Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #160 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:45:02 »
Ik vind missende hoofdletters ook niet zo storend als missende interpunctie. Maar hoofdlettergebruik geeft wel aan dat je enige zorg aan je tekst hebt besteed en laat daarmee iets van respect voor de lezers ervan zien.

Ik heb overigens ook nog bar weinig overtuigende redenen gehoord om géén hoofdletters te gebruiken. Tenzij je maar één functionerenede hand hebt of anderszins verhinderd bent bij het typen, zou ik niet weten waarom je het typen van een stuk tekst niet te veel moeite vindt en het typen van dezelfde tekst en daarbij ook nog eens af en toe het indrukken van een shift-toets ineens een onoverkomelijk probleem.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

« Reactie #161 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:50:40 »
Een hoofdletter maakt in samenhang met een punt wel een duidelijk einde en begin van een zin zichtbaar. Als een punt een nut heeft, dan heeft een hoofdletter dezelfde nut. Ze versterken elkaar. Verder geven hoofdletters een afkorting aan, waar zonder gebruik van hoofdletters je denkt met een vreemd of onjuist gespeld woord te maken te hebben. Dan ga je daar over struikelen als je probeert een beetje soepel door de zinnen te lezen. Zelfde geldt voor namen.

Lijkt mij prima redenen die een vóór pleiten.

« Reactie #162 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:53:22 »
Als je "bennie" schrijft zie je in een oogopslag aan de aan-/afwezigheid van een hoofdletter, of je het over een jongen hebt, of over jezelf. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Redenen om een hoofdletter te gebruiken
« Reactie #163 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:58:50 »
Aiko doet het beter.

Er zijn ook zinnen denkbaar waar je zonder gebruik van hoofdletter niet duidelijk kunt zien of een nieuwe zin begonnen is, bijv. Hier. 

Offline @rno

• 2.330
Re:De reden om vegetariër te zijn
« Reactie #164 Gepost op: 25 augustus 2010, 22:12:07 »
ah, ik was al op zoek naar een topic met hetzelfde onderwerp. niet goed genoeg gezocht blijkbaar...
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #165 Gepost op: 20 januari 2011, 18:41:43 »

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2011, 18:46:35 »

« Reactie #167 Gepost op: 20 januari 2011, 19:09:33 »
Ze heeft gelijk, die pacifisten moeten maar eens een oorlog gaan voeren met biologische wapens in plaats van op hun gat te blijven zitten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ray01

• **
  • 55
« Reactie #168 Gepost op: 23 januari 2011, 12:09:16 »
Ze heeft gelijk, die pacifisten moeten maar eens een oorlog gaan voeren met biologische wapens in plaats van op hun gat te blijven zitten.

Deze dame gaat wel met rasse schreden aan een aantal zaken voorbij.

Hoe zit het dan met mensen die uit principe geen (ge)dode dieren willen eten?

Deze mensen zijn dus schuldig aan het feit dat er nog steeds op grote schaal dieren worden mishandeld in de vee industrie omdat ze uit principe weigeren een dier te te eten?  ???

Dus als we met z'n allen vlees gaan eten komt het vanzelf wel goed met het dierenwelzijn in deze sector?
Dan zijn de producenten wel bereid om meer diervriendelijke aanpassingen te gaan doen?
Dit klinkt als het zoveelste mooie praatje van de zogenaamde zelfregulering van een bedrijfstak die dieren louter als dingen ziet waar zoveel mogelijk geld in een zo kort mogelijke tijd aan verdiend moet worden.

We weten allemaal waar deze zelfregulering toe kan leiden, kijk b.v. maar de jarenlange toezeggingen op het gebied van verbeteringen van leeftruimte voor dieren die altijd binnen gehouden worden, dit is nog steeds niet goed geregeld.

Of alle mooie beloftes m.b.t. de vreselijke vee transporten dwars door Europa.

Hier is ook na al die jaren geen verbetering in gekomen, ondanks alle beloftes uit sector.
Gelukkig is dit nu afgelopen, en komen er meer controles vanuit de overheid.
(hopelijk gaan ze hier wel goed hun best voor doen)

Dit zou ook met grote productiebedrijven moeten gebeuren, desnoods gedwongen inkrimpen en afbouwen.
En terug naar meer kleinschalige (bio-dynamische) bedrijven.

