Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #220 Gepost op: 16 juni 2008, 12:45:20 »
Eekhoorns eten jonge vogeltjes en eieren, dus ik gok dat pa merel hem daarom wegjoeg.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #221 Gepost op: 16 juni 2008, 14:26:22 »
Ah dus toch !  (mijn vriend dacht dat ook)

Dan weet ik tenmisten hoe ik de schildpadeieren een nuttige bestemming kan geven.

« Reactie #222 Gepost op: 18 juni 2008, 19:15:41 »
Mijn moeder schilt en kookt de ouwe aardappels, snijdt ze in blokjes en voert ze aan de mussen. Ook de kauwen zijn er dol op.
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #223 Gepost op: 19 juni 2008, 09:03:26 »
Een zijraam waar onze zitkamer is grenst aan de oprit waar grote sparren naast staan, er is elke dag wel iets te zien.

Vanmorgen trok een behoorlijk formaat kauw een vogelnest uit de boom. Ik heb gelukkig geen slachtpartij gezien.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #224 Gepost op: 21 juni 2008, 01:18:55 »
Daarnet mee gaan zien naar het ringen van een nest (van drie) kerkuil-uilskuikens.  Eigenlijk zijn het lelijke beesten, maar toch zijn ze ook wel schattig.

« Reactie #225 Gepost op: 21 juni 2008, 13:16:33 »
Toen ik m van het pad wilde rapen, vloog ie weg gister dat kleine ding dat daar in het grind zat te piepen en dat qua postuur wel wat weg had van een goudhaantje, maar niet kwa kleur.

Vandaag ging glas dumpen in de glasbak en ik hoorde in een perenboom een groenling ging kijken en zag de groenling en wat was die groen toen ik m eenmaal gevonden had. Mooi hoor. En puttertjes ook en een gewone vink. Vinken houden dus van peren.

« Reactie #226 Gepost op: 21 juni 2008, 19:09:03 »
Vanmiddag in de Steendert gewandeld. Enorm leuke ontmoeting met een rietzanger, die vlak voor me langs vloog en toen een partij lawaai ging zitten maken in het riet, vol in het zicht, dat ik even dacht, hij is me het hof aan het maken. Nee hoor dat dacht ik niet ik ben niet gek. Maar ik zei wel, goh jij bent een coole! Jij bent echt superdeluxe! Lekker hardop, erg was toch niemand. Ook fijn ongegeneerd scheten lopen te laten. Me prima vermaakt. Ook nog een rietgors zien wegvliegen. Makkelijk te herkennen aan zn witte sjaal.  

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #227 Gepost op: 23 juni 2008, 19:53:48 »
Ons krentenboompje is bijna bes-vrij gemaakt door de merels, groenlingen en mussen.
De tafel eronder daarentegen zit onder de zwarte smurrie met pitjes...

Offline Lona

• 812
« Reactie #228 Gepost op: 24 juni 2008, 11:55:00 »
ik zie veel vlaamse gaaien de laatste tijd.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

« Reactie #229 Gepost op: 28 juni 2008, 00:01:42 »
Een futenpaar heeft drie jonkies. Gezien in een plas waar ik dikwijls langsop wandel.

Ook fitissen in de eiken die de afscheiding vormen tussen enerzijds de fruitboomgaarden en anderzijds de nieuwbouw. Eigenlijk nog nooit fitissen zo dicht bij woonhuizen gezien. Maar ik herken fitissen pas sinds kort. En het zouden even goed tjiftjaffen kunnen zijn.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #230 Gepost op: 28 juni 2008, 01:29:12 »
Ook fitissen in de eiken die de afscheiding vormen tussen enerzijds de fruitboomgaarden en anderzijds de nieuwbouw. Eigenlijk nog nooit fitissen zo dicht bij woonhuizen gezien. Maar ik herken fitissen pas sinds kort. En het zouden even goed tjiftjaffen kunnen zijn.

Zelf vogelskenners hebben soms discussies of een bepaalde vogel een Fitis of een Tjiftjaf.  Ze zijn uiterlijk dus erg moeilijk uit elkaar te houden en zonder hun gezang te horen kan een niet-kenner zich beter niet wagen aan het identificeren van die beesten.

Zeker gezien de locatie van de waarneming acht ik de kans dat het om Tjiftjaffen gaat erg groot.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #231 Gepost op: 30 juni 2008, 11:25:15 »
Ik zoek een goed boekje om vogels te determineren, ik heb een oud boekje van toen ik bij IVN zat maar regelmatig tref ik vogeltjes aan die er niet in staan.
Wie weet een goed compleet boek?

« Reactie #232 Gepost op: 01 juli 2008, 20:40:24 »
Het zal wel verre van compleet zijn, maar vast heel leuk: de vogelgids van Hans Dorresteijn.

Gister weer een fitis dan wel tjiftjaf. Guitig vogeltje. Een beetje parmantig.

In de tuin en op het grind vind ik veel lege slakkenhuizen. Zag laatst ook een lijster ermee in de weer. Snavel in de slak geprikt en dan maar slaan tegen die stoeptegel net zolang dat ie barst, die beste slakkenmans.

Ja moedertje natuur is een wrede tante.

« Reactie #233 Gepost op: 10 juli 2008, 21:47:33 »
Tijdens wandeling in de regen een groene specht die met een boog om mij heen vloog.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #234 Gepost op: 10 juli 2008, 22:26:34 »
Hier een gaai op de voedertafel, en net in de schemer vloog er een uil over. Ik denk een kerkuil, maar het kon ook een ransuil zijn. Ging ff te snel, en toen ik de bossages probeerde te benaderen waar ie in zat, vloog ie er aan de andere kant weer uit.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #235 Gepost op: 10 juli 2008, 22:27:23 »
Ik zoek een goed boekje om vogels te determineren, ik heb een oud boekje van toen ik bij IVN zat maar regelmatig tref ik vogeltjes aan die er niet in staan.

De vogelgids van de ANWB komt goed uit de bus en werd op mijn natuurgidsencursus aangeraden.

Aiko

« Reactie #236 Gepost op: 10 juli 2008, 22:29:37 »
En als je een Postbankrekening hebt en vijfhonderd piek over, kun je die naar je spaarrekening overpompen om een tegoedbon van tien euro te krijgen om te besteden in een ANWB-winkel. Moet je wel zo'n dinges (zie reclamepost van de Postbank) invullen (je kan ook kiezen voor stomme rentepunten) en aangeven dat je zo'n bon wil.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #237 Gepost op: 10 juli 2008, 22:35:34 »

De vogelgids van de ANWB komt goed uit de bus en werd op mijn natuurgidsencursus aangeraden.

Een andere topper onder de vogelgidsen is: Vogels van Europa van Lars Jonsson (uitgeverij Tirion).  Ook deze wordt door vele vogelkijkers (waaronder mijzelf) gebruikt.
Het is wel geen lichtgewicht gidsje maar een meer dan 500 bladzijden tellend A5-boek.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #238 Gepost op: 10 juli 2008, 23:12:22 »
Moet je ook nog steeds een nooddoop kunnen uitvoeren?

O nee, dat waren gewoon de gidsen. Carry on.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #239 Gepost op: 11 juli 2008, 08:42:40 »
Moet je ook nog steeds een nooddoop kunnen uitvoeren?

O nee, dat waren gewoon de gidsen. Carry on.

??? ik ben je ff kwijt hoor....