Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #200 Gepost op: 28 april 2011, 18:07:20 »
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid (wat als richtlijn gebruikt wordt bij supplementen, denk ik) ligt dicht bij de waarde van waaraf nadelige gevolgen zouden kunnen optreden. Vooral ook bij zwangere vrouwen is dit een probleem omdat de gevolgen ook bij foetussen kunnen optreden.
Zo.

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #201 Gepost op: 28 april 2011, 21:16:02 »

Het komt me voor dat dit toch wel een heel nieuw geluid is.
Afwachten hoe luid het gaat klinken.

Heb je ook links naar gezondheidsstudies mbt veganisme?

Het is nog niet opgepikt door de mainstreammedia, maar deze controverse is niet geheel nieuw.

Voor onderzoeken op het gebied van veganisme, raad ik je aan om eens te kijken in PubMed.
Deze site is heel goed: http://www.beyondveg.com/ . Ook hier gaan ze verder dan Ja tegen Nee, Zwart tegen Wit.
Hier een stuk over veganisme: http://www.beyondveg.com/billings-t/fresh/vegan-optimal-1a.shtml

Dank, ben ik een tijdje zoet mee.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

• 758
« Reactie #202 Gepost op: 28 april 2011, 21:27:52 »

Ik denk dat vele voedingspatronen gezond kunnen zijn, het lijkt me stug dat er maar 1 ideaal is. De Eskimo's deden het prima op visblubber en wat bessen en in Zuid-Amerika vielen ze echt niet bij bosjes neer door hun dieet van rijst, mais en bonen.
Je moet vooral kijken naar wat echt goed voor jou voelt, maar je daar ook niet helemaal door laten misleiden (drugsgebruikers voelen zich immers ook beter door drugs, maar gezond is het niet -dat denk ik tenminste- :P ).

Veganistisch eten kan prima op een gezonde manier, mits je zorgt dat je gevarieerd en voldoende eet en in ieder geval bepaalde vitaminen en mineralen supplementeert (zoals B12, vit. A, vit. D).

Omnivoren kunnen zich enorm aanpassen aan bizarre restricties van dieet.
Gevarieerd en matig eten zonder verboden is het beste luidt de tegeltjeswaarheid.
Ik wed  daarentegen dat veganisme een objectief traceeerbare gezondheidsbonus oplevert,   maar het wetenschappelijk bewijsmateriaal is nog in volle opbouw blijkbaar.
De Amerikaanse diëtisten hebben toch al stelling genomen voor veganisme.

Offline eno2

• 758
« Reactie #203 Gepost op: 28 april 2011, 21:31:09 »
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid (wat als richtlijn gebruikt wordt bij supplementen, denk ik) ligt dicht bij de waarde van waaraf nadelige gevolgen zouden kunnen optreden. Vooral ook bij zwangere vrouwen is dit een probleem omdat de gevolgen ook bij foetussen kunnen optreden.
Slecht nieuws, maar ja, dan maar eens een paar maanden minder supplementen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #204 Gepost op: 28 april 2011, 21:32:58 »
Veganistisch eten kan prima op een gezonde manier, mits je zorgt dat je gevarieerd en voldoende eet en in ieder geval bepaalde vitaminen en mineralen supplementeert (zoals B12, vit. A, vit. D).
B12 moet je supplementeren en D hoeft niet per se, maar is vaak wel verstandig. Vitamine A supplementeren is niet nodig, je kan genoeg stoffen binnenkrijgen uit je voedsel die door je lichaam omgezet kunnen worden in vitamine A. Daarnaast worden vitamine A-supplementen vaak afgeraden, omdat vitamine A in die vorm oid. schadelijk kan zijn. 

Als je in NL woont, is vit. D in de wintermaanden wel verstandig, en ook als je nooit in de zon komt of je altijd insmeert met zonnebrandcreme of een donkere huidskleur hebt.

Vit. A: je hebt gelijk, ik heb me vergist: een aparte A-supp is niet zozeer nodig, maar als vega moet je wel zorgen dat je voldoende groenten zoals pompoen, bataat, spinazie etc. eet, waarin veel betacaroteen zit. Een tekort aan vitamine A komt in de Westerse wereld niet zoveel voor, ook niet bij vega's, ondanks dat die minder retinol binnenkrijgen. Waarschijnlijk wordt namelijk maar iets van 10% van betacaroteen omgezet in retinol. Die omzetting wordt verbeterd door de groenten te verhitten en ze te eten met een beetje vet.

Als je een sup slikt met iets van 100% van de ADH (bv. in een multi, wat aan te raden is tenzij je zeker weet dat je van alles ruimschoots genoeg binnenkrijgt) hoef je als vega niet bang te zijn voor een teveel, ook niet bij een zwangerschap.

De ADH voor vitamine A voor volwassenen ligt op ongeveer 700mcg retinol, de waarde die je maximaal mag innemen is 3000mcg retinol (dus niet betacaroteen). Die waardes liggen dus niet heel dicht bij elkaar, tenzij je een boel lever eet.