En mensen zullen toch echt minder dierlijke eiwitten moeten gaan consumeren, hierin zit trouwens ook een mooie rol voor de overheid.
Hier valt nog veel winst te behalen voor de volksgezondheid en het milleu.

Zelfregulering leidt zelden tot iets.
Kijk maar naar de grote bankencrisis, om een ander voorbeeld te noemen.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #169 Gepost op: 23 januari 2011, 20:30:54 »
De jonge dame woont in "een hutje op de hei" in de Verenigde Staten. En leeft in haar eigen kleine wereld, waarbij ze zelf voor alles zorgt.

« Reactie #170 Gepost op: 06 februari 2011, 22:55:00 »
Goed, ben hier ook net nieuw. Ik zie dat het topic op zich al even uit was maar nog actueel geworden is in januari.

Waarom ik vegetariër ben geworden heeft met beter nadenken te maken. Ik was wel donateur van allerlei dierenbeschermingsorganisaties maar kocht gedachteloos kiloknallers. En ineens kwam ik tot het besef dat ik erg dom bezig was en schuld aan het afkopen was.

Een jaar minder vlees gegeten en als ik vlees at liefst biologisch. Maar voor kip gold dus dat me dat iets te aan de prijs was (ik zeg niet te duur, ik had het er niet voor over). Als ik uit eten ging zat ik halverwege de spareribs te bedenken hoe dat dier aan z'n einde was gekomen en wat voor miserabel leven die had gehad.

Toen ik kort geleden ook nog me verder bewust werd van de andere problemen (milieu, wereldwijde voedselprobleem, eigen gezondheid) ben ik gestopt met vlees en vis eten. In het besef dat we met z'n allen erg dom bezig zijn.

Ik eet wel eieren, kaas en gebruik melkproducten. Dat doe ik dan in ieder geval op de hoogst mogelijk verantwoorde manier (op onthouding na). Inmiddels ben ik met ontbijt van kwark naar Alpro soja en boter is nu ook de Alpro Soja variant geworden. Melk is biologisch. Kaas en eieren haal ik bij Loverendale in Oostkapelle.

Verder probeer ik zoveel mogelijk het ' hier en nu' principe. Dus zoveel mogelijk groenten en fruit van het seizoen en uit de regio. Dat vind ik nog eigenlijk het moeilijkst in het hele verhaal. Vandaar zoveel mogelijk.

Ik merk dat het een hele verandering van Lifestyle is.

Omgeving: ik maak het wel kenbaar (de 1 dondert zowat van z'n stoel en de ander had het juist weer wel verwacht) en leg ook uit waarom. Wil men meer weten leg ik meer uit. Ik laat de ander in z'n waarde zolang ik ook in m'n waarde wordt gelaten. Ik ga niet met m'n vingertje zwaaien want daar heb ik zelf ook een bloedhekel aan. Dus nodig ik gewoon mensen uit voor de bbq, vraag wel vooraf wat ze willen en zoek de uitdaging om vooral lekkere dingen erop te leggen (ook vlees als ze dat willen, dan wel biologisch) maar vooral laten merken dat het ook vega kan.

Het liefst zou ik alles afzweren natuurlijk, maar voorlopig een stap te ver. Elke bijdrage is er eentje. En door lekker te koken heeft het thuis al ruim 1,5 vegetariër opgeleverd (ruim !).

En gelukkig wordt er in m'n omgeving al niet zo gek veel vlees gegeten.
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Offline Ray01

• **
  • 55
« Reactie #171 Gepost op: 08 februari 2011, 21:04:18 »
Hoi Raapie,

Goeie motivatie!  :applaus:
Wel belangrijk is het om je eigen weg en tempo hierin te zoeken, althans dat is mijn eigen ervaring.

Zoals je zelf al aangeeft: elke stap is er eentje en heeft meer effect dan je mischien denkt.

Ik wens je heel veel succses!

Oja, en welkom trouwens..

Offline eno2

• 758
« Reactie #172 Gepost op: 20 april 2011, 02:17:46 »
Wat moet er dan volgens jullie zoiezo met de koeien en kippen gebeuren? Moeten ze maar uitsterven ofzo?

Wat moeten we  ermee als we verder geen zuivel meer verbruiken?

