Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #340 Gepost op: 18 januari 2009, 21:54:08 »
Hebben de alle mannetjeseenden nu hun prachtkleed? De wilde iig. Dan is het vreemd dat het allemaal vrouwtjes zouden zijn, of is dat gewoon: groepjes van vrouwtjes?
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #341 Gepost op: 18 januari 2009, 22:16:31 »
Hebben de alle mannetjeseenden nu hun prachtkleed? De wilde iig. Dan is het vreemd dat het allemaal vrouwtjes zouden zijn, of is dat gewoon: groepjes van vrouwtjes?

De meeste (alle?) mannetjeseenden hebben nu hun prachtkleed. Net daarom dat ik enkel aan het vrouwtje krakeend (of dodaars) denk als soort die door sommigen mogelijk als jonge (dus niet uit-gekleurde) wilde eenden zouden beschouwd kunnen worden.  Het klopt dat - als je nu groepen eenden aantreft - het bijna steeds zowel mannetjes als vrouwtjes zijn.  Maar veel soorten mengen nogal onder elkaar en die vrouwtjes krakeend en dodaars zijn echt de enige beesten die ik kan bedenken als mogelijke oplossing voor het gestelde 'raadsel'.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #342 Gepost op: 18 januari 2009, 22:24:17 »
Wij zagen een groep leuke eendjes, ik denk smienten. Ze klonken zoals wanneer je in een badeend knijpt.
Verder: reigers, veel ganzen (div), zwanen (2 zwarte!), veel meeuwen (div.).
(en 2 hazen)
Mooie wandeling dus.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #343 Gepost op: 18 januari 2009, 22:29:16 »
Wij zagen een groep leuke eendjes, ik denk smienten. Ze klonken zoals wanneer je in een badeend knijpt.

Smienten maken een hoog fluitend geluid dat de meeste mensen (ik in ieder geval) niet in associëren met eenden.  Ik vermoed inderdaad dat je smienten heb gezien, zeker gezien ze nu massaal (tienduizenden) te zien zijn in Nederland.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #344 Gepost op: 18 januari 2009, 22:35:09 »
En dan heb je nog de slobeend, is dat nog een verdachte?
Plaatje gegoogeld (het is maar goed dat ik niet ook nog eens vlieg  ;): opvallend lange snavel. Denk het niet, he, Gerard?
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2009, 22:39:46 door Lovelocker »

« Reactie #345 Gepost op: 18 januari 2009, 22:42:03 »
Op de Linge zaten tijdens de vorstperiode behalve de gewoonlijke wilde eenden ook kuif- en tafeleenden, maar ook: een paar erg kleine eendjes die ik eerst voor late jonkies van wilde eenden hield totdat gister de benzinepomptankhouder hier op het dorp zei dat dat onwaarschijnlijk was omdat ze maar kopje onder bleven gaan en dat is waar, dat heb ik ook gezien: ze bleven maar onderduiken. Iemand een idee wat voor watervogel dat is geweest. Ziet er uit als een jonge wilde eend. Geen meerkoet, geen waterhoen. Soortenbank en vogelvisie brengen geen soelaas.

Bleven ze met hun poep boven het water steken of doken ze volledig?

In het eerste geval denk ik aan vrouwtje krakeend.  In het tweede geval sluit ik dodaars niet uit (maar dat zijn geen eenden).

Zenks mate, tis inderdaad een dodaars. Gek, ik dacht altijd dat de dodaars een helemaal zwarte vogel was. Dodaars, tenslotte, ik voel een raadseltje opkomen. 
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #346 Gepost op: 18 januari 2009, 22:43:36 »

Eventueel.  Maar hoewel slobeenden niet veel groter zijn dan krakeenden (en dus wel kleiner dan wilde eenden) komen ze toch redelijk fors over.  En als de afstand niet te groot is valt hun snavel toch echt wel op.

« Reactie #347 Gepost op: 18 januari 2009, 22:59:10 »
Plaatje gegoogeld (het is maar goed dat ik niet ook nog eens vlieg  ;): opvallend lange snavel. Denk het niet, he, Gerard?

Nee t was zondermeer de dodaars, ook wel poepertje is niet meer genoemd.

« Reactie #348 Gepost op: 18 januari 2009, 23:01:30 »
Die geoorde fuut is trouwes cool met dat bionische oog van m.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #349 Gepost op: 18 januari 2009, 23:07:31 »
Hoe zit het trouwens met het kruizen van soorten eenden? Bij het IVN zei een leraar destijds consequent "soepeenden". Daarmee bedoelde hij dacht ik dat er weinig nog zuiver wilde eenden zijn. Ik meen dat ze gekruisd zijn met de pekingeend. Maar als twee eenden kunnen kruizen, kunnen dat er meer, denk ik?
Ik heb wel eens in het wild vogels gezien, ik kon er niets anders van maken: kruizing tussen eend en gans.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #350 Gepost op: 18 januari 2009, 23:40:01 »
Hoe zit het trouwens met het kruizen van soorten eenden? Bij het IVN zei een leraar destijds consequent "soepeenden". Daarmee bedoelde hij dacht ik dat er weinig nog zuiver wilde eenden zijn. Ik meen dat ze gekruisd zijn met de pekingeend. Maar als twee eenden kunnen kruizen, kunnen dat er meer, denk ik?
Ik heb wel eens in het wild vogels gezien, ik kon er niets anders van maken: kruizing tussen eend en gans.

