Vegatopia Forum

Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #120 Gepost op: 18 april 2007, 09:20:06 »
Hopelijk wordt het een totaalverbod en verprutsen ze het niet zoals in België.

Men is nog wel aan het steggelen hoor: Horeca Nederland wil dat het verbod wel gaat gelden voor restaurants, maar (nog) niet voor discotheken en cafés. In eetcafés zou dan gerookt mogen worden zodra de keuken sluit. Dat lijkt me geen goed plan.

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #121 Gepost op: 18 april 2007, 09:45:31 »

Ik mis de derde optie: Dat had al lang en breed ingevoerd moeten zijn.

En ik snap nog steeds niet waarom de horeca nou zo moeilijk blijft doen over een totaal verbod. In de praktijk blijkt het gewoon te werken en breed geaccepteerd te worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #122 Gepost op: 18 april 2007, 10:40:35 »
Ja, ze zouden eens naar Ierland moeten kijken bijvoorbeeld.

Ik ben zó blij dat het er eindelijk komt.
Gisteren ben ik nog uit eten geweest en tijdens het toetje begon een dame aan het tafeltje naast ons lekker te paffen. Gelukkig was M. assertief genoeg om te vragen of ze de asbak die aan onze kant van het tafeltje stond, naar de andere kant wilde verplaatsen, waardoor we nog redelijk ongestoord ons toetje konden nuttigen. Maar o o ooo wat zou ik blij zijn als dat soort gezeik straks verleden tijd is.

Ik denk ook dat ik veel meer in kroegen te vinden zou zijn als er een rookverbod is: geen smerige kleren meer, geen stinkende haren, geen pijn in mijn keel de volgende dag...
(uit zelfbescherming kan het rookverbod misschien beter worden uitgesteld :heehee:)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #123 Gepost op: 18 april 2007, 10:54:07 »
dat vind ik ook een groot nadeel aan uitgaan, dat je daarna zo vreselijk stinkt en last van je ogen en keel krijgt. Nee ik zou er niet rouwig om zijn als het rookverbod ingevoerd wordt, liever vandaag dan morgen!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

viv

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #124 Gepost op: 18 april 2007, 11:09:12 »
In restaurants joepie!
inderdaad niet meer in rook je toetje zitten eten.....

maar cafes en discos tja
van mij hoeft het verbod niet zo (ook al rook ik zelf niet!)
het hoort toch wel beetje bij uitgaan vind ik
maar ja lastig zulke dingen!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #125 Gepost op: 18 april 2007, 11:14:41 »
Ja, ze zouden eens naar Ierland moeten kijken bijvoorbeeld.

Ik ben zó blij dat het er eindelijk komt.
Gisteren ben ik nog uit eten geweest en tijdens het toetje begon een dame aan het tafeltje naast ons lekker te paffen. Gelukkig was M. assertief genoeg om te vragen of ze de asbak die aan onze kant van het tafeltje stond, naar de andere kant wilde verplaatsen, waardoor we nog redelijk ongestoord ons toetje konden nuttigen. Maar o o ooo wat zou ik blij zijn als dat soort gezeik straks verleden tijd is.

Ik denk ook dat ik veel meer in kroegen te vinden zou zijn als er een rookverbod is: geen smerige kleren meer, geen stinkende haren, geen pijn in mijn keel de volgende dag...
(uit zelfbescherming kan het rookverbod misschien beter worden uitgesteld :heehee:)

Helemaal mee eens! :yes:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #126 Gepost op: 25 april 2007, 07:26:23 »
De uitslag:

Dit keer: het rookverbod gaat er nu in Nederland toch eindelijk ook komen. De restauranthouders zijn akkoord met invoering per 1 januari 2008.

Olé, olé, olé, olé!    87.5%
Grrmbl... da's vet balen zeg!    12.5%
Totaal uitgebrachte stemmen: 80

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #127 Gepost op: 25 april 2007, 07:41:34 »
Dit keer: een tafel reserveren in een (chic) restaurant is straks alleen nog mogelijk met een creditcard. Kom je niet opdagen, dan wordt er toch een bedrag van je rekening afgeschreven. Goed idee? (onderaan de pagina)
« Laatst bewerkt op: 25 april 2007, 10:05:23 door J@n »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #128 Gepost op: 25 april 2007, 08:10:56 »
Ergens wel terecht, want reserveren en niet op komen dagen doe je toch niet, maar ik hou er niet van mijn creditcardnummer aan jan en alleman te geven. Je weet maar nooit of er misbruik van gemaakt wordt.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #129 Gepost op: 25 april 2007, 09:56:09 »
Ik vind het heel onbeleefd om niet even af te bellen als je besluit niet te gaan. Maar dit vind ik zwaar overdreven. Hier maak je als restaurant zijnde geen vrienden mee.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #130 Gepost op: 25 april 2007, 11:58:32 »
Het ligt er een beetje aan. Als je reserveert voor een groep van meer dan 5 personen, vind ik het wel terecht, zeker als je voor een uur of half 8 reserveert. Dan hou je namelijk een groot deel van de capaciteit bezet, en omdat je pas voor later op de avond reserveert, hebben ze al  mensen nee moeten verkopen. Als je voor 4 man om 6 uur reserveert vind ik het onzin.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #131 Gepost op: 25 april 2007, 12:04:28 »

Gewoon niet reserveren als dat met creditcard moet gebeuren, laat dat maar aan de yuppen over die juist graag in gelegenheden komen waar ze met zo'n ding kunnen zwaaien. In dat soort gelegenheden verschijn ik doorgaans toch niet zo graag.

