Ik vroeg aan een medecursist over een buizerd: zegt hij , was het geen ruigpootbuizerd? Zeg ik: weet ik veel, waar kan ik dát dan weer aan zien?
Nou aan het feit dat z'n pootjes omlaag hangen dus. Ik vrees dat ik dat soort onderscheid nog niet kan maken.
Ik adviseer je hierbij om in de toekomst geen informatie van deze medecursist aan te nemen want dat is zonder meer
onzin! Als iemand dat kenmerk gebruikt dan zal hij veel gewone buizerds ten onrechte benoemen als ruigpootbuizerd en omgekeerd en zal deze persoon al snel de naam van onbetrouwbaar vogelaar krijgen.
Gezien de grote kleurvariatie bij buizerds is het een 'moeilijk' beest.
Het enige uitsluitende kenmerk is de witte staart met één of meerdere duidelijke donkere eindbanden. Ook de gewone buizerd heeft soms een lichte staart met banden, maar het contrast en de aflijning zal hier minder zijn.
Ook heeft de ruigpootbuizerd vaak (niet altijd) een brede donkerbruine band op de buik.
Bovendien bidden ruigpootbuizerds vaker, maar ook de gewone buizerd bid wel eens.
Edit: een van jullie kan mij trouwens vast wel vertellen welke vogels dit zijn.
In ieder geval een zwaan, en verder nog wat vreemde vogels.
Dank je voor deze zinvolle aanvulling. *rollende-oog smiley*
Edit: een van jullie kan mij trouwens vast wel vertellen welke vogels dit zijn.
Hmm, weinig kleur op de foto. 'k Ben geen kenner, maar met 95% zekerheid denk ik smienten (3 mannetjes en mogelijk één vrouwtje).
In de winter één van de talrijkste eenden in Nederland (honderdduizenden exemplaren) en voor zover ik weet de enige eendensoort met deze witte tekening op de bovenvleugel.