Vegatopia Forum

Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #60 Gepost op: 28 maart 2007, 23:00:24 »
die optie was vast speciaal voor proud-veggie

Er zijn meerdere die daarop gestemd hebben. 21 procent. En Nee! Ik geloof het echt niet. Duidelijk zo?
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2007, 23:02:29 door proud-american »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #61 Gepost op: 28 maart 2007, 23:22:53 »
die optie was vast speciaal voor proud-veggie

Er zijn meerdere die daarop gestemd hebben. 21 procent. En Nee! Ik geloof het echt niet. Duidelijk zo?

Kijk, dat bedoel ik. Het is prima dat je er niks van gelooft, maar als je niet uitlegt waarom je er aan twijfelt, wekt zo'n mening alleen maar irritatie op. En het is helemaal niet zo moeilijk om wat redenen te bedenken waarom er niks van klopt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: dit cijfer wiordt naar buiten gebracht door de WHO en die heeft er belang bij om het cijfer zoveel mogelijk op te krikken. Het lukt ze namelijk niet om voldoende donor-geld binnen te slepen om het probleem adequaat aan te pakken. Je zou ook kunnen zeggen: dit zijn tientallen, misschien wel honderden onderzoeken die bij elkaar geveegd zijn. Cijfers uit ontwikkelingslanden. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat dat een betrouwbaar beeld oplevert.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #62 Gepost op: 29 maart 2007, 08:48:01 »
die optie was vast speciaal voor proud-veggie

Er zijn meerdere die daarop gestemd hebben. 21 procent. En Nee! Ik geloof het echt niet. Duidelijk zo?

Dat je het echt niet gelooft is wel duidelijk zo. Maar waarom niet is mij nog steeds een raadsel, licht het nou eens toe! Vertel eens wat meer. Wat geloof je niet? Waarom niet?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #63 Gepost op: 29 maart 2007, 11:47:45 »
Cijfers uit ontwikkelingslanden. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat dat een betrouwbaar beeld oplevert.

Dat ben ik het nou ook niet helemaal met je eens. Ik werk dagelijks met cijfers uit ontwikkelingslanden. Deze worden meestal ofwel uitgevoerd door westerse organisaties met veel ervaring of door de eigen statistische bureaus die ook wel doorhebben dat er heel veel vraag is naar goede data (en dat ze daar zelf ook wel wat aan kunnen hebben) Vooral die eerste zijn goed. Er zijn uitzonderingen en genoeg vragen die je kan stellen. (ik werk bijvoorbeeld veel met huishoud survey's, die kunnen natuurlijk nooit representatief zijn voor de hele populatie kinderen, bijvoorbeeld straatkinderen leven niet in een huishouden) Maar het is mijn ervaring dat ze betrouwbaarder zijn dan ik dacht.

De conclusies die je maakt naar aanleiding van cijfers, daar moet je wel voorzichtig mee zijn ja. Heel voorzichtig. En je moet cijfers van maffe landen met 100% schooldeelname natuurlijk niet vertrouwen. Maar toch, er kan meer dan je denkt.

Met cijfers van de WHO heb ik overigens nog nooit gewerkt, ook omdat we al een tijd wachten op een paar bestanden :P
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 11:54:51 door LL »

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #64 Gepost op: 29 maart 2007, 11:48:41 »
Ik geloof niet dat mensen echt door de kookrook doodgaan. Ik denk eerder dat het gewoon door een samenloop van omstandigheden is. Roken, zware luchverontreiniging in India en veel mensen werken in slecht geventileerde vervuilende fabrieken en daar hoor je niemand over, omdat dat anders de economie schaad.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2007, 11:55:40 »
En Nee! Ik geloof het echt niet. Duidelijk zo?

Ik geef redenen waarom het best wel aannemelijk is en jij komt niet verder dan 'ik geloof het echt niet', dat is geen ernstige manier van discussieren.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2007, 12:00:39 »
Ik geloof niet dat mensen echt door de kookrook doodgaan. Ik denk eerder dat het gewoon door een samenloop van omstandigheden is. Roken, zware luchverontreiniging in India en veel mensen werken in slecht geventileerde vervuilende fabrieken en daar hoor je niemand over, omdat dat anders de economie schaad.

Ik weet niet hoe het onderzoek is gebeurd.  Maar dat weet jij ook niet.

Als er hier sprake is van gedegen onderzoek dan onderzoekt men net in welke mate de factor 'koken op open vuur in slecht geventileerde ruimte' invloed heeft op de levensverwachting en bepaalde ziektes en houdt men dus rekening met andere factoren dan het kookgedrag.
Het onderzoek beweert suggereert niet dat er geen mensen doodgaan aan roken, zware luchtverontreining, werken in vervuilende fabrieken, ... Het suggereert evenmin dat deze problemen minder ernstig zijn dan het koken op open vuur in slecht geventileerden ruimten, het zegt enkel dat het koken op een open vuur in slecht geventileerde ruimten een belangrijke negatieve gezondheidsinvloed hebben.