Een andere overweging: zouden ze tijdens zo'n boeking de geldigheid van het opgegeven creditcard nummer al controleren?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #132 Gepost op: 25 april 2007, 12:36:54 »
Stel, je bent eigenaar van een (niet noodzakelijkerwijs chique) restaurant. Er komt een reservering binnen voor tien man, of misschien wel twee reserveringen. Je houdt twee grote tafels vrij (omdat je restaurant altijd bomvol zit) of je zorgt voor extra personeel. Dan is het een grote verliespost als de gasten doodleuk niet op komen dagen. Je kunt dan best van je klanten verlangen dat ze (tijdig) afbellen.

Nou vind ik het overdreven om dan meteen voor iedereen in alle situaties de creditcardplicht in te voeren. Maar wanneer je als restauranteigenaar inschat dat er extra kosten moeten worden gemaakt of klanten moeten worden geweigerd vanwege de reservering, lijkt het me niet meer dan redelijk af te spreken dat bij niet (tijdig) afbellen een bepaald bedrag in rekening wordt gebracht.

Gemüse ist mein Fleisch

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #133 Gepost op: 25 april 2007, 12:40:14 »

Gaat het om een verplichting dan? Dat is me dan ontgaan.

Nou ja, behoudens op hoogtijdagen lukt het op de bonnefooi doorgaans ook wel om niet van de honger om te komen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #134 Gepost op: 25 april 2007, 13:15:26 »
Maar het is mij ook al meerdere keren gebeurd dat er wél gereserveerd was en toch geen tafel. Als ik dan moet betalen bij niet tijdig afbellen, wil ik ook een vergoeding bij niet tijdig een tafel krijgen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #135 Gepost op: 25 april 2007, 13:32:08 »
Maar dat kan dan weer alleen als je zelf ook niet te lang zit te tafelen, zonder bijbetalen.
Pfff, wie wil er op zo'n manier überhaupt nog uit eten gaan.

Aan de andere kant: waarom zouden goedbezochte restaurants aan reserveringen willen doen als ze toch snel 'uitverkocht' raken?
En wat is er verkeerd aan om een gereserveerde tafel vrij te geven als je niet binnen een minuut of twintig na de afgesproken tijd komt opdagen?
Of dat het restaurant tegen die tijd even belt of men nog wel van plan is te komen?
« Laatst bewerkt op: 25 april 2007, 18:54:57 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #136 Gepost op: 26 april 2007, 15:13:44 »
Aan de andere kant: waarom zouden goedbezochte restaurants aan reserveringen willen doen als ze toch snel 'uitverkocht' raken?
Als het voor een grote groep is en later op de avond, is de kans best groot dat je niemand meer krijgt. Niet zo goed bezochte restaurants hebben hier nog veel meer nadeel van dan de goedbezochte. Nee verkopen aan andere klanten, en met verse ingredienten blijven zitten.
Citaat
En wat is er verkeerd aan om een gereserveerde tafel vrij te geven als je niet binnen een minuut of twintig na de afgesproken tijd komt opdagen?
Niets, mits de reservering voor 6 uur is, en niet voor 8 uur, waar je dus de hele avond de 8 persoonstafel al voor hebt klaargezet en vrij gehouden. Als je die pas om half negen vrij kunt geven, is de kans klein dat je hem nog vol krijgt.
Citaat
Of dat het restaurant tegen die tijd even belt of men nog wel van plan is te komen?
En wat stel je dan voor als ze alsnog zeggen dat ze niet komen na de 20 minuten? Dan heb je toch hetzelfde probleem? Je krijgt die tafel niet meer vol en je hebt geen inkomsten voor die tafel voor die avond.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Harry

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #137 Gepost op: 27 april 2007, 07:24:40 »
Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?

We gaan er zeker nog wel iets mee doen. Maar we moeten eerst eens op zoek naar een concreet project op dit gebied.

Al iets gevonden?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #138 Gepost op: 28 april 2007, 09:37:31 »
Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?

We gaan er zeker nog wel iets mee doen. Maar we moeten eerst eens op zoek naar een concreet project op dit gebied.

Al iets gevonden?


Nee. We hebben alleen een mogelijk contact waarmee we verder zouden kunnen komen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #139 Gepost op: 02 mei 2007, 09:02:35 »
De uitslag:

Reserveren in een (chic) restaurant kan binnenkort alleen nog met een creditcard. Kom je niet opdagen, dan wordt er toch een bedrag van je rekening afgeschreven.

Is het nog stééds 1 april of zo?    29.7%
Helemaal terecht. Reserveren en dan niet komen, dat doe je toch niet?    18.8%
Belachelijk, ik heb niet eens een creditcard    43.8%
Ik zal mijn leven beteren en voortaan afbellen    7.8%
Totaal uitgebrachte stemmen: 64