Een paar daagjes op Schiermonnikoog geweest, wat ik iedereen van harte kan aanbevelen, want heel fijn eiland, en veel vogels gezien die ik anders zelden tegenkom op straat. Zoals daar zijn de fitis, de rietzanger, de rietgors (van heel dichtbij dank zij mijn kleine verrekijkertje), de bruine kiekendief, heel veel graspiepers; ik denk ook grutto’s en tureluurs (dan wel tureluren) en ik ben na raadpleging van vogelvisie toch vrij zeker van de tafeleend. De scholeksters, kieviten, meeuwen, etc. laat ik maar buiten beschouwing, evenals de putters, vinkjes en groenlingen, welke laatste ik alleen gehoord en niet gezien heb. De coolste waarneming betrof een rood vogeltje, roodbruin toch, die ik tot 2 maal toe tegen het lijf liep. De tweede keer kon ik rustig naar hem kijken, gezeten op een takje als ie was, maar nu had ik juist hinder van mijn malle verrekijkerding, want nog voordat het me gelukt was om een beetje de goeie richting uit te kijken (dat is toch zo’n gekloot man), was de vogel alweer gevlogen.
Een mooi (gedeeltelijk) rood (bruinrood) vogeltje, iets groter dan een mus. Iemand een idee?