je kunt niet alles wijten aan genen, want dan zouden derdewereldbewoners net zo vaak kanker moeten krijgen (voor zover ze daar oud genoeg voor worden) Maar goed, een vet-tax of extra accijnzen op sigaretten is natuurlijk veel doeltreffender.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2007, 18:14:47 »
Ik woon hier in Hoogovensgebied en de vliegtuigen gaan de laatste jaren laag over. Ik maak mij geen illusies dat het bijdraagt aan mijn gezondheid.
Evenmin als de opwinding die het bij jou veroorzaakt :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2007, 18:32:45 »
omdat veel mensen het aan zichzelf te danken hebben dat ze bv. kanker of hart- en vaatziekten krijgen.

 :o Ik vind dat echt een ontzettend botte opmerking waar je vermoedelijk een hoop mensen mee beledigt.

Ik weet wel zeker dat ze er een heleboel mensen mee kwetst.
Tuurlijk maken rokers de verkeerde keuze, ik doe dat niet. Maar zelfs daarbij geldt de kanttekening dat mentaal sterk niet alleen een keuze is, maar ook met opvoeding etc te maken heeft.

Ik zal me eens bezinnen op een manier Daphne zo´n mes in de rug te steken. Zal ik maar eens een lammetje en vette vis in de pan gooien? Schijnt gezonder dan strikt vego.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2007, 18:58:09 »
Waarom is die opmerking eigenlijk beledigend? En waarom denken jullie dat zoveel lezers zich beledigd zullen voelen, voelen ze zich dan aangesproken erdoor?

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2007, 19:01:54 »

Dat vroeg ik me ook al af.
Mijn ervaring met rokers is niet dat ze zich door dat soort uitspraken gekwetst voelen, maar eerder dat ze zich geroepen voelen omstandig uit te weiden over hoe stom hun rookgedrag wel niet is.

Maar op het gebied van voedings- en beweegpatronen zal het wel anders liggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2007, 19:02:20 »
Persoonlijk heb ik heel erge allergieen; mijn vader is overleden aan prostaatkanker; mijn oma aan longkanker (niet gerookt). Andere oma aan MS.

Allemaal hartstikke duur hoor, maar eigen schuld?

Vroeger was het God, tegenwoordig is eigen schuld het toverwoord.
Vaak met domme kortzichtige conclusies; als ware het een bezwering.

voorbeeldje? bij overgewicht is er vaker diabetes. Maar, voor hetzelfde geld is er een 3e oorzaak die dat beide veroorzaakt. Hebben we het jarenlang lekker makkelijk lopen veroordelen. En afgeklopt, dat wij zelf geen risico en schuld hebben.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2007, 19:05:18 »
Ik vind 'm niet beledigend want iedereen weet dat als ie bijv. rookt niet goed bezig is en dat je niet verrast moet zijn als je daar iets akeligs van oploopt.


Maar dat betekend niet dat ik die "stomme" vader van me er minder om mis. :'(

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2007, 19:13:40 »
Persoonlijk heb ik heel erge allergieen; mijn vader is overleden aan prostaatkanker; mijn oma aan longkanker (niet gerookt). Andere oma aan MS.

Allemaal hartstikke duur hoor, maar eigen schuld?

Ja, heel vervelend, maar waarom is het beledigend om te zeggen dat het in veel gevallen zo is?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2007, 19:15:29 »
Vroeger was het God, tegenwoordig is eigen schuld het toverwoord.
Vaak met domme kortzichtige conclusies; als ware het een bezwering.
Precies.

En dan het zinnetje "voelen ze zich dan aangesproken erdoor?", dat klinkt ook alsof het je eigen schuld is als iemand zich er om beledigd voelt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2007, 19:16:04 »
Persoonlijk heb ik heel erge allergieen; mijn vader is overleden aan prostaatkanker; mijn oma aan longkanker (niet gerookt). Andere oma aan MS.

Allemaal hartstikke duur hoor, maar eigen schuld?

Ja, heel vervelend, maar waarom is het beledigend om te zeggen dat het in veel gevallen zo is?

omdat het maar de vraag is wat veel is
daar heb ik mijn twijfels bij
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2007, 19:18:00 »
Maar dat betekend niet dat ik ...

Kijk, jij bent te dom om goed te spellen, anderen kunnen hun leven minder goed vormgeven.
Is het dan maar OK om iets akeligs op te lopen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2007, 19:23:18 »
Kijk, jij bent te dom om goed te spellen,

En jij te lui, maar is het daarom nodig om op de vrouw te spelen?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2007, 19:24:43 »
Als je ziekte direct koppelt aan een eigen schuld, speel je ook heel erg op de man.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2007, 19:25:35 »
Maar dat betekend niet dat ik ...

Kijk, jij bent te dom om goed te spellen, anderen kunnen hun leven minder goed vormgeven.
Is het dan maar OK om iets akeligs op te lopen?

Dat zijn niet mijn woorden, mevrouw die het wiel uitgevonden heeft. :P

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Zwaar ziek: eigen schuld, dikke bult?
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2007, 19:43:35 »
Ik vind 'm niet beledigend want iedereen weet dat als ie bijv. rookt niet goed bezig is en dat je niet verrast moet zijn als je daar iets akeligs van oploopt.


OK, je verwoordt het anders, maar sloot wel aan bij een aantal anderen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken