Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #280 Gepost op: 18 oktober 2008, 18:43:22 »
Weirde foto voorop de volkskrant vanogtend. Openwaterzwemmer in de gragd in Lijden mit lingxboven unne roophphochel.
Eating an apple or two is good against the flu.

« Reactie #281 Gepost op: 27 oktober 2008, 21:37:13 »
Zag ne uil vliegen vanavond tijdens wandelingske. Kouwe stront man!

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #282 Gepost op: 01 november 2008, 08:52:55 »
Vanmorgen alweer vroeg wakker, maar dit keer wel wat leuks in m'n tuin: naast het gebruikelijke vogelspul van o.a. kool- en pimpelmees en ring- en huismus nu ook 3 staartmezen op de voederplaats, een winterkoninkje in de oude linde en de eerste vinkjes dienen zich weer aan. Het winterkoninkje vertoont zich normaal alleen achter in de houtwallen dus hij zal wel honger gehad hebben.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #283 Gepost op: 01 november 2008, 20:29:51 »
Is meer een insecteneter, he. Misschien speelt dat een rol dat je hem weing ziet op je voederplek.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #284 Gepost op: 03 november 2008, 22:31:25 »
Ja maar ik zie ook de boomkruiper en -klever wel ronddartelen, die weten toch uit de omringende bomen en struiken beestjes te halen. Bovendien strooi ik ook regelmatig met insectenmix (brr gevriesdroogde beesies in het voer... :-X) dus dat zou ze misschien wel moeten aantrekken. Ik reken het meer toe aan het feit dat ik niet vaak zo lang en zo vroeg op de bank naar vogeltjes aan het turen ben.

« Reactie #285 Gepost op: 21 november 2008, 19:25:09 »
Gister, ik was op weg naar Garoeda voor een lekker potje Gado Gado, hoorde ik veel schril vogelgepiep boven me en telkens als ik omhoog keek zag ik groepjes van tien twaalf vogels met een mij onbekend silhouet naar de bomen op het eilandje in de hofvijver vliegen. Halsbandparkieten dus. Die slapen daar.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #286 Gepost op: 28 november 2008, 14:42:40 »
Hier is de sperwer ook weer teruggekeerd van zijn vakantieadres in het bos. Misschien dat Nelis hem/haar een beetje afschrikt...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #287 Gepost op: 30 november 2008, 10:24:35 »
Een zwartkop is het...geen twijfels bij identificatie. Zat net aan mijn Leycesteria formosa te snoepen. Niet zo bijzonder, wel voor mij dus. Nooit eerder gezien.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2008, 10:26:28 door Lovelocker »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #288 Gepost op: 30 november 2008, 11:02:56 »
Ik zag dinsdag iets raars: het leek op een kwikstaart (lange zwart-met-witte staart), met geel bij de borst, maar zo groot als een ekster. Ik heb de hele peterson doorgebladerd, maar kan niets er bij vinden.

Hmm, op de site die lovelocker noemt zie ik dat er een 'grote gele kwikstaart' bestaat: dat dekt de lading wel. Maar ik twijfel nog wel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #289 Gepost op: 30 november 2008, 16:27:59 »
t zal wel n grote gele kwikstaart geweest zijn hoor. Ik heb ze in Frankrrijk ook wel gezien. Leuk beest.

Die zwartkop trouwens ook. Zag ik twee jaar geleje voor t eerst. Maar is toch best wijdverbreid.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #290 Gepost op: 30 november 2008, 19:31:09 »
Het was geen wielewaal, Bambi, neem ik aan? Dat zou uiterst bijzonder zijn, want vogel laat zich zelden zien. Wel horen. Ik ken iemand die hem roept in de Heemskerkse duinen. Plek is bekend om de wielewalen.
"Kom mee naar buiten allemaal, dan roepen wij de wiele-wiele-waal" is dus niet alleen een oersuf liedje  ;)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #291 Gepost op: 30 november 2008, 19:42:26 »
Het was geen wielewaal, Bambi, neem ik aan? Dat zou uiterst bijzonder zijn, want vogel laat zich zelden zien. Wel horen. Ik ken iemand die hem roept in de Heemskerkse duinen. Plek is bekend om de wielewalen.
"Kom mee naar buiten allemaal, dan roepen wij de wiele-wiele-waal" is dus niet alleen een oersuf liedje  ;)
Nee, ik zou bijna zeggen: helaas, want die ziet er spectaculair geel uit!
Mijn vogel stond op het dak iets verderop, waar een laag water op stond. Het kan dus van alles zijn, waterminnend of niet, aangetrokken door de bomen rond de school of juist uit de polder vlak bij ....

« Reactie #292 Gepost op: 13 december 2008, 21:55:22 »
Na lang zoeke denk ik um gevonde te hebben, de vogel die ik vanmiddag toen ik de vaat deed op het stoepje zag: een heggenmus. Wijdverbreid en talrijk, maar schuw, hetgeen verklaart waarom ik um nie meteen herkende en opzoeke moest.

Vanmiddag toen ik in de kou mun Say Dartig ston te wasse, vloog er ne troep staartmezen over mun kop naar de esdoorn in onze tuin. Staartmezen die over je heen vliegen, het voelt als een zegening.

