Ik vind het ook leuker als mensen eerlijk zeggen dat ze het 'gemakkelijker' vinden om gewoon vlees te eten. Want ik heb echt alles gehoord van drogredenen, zoals je zegt, zoals: "maar die dieren worden daarvoor gekweekt" (maakt dat het doden minder erg?), "je hebt vlees nodig om te overleven" (eh, ik leef al 7 jaar vegetarisch en zie er gezonder uit dan veel mensen), "maar het is zo lekker" (tja... andere dingen zijn ook lekker), "als ik stop met vlees eten, helpt dat toch niet" (maar als veel mensen stoppen met vlees eten, dan wèl, uiteindelijk) (en het gaat om je eigenwaarde, HALLO, je eet wel een dood dier dat heeft geleden), enz.
Ik ben altijd vriendelijk tegen mensen die van die onzin spuien, maar vaak denk ik 'ga maar eens in een slachthuis kijken, dan piep je wel anders'. En vaak zeg ik ook gewoon 'ik heb geen zin in discussie hierover'.
Het is soms als discussiëren over een godsdienst, islam tegenover christendom tegenover boeddhisme tegenover ... Dat zijn dingen waar mensen van overtuigd zijn en ze willen die overtuiging niet loslaten. Het vergt veel om mensen tóch te overtuigen van iets waar ze eerst niet in geloofden. Waarom ben ik dan vegetariër geworden? Sta ik meer open voor nieuwe dingen? Ben ik vatbaarder om mijn eigen idee over iets te laten vallen? Ik geloof van niet.
En dat vind ik net zo interessant > welke mensen en waarom komt ineens de klik, en waarom bij de overgrote meerderheid niét?
(uit gemakzucht, ok, maar het was voor mij ook makkelijker toen ik 12 was en vegetariër werd om 'gewoon' vlees te eten thuis).