Auto's zijn een stuk minder vervuilend dat een jaar of tien, twintig geleden. De techniek om auto's minder vervuilend te maken ontwikkelt zich ook steeds sneller. Volvo heeft een systeem waarmee de auto ook de lucht om zich heen schoner maakt. Brandstoffen worden minder vervuilend en met niet vervuilende brandstoffen kan men ook steeds meer.
Vlees eten blijft echter vlees eten.
Dat moet toch een stuk gerelativeerd worden.
De technologie die het mogelijk maken om minder vervuilende auto's te produceren staat veel verder dan 10 jaar geleden. Deze technologie wordt echter nog maar heel beperkt toegepast en de werkelijke positieve evolutie is dus niet zo groot. Daar staat tegenover dat men meer en meer kiest voor grote auto's met krachtige motoren, wat maakt dat het totale plaatje helemaal niet zo positief is. Er is op vlak van individuele uitstoot van wagens van bepaalde milieuverontreinigende stoffen (fijn stof, ...) een verbetering maar op het vlak van CO2 uitstoot zou er nauwelijks een verbetering zijn (al heb ik de cijfers niet nagekeken) en voor het gehele wagenpark is er alleen maar sprake van een verslechtering.
Hoe milieuvervuilend de consumptie van vlees is hangt dan weer af van het soort vlees en de productiewijze. Zo heeft voeding bij koeien een invloed op de methaanproductie (zoals dat bij mensen ook het geval is) en is het mogelijk om de in de stallen geproduceerde methaan op te vangen.
Laat je ook niet misleiden door het 'positieve' nieuws over auto's op lucht of elektriciteit die zogezegd niet vervuilen. Dat is natuurlijk een fabeltje.
Zowel elektriciteit als perslucht dienen geproduceerd te worden door gebruik te maken van een andere energiebron. De milieuvriendelijkheid en rendabiliteit van die energiebron bepalen de totale milieuvriendelijkheid van deze alternatieve voertuigen.
Het enige voordeel tot nu toe is dat deze voertuigen lokaal geen vervuiling veroorzaken (en er dus een gezonder leefklimaat kan ontstaan in steden) en het makkelijker is om vervuilingsbestrijdende methoden toe te passen in een energiecentrale dan in miljarden auto's.
Dat neemt niet weg dat enkel het eten van geen of slechts kleine hoeveelheden vlees vanuit milieu-oogpunt aanvaardbaar is.