Die hele veeteelt vormt een kwart van de klimaatwissel, bijna zoveel als de auto,door methaanuitstoot.  Plus dat ze een groot landbouwareaal  in beslag nemen. En het is dierenuitbuiting.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2011, 02:26:39 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

• 758
Re:De reden om vegetariër te zijn
« Reactie #173 Gepost op: 20 april 2011, 02:33:27 »
ah, ik was al op zoek naar een topic met hetzelfde onderwerp. niet goed genoeg gezocht blijkbaar...
ik ben vegetariër, vooral omdat ik het een vorm van beschaving vind. het is niet nodig om een ander levend wezen te doden om te overleven, dus waarom zou je het dan doen? daarnaast zijn er nog nevenredenen op te noemen. zoals dat er een hoop medicijnen bij de productie van vlees gebruikt worden en dat de kans bestaat dat er resistente bacteriën in voorkomen. ook omdat er zoveel grondstoffen nodig zijn voor de productie van vlees en de uitstoot vervuilende stoffen.
en ja, de enige reden om wel vlees te eten, is dat het gewoon erg lekker is!

Zeer goed, dat argument van beschaving. Eenecht  heel hoge  streving in het debat. Eindelijk.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #174 Gepost op: 20 april 2011, 08:13:35 »
Hoi Eno2, je moet niet al te oude koeien "uit de sloot halen". Sommige forumleden zijn al lang niet meer actief op dit forum. En het is niet echt zinvol om te reageren op een bericht uit 2007.

Offline eno2

• 758
« Reactie #175 Gepost op: 20 april 2011, 11:25:21 »
Hoi Eno2, je moet niet al te oude koeien "uit de sloot halen". Sommige forumleden zijn al lang niet meer actief op dit forum. En het is niet echt zinvol om te reageren op een bericht uit 2007.
Er staat zeer interessante inhoud in oude draden als deze en sommige fora archiveren zelfs oude draden, terecht.
Nieuwe en aanwezige forumleden kunnen dus zinvol blijven reageren (het gaat niet zozeer over de individuën, maar over hun inhoud).
Daar staat geen vervaldatum op.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #176 Gepost op: 20 april 2011, 17:18:29 »
Er staat zeer interessante inhoud in oude draden als deze en sommige fora archiveren zelfs oude draden, terecht.
Nieuwe en aanwezige forumleden kunnen dus zinvol blijven reageren (het gaat niet zozeer over de individuën, maar over hun inhoud).
Daar staat geen vervaldatum op.

Dan wens ik je veel sterkte bij het lezen en revitaliseren van duizenden berichten.

Offline eno2

• 758
« Reactie #177 Gepost op: 26 april 2011, 01:45:03 »
:gossip: Het wordt trouwens wel op prijs gesteld als je hoofdletters en leestekens gebruikt...
Mij kan het geen barst schelen.

Offline eno2

• 758
« Reactie #178 Gepost op: 27 april 2011, 16:19:14 »
Ik ben vegetarier, ook om bovengenoemde redenen maar ook vanwege het gezondheidsaspect. Veel dierlijke eiwitten is niet goed voor je lichaam. cholesterol enz.  Ik eet ook heel weinig voeding dat uit een doos of blik komt. Zit over het algemeen veel suiker en zout in. Zuivel gebruik ik niet. Eieren wel, die koop ik bij een hobbyboer in mijn buurt. Vegetarier zijn is voor mij 1 van de dingen die horen bij gezond  eten.
Hij zal dierlijke vetten bedoelen.

Eieren zitten boordevol cholesterol

« Reactie #179 Gepost op: 27 april 2011, 16:38:09 »
Hij zal dierlijke vetten bedoelen.

Eieren zitten boordevol cholesterol

Je weet wel dat er meer dan één soort cholesterol bestaat?
Eieren worden tegenwoordig voornamelijk met de 'goede' cholesterolvariant (HDL) in verband gebracht. Dat eieren ongezond zouden zijn vanwege hun cholesterolgehalte is al een tijd achterhaald.

Overigens lijkt het mij dat zij wel degelijk dierlijke eiwitten bedoelt. Dierlijke vetten zijn uiteraard ook niet aan te bevelen.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 16:44:19 door Herm@ñdad »
William Shatner