Vanovund toen ik me na twee borde spetti meh saus en parmezaan vertrede ging drie vallende sterrre gezien. Gewenst dak nog mar veel lekkere scheetjes mag late. 

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #293 Gepost op: 14 december 2008, 18:10:16 »
Vanovund toen ik me na twee borde spetti meh saus en parmezaan vertrede ging drie vallende sterrre gezien.

Dan heb je waarschijnlijk iets van 'de Geminiden' gezien.

Citaat
Tussen 7 en 17 december zijn de Geminiden weer actief. Dit is een meteorenzwerm die trage en heldere 'vallende sterren' voortbrengt. De radiant (het punt aan de hemel van waaruit alle meteoren lijken te vertrekken) is gelegen nabij de ster Castor van het sterrenbeeld de Tweelingen. Het maximum van deze zwerm is voorzien in de nacht van zaterdag 13/12 op zondag 14/12 rond middernacht. Op 12/12 was het Volle Maan, de zwakkere exemplaren zullen verdrinken in het maanlicht.

« Reactie #294 Gepost op: 14 december 2008, 18:23:44 »
Nah cool toch?

Vandaag nog een pracht van een groene specht gezien, vanuit de auto, maar wel van heel dichtbij. Hij zat op de grond, heel groen, kop heel rood, als zoon ijsje van vroeger.

En verdomd weer een heggenmus, ditmaal in een heg, wat wel toepasselijk is.

« Reactie #295 Gepost op: 15 december 2008, 11:48:53 »
kWas vanmarge aant spoaie, zag ik weerom een leuk vogeltje in de boom. Ik stond stil en hij vloog naar een struik dichter bij mij, maar nog kon ik hem niet onderscheiden vanwege het grauwe weer. Hoe zegt men dat in geleende taal: een typisch geval van jammer.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #296 Gepost op: 16 december 2008, 09:37:00 »
Het zwartkoppenechtpaar (nu ja, ik heb niet naar hun trouwbelofte gevraagd) komt dagelijks terug. Mijn Leycesteria formosa ligt op hun vaste route. Plant hem aan, Gerard, zou ik zeggen.
Leuke struik: laat leuk, lang leuk. Het voordeel van plantsjes is dat ze blijven staan waar je ze zet.
We zouden trouwens een vegatopia-stekkenruilbeurs kunnen organiseren. Iedereen biedt aan en vraagt, want itt boeken, moeten we dat voorbereiden en dan dit voorjaar aan de gang en ergens in de zomer afspreken.
De Leycesteria stekt heel gemakkelijk en wil zich in anderen hun tuinen ook uitzaaien. Bij mij hebben de zaailingen geen kans, vanwege dat er geen kale grond is, nergens niet(vanzelf).
« Laatst bewerkt op: 24 december 2008, 21:06:02 door Lovelocker »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #297 Gepost op: 19 december 2008, 09:51:34 »
Ik zit te genieten van mijn roodborstje, pimpel-, kool- en staartmezen, een scharrelende merel. :)
Ik ben zo bang dat een nieuw huis minder vogeltjes gaat hebben...

« Reactie #298 Gepost op: 24 december 2008, 17:28:26 »
Een goudvink, zomaar in de tuin!

En vanmiddag tijdens bootschappe doen een zilvermeeuw die op een gemorste zak frieten afdook. Ik hield in met mun karretje zodat ie rustig een lekker stukkie uitkiezen kon. Dat deed ie en meteen daarna vlogie fluks weg. Maar wa denkie, hij laat het frietje uit zijn snavel valle. Ik hou weer in met mun karretje en zeg komma, pak je frietje mar; en da detie. Was zo waanzinnig cool!

Ook een heel leuk pakketje ontvangen van de vogelbescherming waar ik lid van geworden ben. Erg mooie fotoos in Vogels, het blad dat je 5x per jaar krijgt, adde lid zij. (Die foto van zeven koolmeesjes  op een dooie tak in de sneeuw, oho, zeer sjeun.)

« Reactie #299 Gepost op: 26 december 2008, 12:23:06 »
Oewaah! Deze dag kan niet meer stuk! En niet alleen omdat mijn moeder niet op het woord kunnen komende de paus aanduidde met diejen ouwe kèl ut Rome. Nee, voornamelijk en vooral vanwege dat ene kleine vogeltje dat ik nooit eerder zag,  dan vandaag 2008, 2e kerstdag: een goudhaantje! Ik liep door een pad waarvan ik de naam niet noem en zag aan weerszijden staartmezen in de takken van de boompjes hangen. Ik stond stil en baalde dat mijn telefoon niet genoeg batterij meer had voor een foto, zo dichtbij waren ze. Staartmezen, ze zijn om te knuffelen zo schattig. En ze kwetteren ook zo licht en zo lief. Maar ik hoorde ook een ander vogelgeluid, een dat mij onbekend in de oortjes klonk. Ik keek en zag – een goudhaantje! Geen spreekwoordelijke maar een echte met zoon gele ovaal op zijn voorhoofdje. En hij was niet bang. Ik stond stil en hij zag mij voor een boom aan. Ik zag hem foerageren van tak tot tak en kolibriejen ook, superdeluxe kleine vogel, gezegende, gebenedijde! Ja lieve mensen en aanverwante artikelen, Godt is werkelijk Groot!