Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #160 Gepost op: 07 februari 2008, 11:47:09 »
Ik had zonet een putter in de voortuin zitten! Nog nooit eerder een gezien. Hij viel me meteen op door de lichte snavel en de rood-witte kop. Hij was druk bezig zaadjes te halen uit de oude zonnebloemen.

http://www.vogelvisie.nl/soort/putter.php

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #161 Gepost op: 07 februari 2008, 19:00:45 »
Bij de omschrijving denk ik aan een patrijs. Maar je woont toch in Amsterdam, Jan. Of niet?
Hoe dan ook, iets bijzonders dan heden ten dage.
http://www.nhdb.nl/~dfkp/Rode%20Patrijs.jpg
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #162 Gepost op: 10 februari 2008, 08:38:06 »
Een goudhaantje in de tuin. Of een vuurgoudhaantje...daar moet ik nog op studeren. Maar vogeltje bewoog razendsnel en is alweer vertrokken. Eerste keer dat ik het diertje hier zie.
Kleinste vogeltje van Nederland.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #163 Gepost op: 13 februari 2008, 18:58:31 »
Bij de omschrijving denk ik aan een patrijs. Maar je woont toch in Amsterdam, Jan. Of niet?
Hoe dan ook, iets bijzonders dan heden ten dage.
http://www.nhdb.nl/~dfkp/Rode%20Patrijs.jpg

Heeft er wel wat van weg, maar is het toch niet helemaal. Beest was meer blauwgrijs, de patrijs is bruingrijs. En dat grote oog kan ik me ook niet herinneren.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #164 Gepost op: 13 februari 2008, 19:09:28 »
Was het niet gewoon een Vlaamse Gaai?
Ik heb er soms ook 1 in de tuin en op de vetbollen, tot grote vreugde van Ot en Sien. (Niet dat ze hem zouden vangen, maar ze zitten dan alle2 in extase te kwekken)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

« Reactie #165 Gepost op: 17 februari 2008, 22:47:32 »
Gistermiddag heb ik op de A2 bij knooppunt Deil een poos gelijk opgereden met een vliegende duif, die vanwege een aanpalende bomenrij gedwongen werd koers te houden. Wat vliegt zo’n vogel snel! Pas toen ik overschakelde naar de vijfde versnelling en op een snelheid zat van meer dan tachtig kilometer per uur lukte het mij hem voorbij te steken.

En vandaag op op de A15 ter hoogte van zeg eens wat, de afslag Beneden Leeuwen, moest ik voor een duif op de rem, of ik had hem op mijn voorruit gehad.

Eigenlijk is met een auto rijden bewust het risico nemen een medemens of een ander dier te doden of te verwonden. Het maakt niet uit hoe goed je rijden kunt of hoe goed je oplet en je aan de regels en voorschriften houdt, je neemt het risico.

Gewoon wat flauw gedachtenvoedsel, vooral geen aanzet tot discussie.

Wat kunnen blauwe reigers toch naargeestig klinken als ze hun snavel opendoen; dan liever de roep van een uil, die heeft tenminste nog iets van mysterie in zich.
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #166 Gepost op: 17 februari 2008, 22:52:01 »
Lekker ge-NS-wandelt van Wijhe naar Heino. Hoop mezen- en mussenspul in de zon in bomen en ligusterhagen onderweg. Ook veel buizerds gezien en gehoord.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #167 Gepost op: 05 maart 2008, 08:45:57 »
Weer een goudhaantje in de tuin. Het lijkt erop dat vogeltje(s) of langdurig bivakkeren of zich vestigen. Er zijn wel wat naaldbomen in de buurt(schijnt vogeltje te willen(?): het zou zomaar kunnen en wel heel erg leuk zijn! Het beestje is echt watervlug.

« Reactie #168 Gepost op: 08 maart 2008, 23:13:28 »
Behalve een zouteloos geschreven stuk over Parijs en een totaal overbodige column van Aaf Brandt Corstius staat er in Spoor een erg leuke Eropuit van Hans Dorrestijn, die geestig en met merkbaar plezier over zijn wandeling door de Noord-Hollandse duinen schrijft en met name dan begeesterd raakt wanneer hij een leuk vogeltje in het vizier krijgt. Erg mooie foto ook van een goudhaantje. Lovelocker mazzelt maar met zo’n gevederd juweeltje in zijn tuin.

Zag vandaag waarschijnlijk twee veldleeuweriken toen ik stond te tanken. Of moet ik waarschijnlijk vervangen door misschien? Ze zaten een behoorlijk eind verderop in een weiland en ik had geen verrekijker bij me. Wat ik ook nog zag, was een ekster, midden op de weg. Misschien omdat ik zachtjes reed, nam hij niet de moeite om in de wieken te gaan, maar hipte hij doodgemoedereerd naar de overkant. Maar doodgemoedereerd is ook hier misschien niet het goede woord, want dat hippen oogde heel kordaat en energiek, veerkrachtig ook vooral. Als alle eksters zo veerkrachtig kunnen hippen als die ene die ik vanmiddag aanschouwde, dan zijn de eksters de kikkers onder de vogels.  

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #169 Gepost op: 09 maart 2008, 10:52:38 »
Ik zag gisteren weer de eerste Grutto's achter in het veld. Bovendien is er in het natuurgebied achter een observatiehutje geplaatst, en laat ik nou een vergunning hebben ....

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #170 Gepost op: 14 maart 2008, 00:09:39 »
Vandaag voor het eerst bewust een vrije kerkuil gezien, zowel in vlucht als stil zittend. Wat een prachtige beesten zijn dat toch.