Van een kruising tussen eend en gans heb ik nog nooit gehoord, al sluit ik niet uit dat het mogelijk is. Vergeet echter niet dat er soorten eenden zijn die in formaat en uiterlijk erg 'gansachtig' zijn en ook ganzen die qua formaat en uiterlijk heel dicht bij de eenden aansluiten. En gezien er heel veel soorten eenden en ganzen door hobbyisten worden gekweekt en er regelmatig wel wat van die dieren ontsnappen kan men dus zowat elk denkbare eend of gans in het wild tegen komen.

Het is inderdaad zo dat veel eenden met elkaar kunnen kruisen. Het is echter niet omdat het mogelijk is dat ze dat in natuurlijke omstandigheden vaak ook doen. Bij kruisingen tussen verschillende soorten is er vaak sprake van 'gebrek aan beter' wat partnerkeuze betreft, bij de meeste kruisingen is dan ook menselijk ingrijpen in het spel.

De meeste in het wild voorkomende eenden en ganzensoorten zijn voor zover ik weet toch raszuiver en hybriden redelijk zeldzaam. De 'wilde eend' zal soms wel kruisen met zijn/haar gedomesticeerde soortgenoten en die soortgenoten zijn er dan weer in veel gekweekte (o.a.. een witte) variëteiten, als die variëteiten dan nog onderling kweken dan krijg je de zogenaamde 'soepeenden'. Parken zitten vol met die mengsels.
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de grauwe gans en zijn gedomesticeerde vorm (o.a. een witte variëteit), de zogenaamde 'boerengans'.  Zonder echt veel kennis van zaken te hebben heb ik zelf de indruk dat ganzen vaker met niet-soortgenoten kweken dan eenden en ik ben dan ook vaker hybride ganzen (van diverse soorten) tegengekomen dan hybriden eenden.

Bovendien zijn hybriden van veel diersoorten zelf niet vruchtbaar. Ik vermoed dat dat ook voor ganzen en eenden opgaat en dat zou in ieder geval verklaren waarom de meeste eenden en ganzen toch nog raszuiver zijn.

De term soepeend wordt voor zover ik weet vooral gebruikt om al die 'tamme wilde-eend' variëteiten die je in een park kan vinden te beschrijven maar zijn eerder kruisingen van de verschillende variëteiten van de gedomesticeerde wilde-eend dan dat het kruisingen zijn met andere eendensoorten.

(Ik heb me hier nooit in verdiept en heb er tot nu toe weinig over gelezen of vernomen, wat ik hier schrijf is dus slechts gefundeerd vermoeden maar mag niet zondermeer als correct worden beschouwd.)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #351 Gepost op: 18 januari 2009, 23:43:43 »
Die geoorde fuut is trouwes cool met dat bionische oog van m.

Dat beest heb ik vandaag nog gezien.  (De rest van de ongeveer 50 soorten die ik vandaag heb gezien zet ik hier morgen wel neer.)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #352 Gepost op: 19 januari 2009, 11:21:39 »
Heel even gegoogeld(moet echt gaan blokken voor mijn spuitlicensie nu....) en bronnen niet geverifieerd: het komt relatief heel vaak voor, maar meestal bij "huisdieren". Hybriden tussen ganzen en eenden komen ook voor, als ze niet teveel in grootte verschillen(dat ga ik niet visualiseren). Deze hybriden zijn in ieder geval onvruchtbaar.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #353 Gepost op: 19 januari 2009, 11:35:09 »
Hybriden tussen ganzen en eenden komen ook voor, als ze niet teveel in grootte verschillen(dat ga ik niet visualiseren).

Doet me denken aan een manege-hond die ik vroeger kende. Een grote Berner Sennenteef die bezwangerd werd door de kleine Jack Russel van de overkant. Het resultaat heb ik trouwens nooit gezien, we waren daar toen al weg.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #354 Gepost op: 19 januari 2009, 17:06:02 »
Toen ik dat schreef begon ik zoiets te visualiseren, maar dan andersom :eh: :ho:

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #355 Gepost op: 19 januari 2009, 20:21:14 »
maar dan andersom :eh: :ho:

Ik niet, maar ik vraag me wel af of die jack russel een trappetje heeft gebruikt.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #356 Gepost op: 19 januari 2009, 20:46:58 »
 ;D

Eva

« Reactie #357 Gepost op: 25 januari 2009, 12:00:20 »
Dit weekend nationale tuinvogeltelling: http://tuinvogeltelling.nl/index.php. Ik zag vandaag naast mijn mussen en heel veel mezen een sperwer passeren en volgens mij hoorde ik een heggenmus zingen (die denkt zeker dat het al lente is...), maar dat mag ik niet opschrijven, want dat valt niet binnen het officiële tel-uur... :nosmile:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #358 Gepost op: 25 januari 2009, 12:22:04 »
Dit weekend nationale tuinvogeltelling: http://tuinvogeltelling.nl/index.php. Ik zag vandaag naast mijn mussen en heel veel mezen een sperwer passeren en volgens mij hoorde ik een heggenmus zingen (die denkt zeker dat het al lente is...), maar dat mag ik niet opschrijven, want dat valt niet binnen het officiële tel-uur... :nosmile:
Toch weer die stiekeme prestatiedrang van vogelaars, hè?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #359 Gepost op: 25 januari 2009, 20:19:56 »
Ik zag vandaag naast mijn mussen en heel veel mezen een sperwer passeren
Ik dacht, die zit vast ergens aan de rand van Enschede (maar waar zit daar een Albert Heijn om de hoek), maar ik zag er vanmiddag ook eentje toen ik op het Melkwegpad fietste. En da's gewoon langs het spoor bij het Twekkelerveld. Ene kant van het spoor flats en arbeiderswoninkjes, andere kant de havens.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.