De vraag is dus niet of er andere ongezonde factoren zijn.

Geloof jij dat het koken op een open vuur in slecht geventileerde ruimten geen ernstige negatieve invloed op de gezondheid kan hebben?  (En dat is een eenvoudige vraag, ik stel voor dat je deze keer eens de vraag niet negeert.)

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #67 Gepost op: 29 maart 2007, 12:21:11 »
Ik geloof niet dat mensen echt door de kookrook doodgaan. Ik denk eerder dat het gewoon door een samenloop van omstandigheden is. Roken, zware luchverontreiniging in India en veel mensen werken in slecht geventileerde vervuilende fabrieken en daar hoor je niemand over, omdat dat anders de economie schaad.

Geloof jij dat het koken op een open vuur in slecht geventileerde ruimten geen ernstige negatieve invloed op de gezondheid kan hebben?  (En dat is een eenvoudige vraag, ik stel voor dat je deze keer eens de vraag niet negeert.)

Nee dan geloof ik dus niet, is dan mijn eenvoudige antwoord. En de rede heb ik al gegeven.

Harry

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #68 Gepost op: 29 maart 2007, 12:24:24 »
Wat mij betreft houdt de discussie met proud-veggie hier op. En met proud-american ook, for that matter.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 12:32:22 door Meneer de Uil »

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #69 Gepost op: 29 maart 2007, 12:32:25 »
Discussie? ???
Waar gáát dat over?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 12:34:38 door Europea@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #70 Gepost op: 29 maart 2007, 12:33:09 »
Wat mij betreft houdt de discussie met proud-veggie hier op.

Omdat je weet dat ik deze keer gelijk heb? Neem de moeite eens om naar India te gaan en dan adem je in New Delhi eens flink in. Dan weet je vast wat ik bedoel met luchtverontreiniging.

Harry

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #71 Gepost op: 29 maart 2007, 12:36:57 »
Nee, omdat ik genoeg heb van je spelletje 'Geef me een schop'. Ik heb geen zin om daar nog energie in te steken, hoewel het natuurlijk wel een leuk tijdverdrijf is. Maar niet getreurd, er zijn nog genoeg mensen op het forum die je nog graag een schop geven.

brenda_lelie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #72 Gepost op: 29 maart 2007, 12:37:03 »
niet alle mensen daar wonen in New Delhi. Na ja, wat mij betreft houdt ook elke discussie met PV of PA vanaf nu op. Discusieren met iemand die dat niet echt goed kan ik niet zo leuk

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #73 Gepost op: 29 maart 2007, 12:39:48 »
Nee, omdat ik genoeg heb van je spelletje 'Geef me een schop'. Ik heb geen zin om daar nog energie in te steken, hoewel het natuurlijk wel een leuk tijdverdrijf is. Maar niet getreurd, er zijn nog genoeg mensen op het forum die je nog graag een schop geven.

:heehee:

brenda_lelie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #74 Gepost op: 29 maart 2007, 12:47:04 »
je vind het grappig dat mensen zich groen en geel ergeren aan je?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #75 Gepost op: 29 maart 2007, 12:47:24 »
Wat mij betreft houdt de discussie met proud-veggie hier op.

Omdat je weet dat ik deze keer gelijk heb? Neem de moeite eens om naar India te gaan en dan adem je in New Delhi eens flink in. Dan weet je vast wat ik bedoel met luchtverontreiniging.
In het artikel wat op ook op vegatopia stond, stond volgens mij dat juist in steden als New Delhi er relatief weinig mensen overlijden als gevolg van de kookrook omdat zij een soort van ventilatie in hun huizen.

Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #76 Gepost op: 29 maart 2007, 12:48:29 »
je vind het grappig dat mensen zich groen en geel ergeren aan je?

Nee, ik vind het grappig dat jullie er kennelijk niet tegen kunnen dat iemand het niet gelooft. :heehee:

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #77 Gepost op: 29 maart 2007, 12:49:03 »
Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?

Gaan we een inzamelingsactie voor elektrische kookplaten houden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #78 Gepost op: 29 maart 2007, 12:50:04 »
Weet je wat ik wel erg schokkend vind? Dat mensen hier op hebben gestemd: Dat ruimt lekker op. Scheelt weer heel veel dierenlevens.  8.1%

Een dierenleven is niet belangrijker dan een mensenleven. Ze zijn allebei belangrijk.

Vinden jullie dat niet raar dat mensen daar op gestemd hebben? Ik ben benieuwd wie hier durft toe te geven wie hier op gestemd heeft?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 12:51:48 door proud-american »

brenda_lelie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #79 Gepost op: 29 maart 2007, 12:50:17 »
je vind het grappig dat mensen zich groen en geel ergeren aan je?

Nee, ik vind het grappig dat jullie er kennelijk niet tegen kunnen dat iemand het niet gelooft. :heehee:

Dan reageer je daar wel een beetje op de verkeerde quote.