Citaat
Generally, signs of toxicity are associated with long-term consumption of vitamin A in excess of ten times the RDA (8,000 to 10,000 mcg/day or 25,000 to 33,000 IU/day). However, more research is necessary to determine if subclinical vitamin A toxicity is a concern in certain populations (37). There is evidence that some populations may be more susceptible to toxicity at lower doses, including the elderly, chronic alcohol users, and some people with a genetic predisposition to high cholesterol

Citaat
Although normal fetal development requires sufficient vitamin A intake, consumption of excess preformed vitamin A (retinol) during pregnancy is known to cause birth defects. No increase in the risk of vitamin A-associated birth defects has been observed at doses of preformed vitamin A from supplements below 3,000 mcg/day (10,000 IU/day)

Quotes van: http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminA

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #205 Gepost op: 28 april 2011, 21:37:31 »

Dat betwijfel ik. Ze zullen op zijn minst een beperkte hoeveelheid dierlijk eiwit aanraden.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #206 Gepost op: 28 april 2011, 23:35:07 »

Dat betwijfel ik. Ze zullen op zijn minst een beperkte hoeveelheid dierlijk eiwit aanraden.

American Diet Association is toch aardig positief over veganisme.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline eno2

• 758
« Reactie #207 Gepost op: 29 april 2011, 00:01:23 »

Wellicht  onthield ik het slecht en was het een uitspraak ten voordele van vegetarisme.  Je doet me twijfelen.

Hun redenen hadden te maken met hart &vaataandoeningen.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 00:07:33 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #208 Gepost op: 29 april 2011, 00:08:22 »

Link?

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #209 Gepost op: 29 april 2011, 00:16:11 »

Link?

http://www.eatright.org/About/Content.aspx?id=8357
"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases."
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline greet

• 2.671
« Reactie #210 Gepost op: 29 april 2011, 00:55:13 »

"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases."

Leuk, maar kan je het nog voorzichtiger zeggen?

Offline eno2

• 758
« Reactie #211 Gepost op: 29 april 2011, 01:44:09 »

Yes!
Thanks.

Offline eno2

• 758
« Reactie #212 Gepost op: 29 april 2011, 01:46:28 »

Leuk, maar kan je het nog voorzichtiger zeggen?
Dit is een machtige vereniging met een enorm impact op voedseladviezen, en die wegen niet alleen alle ingrediënten, maar ook elk woord op een schaaltje..
En ze denken tegelijk ook aan eigen zak, want de geschikte planning, die  zullen zij wel betalend advizeren.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 01:53:47 door eno2 »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #213 Gepost op: 29 april 2011, 01:50:10 »
Maar dat zeggen ze al heel lang. Het is niet zo dat ze het gaan aanraden.

Offline eno2

• 758
« Reactie #214 Gepost op: 29 april 2011, 01:56:41 »
Maar dat zeggen ze al heel lang. Het is niet zo dat ze het gaan aanraden.

De tekst op zich spreekt boekdelen en is een grote publiciteit. Ik geloof dat de vegetariërsorganisaties  deze stellingname zien als een grote stap vooruit in de appreciatie. Belangrijk voor het beeld van het vegetarisme in de media. De verklaring moet toch nieuw zijn aangezien ze de internationale berichtgeving haalde. Volgens ik mij meen te herinneren is er langdurig gebakkelei aan vooraf gegaan.
Natuurlijk gaan ze dat niet actief aanraden, ze houden hun opties open,ze zijn ook verondersteld neutraal en objectief om te springen met ELK voedingsbestanddeel.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 02:03:05 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #215 Gepost op: 30 april 2011, 18:02:26 »
Ik heb een site gevonden waar ze spreken van ascetisme als motivering! Daar gaan we de mystieke toer op.

Offline eno2

• 758
« Reactie #216 Gepost op: 05 mei 2011, 02:02:58 »
Een andere motivering is de geweldloosheid tegenover alles op de planeet. Dat is het zogenaamde ahimsa. Een erfenis van de Indiërs. Ook een hoog motief. In feite is het respect voor de dieren daar een onderdeel van.
Ik vond dat woord terug in de definities van de vegetarische verenigingen in Indië. Zelf ben ik er ook door beïnvloed.

Offline Sedna

• 160
« Reactie #217 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:27:19 »
 Ik at al weinig vlees aangezien ik eerst alleen biologisch vlees at en toch duurder is at ik gewoon minder vlees. Maar toen deze uitzending (  http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1768/antibiotica-in-de-veehouderij/     )op tros radar kwam ben ik sinds dien maar helemaal gestopt met vlees eten.  Dus zoals je aan de datum van de uitzending kan zien ben ik nog maar kort vegetariër. Eigenlijk sinds dierendag dit jaar. Daar voor was ik wel al flexitariër.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline eno2

• 758
« Reactie #218 Gepost op: 10 januari 2018, 11:54:52 »
En vele anderen genieën aten behoorlijke hoeveelheden vlees.  Niet dat ik het daarom niet eens ben met Einstein, maar op zich zegt zijn keuze voor het vegetarisme weinig.

O jawel. Het heeft altijd een belangrijke voorbeeldfunctie, vegetariër zijn En des te meer als het over bij iedereen bekende personen gaat, zoals Einstein (ik wist niet dat hij vegetariër was) & bijvoorbeeld Cameron (filmmaker – Titanic)
Ik juich je post vol corrigerende info wel toe. We moeten correct argumenteren.

Offline neleH

• 1.736
Re: Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #219 Gepost op: 10 januari 2018, 13:14:58 »
Ik draai het altijd om en vraag me (en mensen) af: waarom zou je wél vlees eten?