Ook verschillende bosuilen gehoord, maar ze kwamen niet voldoende in de buurt om zich te laten bekijken.

« Reactie #171 Gepost op: 15 maart 2008, 18:49:26 »
Een fors uit de kluiten gewassen buizerd op een onder het gewicht van de vogel doorbuigende twijg, vlak naast een rotonde. Buizerd heeft witte borst en lak aan auto’s want hij vliegt niet op.

Foeragerende kieviten. Vliegen zeer behendig en zijn zeer wenbaar met die malle brede vleugels. En ook de scholekster is weer terug.

*

Schril klonk de roep van de groenling. “Dat geluid, dat is van een groenling,” zei ik tegen mijn collega van de week, toen we een wandelingetje maakten tijdens de pauze. We draaien ons om en zagen pal in het zonlicht de vinkachtige op het uiterste van een tak.

Wat ik woensdagmiddag voor een taai afgewaaid herfstblad hield, bleek een platgereden merel te zijn. Voor veel vogels komt de dood in de gedaante van een automobiel.  

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #172 Gepost op: 15 maart 2008, 19:39:12 »
Ik werd gisteren hier voor de deur niet zo blij gemaakt met een dode mus. De 3e vogel die de afgelopen weken van de weg heb geplukt. Dit bericht stond op ons lokale nieuwskanaal. Men noemt de natuur wreed. Ik vind het wel mooi. Mooier dan dat een auto een spreeuw doodrijdt.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 19:39:35 door Modub »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #173 Gepost op: 19 maart 2008, 17:30:34 »
beleef de lente

De vogelbescherming heeft weer een aantal webcams bijn vogelnesten geplaatst die de komende maanden live te volgen zijn.

« Reactie #174 Gepost op: 23 maart 2008, 17:10:37 »
Filmpje van de ijsvogels is erg leuk. Je zou bijna denken dat je naar een animatiefilmpje kijkt, zo fluks en stripfiguurachtig als ze het beeld binnenvliegen. Ik geloof trouwens dat ik er vandaag een zag, althans dat bedacht ik achteraf; ik moest uitwijken voor een hardloper, zag toen nog net een gedrongen vogel met een geknotte staart wegvliegen, misschien dus een ijsvogeltje.

Wel zeker is dat ik vandaag de eerste kwikstaartjes van dit jaar heb gezien en dat doet me deugd want in zekere zin ben ik gezien mijn achternaam zelf ook een kwikstaartje of althans een gedeelte van mij en dan doe ik mezelf ook nog tekort om van een staartje te spreken, maar daar ga ik, kies en bescheiden als ik van nature ben, verder niet op in.

Ook nog een flinke buizerd vanochtend, die zichzelf al flink piewend had aangekondigd. Men spreekt bij  een buizerd ook wel van miauwen, maar als miauwen een klanknabootsend woord is, en dat is het, denk ik toch vooral aan een om aandacht vragende kat.

O, en dat vergat ik vorige week nog te vertellen. Schrok me toen namelijk een hoedje vanwege een kieviet die schril schreeuwend naast mij opdook toen ik waarschijnlijk iets te dicht langs zijn of haar broedgebied passeerde. Ik ving de vogel die zijn vleugels net gespreid had in de lichtkolom van mijn zaklantaarn annex ploertendoder: een beeld om nog eens aan terug te denken.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2008, 17:11:57 door Chez Raar »

« Reactie #175 Gepost op: 31 maart 2008, 22:33:14 »
Een pracht van een vink, heel rood, die opvloog omdat ik passeerde en meteen daarna als een vuurpijl recht omhoogschoot omdat er na mij een auto passeerde waar het vinkje niet doorheen kon. Magnifieke acrobatiek; ik heb m een open doekje gegeven.

« Reactie #176 Gepost op: 08 april 2008, 21:44:13 »
Ik haalde koffie en wachtend op het pruttelende geluid van het koffiemasjien keek ik naar buiten waar ik in een boom een zwartkop ontwaarde. Collega geroepen om hem te laten zien; andere collega had t te druk met de uitstelregeling - hij wist niet wat hij miste.

Een zwartkop, zeg maar een fitis, maar dan met zijn scheldakje in een pot zwarte inkt gedoopt. Een coole vogel, man.

« Reactie #177 Gepost op: 13 april 2008, 16:39:51 »
Gisteravond in de esdoorn bij ons achter in de tuin twee puttertjes. Nog niet eerder gezien dit jaar.

Als ik het schrille geluid hoor van de groenling, ga ik kijken waar ie zit. Het wordt een tic. Maar ik vind m bijna altijd.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #178 Gepost op: 13 april 2008, 17:34:27 »
Gisteren in het kader van mijn cursus een excursie gehad door 'mijn achtertuin': de twijzeler mieden. Heel mooi, dwars door het veld over blauwgraslanden, veenmos en elzenbroekbos. In het laatste zat een havik te broeden, die van zijn nest opvloog toen wij passeerden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #179 Gepost op: 13 april 2008, 22:22:45 »
Er kwam een reiger overgevlogen vandaag, meerdere keren. 1 Keer ging hij op het schuurdak van de buren zitten en had ik mijn fotocamera net in de andere kamer liggen! Uiteraard was ie weg toen ik terug kwam. Tijdens het avondeten maken kwam hij weer heel laag overgevlogen. Ik gok dat ie toen weer naar huis ging.

Zou hij afkomen op een oranje nepvis in mijn cementbak met water? En zijn ze stom genoeg om daar meerdere keren in te trappen? Anders moet je net het geluk hebben dat je het ziet dat hij komt vissen.