Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline braam

• 460
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #260 Gepost op: 07 augustus 2008, 07:11:14 »
Ik weet niet of het het vermelden waard is in deze draad, ik ben helemaal geen vogelaar. Toch maar doen. Ik zat met schoonzus op een bank in het Twiske bij een open stuk met op een flinke afstand een boom met dode tak waar op een grote bobbel zat. Camara gepakt, foto, deze ingezoomd, bobbel bleek een buizerd. Er kwamen fietsers aan en de buizerd kwam zeer luid krijsend onze en de kant van de naderende fietsers op. Hij is lang lawaai makend boven ons blijven cirkelen. Wij dachten: misschien een nest? Maar is dat niet wat laat? Weet iemand een antwoord?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #261 Gepost op: 07 augustus 2008, 11:56:25 »
Zou kunnen, je hoort vaker dat ze dat doen. Hier in de buurt zit er ook een die 's zomers wel eens joggers/fietsers aanvalt.

Geen idee hoe het zit met buizerds, maar van andere kleine vogeltjes weet ik dat ze zelfs in september nog aan een nieuwe leg beginnnen.

Offline braam

• 460
« Reactie #262 Gepost op: 07 augustus 2008, 20:37:16 »
bedankt voor je antwoord!

« Reactie #263 Gepost op: 07 augustus 2008, 21:58:48 »
Ik zag vandaag nog een torenvalk die een prooi  had geslagen. Hij vloog over mijn auto, een veldmuisje bundelend tussen zijn klauwen.
Eating an apple or two is good against the flu.

« Reactie #264 Gepost op: 15 augustus 2008, 19:07:49 »
Deze week al een keer moetenn  slalommen voor een suïcidale duif en vandaag op de rem gemoeten voor maar liefst een troep kwikstaartjes (en ddat was de eerste keer ever dat ik die in een troep zag).

Off topic: ik moest ook op de rem voor een klein konijntje. De enige keer dat ik nagaan kan dat ik een zoogdier heb doodgereden, was niet met de auto maar met de fiets. Ik reed nogal hard over een fietspad, het was avond en donker, ineens voel ik kedoenk kedoenk, ik stop, kijk achter me, ligt er een rat te stuiptrekken. Aangezien noch hartmassage noch mond op mondbeademing veel leek te kunnen uithalen, heb ik m bij zijnn staart gepakt en hem hard met zijn schedeldak tegen het asfalt geslagen. Toen was het gedaan met stuiptrekken.

Gister zag ik nog een waterhoentje op de weg liggen waarvan het hoofdje platgereden was. Ook geen prettig gezicht.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2008, 19:10:05 door Valse Profeet »

« Reactie #265 Gepost op: 18 augustus 2008, 12:44:32 »
Een dagje vrij een wandelingetje om het dorp de regendruppels op het regenscherm het leven kan heel fijn zijn. Twee jonge waterkipjes werden door mijn verschijning geheel onnodig opgeschrikt en begonnen te rennen om de beschutting van de met riet omkraagde sloot te bereiken. Koddig gezicht. Aan de andere kant van de weg ging een jonge eend voor mij op de loop. Wilde in paniek eerst terugzwemmen en onder een polletje schuilen, vroeg zich vertwijfeld af of dat iets zou uithalen en zwom toen snel weer de andere kant uit, watertrappelend een Jezusje doend en daarna een  kunstje dat Jezus nooit geflikt heeft, nl. opvliegen en vijftig meter verderop weer in het water landen, kwekkerdekwekkerdekwek. En waarom? Voor mij hoeft zo’n beest niet bang te zijn. De enige eend die ik eet is er een gemaakt van gecondenseerde sojaboter die je kunt kopen bij de afvallige Chinees.

« Reactie #266 Gepost op: 23 augustus 2008, 12:32:40 »
puttertje op de stoep vanmorgen, reed er bijna overheen.

Donderdagavond tijdens fietstoggie een joekel van een buizerd op de geluidswal van de Betuwelijn. Hij vloog niet op. Had camera bij me moeten hebben. Bruine kop, vrijwel geheel witte romp. Tien meter verderop zaten de duiven rustig duif te zijn.

