Gezondheid is een belangrijk motief in deze draad hier en ook voor mij.
Maar volgens jouw scepsis lijkt het gezondheidseffect dus moeilijk te substantiëren
De kwaliteit van mijn gezondheid en (sport-)leven is er wel enorm mee verbeterd, hoewel de bijdrage van geheelonthouding en niet-roken daarin ook groot zal zijn.
Wellicht is het ook onmogelijk de gunstige invloed van zulke gecombineerde effecten wetenschappelijk afzonderlijk te meten of te bestuderen...
Ik denk dat vele voedingspatronen gezond kunnen zijn, het lijkt me stug dat er maar 1 ideaal is. De Eskimo's deden het prima op visblubber en wat bessen en in Zuid-Amerika vielen ze echt niet bij bosjes neer door hun dieet van rijst, mais en bonen.
Je moet vooral kijken naar wat echt goed voor jou voelt, maar je daar ook niet helemaal door laten misleiden (drugsgebruikers voelen zich immers ook beter door drugs, maar gezond is het niet -dat denk ik tenminste-
).
Veganistisch eten kan prima op een gezonde manier, mits je zorgt dat je gevarieerd en voldoende eet en in ieder geval bepaalde vitaminen en mineralen supplementeert (zoals B12, vit. A, vit. D).