Offline braam

• 460
« Reactie #267 Gepost op: 24 augustus 2008, 07:24:25 »
Ik ben uitgenodigd door een enthousiaste vogelaar voor het vogelfestival bij de oostvaarderplassen. Ben benieuwd! erslag volgt.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #268 Gepost op: 24 augustus 2008, 08:06:38 »
Oh, oh.....de vliegende deur. Ik hoop dat je er eentje te zien krijgt. Er moeten er nu 5 zijn.
Maar een vogelfestival...betekent dat vogelaars in drommen?
de tuin: dat ben ik

Offline braam

• 460
« Reactie #269 Gepost op: 24 augustus 2008, 20:44:41 »
Nee hoor, prachtige rustige wandeling gemaakt met een ervaren vogelaar, man of 20, maar allemaal geinteresseerd. Ik ben (was?) geen vogelaar maar ik ben wel besmet met het virus merk ik. wat fasinerend! ik had wel een kijkertje bij me, de gids leert je ook kijken, dat weet ik nu. op het terrein zelf veel stands van de vogelbescherming, staatsbosbeheer, bio/vege eetmogelijkheden, niet overdreven veel, maar goed. Verder uitleg gekregen over het ringen van vogels en de onderzoeksresultaten daarvan. Ik was zeer verbaasd over de enorme afstanden die sommige soorten afleggen. Gezien: ijsvogel, tjiftjaf, zwaluw, buizerd en lepelaars. Ik ben er heel enthousiast van geworden en ik ga uit op een vogelgids. Verder ook nog een zoekkaart van zeewieren gekocht. Zeewieren hebben altijd mijn interesse gehad, vraag niet waarom, misschien omdat ze zo gezond zijn. Kortom: vogelfestival is een aanrader, de wandelingen lekker rustig, het terrein zelf is gezellig druk, leuke mensen.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #270 Gepost op: 24 augustus 2008, 23:21:56 »
Hier onder een hulst-boom bij de buurman: 4 jongen fazanten: 1 man en 3 dames. Ze gingen toen zijn tuin werd geschoffeld even op onderzoek naar lekkere hapjes. Hebben ze goddomme een heel natuurgebied hier achter, gaan ze onder een hulst op 10 meter afstand van een drukke provinciale weg geboren zitten te worden...  :frusty:

« Reactie #271 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:55:50 »
Ontiegelijk veel puttertjes (scholen zeker samen om straks in konvooi naar zonniger oorden te vliegen*).

En eenden met de kont omhoog in de Linge: het leek wel een waterballet.

*Nie woare nie. De putter is een standvogel. Welke verklaring is dan wel valide? Nou da zakkoew zegge kjel: “Buiten de broedtijd wordt de putter vaak in groepjes gezien in de buurt van distels.” Bron: vogelvisie.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #272 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:07:24 »
Ik had een vrij koddige merel in de tuin, maar met een heel korte staart: is dat dan een vrij jonge?
Hij was echt plaatje om naar te kijken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #273 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:09:46 »
Kan, keek ie boos? Jonge vogels kijken permanent ontevreden.

Glinsterde hij niet heel erg? Dan kan het een spreeuw zijn geweest.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #274 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:26:21 »
Kan, keek ie boos? Jonge vogels kijken permanent ontevreden.

Glinsterde hij niet heel erg? Dan kan het een spreeuw zijn geweest.
Hij keek niet boos: hij was zich aan het poetsen en ging toen met zijn bek open zitten: het zag er wel meer uit als als hijgen (warmte?) dan als echt bedelen. Hij kon een klein stukje ook al wel vliegen, het was niet echt zo'n donzige baby.
Maar wel leuk om naar te kijken! En hij glinsterde niet, volgens mij. Maar het zou idd ook een spreeuwtje geweest kunnen zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #275 Gepost op: 07 september 2008, 00:18:59 »
In Amiens achter de kathedraal nog een zwarte roodstaart gezien! Coole shit man. Arrête-toi! zei ik nog, gek genoeg, maar hij luisterde niet en vloog weg. Zag ik wel zijn rode staart dankzij welke ik m identificeren kon.  

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #276 Gepost op: 08 september 2008, 08:56:07 »
Hier voor het eerst in de tuin gezien: een fitis of tjiftjaf. Hij floot geen tjiftjafgeluid, dus ik vermoed fitis. Wat een lief klein vogeltje!

« Reactie #277 Gepost op: 09 september 2008, 18:25:47 »
Een torenvalk die het nuttige met het aangename combineert: bidden boven een prooi en schijten tegelijk.

« Reactie #278 Gepost op: 16 september 2008, 16:03:37 »
Twee buizerds die net opvlogen en ik  die eronderdoor reed. De ene had een prooi geslagen die door de ander betwist werd. Althans dat is mijn uitleg van de situatie.

En ik meen ook nog een ijsvogel in de vlucht te hebben gezien.

« Reactie #279 Gepost op: 27 september 2008, 17:00:04 »
Tijdens fietstochtje vanmiddag een van onderen wit zijnde roofvogel, een cirkelende buizerd dus.